Montako fillaria autolla saa kuljettaa?

Filtsukka

Kesällä olisi suunnitteilla perhereissu Turun saaristoon tai Ahvenanmaalle. Tarkoitus olisi päästä omalla autolla reitin alkupäähän.

Onko siis sallittua laittaa kaksi fillaria taakse vetokoukkuun ja kaksi fillaria kattotelineille? Ja saako tuollaisella vielä ajaa yleisellä tiellä?

Vai kieltääkö joku laki?

8

1728

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kyssäri

ihan laillinen kai kunhan valot vilkut rekisterikivet jne näkyy ja kuorma katolla ei ole autoa leveämpi?

• kattoteline

Minulla on ollut 6 pyörää ja 10 kiekot kattotelineessä parhammillaan, eikä kukaan koskaan ole puuttunut asiaan. Vetokoukkukiinnitykseen en pyöriäni laittaisi, sadekelin jälkeen niitä ei kukaan jaksa siivota !!

• 54467

Pyöriä saa kuljettaa mukanaan niin monta kuin mahtuu, määrää ei ole rajoitettu.

• niin,

ajoneuvon kuormaamista rajoitetaan lainsäädännöllä. koskee myös pyörien kuljettamista. kappalemääräistä rajaa ei ole.

• Alkup. Maantiepyöräi
        niin, kirjoitti:

ajoneuvon kuormaamista rajoitetaan lainsäädännöllä. koskee myös pyörien kuljettamista. kappalemääräistä rajaa ei ole.

Takakoukku kiinitys on siinä mielessä hankala, että sitä ei kaiketi vieläkään suoranaisesti sallita Suomessa, mutta kaikki sitä kuitenkin käyttävät. Lainsäätäjältä meni etsikkoaika ohi, kun yritettiin vain kieltää toimivaa systeemiä.

Mutta kuten sanottu, on kattokiinitys parempi kuin takakoukku, koska pyörät pysyvät puhtaampina. Jos ei halua satsata helppokäyttöisiin ja kestäviin (esim) Thulen telineisiin, niin B-kaupasta saa ihan toimivan kattokiskon pyörälle.

Ahvenanmaa tai laajemmin saaristo on ihan kiva pyöräretkikohde vähemmän ajaneelle. Ainoa "haitta" on, ettei kovin pitkiä päivämatkoja pysty tekemään. Ajokulttuuri Ahvenanmaalla on ruotsalainen, eli ottaa pyöräilijän paremmin huomioon kuin manner-suomalainen.

Vaihtoehtona, tosin vähän kalliimpana, on sitten VR. VR kuljettaa polkupyöriä monissa junissa, kunhan varaa pyöräpaikan ennakkoon. Junalla pääsee suoraan Turun satamaan, ja siitä pääsee suoraan joko laivaan tai toinen vaihtoehto on ajaa Kustaviin ja sieltä lautoilla Ahvenanmaalle.

• Filtsukka

Kiitos vastauksista.

Noin se sitten on uskottava. Tuntuu vaan äkkiseltään hassulta meinata että kuormaa neljä fillaria yhteen autoon, mutta mikäs siinä. Kaksi katolle ja kaksi koukkuun.

Tuo koukkuhomma on varmaan se laittomin osa, kun peittää rekkarin. Toki lisäksi pitää huolehtia ettei katolla olevat pyörät tule auton sivureunan yli, kuorma on kunnolla kiinni jne.

• ainopyrkijä

Autokohtaisesti on ilmoitettu sallittu kattokuorma, esim. yleinen 80 kg. Siitä voi sitten laskea...

• Alkup. Maantiepyöräi

Perheautoluokassa, kuten V70, kattokuorma on yleensä 100 kg. Poikittaiskiskot painavat Thulella esimerkiksi 5 kg ja pyöräteline 3,5 kg. Retkipyörä painaa reilut 10 kg. Tuolla laskuopilla katolle saa 5 retkipyörää niin, että ollaan vielä täysin sallituissa rajoissa. Maantiekilpapyöriä menee enemmän, koska niiden paino on pienempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe