Hidas painonpudotus

KataJ.

Mä olen ollut kevyellä ruokavaliolla jo yli kolme kuukautta ja olen saanut painoa pudotettua huimat 2,8 kiloa.

Lähtölukemat 68,2 kg ja tänään tasan 66 kiloa. Miten tää voi olla näin vaikeeta ja hidasta. Usko meina loppua, kun tuloksia ei tuu.
Käyn kunnon hikilenkillä pari kertaa viikossa ja ruokavalio on kunnossa. Syön melko kevyesti. Kalorit olen laskenut kiloklubin laskurilla. Normaaleina päivinä kalorivaje on 500-700 kcal ja lenkkipäivinä vielä suurempi.

Kaiken järjen mukaan painoa olisi pitänyt lähteä 0,5 kg/vko, eli tähän mennessä noin 7 kiloa. Mulla on tavoitteena saada paino 62 kiloon, eli kokonaispudotus 6,2 kiloa. Olen nainen ja pituutta 169 cm. Minulla ei ole painoindeksin mukaan ylipainoa, mutta vatsan seutu näyttää aika kamalalta.

En nyt ymmärrä mikä tässä mättää. Joku ehdottaa varmasti, että laske kalorit tarkemmin, lisää enemmän rankempaa liikuntaa. Mutta aikaa ei oikein ole enemmälle liikunnalle ja kalorit on laskettu ja tarkistettu moneen kertaan.

16

2780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvuuttelua

      1. Energialaskureiden laskelmat ovat keskivertoja. Eri ihmisten aineenvaihdunta voi kuitenkin olla kovin erilainen, tai - 20% laskurin lukemasta. Siksi olet voinut arvioida kulutuksesi liian suureksi. Kalorivähennys kulutukseen nähden pitäisi olla vähintään 300kcal/vrk.
      2. Kilpirauhasessasi voi olla vikaa. (Kannattaa tarkistuttaa T4-v ja TSH.)
      3. Olet pudottanut kalorit liian alas ja sen johdosta kilpirauhasi on hidastunut ja siten aineenvaihduntasi. Jos kilpirauhasesi on jo muutenkin hitaanpuoleinen, vajaatoiminta lisääntyy kitudieetillä.
      4. Et ole ylipainoinen. Normaalipainoisen on paljon vaikeampi pudottaa painoa kuin lihavan.
      5. Jos olit ennen laihdutusta sohvaperuna, olet voinut saada lisää painoa lihasten kasvamisesta, vaikka pudottanut sitä läskiä polttamalla. Siksi todellinen laihdutustulos ei näy vaa'assa. Pidä ennemmin silmällä vyötärön ympärysmittaa.
      6. Olet joka tapauksessa laihtunut, vaikkakaan et nopeasti, mutta hidas laihtuminen onkin terveellisempää ja tulos pysyvämpää kuin nopella tahdilla.
      7. Normaalipainoisen ei ole tarve eikä suositeltavaa laihduttaa. Kitudieetillä laihduttaminen altistaa myöhemmälle helpolle lihomiselle.
      8. Paino voi heitellä helposti pari kiloa nestetasapainon mukaan, joka vaihtelee kuukautiskierron vaiheiden mukaan.
      9. Oletko varma, että mahasi ylimääräinen on läskiä eikä turvotusta? Esimerkiksi viljat tai maito turvottavat toisia.

      • 13+10

        Kyllä normaalipainoinenkin voi laihduttaa jos rasvaa on liikaa. Rasva% voi olla liian suuri, vaikka paino olisikin normaalin rajoissa. Normaalipainoisen ei tulisi kuitenkaan tuijotella vaakaa vaan mittanauhaa ja rasva%.


      • Arvuuttelua
        13+10 kirjoitti:

        Kyllä normaalipainoinenkin voi laihduttaa jos rasvaa on liikaa. Rasva% voi olla liian suuri, vaikka paino olisikin normaalin rajoissa. Normaalipainoisen ei tulisi kuitenkaan tuijotella vaakaa vaan mittanauhaa ja rasva%.

        Kyllähån niitä alipainoisiakin on, jotka lauhduttavat, mutta se on tosi tyhmää. Jos on normaalipainoinen suurella rasvaprosentilla, on se todiste siitä, että ko. henkilö on laihdutellut kitudieetillä ja jojotellut. Seurauksena nk. laihaläski. Silloin laihdutus on entistä suurempi riski.

        Normaalipainoisen peruskulutus ei ole suuri. Jos siitä vähentää yli 500 kcal, kaloritaso voi pudota kitudieetin puolelle. Silloin kehon koostumus heikkenee edelleen. Normaalipainoisen ei yksinkertaisesti kannata laihduttaa, jos arvostaa terveyttään. Sen sijaan suosittelisin lihasten kehittämistä treenillä.


      • 13+10
        Arvuuttelua kirjoitti:

        Kyllähån niitä alipainoisiakin on, jotka lauhduttavat, mutta se on tosi tyhmää. Jos on normaalipainoinen suurella rasvaprosentilla, on se todiste siitä, että ko. henkilö on laihdutellut kitudieetillä ja jojotellut. Seurauksena nk. laihaläski. Silloin laihdutus on entistä suurempi riski.

        Normaalipainoisen peruskulutus ei ole suuri. Jos siitä vähentää yli 500 kcal, kaloritaso voi pudota kitudieetin puolelle. Silloin kehon koostumus heikkenee edelleen. Normaalipainoisen ei yksinkertaisesti kannata laihduttaa, jos arvostaa terveyttään. Sen sijaan suosittelisin lihasten kehittämistä treenillä.

        Jos BMI on normaalipainon ylärajoilla, voi olla, että kehonkoostumus ei silmää miellytä jolloin ihminen voi pudottaa rasvansa määrää laihduttamalla. 170cm pituisella naisella normaalipainon skaala on 17kg (55kg-72kg). Siihen mahtuu vaikka minkä mallista kroppaa ja jollakin voi hyvinkin olla tarve pudottaa kiloja ja muuttaa kehonkoostumustaan.

        Vai pitääkö kroppaan olla tyytyväinen niin kauan kuin vain on normaalipainoinen?


    • 9+3

      Aloita painoharjoittelu ja vähennä lenkkeilyä. Saat aineenvaihduntaasi lisää kierroksia.

      • diplomiliikkuja

        Höpö, Lisää lenkkeilyä niin aineenvaihdunta laukkaa kunnolla.


      • 9+2
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Höpö, Lisää lenkkeilyä niin aineenvaihdunta laukkaa kunnolla.

        Aerobinen ei kehitä lihasmassaa. Painoharjoittelu estää tehokkaammin lihaskatoa laihdutettaessa.


    • KataJ.

      Kiitos vastauksista ja etenkin Arvuuttelijalla on paljon hyviä pointteja.

      Olen mittauttanut rasvaprosenttini ja se on noin 30%, eli on siinä mistä karsia ja vatsassa on ihan selvää rasvaa :)

      Olen tässä kerinnyt säätämään ruokavalioa joka suuntaan, lisännyt ruokaa, vähentänyt ruokaa, lisännyt liikuntaa, vähentänyt liikuntaa, jne.
      Olen lisännyt veden juontia ja koitan olla mahdollisimman aktiivinen, mutta mikään ei auta.

      Olen pudottanut painoa ennenkin. Noin kymmenen vuotta sitten paino oli kivunnut samoihin lukemiin ja muuatamassa viikossa painoa lähti 10 kiloa pelkällä ruokavalion kevennyksellä. Sillon en edes lisännyt liikunnan määrää.
      Nyt teen kovempitehoisia ja pidempiä lenkkejä ja olen keventänyt ruokavalioa. Tietenkin ikääkin on tullut 10 vuotta lisää ja aineenvaihdunta hidastunut.

      Ruokavaliooni ei viljat ole kuuluneet enää muutamaan vuoteen. Maitotuotteita käytän jonkin verran

      Olen tietysti tyytyväinen, että paino on pudonnut edes vähän, mutta jotenkin tuntuu niin tuskallisen vaikealta. Koitan nyt jatkaa tätä sinnittelyä. Tällä vaihdilla menee ainakin juhannukseen saakka, että pääsen tavoitteeseeni.

      • 13+10

        Normaalipainoisena laihduttaessa on tärkeää, että ruoka on laadukasta ja ravitsevaa. Ei riitä, että pudotat vain kaloreita, vaan ruokavalio on koostettava hyvin, jotta kropastasi lähtee nimenomaan rasvaa, eikä lihasta.

        Paljon kasviksia, monesta väristä. Lisäksi marjoja ja hieman hedelmiä. Monipuolisesti proteiinia puhtaista lähteistä, eli marinoimaton liha, kana, kalkkuna, kala, kananmuna, vähän maitotuotteita. Rasvaa pitää saada, jotta hormonitoiminta toimii oikein, eli pähkinöitä, avokadoa, siemeniä ja öljyjä. Myös voita voi käyttää jos haluaa. Lisäksi voit käyttää haluamiasi hiilarinlähteitä. Juo vettä vähintään pari litraa päivässä.

        Suosittelen painoharjoittelua ja/tai kahvakuulatreeniä. Aerobista voit tehdä myös, mutta painoharjoittelu parantaa lihaskuntoasi ja kiihdyttää aineenvaihduntaa jolloin rasva palaa paremmin.


      • Arvuuttelua

        Jos olet stressaantunut, stressihormoni eli kortisoli vaikeuttaa laihtumista oleellisesti. Kova aerobinenliikunta lisää edelleen kortisolia, joten aerobocin tai lenkkeilyn sijasta tee pitkiä kävelylenkkejä niin, ettei syke nouse korkealle. Sen lisäksi tee lyhyitä, 20min lihastreenejä painojen kanssa.

        Tarkistuta kilpirauhas-arvot (T4-v ja TSH). Ota arvot ja viitearvot ylös. Älä tyydy toteamukseen "normaalit arvot", sillä sen kuulevat usein hekin, joiden arvot ovat juuri ja juuri viitteiden sisällä, mutta potevat subkliinistä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Jos on vajaatoiminnan oireita ja arvot lähellä viitteiden rajoja, voi endokrinologi antaa koelääkitysreseptin. Lääkitys poistaa tai ainakin vähentää oireita. Silloin laidutuskin voi onnistua. - Tutustu vajaatoiminnan moniin oireisiin esim. Kilpirauhasliiton tai -foorumin sivuilla, niin voit tunnistaa niitä.


      • 9+2
        Arvuuttelua kirjoitti:

        Jos olet stressaantunut, stressihormoni eli kortisoli vaikeuttaa laihtumista oleellisesti. Kova aerobinenliikunta lisää edelleen kortisolia, joten aerobocin tai lenkkeilyn sijasta tee pitkiä kävelylenkkejä niin, ettei syke nouse korkealle. Sen lisäksi tee lyhyitä, 20min lihastreenejä painojen kanssa.

        Tarkistuta kilpirauhas-arvot (T4-v ja TSH). Ota arvot ja viitearvot ylös. Älä tyydy toteamukseen "normaalit arvot", sillä sen kuulevat usein hekin, joiden arvot ovat juuri ja juuri viitteiden sisällä, mutta potevat subkliinistä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Jos on vajaatoiminnan oireita ja arvot lähellä viitteiden rajoja, voi endokrinologi antaa koelääkitysreseptin. Lääkitys poistaa tai ainakin vähentää oireita. Silloin laidutuskin voi onnistua. - Tutustu vajaatoiminnan moniin oireisiin esim. Kilpirauhasliiton tai -foorumin sivuilla, niin voit tunnistaa niitä.

        Itse kokeilisisin ensin muokata ruokavaliota ennen kuin lähtisin edes koelääkitykselle. Kaikki kilppariongelmat eivät ole vielä lääkitystä vaativaa vajaatoimintaa. Kannattaa muistaa, että ulkopuolelta tuleva hormoni lamauttaa kehon omaa hormonintuotantoa. Kannattaa ensin kokeilla, josko elämäntapamuutoksilla saisi kilpparin toimintaa boostattua.


      • Arvuuttelua
        9+2 kirjoitti:

        Itse kokeilisisin ensin muokata ruokavaliota ennen kuin lähtisin edes koelääkitykselle. Kaikki kilppariongelmat eivät ole vielä lääkitystä vaativaa vajaatoimintaa. Kannattaa muistaa, että ulkopuolelta tuleva hormoni lamauttaa kehon omaa hormonintuotantoa. Kannattaa ensin kokeilla, josko elämäntapamuutoksilla saisi kilpparin toimintaa boostattua.

        Olet oikeassa siinä, että oma tuotanto on parempi kuin synteettinen kilpirauhaskorvaus, joka tosiaankin vähentää hiukan omaa tuotantoa. Tosiasia kuitenkin on, että tässä maassa on kymmeniä tuhansia, lähinnä naisia, jotka kärsivät vuosikausia kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista saamatta kipeästi tarvitsemaansa lääkitystä, koska kilpirauhassairauksien hoidon osaaminen on huonolla tojalla Suomessa. Diagnooseja tehdään puutteelisin tiedoin.

        Suurin osa kilpparin vajaatoiminnasta aiheutuu autoimmuunitulehduksesta, joka on etenevä, parantumaton ja koko elämän kestävä sairaus kuten tnivelreuma, 1-tyypin diabetes tai MS-tauti. Ainoa hoito on kilpirauhasen vajaatoimintaan hormonikorvaushoito. Vajiksen oreet ovat niin moninaiset ja pahat, etten hetkeäkään epäröisi aloittaa koelääkitystä, kun se on tarpeen. Turhaan tässä maassa tuskin kukaan saa koelääkitystä, siitä ei ole pelkoa, mutta tuhannet sitä tarvitsevat saavat kärsiä vuosikausia, koska eivät saa Thyroxin-reseptiä ajoisssa.

        Toimiakseen kilpirauhanen tarvitsee ensisijaisesti jodia, jota maaperässämme on liian vähän. Jos syö vain luomulihaa, -maitoa ja -munia eli ei syö niitä tavallisina versioina tai on vegaani eikä käytä jodioitua suolaa, jodin saanti on varmistettava muuten. Myös seleeniä on maaperässämme liian vähän ja sekin on tärkeä hivenaine kilpparille. D-vitamiini, Omega-3, sinkki jne. ovat tärkeitä.

        Joillakin ruoka-aineilla, kuten kaaleilla ja pavuilla, on kilpirauhasta hidastavava vaikutus.


      • 9+2
        Arvuuttelua kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että oma tuotanto on parempi kuin synteettinen kilpirauhaskorvaus, joka tosiaankin vähentää hiukan omaa tuotantoa. Tosiasia kuitenkin on, että tässä maassa on kymmeniä tuhansia, lähinnä naisia, jotka kärsivät vuosikausia kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista saamatta kipeästi tarvitsemaansa lääkitystä, koska kilpirauhassairauksien hoidon osaaminen on huonolla tojalla Suomessa. Diagnooseja tehdään puutteelisin tiedoin.

        Suurin osa kilpparin vajaatoiminnasta aiheutuu autoimmuunitulehduksesta, joka on etenevä, parantumaton ja koko elämän kestävä sairaus kuten tnivelreuma, 1-tyypin diabetes tai MS-tauti. Ainoa hoito on kilpirauhasen vajaatoimintaan hormonikorvaushoito. Vajiksen oreet ovat niin moninaiset ja pahat, etten hetkeäkään epäröisi aloittaa koelääkitystä, kun se on tarpeen. Turhaan tässä maassa tuskin kukaan saa koelääkitystä, siitä ei ole pelkoa, mutta tuhannet sitä tarvitsevat saavat kärsiä vuosikausia, koska eivät saa Thyroxin-reseptiä ajoisssa.

        Toimiakseen kilpirauhanen tarvitsee ensisijaisesti jodia, jota maaperässämme on liian vähän. Jos syö vain luomulihaa, -maitoa ja -munia eli ei syö niitä tavallisina versioina tai on vegaani eikä käytä jodioitua suolaa, jodin saanti on varmistettava muuten. Myös seleeniä on maaperässämme liian vähän ja sekin on tärkeä hivenaine kilpparille. D-vitamiini, Omega-3, sinkki jne. ovat tärkeitä.

        Joillakin ruoka-aineilla, kuten kaaleilla ja pavuilla, on kilpirauhasta hidastavava vaikutus.

        Minulla auttoi gluteenin poistaminen ruokavaliosta kokonaan. Lisäksi vähensin maitotuotteiden käyttöä, lisäsin kaloreita ja otin käyttöön vahvan monivitamiinivalmisteen ja probiootit. Minulla oli pitkään paljon kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita ja hyvin epämääräiset verikoetulokset (T4v 11 ja tsh seilasi 3-5 välillä). Nyt on oireet lähes kaikki pois ja olen jopa onnistunut vähän laihtumaan (hitaasti, mutta varmasti).

        Jos haluaa voida hyvin, ruokavaliomuutoksia (ja kemikaalikuorman pienentämistä) kannattaa kokeilla ensin ja myöhemmin myös lääkityksen lisäksi.


    • KataJ.

      No niin, nyt on mennyt taas 2 kk ja paino on pudonnut 3 kg edellisestä, eli tänä aamuna vaaka näytti tasan 63 kg.

      Nyt on kuitenkin tullut jo pikkasen muutosta kroppaan, vaikka vaakassa ei isoa heilahdusta näy.
      Vanhat farkut tuntuu löysemmiltä päällä ja vatsan seutu on litistynyt.

      Lähellä olen jo tavoitettani 62 kiloa, mutta taidan yrittää saada painon putoamaan 60 kiloon, jos se vain suinkin onnistuu :)

      • 6+13

        Hei, hienoa. Olisi kiva kuulla teitkö jotain muutoksia vai jatkoitko vain kärsivällisesti aiemmalla tavalla?


    • laihis

      Kyllähän pari kiloa kuukaudessa on ihan hyvä vauhti. Itse olen pudottanut neljässä kuukaudessa 11 kiloa. Pitää vain olla kärsivällinen. Jos on miinuskaloreilla niin taatusti laihtuu ja ihan tutkitusti mitä hitaammin painoaan pudottaa sitä helpommin on säilyttä sitten saavutettu paino. Suurimmista pudottajista 90% lihoi takaisin. On kyettävä oppimaan ihan uusi ruokavalio ja syömisen tapa, jotta paino säilyy ja sitä ei nopea pudottaja opi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe