Olen siis erikseen töihin kutsuttavana työskentelevä, ja toimin vartiointialalla. Vuosilomaa kertyy 12 päivää tälle vuodelle, mutta armeija tulee vastaan ja lomapäivät olisi tarkoitus ottaa rahana. Nyt kuitenkin mietityttää muutama seikka lomakorvauksen, lomaltapaluurahan ja vuosilomapalkan osalta.
Eli, Vartija TES pitää sisällään "monimutkaisen" kaavan tuon vuosilomapalkan laskemiseen. Oletetaan nyt kuitenkin että se on vaikka 600e. Saan lisäksi lomarahan (joka on siis 50% vuosilomapalkasta) 300e. Kuitenkin käytössäni olisi 12 lomapäivää, joilla en käytännössä tee mitään, varsinkaa ETK-sopimuksella, jossa vapaita muodostuu muutenkin, sekä intti kutsuu heinäkuun alussa. Saanko siis nuo 12 lomapäivää otettua rahana noiden yllämainittujen korvausten lisäksi vai miten tämä menee tilanteessa jossa lomaa ei pidetä?
Kysymykset heräsivät lähinnä, kun ajattelin, että saavathan lomalla olijatkin palkan loma-ajaltaan, jonka lisäksi lomakorvauksen, sekä lomarahan (riippuen tietty TESsistä). Mutta kai tässäkin on jokin kuukausipalkkaiseen sopimukseen perustuva seikka.
Eli yksinkertaisuudessa, mihin kaikkiin korvauskiin olen oikeutettu?
Lisätään vielä, että työsopimus muuttuu toistaiseksi voimassaolevaksi kesällä ennen armeijaa.
Lomien kertyminen ETK-sopimus
4
437
Vastaukset
- yhmer
Vuosilomalaissa on säädetty, että kun työntekijä lähtee suorittamaan asepalvelusta tai siviilipalvelusta, hänelle maksetaan lomakorvaus samalla tavalla kuin työsuhteen päättyessä vaikka hänen työsuhteensa ei päättyisi.
Koska lomakausi alkaa jo 2.5.2014, työnantajasi voi määrätä sinut pitämään lomanmääräytymisvuodelta 1.4.2013-31.3.2014 ansaitut lomapäivät lomana ja maksaa lomakorvauksen vain sen jälkeen ansaituista lomapäivistä. Työnantajan pitää ennen loman määräämistä kysyä työntekijältä hänen mielipidettään vuosiloman ajankohdasta ja ilmoittaa vuosilomasta pääsääntöisesti 1 kk ennen sen alkua. Sinun on parasta ottaa vuosiloma-asia hyvissä ajoin puheeksi esimiehen kanssa.
Lomapalkka maksetaan tessin liitteenä olevan lomapalkkasopimuksen mukaisesti. Lomaraha lomakorvauksesta maksetaan myös tessin mukaan. Tarkista sieltä saatko sen jo lähtiessäsi vai vasta palattuasi.
Jos et löydä määräyksiä tessistä, juttele palkanlaskijan kanssa. Hän voi jopa laskea sinulle alustavia lukujakin.
http://www.pam.fi/fi/uutiset/Documents/Sivut12-17.pdf- SekaisinTESsistä
Pitää keskustella asiasta esimiehen kanssa vielä. Kuitenkin puhetta on ollut josko nuo lomapäivät maksettaisiinkin minulle, minkä perusteella nuo tulevat? 9% lomakauden palkasta kun työsuhde ollut alle vuoden, vai käytetäänkö siihen jotain muuta kaavaa. Tes ei kerro ja googlauskin tuotti lähinnä tuloksia että "vuosilomapäivät voidaan myös maksaa rahana"
- yökyö
SekaisinTESsistä kirjoitti:
Pitää keskustella asiasta esimiehen kanssa vielä. Kuitenkin puhetta on ollut josko nuo lomapäivät maksettaisiinkin minulle, minkä perusteella nuo tulevat? 9% lomakauden palkasta kun työsuhde ollut alle vuoden, vai käytetäänkö siihen jotain muuta kaavaa. Tes ei kerro ja googlauskin tuotti lähinnä tuloksia että "vuosilomapäivät voidaan myös maksaa rahana"
Ei tarvitse edes googlata, kun luet ensin vastauksen linkissä olevan jutun ja sen mitä et ymmärrä, kysyt esimieheltä. Jos esimies ei osaa vastata, kysyt palkanlaskijalta.
Lomapalkan suuruuteen vaikuttaa se, onko ne kertomasi 12 lomapäivää kertyneet 14 työpäivän pääsäännön mukaan vai ei.
Lomanmääräytymisvuoden 1.4.2013-31.3.2014 aikana kertyneet lomapäiväsi voidaan myös määrätä pidettäväksi (palkallisena lomana). Se on työnantajasta kiinni. 1.4.2014 alkaen kertyvät lomat pitää maksaa rahana.
Liity liittoon, jos aiot jatkaa alalla. Silloin voit soittaa luottamusmiehelle tai liittoon ja saat oikeata tietoa ja apuja aina tarvittaessa. Saat armeijan ajalta vapautuksen jäsenmaksusta.
- ei tuplasti
Et voi saada sekä vuosilomapalkkaa ja lomakorvausta, se on joko tai. Kun työsuhteen päättyessä maksetaan lomat rahana, sitä kutsutaan lomakorvaukseksi. Jos loma pidetään työsuhteen jatkussa, se on loma-ajan palkkaa.
Jos siis saat lomakorvauksen 600 € ja lomarahan 300 €, se on kaikki siinä. Ansaitsemasi lomat on näin maksettu rahana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279