Aloittelevan ratsastajan varustus

aloittelijja

Moikka! Aloittelen tässä innokkaana ratsastusharrastusta. Vähän oon aiemmin jo ratsastanutkin ja tarkoitus on alkaa käymään talleilla pari kertaa viikossa. Kysyisin enemmän ratsastaneilta että millaiset varusteet ratsastajalla on itellä hyvä olla? Pitääkö tai kannattaako ostaa esim. ratsastushousut vai voiko aluksi käyttää vaikka farkkuja? Ja miten niiden housujen ostamisen kanssa sitten kannattaa toimia eli millaset on parhaat aloittelijalle niinkun materiaalin kireyden ja muun suhteen. Oon kuullu että vääränlainen kangas saattaa luistaa tai kiristää ja olla hankala. Oon siis 14v ja poika ja omassa kaveripiirissä ei oo kyllä ketään joka ratsastaisi ja jolta vois saada neuvoa. Kypärä mulla jo on ja ratsastussaappaatkin löytyy. Takkikin ehkä kannattaisi ostaa?
Mutta jos joku kokeneempi vois vähän antaa vinkkejä millaisilla varustuksilla pääsee hyvin alkuun niin kiitos :)

26

2281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelijja

      Niin ja vielä sellanen kysymys että onko niillä housujen värillä jotain merkitystä kun oon kuullut että esim. valkoisia housuja käyttää vaan paremmat ratsastajat isoissa kisoissa. Mut en tiedä onko siinä mitään perää :)

      • :)!!

        valkoisia kisa housuja käytetään yleensä kisoissa mutta ei oo väliä minkä väriset


    • älä aloita!

      Jos oot poika niin älä edes haaveile ratsastuksesta. Ei oo sun laji. Poikien kannattaa pysyä pois talleilta, koska laji ei sovi niiden fysiikalle. Sorry vaan :(

      • haloo!

        haloo ! säkin loukkaantuisit jos joku sanois sull että ei tää laji sovi sun fysiikalle! anna käydä talleilla jos haluaa!


      • aloittelijja

        Jaa no mitäs sä tolla tarkotat??


    • Kasiro

      Ja katin marjat, ratsastus sopii kaikille! Maailman huippuratsastajatkin ovat miehiä.

      Joustavat housut, esim verkkarit tai stretsifarkut käy hyvin. Ne joustaa hyvin niin että on helppo nousta satulaan. Ne ei saa kiristää kun menet kyykkyyn, muuten ne ratkeaa takamuksesta satulaan noustessa. Värillä ei ole merkitystä paitsi kisoissa, mutta ethän sinä vielä kilpaile.
      Takkina käy mikä tahansa mukava takki, ei tarvi olla vielä ratsastustakki. esim verkkapuvun takki käy hyvin.
      Kypärä on tärkeä mutta sehän sinulla jo on, samoin saappaat.
      Aloita niillä ja katsele millaisia asuja muilla on, tytöt ja pojat käyttää samanlaisia asuja, joten vaikkei poikia olekkaan niin saat asuvinkkejä
      . Jos harrastusinto jatkuu niin osta sitten oikeat ratsastushousut ja takki. harrastustoiminnassa niitä ei vielä tarvita.

    • gergerwjhej

      Ratsastushousut joissa on kokopaikat eli nahkaa tai sen tapaista takapuolessa ja jalansisäsivuilla kannattaa hommata. Antavat tukea ja pysymistä satulaan. Näin ollen helpottaa ratsastamista.

    • ratsastajatyttönen

      Oikea vaatetus on A ja O ! Ratsastushousut, kypärä, hanskat, takki tai liivi ja saappaat nahkaiset. Ja laadukkaita koska ratsatus on myös välineurheilua.

    • - ipsukka-

      Minun mielestä tärkeimmät varusteet harrastuksen aloitusvaiheessa ja harrastelijalle ovat:

      1. Kypärä:

      - Kypärän tulee olla juuri sopivan kokoinen. Minun mielestä ei kannata tuhlata rahojaan kalliisiin kypäriin, sillä jos satuu tippumaan hevosen selästä ja lyö päänsä, kypärä ns. menettää tehonsa ja onkin uuden kypärän oston aika. Itselläni on käytössä haloriderin kypärä, myydään esimerkiksi agrimarketissa ( http://www.agrimarket.fi/Harraste_elaimet/hevoset/ratsastajan-varusteet/ratsastuskypara-halorider-musta-52-59/ ) On ollut kyllä mielestäni hyvä kypärä, mukava ja tukeva päässä. Edullinen.


      2. Ratsastushanskat:

      - Ratsastushanskoihin kannattaa mielestäni panostaa. Parhaimmat hanskat ovat joustavat ja pitävät, jotta ohjat pysyy hyvin kädessä.
      Itse olen todennut parhaiksi hanskoiksi talvella cosyn nahkakäsineet, myydään hööksissä ( http://www.hooks.fi/product.aspx?productid=150136&deptid=7&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC ) Erittäin joustavat ja lämpimät, ohjat pysyvät hyvin käsissä.
      Toiset mielestäni hyvät, ja eduliset kevyemmät hanskat ovat Dressagen puuvillahanskat, hööksistä ( http://www.hooks.fi/product.aspx?productid=150078&deptid=7&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) Hanskat laadukkaat, todella joustavat, kevyet, voi käyttää kesälläkin, näppyläpinta = ohjat pysyvät hyvin käsissä.

      3. Ratsastussaappaat,- tai kengät:

      - Saappaiden/kenkien tulisi olla tukevat, mukavat jalassa ja nistä tulisi löytyä korkoa, jotta jalka pysyy helpommin jalustimessa. Itse olis

      4. Ratsastushousut

      - kokopaikaiset, joustavat.

    • Selssi

      Kannattaako ostaa kalliita varusteita ennenkuin tietää varmasti että harrastus jatkuu? EI!
      Siksi Kasiro on oikeassa, tavalliset mukavat vaatteet aluksi ja myöhemmin kunnon varusteet.
      Kypärä ja saappaat on välttämättömät mutta muita ei tarvi vielä toistaiseksi.

      • kokenut ridaaja

        sappaat voi olla tavalliset kumisaappaat ihan aluksi


    • Ponitonkivojajaihani

      Aluksi kannattaa hankkia vain kypärä ja hanskat, talleilta saa lainata yleensä raippaa ja kypärää. Jos harrastus jatkuu niin sitten voi ostaa lisää varusteita.

      Kaikki saa ratsastaa ketkä haluaa, ei vaan tytöt!!!

      • näin se on!

        Tietenkin ensimmäinen ja tärkein varustus on se kypärä. Sen perässä tulevat sitten ratsastuskengät. Jos niitä ei ole kannattaa käyttää saappaita tai jotakin kenkiä missä on vähän korkoa! Ratsastustakki ei kuulu ratsastajan tärkeimpiin varustuksiin! Ei ole siis pakko ostaa sitä koska muutkin takit käy! Ratsastuskäsineet olisivat hyvät ettei ohjat tee käsiin haavoja... Valkoiset ratsastushousut on kisaajille joten osta jotkut muun väriset!!! Itselläni on mustat. Kannattaa vaan varmistaa että housuissa on nahkaa takana jotta ne pitävät! Ja ehdottomasti ratsastus on tarkoitettu niin tytöille kuin pojillekkin. Minunkin ratsastusryhmässä on poika!!!!!


    • Welsh poni

      Aluksi käy housuiksi vaikka tavalliset farkut, en suosittele käyttämään kuitenkaan niitä parhaimpia ja kalleimpia mitä sun vaatekaapista löytyy vaan semmoset joissa ei pieni tahra haittaa. Kun harrastus tuntuu omalta voi ostaa ratsastushousut. Värillä ei ole mitään väliä, valkoisia nyt käytetään kisoissa. Jotkut mustat, ruskeat, tummansiniset ovat varmaan aika hyvä valinta veikkaan. ;)

      Ratsastushanskoja saa talveksi aika edullisesti varmasti läheisestä prismasta tai citymarketista ja kesällä itse käytän puutarhahanskoja ja näppylähanskoja.

      Takiksi käy mikä tahansa takki, mutta kunnon ratsastustakkeja saa hevos ja ratsastusliikkeistä.

      Kypärän alla suosittelen talvisin käyttämään jotakin huivia tai puhvia ettei korvat palellu. Sellainen joka ei nosta kypärää päästä liian korkealle, ei missään nimessä mitään paksua tupsupipoa! :D

      Turvaliivi kannattaa ostaa vasta sitten tiedät että jatkat harrastusta, koska ne ovatkin jo sitten kalliimpia, mutta usein niitä saa lainattua myös tallilta. Jotkut eivät halua käyttää turvaliiviä, mutta minä suosittelen sitä, koska se voi pahassa tilanteessa pelastaa jopa henkesi.

      Toivottavasti et pelästynyt tuota viimeisintä lausetta! ;D
      Mukavia ratsastuksia ja ihania hetkiä hevosten kanssa!

    • ^kokenut aloittelia

      tavallinen takki , alkuun vaikka fleece hanskat tai jotku sormikkaat ja esim farkut tai collage kankaasta tehdyt housut.

      • 121212121

        No fleecehanskat taitaa olla aika liukkaat. Sellaiset näppylähanskat maksaa alle 5€ ja ovat varmaan ainakin etelässä jo kohta ihan tarpeeksi lämpimät.

        Takki saisi mielummin olla vähän kapeahkoa mallia, jotta opettaja näkee miten istut ja osaa neuvoa paremmin. Mutta ei tarvitse olla mikään varsinainen ratsastustakki.


    • josapappa1892

      HALUISIN RATSASTAA ITTELLE KELPAIS
      MUSTA HÖÖKSISTÄ OSTETTU TAKKI
      PITKÄT SAAPPAAT
      HOUSUT

      • aloittelijja

        Kiitti kaikille jotka on vastanneet! Alkuun oon päässyt jo kivasti. Pidän ratsastuksesta tosi paljon ja toivottavasti muitakin poikia tulis lajin pariin.
        Oon käyttänyt näin aluksi farkkuja mutta tosiaan saappaat on jo ennestään koska yksi serkuista ratsastaa ja oon saanut lainaan siltä varusteita. Ongelma vaan on se että serkku on tyttö joten saappaatkin jää kohta pieneksi ja muutenkin täytyy alkaa hommata enemmän poikien varusteita. Mietin tässä sitä että miten suuria eroja ratsastushousuissa on tyttöjen ja poikien välillä eli voiko käyttää esim. tyttöjen ratsastushousuja jos ne vaan muuten sopii koon puolesta? Vai onko se epätavallista ja outoa :D En viitsis ihan vielä ostaa omia kun kuitenkin vielä kasvaa ja ne jää lopulta pieneks. Ja kun serkulla on yhdet vanhat joita se ei enää käytä ja ne sopii just ja just mulle ainakin vielä vähän aikaa. Kesällä kun ratsastan kuitenkin vähän enemmän niin ratsastushousut olis hyvä olla koska ainahan ne paremmat on kuin farkut.

        Mutta kiitti neuvoista kaikille jo tähän asti!


    • No jaa... Ainakin lapsilla ratsatushousut ovat samanlaiset tytöillä ja pojilla, eikä niitä eroja ole paljon aikuistenkaan housuissa. Jotkut valmistajat tekevät malleja miehille erikseen, mutta suurelta osin miehet ja naiset käyttävät samanlaisia ratsatushousuja. Kangas on kuitenkin hyvin joustavaa, joten keskiverto mies ei yleensä tarvitse lisätilaa etupuolelle.

    • aloittelijja

      Okei kiitos vastauksesta. Just tota mietin että kuinkahan paljon ne puristaa ja vaikuttaako se ratsastukseen. Mutta ei tosiaan viitsis ihan vielä ostaa uusiakaan.

    • Helpointa on yksinkertaisesti kokeilla. Kokeile serkkusi ratsastushousuja. Jos ne ovat sopivat, hyvä juttu, mutta jos ne ahdistavat, niin sitten on syytä hankkia joko hiukan isommat, tai tosiaan miesten malliset housut.

      Toivottavasti löydät mieleisesi. Ratsastus on hieno harrastus!

    • kokeile

      No en tiedä mutta veikkaan että tyttöjen ratsastushousut voi puristaa aika tavalla pojan jaloissa. Tyttöjen ratsastushousuissahan ei tietenkään ole edessä ylimääräistä tilaa mitä pojilla varmaan pitäisi olla kikkelille ja kiveksille. EIhän pojat siksi käytä tyttöjen farkkujakaan. Mutta voithan kokeilla ja vaihtaa sitten jos ei tunnu hyvältä.

      • Hassu-Hessu

        Miehet yleensäkkin laittaa vehkeensä toiseen punttiin, saman voi tehdä ratsastushousuillakin. Eli miesten housuissa on toinen puntti vähän leveämpi ylhäältä kuin toinen. Eli se ylimääräinen tila ei ole edessä vaan puntin yläosassa.
        Ratsastushousut ovat niin joustavat ettei niissä tarvita erikoista ylitilaa.


    • Mies hevostelija

      Minun ensimmäiset ratsastushousut olivat naistenmallia. Ja hyvin mahtui tavarat sinne... Nykyään ratsastushousut ovat ihan miesten mallia, mutta eivät vielä ainakaan tunnu jalassa yhtähyviltä kuin nuo naisten ratsastushousut.

      Käytössä housut muokkautuu.

    • aloittelijja

      Oon nyt ratsastanut tyttöjen ratsastushousuilla muutaman viikon ja ovat kyllä hyvät. Ainakin vielä ne sopivat hyvin.Takamuksesta ovat jonkin verran löysät ja edestä vähän kireät mutta eivät purista vaan istuvat tosi hyvin.Kiitto kaikille neuvoista. Tämä on hieno harrastus ja odotan jo innolla kesää ja leiriä!

    • Cascas15

      Onko teillä kokemusta Montarin housuista? Tallilla kaveri kehui, mutta haluaisin vielä muitakin vahvistuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe