Valokuvaus on kallista lystiä

Pihikuvaaja

Valokuvaus maksaa maltaita. Kun ostat rungon, putket, laukut, salamat, puhdistusvälineet, parenpinäyttö tietokoneeseen, muistikortteja, jalusta, etsimen jatko, vara-akku, kaukolaukaisin ajastimella, muutama ohjelma tietokoneeseen, pari lehteä pitää tilata että pysyy ajan hermoilla, jne...,jne,,.

33

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Välineurheilua on kohteitten ammuskelu kameroinkin. Mutta kyseiseen rumbaan ei kuvausintoisen tarvitse hakeutua, sillä kohtuullisia kuvia saa kirppikseltä hankituin peruskameroinkin. Niillä ikuistavan pitää tosin varautua filmi- ja kuvanvalmistuskustannuksiin. Minulle on kertynyt lähes parin tiun verran kuvapusseja muutaman vuoden aikana, joten rahaa lienee kulunut ainakin kohtuuhintaisen digikameran verran. Ymmärrän kuitenkin gidikameroista sangen hatarasti, joten ehkä en edes halua haksahtaa ikuisteluun kyseiseen tapaan. Mutta jos vaikkapa lähikuvien näppäily pienistä kohteista rupeaa kiinnostamaan, niin edessä on laitehankinta muualta kuin kirppisten löytöpöydistä. Niin, mistä - kenen neuvoihin ja arvoihin välineistöä ensi kertaa hankkiva voi riittävästi luottaa välttyäkseen ainakin täydellisiltä virhehankinnoilta kuten keskenään toimimattomilta osasilta?

    • Jonnekinhan ne eläkeyhtiön antimet pitää sijoittaa ja hyvä ajankuluhan valokuvaus on.

      Huonommin ne käyttäisi vaikka viinaan ja tupakkiin, naiset ovat asia erikseen sillä ikä asettaa rajoituksia siinä mielessä. Ei jaksa enää juosta niin pitkään tyttöjen perässä ja ne luulevat isoisän jahtaavan.

    • Elämä on!

      Pitää vain tinkiä muista harrastuksista tärkeimmän hyväksi!

      Itselläni on veneily ollut rahallisesti etusijalla viimeiset 20 vuotta. 1970- ja 1980-luvuilla pinnalla ollut valokuvausharrastus pääsi välillä hiipumaan täysin. Digikompakti tuli hankittua vuonna 2000. Ruokahalu alkoi muutama vuosi sitten kasvaa täällä fotorintamalla. Filmiajan välineet menivät satasella tai parilla ja tilalle on kasvanut jonkinmoinen digijärjestelmä – ei ihan parilla satasella. Kesäisin on ollut tilaisuus yhdistää veneily ja valokuvaus.

      1960-luvun rakkain harrastus (turhaa kertoa, mikä) on saanut odottaa vuosikymmenet uutta tulemistaan. Milloinkahan olisi varaa käynnistää sekin uudelleen? Olen nyt omaeläkkeen varassa, vanhuuseläke (nippa nappa keskinkertainen) alkaa juosta vajaan 1½ vuoden päästä.

      Lottoamaan?

      • fjhfgasfva

        Ja lottoon, sekä muihin arpajaisiin kuluu loputkin rahat, eikä voittoa kuulu.


    • on kallista?

      Shoppailu on kallista valokuvaaminen on lähes ilmaista.
      Minusta talviurheilu on kallis harrastus kun pitää kiertää ympäri maailmaa hiihtokeskuksissa näyttämässä kiiltäviä urheiluvaatteita ja after-ski asuja.

      • Riippuumistäkiikkuu

        "valokuvaaminen on lähes ilmaista"

        Valokuvaus on ensihankinnan jälkeen suhteellisen edullista mutta jos lähtee sille tielle että valokuvauksen sijaan alkaa harrastaa välineiden hankintaa, niin sitten voi tulla suhteellisen kalliiksi.


      • sfdgafda
        Riippuumistäkiikkuu kirjoitti:

        "valokuvaaminen on lähes ilmaista"

        Valokuvaus on ensihankinnan jälkeen suhteellisen edullista mutta jos lähtee sille tielle että valokuvauksen sijaan alkaa harrastaa välineiden hankintaa, niin sitten voi tulla suhteellisen kalliiksi.

        Oletkos koskaan laskenut, mitä kuvan kokonaishinnaksi tulee?


      • Suhteellista on
        sfdgafda kirjoitti:

        Oletkos koskaan laskenut, mitä kuvan kokonaishinnaksi tulee?

        Riippuu täysin siitä paljonko kuvia ottaa ja paljonko rahaa menee välineisiin.


    • Halvalla menee

      No nyt sä osuit ytimeen! Joku sit ihmettelee miksi kuvaustyön hinta on 150 euroo/h

    • 12 3

      Lähisukulainen hämmästeli "kallista" kamerakalustoani (joka siis on kuitenkin ihan harrastajatasolla), oli pakko siihen kommentoida, että maksaa ne 2 autoa ja 3 moottoripyörääkin siellä sun tallissa, ja aikalailla enemmän, kuin meikäläisen kamera ja muutama putki.

      Harrastaminen maksaa useinmiten, jopa lenkkeilyyn on hankittava asianmukaiset varusteet. Moottoripyörien harrastaminen maksaa yleensä enemmän, kuin valokuvauksen harrastaminen. Soittimet ovat kalliita. Matkailu on kallista. Veneily maksaa... Jokainen valitsee ne omat harrastuksensa oman asiaan kiinnostuksen pohjalta, ja sen jälkeen laskee budjettinsa, ja sovittaa harrastuksensa siihen. Valokuvaustakin voi harrastaa pokkarilla, yhtälailla kuin soittaa voi nokkahuilulla.

    • Ahvena 1

      Joo ja Kalastukseenkin olen saanut Tuhansia eguja kulutettua. Kalallekin on tullut kilohintaa siinä missä Valokuvalle kappalehintaa.Melkein joka harrastukseen saa just niin paljon rahaa uppoamaan kun sitä on.

      • Rahahan ei oikein kelpaa muuhun kuin käytettäväksi, siinä tosin pitää olla järjissään jottei mene liiallisuuksiin.

        Silti olen sitä mieltä, että runkoja pitää olla kaksi. Se auttaa kahdessa asiassa, putkenvaihtoa on harvemmin ja mukana on aina vararunko. Toiseen laitan yleislasin ja toiseen sen mukaan mitä olen kuvitellut lähteväni kuvaamaan. Voi niitä silti vaihtaa niitä laseja jos alkuperäinen valinta ei ollutkaan oikea.


      • mvnbdnsfnb
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Rahahan ei oikein kelpaa muuhun kuin käytettäväksi, siinä tosin pitää olla järjissään jottei mene liiallisuuksiin.

        Silti olen sitä mieltä, että runkoja pitää olla kaksi. Se auttaa kahdessa asiassa, putkenvaihtoa on harvemmin ja mukana on aina vararunko. Toiseen laitan yleislasin ja toiseen sen mukaan mitä olen kuvitellut lähteväni kuvaamaan. Voi niitä silti vaihtaa niitä laseja jos alkuperäinen valinta ei ollutkaan oikea.

        Kyllä kaksi ja joskus useampikin runko on asiallinen. Riippuu, missä, mitä ja miten kuvaa.
        Filmiaikana tuli aina kannettua kolmea runkoa ja niissä erilaiset filmit.
        Nyt ei samasta syystä tarvitse niin monta, mutta kaksi on kätevää mainitsemistasi syistä. On myös nopeampaa vaihtaa koko kameraa, kuin objektiivia jos yllättävä tilanne esiintyy.

        Digikameroissa on vain yksi paha vika. Erimallit on usein hyvin erilaisia. Jotta kahden kameran idea hyvin toimisi pitää niiden olla ainakin liki samanikäisiä, ellei peräti samanlaisia.
        Ei ole niin kivaa raahata 24 Mpikselin pää runkoa ja varalla 6 MP:n. Sitä vanhempaa ei juuri viitsi esiin ottaa, ellei kuvaa jotain toisarvoista.
        Eri ikäisten ja tasoisten kameroiden säätimetkin eroaa usein niin paljon, että äkkitilanteessa "pöppämystyy".

        Filmikameroissa oli se Valtava etu, että kaikissa rungoissa oli aina sama kuvanlaatu ja "pikselimäärä". Digikameroissa pikselimäärä ja kuvanlaatu vaihtelee hyvin suuresti eri runkomallien välillä ja siksi vanhimpia, tai huonoimpia ei yleensä viitsi käyttää, vaikka tarvetta olisikin. Vaihdossakaan niistä ei saa juuri mitään, vaikka jotkut käytetyistä uuden hintaa pyytävätkin.

        Olen nähnyt joskus mainoksia julkaistessa 1800€:n kameroita kun myydään uutena 800€ ja käytettynä samasta pyydetään 1000€!
        Jos etsii vain käytettyjä niin ........................


      • mvnbdnsfnb kirjoitti:

        Kyllä kaksi ja joskus useampikin runko on asiallinen. Riippuu, missä, mitä ja miten kuvaa.
        Filmiaikana tuli aina kannettua kolmea runkoa ja niissä erilaiset filmit.
        Nyt ei samasta syystä tarvitse niin monta, mutta kaksi on kätevää mainitsemistasi syistä. On myös nopeampaa vaihtaa koko kameraa, kuin objektiivia jos yllättävä tilanne esiintyy.

        Digikameroissa on vain yksi paha vika. Erimallit on usein hyvin erilaisia. Jotta kahden kameran idea hyvin toimisi pitää niiden olla ainakin liki samanikäisiä, ellei peräti samanlaisia.
        Ei ole niin kivaa raahata 24 Mpikselin pää runkoa ja varalla 6 MP:n. Sitä vanhempaa ei juuri viitsi esiin ottaa, ellei kuvaa jotain toisarvoista.
        Eri ikäisten ja tasoisten kameroiden säätimetkin eroaa usein niin paljon, että äkkitilanteessa "pöppämystyy".

        Filmikameroissa oli se Valtava etu, että kaikissa rungoissa oli aina sama kuvanlaatu ja "pikselimäärä". Digikameroissa pikselimäärä ja kuvanlaatu vaihtelee hyvin suuresti eri runkomallien välillä ja siksi vanhimpia, tai huonoimpia ei yleensä viitsi käyttää, vaikka tarvetta olisikin. Vaihdossakaan niistä ei saa juuri mitään, vaikka jotkut käytetyistä uuden hintaa pyytävätkin.

        Olen nähnyt joskus mainoksia julkaistessa 1800€:n kameroita kun myydään uutena 800€ ja käytettynä samasta pyydetään 1000€!
        Jos etsii vain käytettyjä niin ........................

        Kyllähän se 6M kuvakin moneen kelpaa mutta on tietysti etua jos niitä pikseleitä löytyy enemmän.

        Viimeisen päivityksen jälkeen kannan 36M ja 24M runkoja eli D800 ja D7100. Noissa saattaa tietysti jonkun mielestä olla liikaakin pikseleitä mutta en itse ole ihan varma.

        Jos isojen ISO:jen kohinat olennaisesti pienenisivät voisin jonkun M pikselin verran antaa periksi. Nyt kuitenkin pääsee monesti kroppaamaan reilusti jos riittävän pitkää putkea ei löydy.

        D7100 pikselitiheys on huomattavasti suurempi koskapa kun D800:lla ottaa kroppikuvan se on vain noin 15M kokoinen, väittävät, en ole laskenut.


      • iujrejgheghf
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kyllähän se 6M kuvakin moneen kelpaa mutta on tietysti etua jos niitä pikseleitä löytyy enemmän.

        Viimeisen päivityksen jälkeen kannan 36M ja 24M runkoja eli D800 ja D7100. Noissa saattaa tietysti jonkun mielestä olla liikaakin pikseleitä mutta en itse ole ihan varma.

        Jos isojen ISO:jen kohinat olennaisesti pienenisivät voisin jonkun M pikselin verran antaa periksi. Nyt kuitenkin pääsee monesti kroppaamaan reilusti jos riittävän pitkää putkea ei löydy.

        D7100 pikselitiheys on huomattavasti suurempi koskapa kun D800:lla ottaa kroppikuvan se on vain noin 15M kokoinen, väittävät, en ole laskenut.

        Kyllä se vain kenuttaa, jos nykyään joutuu ottamaan "tuhannen taalan" kuvan vain 6 MP:llä.

        Täytyy vain todeta, kuten erään kameralehden testaajat aikoinaan Nikonin 35-105 zoomia testattuaan: " Objektiivi ei ole niin hyvä kuin oletimme, mutta kyllä se kymppikuviin riittää".
        Olivat testanneet kaikki silloin myynnissä olleet normaalizoomit ja ko. objektiivi oli selvästi testin heikoin. Eikä tulos yhtään parantunut, vaikka uuden testiyksilön maahantuojalta tilasivat.


      • iujrejgheghf kirjoitti:

        Kyllä se vain kenuttaa, jos nykyään joutuu ottamaan "tuhannen taalan" kuvan vain 6 MP:llä.

        Täytyy vain todeta, kuten erään kameralehden testaajat aikoinaan Nikonin 35-105 zoomia testattuaan: " Objektiivi ei ole niin hyvä kuin oletimme, mutta kyllä se kymppikuviin riittää".
        Olivat testanneet kaikki silloin myynnissä olleet normaalizoomit ja ko. objektiivi oli selvästi testin heikoin. Eikä tulos yhtään parantunut, vaikka uuden testiyksilön maahantuojalta tilasivat.

        Monestako kuvasta olet tuon $1000 saanut? Tuleeko niitä usein otettua?

        Ken Rockwell piti tuota 35 - 105 mm lasia varsin kelvollisena testattuaan sitä D800E rungolla. Itse en ole edes lasia nähnyt ja se on jostain 20 vuoden takaa.


    • Rahaaon

      Mitä sitten?

      Harrastukset maksaa.

    • kuva on turhake

      Ei rahoja kannata käyttää, ei varsinkaan harrastusvälineisiin. Rahojen kerääminen on ihan kiva harrastus ja ne säilyy hyvänä satoja vuosia jos pitää pimeässä kuivassa huoneessa ja niitä on kiva katsella.

    • Diamies nyt ja aina

      Minä ostin Hasselbladin yli 35 vuotta sitten. Katselen kuviani 6x5 metriseltä helmiäisseinältä Kodak RF 6 karuselliprojektorilla hankintavuosi 1977. Poltan harkitusti kuuskuutosta dioihini ja olen aika tyytyväinen. Viimeisen kymmeneen vuoteen kuluja ollut kameran täydellinen huolto, uusi laukku ja noin 400 m raakadiaa metritavarana, jonka itse kasettiin rullaan.

      • niinkö

        Ja sulla on 6x5 metrinen tyhjä seinä jolle heijastelet kuvias, justjooniinvarmaan...

        Paljox se seinä makso?

        Oikeen helmiäisellä!


    • Mihin vertaa

      .
      .
      .
      Mihin vertaa... pari kuukautta etiäpäin ja kun kuulet motskarin matalampaa murinaa tiedät että siellä menee aika monen harrastajan kamerabudjetti kahdella pyörällä.
      ,
      ,
      ,

    • Suhteellista!

      >Valokuvaus on kallista lystiä

      Onhan se kallista – mutta onhan se lystiä!

      Parasta on, että kustannustason voi valita itse. Varsin halvallakin on mahdollista päästä ihan ilahduttaviin tuloksiin, mutta mielihalujen kasvaessa ei rahanmenolle juuri kattoa näy.

      Sama pätee hyvinkin moniin harrastuksiin.

      Perustason pokkareita saa nykyisin jo muutamalla kympillä, ja niillä saa aikaan hyvinkin katselukelpoisia valokuvia.

      Siirryin itse digin puolelle vuonna 2000. Hankin silloin 3,3 megapikselin kompaktikameran ja siihen pari muistikorttia, joille mahtui yhteensä satakunta otosta. Markkoja paloi tuhannen euron verran, tulotasoon suhteutettuna vähän enemmänkin. Tänään pääsee kymmenesosan satsauksella paljonkin parempaan. Digivalokuvauksen kustannustrendi on ollut meidän harrastajien onneksi vahvasti laskeva!

      Nykyisen kuvauskalustoni uushankintahinta lienee kolmen, korkeintaan neljän tonnin luokkaa. Sillä saisi aikaan jo erinomaisia tuloksia, jos taidot riittäisivät. Monessa muussa harrastuksessa tuolla rahalla ei pääsisi edes kunnolla alkuun.

    • Maksaja maksaa aina

      Ja esimerkiksi asuntolainako ei muka ole "kallista lystiä" ja vielläpä velkarahatuella?
      Kun otetaan huomioon oletettu huu-haasta temmattu arvonnousu mukaan
      hintaan?
      Joittenkin harrastusten hintaa on mahdotonta määritellä rahassa, eräät tekevät
      sellaista mahdottoman hyvä palkkaista työtäkin jollaista ei oikein oikeastaan
      ei lainkaan tarvittaisikaan ja toiset aivan välttämätöntä palkatta.
      Ovatko siis harrastukset hyödyllisiä ja kalliita jos ne ovat vain harrastuksia?
      Tiedän valokuvauksen harrastelijoita joilla on kalliimmat vehkeet kun monilla
      ammattivalokuvaajilla ja siitä huolimatta he eivät saa milloinkaan
      hyviä kuvia otetuksi ja myös niitä mitkä saavat lähes aina hyviäkuvia
      vaatimattomilla kuvausvälineillä., ikäänkuin ne välineet eivät sitten olisikaan ainakaan se kaikkein rajottavin tekijä kuvaamisessa.
      Kyllähän se niin tuppaa olemaan jotta moni maksukykyinen hankkii kykyihinsä
      nähden liian hyvät "urheiluvälineet" sitten kumminkin vaikkei niitä osaisi tai
      viittisi käyttää mutta näyttää kummiskin..
      Valokuvaus on yks halvimmista harrastuksista pienen alkusatsatsauksen jälkeen jos niin haluaa kun digifilmi on lähes ilmaista nykyään, mutta siitä
      saa myös tehtyä niin kalliin kuin vaan haluaa, mitään hinta rajaa ei oikeastaan
      ole siitä välineitten valmistajatkin tekevät omalta osaltaan huolta.
      Kyllä se yleensä niin menee että, kuvaamista tosissaan harrastava siirtyy kalliimpiin ja parempiin välineisiin jos mahdollista eikä tyydy aiemmin hankkimiinsa silloin kun hänen oma vaatimustasonsa kasvaa ja taidot kehittyvät.
      Kuvaamisessa on tietysti myös joissain tilanteissa myös hyötynäkökohta joskus
      on hyvä saada dokumentoitua jokin vaikka vaan käsipuhelinkameralla.
      Minusta on hyvä että, nykyään monella on kamera aina mukana vaikkapa
      puhelimessa.

    • halpaa on

      Valokuvaus on ilmaista huvia. Kameran (FZ30) sain lahjaksi kaverilta joka tykkäsi kuvista jota otin hänen kamerallaan. Läppäri mulla oli ennestään joten sitä en voi laskea valokuvausharrastukseni kustannuksiin. Kuvansäätöön minulle riittää kameran mukana tullut ja ilmaiseksi netistä ladattavat ohjelmat. Sähkön kulutus akujen lataamiseen on niin pieni ettei kannata edes laskea. Suurin ’vapaaehtoinen’ kustannus on ollut kaksi ifolorista tilaamaanin 35x50cm printtiä 9,95/kpl.

    • vanha arska

      minunkin harrastukseni on nykyään melko halpaa, sillä mulla on jo kaikki, mitä tarvitsen.

      Aikojen kuluessa, ehkä 20v aikana, on rahaa kyllä kulunut, mutta nyttemmin harrastus on ilmaista.

      Ehkä joskus päivitän rungon uudempaan, mutta sekin on ihan vaan kaukainen tulevaisuuskuva, koska nykyinen runko on ihan riittävän hyvä.

    • Laiteminimalisti
    • Lau kaus

      Eihän niitä pakko ole ostella..

    • Canonisti minäkin

      Tuossa aloituksessa on muuten kielioppivirhe! Runko sanan monikko on rungot, ei rungon. ;)

      Jos miettii oikein minimalistista kalustoa nykyään, se on runko, normaali, kortti, tietokone ja tulostin. Lehdet ja kirjat, jotka ovat tärkeitä, saa kirjastosta.

      Käytännön sovellus:
      - Fuji X Pro 1
      - f/1.4 35 mm
      - eMac 27"
      - Canon PIXMA Pro 10

      Tuolla yhdistelmällä saa teknisesti moitteettomia kuvia. Kuvien hyvyys on kiinni enää kuvaajasta. Toinen edullinen tapa lähteä miettimään kalustoa on Canonin 5D III ja siihen f/1.4 50 mm objektiivi. Hämäräominaisuudet edellistäkin paremmat.

      • lähteä miettimään?

        monikko on rungot, ei rungon. ;)

        Onko Fuji X Pro 1 rungot?


    • maailman meno

      Pers'aukisille kaikki on kallista. Siinä se.

    • Juoksevat kulut

      Ennen vanhaan se vasta kallista olikin. Piti ostaa kaikki tuo, paitsi muistikortteja. Mutta joka kerran laukaisinta painaessa meni vielä lisäksi markka filmiin ja kehitykseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      56
      4555
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      72
      3366
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      97
      2900
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      42
      2741
    5. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      143
      2316
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      154
      2093
    7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      167
      1789
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      611
      1684
    9. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1580
    10. Kuvaile kaivattusi ulkonäköä?

      Asiallista keskustelua kiitos! Itse vastaan, naisella on isot rinnat.
      Ikävä
      92
      1448
    Aihe