Notkoselkä ja pömppömaha

ärsyttää ihan sikana

Mulla on aika paha notkoselkä ja ilmeisesti osittain siitä johtuu myös todella ärsyttävä pömppömaha. Olen kahden alle 10 v lapsen 3-kymppinen äiti ja ennen raskauksia mulla ei ollut koskaan ongelmia tuon mahan kanssa. Tai ehkä silloin vähän (mutta ihan vähän) pömpötti, jos olin syönyt TOSI paljon, mutta muuten vatsa oli aina ihan timmi ja six pack näkyi.

Ekasta raskaudesta en muista, että tuota pömppömahaa olisi niinkään jäänyt, mutta toisen raskauden jälkeen kylläkin. Olen käynyt vuosikausia säännöllisesti joko salilla tai harrastanut muuta liikuntaa ja mun lihaskunnon pitäisi olla hyvä (sitä on muutaman kerran testattu). Treenaan säännöllisesti myös vatsa- ja selkälihaksia (syviä, vinoja, suoria) ja kun vedän vatsan sisään, saan six packin edelleen melkein näkyviin. Ylimääräistä rasvaa ei kovin paljon ole, mutta vatsa pömpöttää lähes koko ajan.

Aamulla ennen aamupalaa se on suht littana, mutta kun pistän suuhuni ihan mitä vaan pientäkin, pömpötys tulee ja pysyy loppupäivän. Ja ns. normaalin aterian jälkeen näytän oikeasti sille, kun olisin viimeisilläni raskaana. En ole huomannut eroa sillä, syönkö viljatuotteita, maitotuotteita tms. Aikoinani olen kokeillut hyväkarppausta kahteen kertaan, mutta se ei vähentänyt tai ainakaan poistanut tuota pömpötystä.

Olen miettinyt, mikä kaikki tuohon pömpötykseen vaikuttaa. Mulla on myös tosi huono ryhti ja istuin usein (kun kukaan ei näe) tosi kasassa. Tuntuu niin raskaalta pitää hyvä ryhti yllä. Kyllä sekin onnistuu vaikka koko päivän, mutta helpompaa on vaan olla kasassa. Luulisi, että jos on hyvät selkä- ja vatsalihakset, ois hyvän ryhdin pitäminen ihan helppoa, mutta miksei mulla ole? Toisaalta voin kyllä esim. jossain juhlissa tai uimarannalla "vetää navan selkärankaan" ja "huijata" ihmisiä, että olen tosi timmissä kunnossa vatsastani.

Kummallista on myös se, että silloin kun jännitän vatsaani ja six pack siis melkein kokonaan näkyy (aamulla varsinkin, kun siinä ei ole mitään ns. päällä), maha on ihan omituisen näköinen. Sivuista littana ja tohon keskelle tulee sellainen noin 10 cm leveä koholla oleva kaistale, joka jatkuu koko vatsan korkeudelta. Siis se six pack kohta tavallaan nousee sieltä ylös (mutta aika paljon liikaa) ja se näkyy myös ihan vaan istuessa, jos maha on muuten littana (jos en ole syönyt mitään pitkään aikaan), vaikka en edes jännittäisi vatsaa.

Tosi sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku jaksoi lukea ja osaisi kommentoida jotain järkevää!

13

8083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ärsyttää ihan sikana

Sen unohdin kirjoittaa, että siitä olen kuullut, että kireät lonkankoukistajat vaikuttaisivat ikävällä tavalla tuohon notkoselkään ja mä luulen, että ne on mulla aika kireät. Niitä täytyis muistaa venytellä paljon enemmän, mutta mitä muuta voisin tehdä, että tuo pömpötys edes vähän pienenisi. Onni on, että pystyn ihmisten ilmoilla sen pömpötyksen poistamaan tuolla vatsalihasten jännittämisellä, mutta esim. ruoan jälkeen olisi kivaa vaan olla rennosti ilman, että näyttää sille, että on tosiaan viimeisillään raskaana. Maha on silloin oikeasti todella iso!

• Smmhr

Itsellä kävi näin että mulla oli tosi huono ryhti. Hartiat edessä ja kasassa ja sitten seistessä tuli seistyä (nojailtua) sellasessa takakeno asennossa.

5päivää komensin itseni pysymään suorassa. Selkä huusi ekat 3 päivää hoosiannaa, mutta sitten se tottus ja nyt tulee jo ihan luonnostaan oltua suorassa. Mutta tosiaan mulle tuli myös vähän pömppö mahaa kun peppu meni ulospäin eikä enää ollut sisään päin.

Se häiritsee itseäni kun katson ylhäältä vatsaani, näyttää tosi pömpöltä. Mutta peilista kun katsoo niin ei se oikeastaan edes pömpötä. Se vaan tuntuu siltä kun ennen se vatsa oli niin eri asennossa.

Ja siitä halusin vielä sanoa, että monilla ei näy vatsalihakset sen kummemmin ellei jännitä niitä. Ei mullakaan vaikka olen suht ok kunnossa. Treenaan kolmesti viikossa salilla ja syön terveellisesti. Mutta mikään kisa kiree en mäkään ole, että myönnän kyllä vatsan seudulla ja jaloissa on vähän myös extraa. Mutta itseäni se ei häiritse sen enempää.

Ja itselläni myös aamulla vatsa on paljon litteämpi. Ja itselläni myös pömpöttää jos on ruokaa. Erityisesti kun on rakko täynnä nestettä niin vatsa on melko suuri.
      Mutta en usko että sellaiselle voi mitään. Näin se keho vaan käyttäytyy.

Yritin tässä ladella lohdutuksen sanoja, että ehkä se on vaan sun omassa pääkopassa, ja tosi asiassa ongelmaa ei ole. En sano siis pahalla. Vaan jokainen oman itsensä pahin kriitikko.

• spaceri

Tälle aloittajalle. Puhut paljon sixpackista. Sillä ei ole mitään tekemistä ryhdin tai minkään kanssa. Se kertoo vain sen että rasvaa on vähän.
      Istuminen on varmaankin se suurin ongelma. Ihmisen pitäisi istua istuinluiden päällä, jalkapohjat maassa.
      Helppo vastaus: hanki satulatuoli. Totuttele vähitellen.
      Vähän vaikeampi vaihtoehto: mene Alexander - tekniikan kurssille, tai ota yksityistunteja.
      Myös pilatestunnit voisivat auttaa, mutta ne likkeet pitää tehdä huolellisesti, mikään jumppapilates ei varmaankaan auta.
      Ja aivan aluksi: unohda se halvatun sixpack.

• ärsyttää ihan sikana

Sen takia mainitsin ekassa viestissäni muutaman kerran tuon six packin, että sen perusteella luulisin, että vatsalihakseni ovat ihan kunnossa. Mutta meinaatko, että jos rasvaa on tarpeeksi vähän, näkyy six pack riippumatta siitä, paljonko vatsoja on treenattu? Toi oli mulle ihan uusi juttu. Toinen syy, miksi asian mainitsin, oli se, että luultavasti olisin saanut lähinnä sellaisia vastauksia, joissa olisi epäilty mun olevan ainakin vatsan kohdalta jonkin sortin "siiderivalas" ja käsketty laihduttaa.

Unohdin tuohon ekaan viestiin kirjoittaa myös sen, että voiko tuo todella iso mahan pömpötys johtua siitä, että olisinkin kaikki nämä vuodet (reilut 15 vuotta olen salilla ja eri jumpissa käynyt) treenannut vatsa- ja selkälihaksia jotenkin väärällä tavalla. Olen kyllä aika varma, että treenaan ne oikein (tai sitten kaikki jumppavetäjät ja saliohjaajat ovat neuvoneet väärin), mutta onko sellainen mahdollista, että olen treenannut liikaa tai liian vähän suhteessa jotain tiettyä osaa vatsalihaksista ja sen takia vatsa olisi niin kummallinen?

Raskauksien jälkeen varmistin, että aloin treenaamaan vasta kun vatsalihasten välinen rako oli kokonaan umpeutunut, joten senkään ei pitäisi olla syynä tähän pömpötykseen. Ja siis ennen raskauksia mitään pömppöongelmia ei ollut, vaan maha oli lähes aina (myös syömisen jälkeen) ihan timmi.

• spaceri
        ärsyttää ihan sikana kirjoitti:

Sen takia mainitsin ekassa viestissäni muutaman kerran tuon six packin, että sen perusteella luulisin, että vatsalihakseni ovat ihan kunnossa. Mutta meinaatko, että jos rasvaa on tarpeeksi vähän, näkyy six pack riippumatta siitä, paljonko vatsoja on treenattu? Toi oli mulle ihan uusi juttu. Toinen syy, miksi asian mainitsin, oli se, että luultavasti olisin saanut lähinnä sellaisia vastauksia, joissa olisi epäilty mun olevan ainakin vatsan kohdalta jonkin sortin "siiderivalas" ja käsketty laihduttaa.

Unohdin tuohon ekaan viestiin kirjoittaa myös sen, että voiko tuo todella iso mahan pömpötys johtua siitä, että olisinkin kaikki nämä vuodet (reilut 15 vuotta olen salilla ja eri jumpissa käynyt) treenannut vatsa- ja selkälihaksia jotenkin väärällä tavalla. Olen kyllä aika varma, että treenaan ne oikein (tai sitten kaikki jumppavetäjät ja saliohjaajat ovat neuvoneet väärin), mutta onko sellainen mahdollista, että olen treenannut liikaa tai liian vähän suhteessa jotain tiettyä osaa vatsalihaksista ja sen takia vatsa olisi niin kummallinen?

Raskauksien jälkeen varmistin, että aloin treenaamaan vasta kun vatsalihasten välinen rako oli kokonaan umpeutunut, joten senkään ei pitäisi olla syynä tähän pömpötykseen. Ja siis ennen raskauksia mitään pömppöongelmia ei ollut, vaan maha oli lähes aina (myös syömisen jälkeen) ihan timmi.

"Olen miettinyt, mikä kaikki tuohon pömpötykseen vaikuttaa. Mulla on myös tosi huono ryhti ja istuin usein (kun kukaan ei näe) tosi kasassa. Tuntuu niin raskaalta pitää hyvä ryhti yllä. Kyllä sekin onnistuu vaikka koko päivän, mutta helpompaa on vaan olla kasassa. Luulisi, että jos on hyvät selkä- ja vatsalihakset, ois hyvän ryhdin pitäminen ihan helppoa, mutta miksei mulla ole? Toisaalta voin kyllä esim. jossain juhlissa tai uimarannalla "vetää navan selkärankaan" ja "huijata" ihmisiä, että olen tosi timmissä kunnossa vatsastani."
        Laitoin tuohon lainauksen tekstistäsi, ja minusta se on avainkohta. Aikuisella ihmisen asentotunto usein häiriintyy, hän kuvittelee seisovansa suorassa mutta ei sitä ole. Vino asento taas tuntuu oikealta ja helpolta.
        Hyvä ryhti onnistuu vain pinnistelemällä. Silloin on sitä asentotuntoa koulutettava. Parhaimmillaan aikuisesta tulee kuin lapsi liikkuessaan, vaivatonta ja helppoa menoa. Katsele 2-6 vuotiaita lapsiasi, niin huomaat miten vaivatonta liikkuminen voi olla. Pinnistelevätkö he vatsaansa saadakseen aikaan hyvän ryhdin! Ovatko he huolissaan sixpackistään!
        Löytää uudestaan luonnollinen liike, liikkeen helppous ja vaivattomuus. Seurustella vaivattomasti painovoiman kanssa ikääntymisestä huolimatta. Helppo istuma-asento, vaivaton pystyasento ja luonteva kävely, joka voi halutessa olla myös vauhdikasta. Nämä ovat ainakin minun kuntoiluni peruspilareita. En ymmärrä ulkonäköliikuntaa ja sixpack tavoitteita.
        Jos haluat välttämättä ratkaista ongelmasi vain saliharjoittelulla, niin Delavier. Lihaskuntoharjoittelun perusteet (toinen painos) sivu 140. Siinä on kohta selkä-vatsa tasapaino. Minusta analyysi on jonkin verran pinnallinen mutta asiaa siinä on.

• liikettä.

ruokavalio kuntoon ja jumppaan ja venyttelyä

synnynnäistä huonoo ryhtii ei saa korjattua vaikka mitä tekisi

http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

mm. D-vitamiinin puute aiheuttaa luuston kasvu häiriöitä jo kohdusta asti ja aiheuttaa huonoo ryhtii, mikä suomalaisilla on vakio

• spaceri

tähhh!
        "synnynnäistä huonoo ryhtii ei saa korjattua vaikka mitä tekisi"
        Ei tietenkään mitään saa muutettua, jos sen määrittelee synnynnäiseksi.
        Ryhti kannattaa määritellä liikkeeksi, se on nyt tällainen ja kohta se on tuollainen, jos löytääkin hyvän ryhdin, niin voi olla, että sen kohta jo menettää, mutta siihen ryhtiin ja asentoon kannattaa aina välillä kiinnittää huomiota, ja tehdä korjauksia.
        Ihminen on joka tapauksessa painovoiman vaikutuksen alainen koko ajan. Ja jotenkin siihen on vastattava, asetettava luut, lihakset, ligamentit, suolet, sisäkalut ynnä muut jonkinlaiseen ryhtiin suhteessa painovoimaan.
        Suomessa kun eletään niin on aina yksi ja oikea vastaus ongelmaan kuin ongelmaan: nyt se tuntuu olevan D -vitamiini.

• varmaa on
        spaceri kirjoitti:

tähhh!
        "synnynnäistä huonoo ryhtii ei saa korjattua vaikka mitä tekisi"
        Ei tietenkään mitään saa muutettua, jos sen määrittelee synnynnäiseksi.
        Ryhti kannattaa määritellä liikkeeksi, se on nyt tällainen ja kohta se on tuollainen, jos löytääkin hyvän ryhdin, niin voi olla, että sen kohta jo menettää, mutta siihen ryhtiin ja asentoon kannattaa aina välillä kiinnittää huomiota, ja tehdä korjauksia.
        Ihminen on joka tapauksessa painovoiman vaikutuksen alainen koko ajan. Ja jotenkin siihen on vastattava, asetettava luut, lihakset, ligamentit, suolet, sisäkalut ynnä muut jonkinlaiseen ryhtiin suhteessa painovoimaan.
        Suomessa kun eletään niin on aina yksi ja oikea vastaus ongelmaan kuin ongelmaan: nyt se tuntuu olevan D -vitamiini.

Jos ravintoaineiden puutoksen takia luusto kasvaa väärin, niin se ei muuksi muut.

Voit olla vaikka mikä lihaskimppu ja silti sulla on se notko ja pysyy.

Lihaksilla et vaan saa väännettyä luitasi yhtään mihinkään.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

• näin on

Syvät lihakset jaksaa pitää ryhtiä.

six pack näkyy, jos on lihaksia ja rasvaa ei yhtään vatsassa.

Rasva tulee aina lihasten päälle ja se lähtee ainoastaan laihduttamalla ei treenaamalla.

Eli ruokavakio on kaiken A ja O

• Äiti myös

Minulla on aina ollut jonkin sortin notkoselkä. Ikää 39 ja yksi 5-vuotias lapsi. Lapsen saannin ja parin vuoden jälkeen, kun lapsen kanniskelu oli jäänyt merkittävästi vähemmälle, huomasin kroppani perusasennon ja "ryhdin" jämähtäneen vauvankanniskeluasentoon eli maha pömpöllään, yläkroppa takaviistossa, painopiste liian takana. Ryhtini vinksahtaminen häiritsi. En tiennyt, miten pitäisi olla, että se korjaantuisi. Taannoin hankimme Wii Fit -pelin ja se kommentoi myös liian takana olevaa painopistettäni. Lisäkommenteissa kehotettiin kääntämään lantiota edemmäs. Sitten aloin viimein tajuta, miten kroppani oikein pitäisi olla ryhdin parantamiseksi ja palautumiseksi ennalleen.

Kokeile: Seiso suorassa tavallisesti. Työnnä sitten lantiota edemmäs. Notkoselkä on vähemmän notkolla ja maha vähemmän pömpöllä. Tähän asentoon pitäisi vaan sitten kroppa totutella, jotta siitä vähitellen tulisi normaalimpi olotila. Ihan tavallisesti kävellessäkin olen huomannut tämän edut: työnnä lantio eteen, niin kävely sujuu melkein kuin itsestään.

Vähitellen ryhti on parantunut. Jatkuvaa muistutusta (ajan mittaan harvemmin tarvittavaa) se vaatii, mutta ajan mittaan lihashallinta tämän suhteen paranee. Enää ei tarvitse töissä muistuttaa itseään oikeasta ryhdistä, ettei työkaverit luulisi toisen muksun olevan alullaan.

Sinulla sentään lapsia on jo kaksi, kyllä niistä väkisinkin pieni pömppö syntyy vatsanahan venyttyä. Ryhdin hoitamalla kuntoon se ei turhaan korostu. Kuvailemasi "sivuilta littana ja keskeltä koholla" kuulostaa raskauksien tuomalta kropan muutokselta, tunnistan samaa.

• pilatestapeliin

"Mulla on myös tosi huono ryhti ja istuin usein (kun kukaan ei näe) tosi kasassa. Tuntuu niin raskaalta pitää hyvä ryhti yllä. Kyllä sekin onnistuu vaikka koko päivän, mutta helpompaa on vaan olla kasassa. Luulisi, että jos on hyvät selkä- ja vatsalihakset, ois hyvän ryhdin pitäminen ihan helppoa, mutta miksei mulla ole? Toisaalta voin kyllä esim. jossain juhlissa tai uimarannalla "vetää navan selkärankaan" ja "huijata" ihmisiä, että olen tosi timmissä kunnossa vatsastani."

Tuon perusteella ongelmanasi on heikot syvät lihakset keskivartalossa. Paras laji näiden kehittämiseen ja myös oikean lantion asennon löytymiseen on pilates. Yhdistelmä treenatut pinnalliset lihakset ja heikot syvät lihakset voivat saada aikaan lihaksikkaalta näyttävän pömpövatsan. Jos saat pömpön pois vetämällä vartsaa sisään, niin silloin kiristät juuri niitä lihaksia, jotka sinulla ovat heikot. Sanot että vatsan sisään vetäminen ja hyvän ryhdin pitäminen on raskasta, eli siinä tarvitsemasi lihakset ovat siis heikot.

Jatka siis vatsan sisään vetämistä ja koita löytää lantiolle oikea asento, jossa notko pienenee. Hyvä harjoitus tähän on selinmakuulla painaa ristiselkä kiinni lattiaan ja samalla vetää "napaa selkärankaan" ikäänkuin vetäisi liian tiukkaa housun vetoketjua kiinni.

Piletesta voi hyvin tehdä kotonakin, mutta alkuun olisi hyvä käydä ohjatulla tunnilla, jotta oppii käyttämään oikeita lihaksia. Etenkin jos pinnalliset lihakset ovat vahvat, niiden käyttö on helpompaa kuin syvien.

Rasvaa voi vatsassa olla myös lihasten alla sisäelinten ympärillä, mutta en usko että se on ongelmasi, sillä saat vedettyä lihaksilla vatsan litteäksi. Eikä se ole huijausta.

• pt.

Treenaa poikittaista vatsalihasta, se ehkäisee vatsaa pömpöttämästä ja selkää notkistumasta liikaa.

• 8+9

Jos vatsa turpoaa syönnin jälkeen, ruuansulatuksen kanssa on todennäköisesti jotain ongelmia. Testaa eri ruoka-aineiden vaikutus jättämällä niitä yksitellen pois muutamaksi viikoksi ja katsomalla mitä tapahtuu. Turvotusta voi aiheuttaa mm. viljat (vehnä ja ruis), palkokasvit, maitotuotteet ja prosessoidut ruuat.

Kokeile syödä ravintolisänä maitohappobakteereita, jos niistä olisi apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4165
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2293
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      989
    4. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      861
    5. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      854
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      850
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      821
    8. 36
      776
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      775
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    Aihe