Elikkäs oon opinnot lopettanut ja olen työtön nyt siis. Ikää on 17v syksyl täytän 18v. Niin vanhemmat perivät multa vuokraa 300euroo kuussa. Muuten, jos en maksa niin saan painua vittuun niiden kämpäst. Heti lapsilisän loputtua vanhemmat on alkanut vaati multa rahaa. Olen heille sen maksanutkin joka kuussa siis sen 300euroo, kun muu ei auta. Olen nyt työharjoittelussa niin saan noin 700euroo kuussa eli työmarkkinatuki 9e päiväkorvaus. Sinnehän mun oli pakko mentävä, kun muuten ei olis varaa maksaa sitä 300euroo kuussa.
Vanhemmat perivät vuokraa multa
49
4088
Vastaukset
- minäitse
Niin se pitääkin. Älä valita.
- 17+1
Lain mukaan heillä on elatusvelvollisuus, kunnes täytät 18 vuotta. Sen jälkeen elatusvelvollisuus jatkuu, jos opiskelet, 21 vuoteen asti. Siitä syystä vanhempien tulot vaikuttavat opiskelevien nuorten tukiin 21 vuoteen asti. Jos olet työssä tai työharjoittelussa tai työtön täytettyäsi 18, olet oikeutettu yhteiskunnan tukiin eikä vanhemmilla ole elatusvelvollisuutta. Soita sossuun ja kysy neuvoa.
- työtönuori
Vanhemilla ei ole kai minusta elastusvelvollisuutta vaikka olen vasta 17v. Nimittäin elatusvelvollisuus voi päättyä jo ennen 18, jos lapsi kykenee elättää itsensä täysin esimerkisi ansiotöissä olessaan. Itsellähän on tulot on 700euroo kuussa niin mut kai katsotaan, että pystyn elättää itseni. Tietysti, jos ottaisin karenssin ja en sais mistää rahaa niin silloin vanhempien pitäis vielä mua elättää.
- 9+9
Heidän perimänsä vuokra vaikuttaa asiaan, summa jää liian pieneksi elämiseen. Soitahan sinne sossuun niin saat tietoa.
- Ihmettelijä
"Ei ole kai minusta"?
Joko on tai ei ole, ja lain mukaan. Ei sen mukaan että mitä ihmiset luulevat.
Tässä tapauksessa 700 euron tuloilla ei voi sanoa, että pystyy elättämään itsensä täysin.
Onkos siitä asiasta olemassa vuokrasopimus? Vuokrasta kuuluu maksaa myös verot. Ei kai vanhemmat pimeänä sitä vaadi? - työtönnuori
9+9 kirjoitti:
Heidän perimänsä vuokra vaikuttaa asiaan, summa jää liian pieneksi elämiseen. Soitahan sinne sossuun niin saat tietoa.
Maksan siis vanhemmille 300euroo ja sitten saa asua kotona ja siihen kuulu myös ruuat.
- mek
työtönnuori kirjoitti:
Maksan siis vanhemmille 300euroo ja sitten saa asua kotona ja siihen kuulu myös ruuat.
TArkistappa ilmoittaakop vanhempasi tuon vuokran verotukseen ja se on pääomatuloa ja jos ei ulmoita niin kiristäppä sinakin vanhempia että jos vuokran periminen kopu niin ilmiannan teidät verottajalle ja se siitä.
- macrame
Ei mahda 700e riittää sen kriteerin täyttämiseen, että voi elättää itsensä. Sillä kai just maksais vuokran ja sähkön veden, mutta ruokaan ei jäis mitään. Varsinkin kun vanhempasi vievät 300e, niin ei 400e ole paljon. Toimeentulotuen perusosakin on 408e, ja siihen lisätään laskut.
- Kaikki ok
työtönnuori kirjoitti:
Jos tienaat 700 kuussa, niin on oikeus ja kohtuus, että maksat kotiin asumisesi ja ruokasi. Tuolla rahalla et missään muualla selviä. Kun täytät 18 ja muutat ehkä omillesi, niin huomaat kyllä, että 300 ei riitä edes vuokraasi.
Vanhemmillasi on velvollisuus kasvattaa sinut selviytymään elämässä, niin on kaikilla vanhemmilla.
Jotkut vanhemmat työllistävät lapsensa ja teettävät kaikki taloustyöt tms. korvaukseksi kotona asumisesta. Toiset edellyttävät rahallista korvausta, toiset molempia.
Kotona asuva osallistuu, tavalla tai toisella. On hyvä oppia ruuanlaitto, järjestyksen pito ja pyykinpesu kotioloissa, sitten tietää mihin joutuu, kun muuttaa omilleen.
Kaikilla on velvollisuuksia, myös alaikäisillä. - mek
Kaikki ok kirjoitti:
Jos tienaat 700 kuussa, niin on oikeus ja kohtuus, että maksat kotiin asumisesi ja ruokasi. Tuolla rahalla et missään muualla selviä. Kun täytät 18 ja muutat ehkä omillesi, niin huomaat kyllä, että 300 ei riitä edes vuokraasi.
Vanhemmillasi on velvollisuus kasvattaa sinut selviytymään elämässä, niin on kaikilla vanhemmilla.
Jotkut vanhemmat työllistävät lapsensa ja teettävät kaikki taloustyöt tms. korvaukseksi kotona asumisesta. Toiset edellyttävät rahallista korvausta, toiset molempia.
Kotona asuva osallistuu, tavalla tai toisella. On hyvä oppia ruuanlaitto, järjestyksen pito ja pyykinpesu kotioloissa, sitten tietää mihin joutuu, kun muuttaa omilleen.
Kaikilla on velvollisuuksia, myös alaikäisillä.Itse en kanssa olekoskaan maksanut lasuuden kosissa asuneena mitään kotiin vaan malsoin kaikki muut kuluni kun kesätöihin pääsin ja se siitä. Rahankäytön ole oppinut heti töihin päästyä ja ei silloin -80 luvu alussa ollut mitään pikavippeja ja muutaman tonnin lainan saantikin oli aika vaikeaa kun kerrna kysyin sitä kun olin palkattomalla kesälomalla ja se siitä. Ei ne pikavipit mitään kauheita ole vaan kuka käskee niitä ottamaan kun pankistakin saa kulutusluottoa kohtuu korolla muutaman tonnin kun on vakityöpaikka ja se siitä tai palkkaennakkoa töistä. Kotoa muutetaan vasta kun on varaa asua omillaan.
- mek
Persaukisia vanhempia ja itse 19v tyttären isänä annan hänelle 100€ opiskelurahaa kun ei saa opintotukea vanhempien tulojen takia ja tuollaiset vanhemmat ovat ihan hanurista jotka rupeavat lapsiltaa vuokraa perimään. Muista sitten kun muutat kotoa pois ja vanhempasi pyytävät johonkin apua niin kerrot että sopii mutta 50€ tunti ja jos tulee sanomista niin kerrot että tekin maksatitte minulla omia menojanne vuokran muodossa ja se siitä. Sanoppa vanhemmillesi seuraavan kerran että ei ole rahaa ja he ovat elatusvelvollisia siihen saakka kun tayttät 18v. Kysyppä heiltä että onko heitakin kohdeltu noin huonosti kun asivat vielä lapsuuden kodissaa tuon ikäisenä.
Tuommoinen minä liokittelee kiristukseksi kun lapsena ole aika heikossa asemassa ja se siitä. - ei mattia kukkarossa
Minä maksoin huoneestani vuokraa heti peruskoulustani päästyäni 150mk/kk. Maksoin suurimmalti osalti työnteolla, autoin äitiäni työssä. Ei hän ilkyttään taikka ahneuttaan sitä tehnyt. Hän halusi opettaa ettei raha kasva puissa vaan että töitä piti tehdä sen rahan eteen. Samalla opin mihin työllä ansaittu raha ensisijaisesti menee.. vuokraan, laskuihin, ruokaan. Tottakai sinä hetkenä tunsin katkeruutta että jouduin maksamaan vuokraan ja osallistumaan muihin kuluihin, mutta jälkikäteen olen tuntenut kiitollisuutta vanhemmilleni että minä osasin käyttää omaa varallisuuttani oikein kun lopulta muutin pois kotoolta 18-19vuotiaana.
- morjestaaa
Noh, aapee maksaa vuokraa 1800mk/kk että se siitä sun hienoudesta 150mk/kk maksettuasi.
- Alle 18 vee
morjestaaa kirjoitti:
Noh, aapee maksaa vuokraa 1800mk/kk että se siitä sun hienoudesta 150mk/kk maksettuasi.
Kuka on aapee?
Kalliisti asuu.
Jos lapsi ottaa osaa perheen talouteen, niin pitääkö vanhempien todellakin tehdä siitä veroilmoitus?
- täti jo
Hyvässä opissa olet vanhempien osalta, noista työharjoitteluista en ala kommentoimaan mitään.
Jos minulla olisi ollut yhtä ohjaavat vanhemmat, en olisi loisinut heidän suojissaan liian pitkään ja olisin varmasti nyt vanhempana pidemmällä elämässäni.
Joten ole tyytyväinen että he rakastavat sinua noin paljon, että sivuttavat omat heltyvät tunteensa -ei varmasti helppoa. - vuokraa
Mistä oletkin saanut noin fiksut vanhemmat? Voi kun kaikki vanhemmat opettaisivat lapsilleen että ei ole olemassa ilmaista lounasta! Olisi paljon vähemmän loisija lapsia.
- mummi1
Kyllä 17v.pitää saada kodissaan ilmaiset ruuat eikö nuori kun käy esim.lukiota pidä saada asua kodissaan ja saada ruokaa. Henkilöllä nimimerk "ruokaa"ei varmaan ole omia lapsia .Ja pitäähän nuoren saada olla kotona silloinkin ja saada ruokaa jos ei ole työtä kun ei kertakakkiaan ole työpaikkoja ei pidä nimitellä loisiksi...
- äiti50
mummi1 kirjoitti:
Kyllä 17v.pitää saada kodissaan ilmaiset ruuat eikö nuori kun käy esim.lukiota pidä saada asua kodissaan ja saada ruokaa. Henkilöllä nimimerk "ruokaa"ei varmaan ole omia lapsia .Ja pitäähän nuoren saada olla kotona silloinkin ja saada ruokaa jos ei ole työtä kun ei kertakakkiaan ole työpaikkoja ei pidä nimitellä loisiksi...
Ei mikään laki pakota pitämään 17v. nuorta kotona jos sukset on mennyt ristiin. Vanhemmat voivat joutua maksamaan ammattiaidottomalle työttömälle jälkeläiselleen jotain, mutta kotona ei tarvitse pitää.
Raha vaikeuksista selviää ainakin nuorena naisena helposti, jos on hieman ulkonäköä.. - puistattaa
äiti50 kirjoitti:
Ei mikään laki pakota pitämään 17v. nuorta kotona jos sukset on mennyt ristiin. Vanhemmat voivat joutua maksamaan ammattiaidottomalle työttömälle jälkeläiselleen jotain, mutta kotona ei tarvitse pitää.
Raha vaikeuksista selviää ainakin nuorena naisena helposti, jos on hieman ulkonäköä..Voi helevata! Vielä kutsuu itseään äidiksi!
- Reilumeininki...
Tuohan on aivan kamalaa maksaa vuokraa tuon ikäisenä omille vanhemmilleen!!!
Sehän estää sen että voisi säästää itsenäistymistään varten. Oman elämän alkuun pääsee kun saa rahaa kokoon että pääsee aloittamaan oman elämän ja että jää rahaa vähän tehdä jotain hauskaakin opiskelun/työnteon lisäksi eikäl vaan maksaa kotiin vuokraa.
Minulla oli sama tilanne ja muutin kotoa heti pois kun pääsin. Hankin opiskelupaikan ja sen lisäksi osa-aikatyön jota tein 3-4 iltana viikossa ja viikonloppuisin, ja sitten tein HOASille hakemuksen jossa mainitsin että kotona olisi maksettava vuokraa ja toivoin kovasti pääseväni omilleni asumaan. Olihan se aika rankkaa ensi alkuun kun aika meni opiskeluun ja työntekoon ja rahat olivat välillä tosi tiukilla, mutta ihaninta oli päästä illalla omaan kotiin jossa sai päättää asioistaan itse. Pikku hiljaa sitten alkoi opiskelut olla siinä vaiheessa että sain paremman työpaikan ja rahaa alkoi jäämäänkin niin että elämä alkoi olla mukavampaa. :)
Kyllä se siitä! Tuollaiset vanhemmat saavat aikaan sen että nuorena elämä tuntuu tosi vaikealta ja maailma pelottavalta ja täynnä vaikeuksia. Kun todellisuus on se että elämä on oikeasti tosi ihanaa, maailma täynnä mahdollisuuksia tehdä juuri mitä itseä haluttaa tehdä (kunhan pyrkii sisukkaasti kohti omia päämääriä ja unelmia). Ihmisetkin on keskimäärin mukavampia maailmassa kuin tuollaiset niuhottavat, latistavat vanhemmat.
Kun omat lapseni ovat vastaavassa iässä, saavat minulta avustusta opiskeluun. Mahdollisuuksien mukaan hommaan heille omistusasunnon kun muuttavat pois kotoa ja voivat siitä maksaa jotain pientä vuokraa. Jää sitten enemmän energiaa ja rahaa opiskeluun ja elämästä nauttimiseen. Ei ihme että toiset pääsee elämässä pidemmälle kuin toiset ja osaavat tunnistaa mahdollisuutensa ja uskaltavat luottaa itseensä sen verran että lähtevät opiskelemaan ja hakevat unelma-ammattiinsa.
Itse löysin elämän ilon kotoa pois muutettuani. Tsemppiä!- Voi itku...
Periaate on hyvä, mutta jos nyt kuitenkin tarkastellaan realistisesti näitä summia ja sitten ihan lakia.
Jos joku on aikanaan maksanut 150 markkaa, niin se ei suoraan tarkoita sitä, että tänä päivänä on kohtuullista maksaa 300 euroa.
Jos aloittaja menisi sosiaalitoimeen hakemaan minimitoimeentuloa, niin siellä viimeistään selviäisi, että a) on oltava selkeä vuokrasopimus b) vanhemmilla on elatusvelvollisuus c) nuorelle on jäätävä tietty summa käteen pakollisten menojen jälkeen.
Tässä on kohtuus kaukana. Riippuu vanhempien omasta taloudellisesta tilanteesta, mutta 300 euroa on liikaa vaadittu. - työtönnuori
Voi itku... kirjoitti:
Periaate on hyvä, mutta jos nyt kuitenkin tarkastellaan realistisesti näitä summia ja sitten ihan lakia.
Jos joku on aikanaan maksanut 150 markkaa, niin se ei suoraan tarkoita sitä, että tänä päivänä on kohtuullista maksaa 300 euroa.
Jos aloittaja menisi sosiaalitoimeen hakemaan minimitoimeentuloa, niin siellä viimeistään selviäisi, että a) on oltava selkeä vuokrasopimus b) vanhemmilla on elatusvelvollisuus c) nuorelle on jäätävä tietty summa käteen pakollisten menojen jälkeen.
Tässä on kohtuus kaukana. Riippuu vanhempien omasta taloudellisesta tilanteesta, mutta 300 euroa on liikaa vaadittu.Vanhempien mielestä toi 300eurookin on vielä aika vähän. Kyllähän tää vituttaa maksaa mutta ei auta muu, kun maksaa. Muuten lennän pihalle.
- mek
työtönnuori kirjoitti:
Vanhempien mielestä toi 300eurookin on vielä aika vähän. Kyllähän tää vituttaa maksaa mutta ei auta muu, kun maksaa. Muuten lennän pihalle.
Teeppä vanhnpiesi kanssa virallinen vuokrasopimus ja nimet alle niin irtisanomisaika on puolivuotta ja se siitä. Kun on virallinen soppari niin sinä päätät siitä huoneestasi mitä siellä tehdään ja lukko oveen niin taittaa mennä vanhemmilla luu kurkkuun ja jos tikkaa menee niin tarvitaan oikeuden päätös häätöön sopparin takia. kerroppa vanhemmillesi että heidän täýtyy ilmoittaa vuokratulot verotukseen ja siitä menee pääomatulona veroa kun siät tienaa riittävästi ja tällä voit vastaavasti kiristää vanhempiaai että ilmiannat heidät verottajalle ilmoittamattomista vuokratulousta niin pääset tasoihin. Muistappa sitten kun vanhempasi on vanhoja ja apua tarvitsevat niin kerrto että se on 50€ tunti niin tulet ja jos tulee sanomista niin kerrot että itsehän olette ahneeksi opettaneet.
- liian helppo elämä
Hei. Olen jo opinnot lopettanut, kolmen ammatin työtön. Ikää 41 syksyl täytän 42. Siis multa peritään vuokraa 690 kuussa. Tuloni on tällä hetkellä 980 eurooo, kukaan ei ruoki mua, vaan kaiken maksan itse.
Ja.... olen se tyttö jota vanhemmat piti nurkissaan 28-vuotiaaksi asti, ilman velvoitetta vuokran maksuun.
Arvaa kumpi olisin mielummin ollut, se 18-vuotias minä vai Sinä?- mek
Miksi et muuttanut omillesi heti kun sait työpaikan ja se ei ole vanhempien vika sinun kun et ottanut asioitasi omiin käsiin ja miksi noin pienellä palkalla olet vai elätkö tukien varassa ja se siitä. Olisit hommannut miehen itsellesi ja se siitä.
- .........
mek kirjoitti:
Miksi et muuttanut omillesi heti kun sait työpaikan ja se ei ole vanhempien vika sinun kun et ottanut asioitasi omiin käsiin ja miksi noin pienellä palkalla olet vai elätkö tukien varassa ja se siitä. Olisit hommannut miehen itsellesi ja se siitä.
Jouduin hoitaan sairaita vahempia tuon ajan. Kiitos vaan.
- mek
......... kirjoitti:
Jouduin hoitaan sairaita vahempia tuon ajan. Kiitos vaan.
Et joutunut vaan suostuit siihen oman elämän kustannuksella ja se siitä. Miehenä olen sanonut puolisolleni että minua eitartte vanhuksena hoidella jos en itse selviä koska turhaa toisen on eläänsä pilata ja se siitä. Olen lähelta nähnyt kun vanhemmista toinen hoiti muistisairasta vanhusta ja en suosittele kennellekkään tuommoista hommaa ja se siitä.
- ja se siitä
mek kirjoitti:
Et joutunut vaan suostuit siihen oman elämän kustannuksella ja se siitä. Miehenä olen sanonut puolisolleni että minua eitartte vanhuksena hoidella jos en itse selviä koska turhaa toisen on eläänsä pilata ja se siitä. Olen lähelta nähnyt kun vanhemmista toinen hoiti muistisairasta vanhusta ja en suosittele kennellekkään tuommoista hommaa ja se siitä.
Ja se siitä. Ja se siitä. Ja se siitä.
- Iisii!
Se on ihan ok, että maksat kotiisi "ruokarahaa", kun sulla kerran on tuloja. Kato elämä ei oo iisii...
- Mutsihei
Mustakin se on ihan ok,itekkin perin saman verran kun lapsi asui vielä kotona,ja hyvin osaa hoitaa asiansa tänäkin päivänä,ei ole ikinä tarvinnut antaa rahaa,aina on ite rahansa hommannu,ja oppinu säästäänkin siinä sivussa.Eihän ne mukulat lähe ikinä nurkista jos niitä hyysää liikaa...
- 34555555
Emme tiedä kokonaiskuvaa tilanteesta.
Voihan se olla, että tuo 300e on vastike mikä asuntoon on. Jos vanhemmilla on rahat vähissä, olisi tilanne että joko...
a) he vuokraisivat asunnon ja pyytäisivät täyttä vuokraa joltain toiselta, jolloin saisivat pientä tuloakin, mutta oma lapsi joutuisi muuttamaan muualle ja varmasti vuokraakin maksamaan enemmän jollekkin tunemattomalle
b) maksaa kyseisen vuokran vastikkeen ja saa sillä tavalla asua halvemmalla omassa asunnossaan.
Ei omasta mielestäni 300e ole väärin kysytty. Ikävä kyllä, tälläistä on olla aikuinen, se vuokra pitää maksaa. Ole onnellinen, että se on vain 300e ja saat asua vanhempiesi asunnossa.
Itselleni tuo olisi kuin lottovoitto asua vanhempien asunnossa ja maksa vain 300e vuokraa. - 2+2+=5?
Ihmisen pitää maksaa elatuksensa.
Jos saat käteen 700/kk, niin tiedä, että moni eläkeläinen elää sillä rahalla jatkuvasti.
Ole tyytyväinen, jos lähtisit jonkun kaverin kanssa kämppään, niin maksaisit puolet vuokrasta, puolet sähkölaskusta, puolet ruuasta, puolet siivoustarvikkeista ja muista talouden tarvikkeista, joita nyt et edes huomaa kotonasi.
Huusholliin menee joka kuussa rahaa, milloin mihinkin muutamalla eurolla vähintään, mihin 700 sitten riittäisi?
Opettele tarkan markan talous!- kokemuksella1
Jos tulot on 700 niin yleemsä saa asumistukea lisäksi ja vuokraa jää maksettavaksi vuokran suuruudesta riippuen 70-160 euroa kuukaudessa jos neliöitä liikaa niin summa isompi.Saatko asumistukea jotta voit maksaa vuokraa vanhemmillesi?Ja onko teillä vuokrasopimus?Ja ilmottavatko vanhemmat verotukselle saamansa vuokra tulot.Sitten tuo muona raha?toisilla menee rahaa päivässä euro kun syövät valmis hernekeittoa tai tekevät isomman sopan useammaksi päiväksi normaali ruoka raha olis yksi asuessa noin 5 e päivä mutta jos ostetaan ruokaa vaikka neljälle hengelle niin kuukaudessa yhden osuus on noin 100 e.. jos ei oo pakastinta niin kahdella hengellä menee kuukaudessa noin 300 e ruokaan ja tähän summaan kuuluu vessa paperit ja pesuaineet.
- kokemuksella1
kokemuksella1 kirjoitti:
Jos tulot on 700 niin yleemsä saa asumistukea lisäksi ja vuokraa jää maksettavaksi vuokran suuruudesta riippuen 70-160 euroa kuukaudessa jos neliöitä liikaa niin summa isompi.Saatko asumistukea jotta voit maksaa vuokraa vanhemmillesi?Ja onko teillä vuokrasopimus?Ja ilmottavatko vanhemmat verotukselle saamansa vuokra tulot.Sitten tuo muona raha?toisilla menee rahaa päivässä euro kun syövät valmis hernekeittoa tai tekevät isomman sopan useammaksi päiväksi normaali ruoka raha olis yksi asuessa noin 5 e päivä mutta jos ostetaan ruokaa vaikka neljälle hengelle niin kuukaudessa yhden osuus on noin 100 e.. jos ei oo pakastinta niin kahdella hengellä menee kuukaudessa noin 300 e ruokaan ja tähän summaan kuuluu vessa paperit ja pesuaineet.
vielä se että mitä enemmän on porukkaa niin yhteen ihmiseen menevä ruoka raha on aina pienempi..
- kokemuksella1
kokemuksella1 kirjoitti:
vielä se että mitä enemmän on porukkaa niin yhteen ihmiseen menevä ruoka raha on aina pienempi..
Omakoti Paraskoti.. ..riitelemään toisen kotiin ei kannata jäädä.
- Ei purkkiruokaa
kokemuksella1 kirjoitti:
Meillä kahdella hengellä menee ruokaan, taloustarvikkeet ja hygieniatarvikkeet vähintään 800 euroa kuukaudessa.
- moneen junaan
Ahneita vanhempia. Minä en lapsiltani vuokraa vaadi, enkä ruokarahaa, niin kauan kuin nurkissani pyörivät. Rahaa annan, jos pyytävät, eikä tartte takaisin maksaa. Veljen poikakin täällä majailee monta kuukautta putkeen ihan ilmaiseksi, jos ei oo työtä, niin miksi minä alan vielä ahdistamaan nuorta vuokran maksulla? Mihin ne rahanahneet vanhemmat sitä rahaa haalii? Ei sitä yhtään saa mukaansa, kun tää maallinen vaellus loppuu! Sen vähän minkä saan pieni palkkaisena, riittää aika moneen, kun ei ole turhia hömpötyksi. 5 lasta olen kasvattanut. Vielä on kotona yksi opiskeleva poika ja työtön veljenpoika, mutta usko on kova siihen, että hänkin löytää paikkansa tässä yhteiskunnassa. Kyllä meidän täytyy AUTTAA nuoria, eikä käsi pitkällä olla vaatimassa heiltä rahaa. Me ollaan aikuisia!
- Tätä mieltä
Eikä niillä ole välttämättä mitään rahan tajua mitä kaikki maksaa kun omaan huusholliinsa lähtevät. Työttömyyskorvaukset eivät riitä ja otetaan pikavippiä vipin päälle ja seuraavaksi lähtee luottotiedot. Vuokratkin saattavat olla rästissä.
Ei se minusta väärin ole jos kasvatetaan ottamaan vastuuta eikä tietenkään opiskelevilta tulottomilta voi mitään ottaa.
Minäkin olen palkasta ja työttömyyskorvauksesta kotiin maksanut enkä ole yhtään katkera siitä. Opiskelujen aikana tehdystä työstä kuten kesätyöpalkoista en maksanut kotiin sillä ne olivat opintoihin meneviä rahoja.
Jos työttömyyskorvauksella tai palkkatyössä on johan silloin kuulukin osallistua asumiskuluihin ja ruokansa itse kustantaa. Mitä leveemmin oppii elämään kotinurkissa niin sitä vaikeempaa on pienentää niitä elämisen kuluja kun alkaa laskuja tulemaan eikä olekkaan vanhempia enään niitä maksamassa.
- mummi1
Aika paljon maksat vuokraa kun kuitenkin vanhempasi siinä asuvat mielestäni 200 oisi sopiva summa niin jäisi sinulle se 100euroa säästöön juttelehan tästä että haluaisit säästää vaikka ajokorttia varten kun kuitenkin sekin maksaa tänäpäivänä aika paljon.Tsemppiä ja kaikesta huolimatta positiivisiä ajatuksia ja iloa elämääsi.
- leinokki
Multahan alkoi äiti perimään vuokraa 300e/kk ennen kuin täytin 18. Välillä se nousi 400e/kk, koska "oli pakollisia menoja". Tämän lisäksi maksoin omat laskut ja myös oman nettiyhteyslaskun ja usein kävin kaupassa. Ja siis alkuaikoina (lukion lopussa) tuloja oli opintotuki n.70e/kk ja omat säästöt. Suutuin, ja muutin poikkiksen luokse, joka tosin asui vielä kotonaan. Sitten sain töitä. Täällä maksan nyt omat safkat (ja usein ostan samalla muille, ja teen heille kerran viikossa ruuan) ja omat laskut.
Joten aloittaja, puhu vanhempien kanssa vuokrasta ! Kyllä vanhempien on velvollisuus elättää alaikäistä, olivat kuinka ahneita tahansa ! Ja jos tarkoitus on "kouluttaa" sinua kylmään maailmaan, niin ainakin omasta puolesta sanon, ettei tuo toimi. Saa vain pahaa verta aikaan. Jos vanhemmilla on pakollinen tarve kerätä rahaa, ehdota vaikka samaa kuin kaverini. Eli:
-maksa oma puhelinlasku plus muut omat laskut
-osta omat ruuat
Jos tässä on liian vähän, maksa vaikka vesimaksu tms.
Se on aina parempi, kun erottelee maksettavat asiat, eikä vaadi vain heti, että "Maksa 300 tai lennät ulos." Tuollainen vaatiminen on lähinnä mielivaltaa, eikä opeta lapselle muuta kuin sen, että vanhemmat näkevät hänessä rahapussin. Jos taas maksettavat asiat erotellaan, on helpompi ymmärtää ja siten myös helpompi maksaa.- rakkaus kasvattaa
Todellakin. Lapsi kasvaa vastuuseen ihan muilla eväillä kuin kyykyttämällä. Olen itse varakkaasta kodista eikä minulla ollut lapsena/nuorena ihan kauheasti velvollisuuksia. Ei ainakaan samassa määrin kuin joillakin kavereilla. Taloudellisesti on tuettu aina siihen asti kun pääsin töihin ja aloin tienata itse, suurin tuki on kuitenkin tullut ihan muussa kuin rahan muodossa.
Vaikka olen tiennyt että vanhemmat auttavat tarvittaessa, olen aina pitänyt periaatteena pärjätä omillani. En ole koskaan jättänyt mitään sen varaan että saisin apua jostakin, vaikka oikeasti saisinkin. Olen opiskellut ahkerasti ja tehnyt töitä niin työpaikalla kuin kotonanikin jotta tienaan hyvin ja asun mukavasti. Olen elänyt niin vastuullisesti ja järkevästi että joskus itseäkin hirvittää.
Ei se kurjuus jalosta vaan synnyttää helposti katkeria ihmisiä jotka mielellään jakavat kurjuuttaan vain eteenpäin. - BMV
rakkaus kasvattaa kirjoitti:
Todellakin. Lapsi kasvaa vastuuseen ihan muilla eväillä kuin kyykyttämällä. Olen itse varakkaasta kodista eikä minulla ollut lapsena/nuorena ihan kauheasti velvollisuuksia. Ei ainakaan samassa määrin kuin joillakin kavereilla. Taloudellisesti on tuettu aina siihen asti kun pääsin töihin ja aloin tienata itse, suurin tuki on kuitenkin tullut ihan muussa kuin rahan muodossa.
Vaikka olen tiennyt että vanhemmat auttavat tarvittaessa, olen aina pitänyt periaatteena pärjätä omillani. En ole koskaan jättänyt mitään sen varaan että saisin apua jostakin, vaikka oikeasti saisinkin. Olen opiskellut ahkerasti ja tehnyt töitä niin työpaikalla kuin kotonanikin jotta tienaan hyvin ja asun mukavasti. Olen elänyt niin vastuullisesti ja järkevästi että joskus itseäkin hirvittää.
Ei se kurjuus jalosta vaan synnyttää helposti katkeria ihmisiä jotka mielellään jakavat kurjuuttaan vain eteenpäin.Niin totta tuo viimeinenkin lause!
Itse olen saanut niin paljon kuin on ollut ja lapselleni olen antanut parasta laatua sen verran kun on rahaa ollut, mieluummin vaikka itse tingin jostain. Nyt aikuinen lapsi on mitä järkevin ja työteliäin ihminen, joka osaa käyttää rahaa, mutta ei ole pihi, kateellinen eikä katkera.
Jos lapsi ei osaa arvostaa saamaansa niin silloin ehkä kannattaa miettiä voisko jotain tehdä toisin, mutta ei elatusasioissa. Alaikäinen on elätettävä ja opiskelija 21 vuotiaaseen asti, näinhän lakikin sanoo.
- Pikkusumma tuo
Tuo on pieni summa. Menee taloustarvikkeisiin, ruokaan, vesi ja sähkölaskuun jo heppoisasti niin ettei siitä mitään vuokraan jää.
Voit hakea omaa vuokra- asuntoa. Mikä pakko siellä vanhempien nurkissa on asustella jos ei opiskele. Jos opiskelee niin vanhemmilla on elatusvelvollisuus 21 vuotiaaksi.
Jos sulle jää 400 omaan käyttöön niin johan se on hyvä. Yksinasuessa ei varmasti jäisi jos kaiken itse maksat.
Ei tuon ikäisen kannattasi työttömyyturvaa nostella vaan hankkia ammattia itselleen tai ei saa ikinä mitään töitä.
Pienistä vuokra- asunnoista on pulaa mutta kun saat kotona asua sen aikaa kun odottelet niin ei ainakaan rappukäytävissä tarvitse nukkua. Laita hakupaperit vetämään ja jää odottelemaan.
On se kumma nuoriso nykyään kun kaikki opiskelu, työ, laskujen ja ruokansa maksaminenkin on PAKKO. Ennen mentiin ilolla tienaan ja annettiin ruokarahaa kotiin pyytämättäkin. - surullinen aikuinen
Minun äiti ja "isäpuoli" tulivat yksi kerta kännissä kotiin ja päättivät että saan alkaa maksaa vuokraa 50 euroa jonka maksoin... he hakivat kaljaa sillä rahalla ja ilkkuivat minulle. Koskaan eivät auta minua olen oppinut kasvamaan ilman vanhempien tukea, minulla on huono itsetunto enkä ole tervetullut kotiin. Sain siivota tiskata ja ostaa omat ruokani tästä huolimatta, olin kotiorja!!!
- Näin meillä
Poikani asuu kotona, opiskelee. Ostaa omilla rahoilla kaiken muun, mutta muuten ruoat ym. huolehdin minä. Meille tämä sopii hyvin. Kun itse asuin kotona ja kävin töissä maksoin äidille, joka kasvatti meidät yksin, osan palkasta ruoka ym. kuluihin
. - oma tupa oma lupa
elatusvelvollisuudesta lintsaaminen onnistuu kyllä halutessa ei lapsi niistä asioista osaa valittaa oikeasti mihinkään kun vaan aloittaa itsetunnon horjttamisen heti jaaina kunmahdollista. Minä hain aikoinani eroa lasten isästä alkoholionkelman javäkivaltaisuuden perusteella mutta en halunnut alaikäistä tytärtä vaivoikseni vaan asua vaan pojan kansa niin onnistui ihan. Ei lastensuojelu puuttunut tuomari vähän ihmetteli mutta poika kävi sinne sitten valehtelemassa ettei ole muita kohtaan väkivaltainen heidän isänsä kuin äitiin niin meni läpi. Ongelmia oli talon puolituksen suhteen ja lpoulta sitten jäin kuitenkin siihen vaikka ensin minun piti lähteä ja miehen maksaaa osuutensa mutta kunei maksanut niin sitten jäin j a piti kumminkin se tyttö siihen. mutta kätevästi sumplittiin että saan alennusta talon maksusta siinä. Annoin pojan kiusata siskoaan niinkun aina niin ei kauaa ollut kotona ja sain pitää elatukseen ja koulunkäyntiin tarkoitetut varat itselläni. Oli hyvä koulussa mutta minulle oli tärkeämpää tietysti oma turvallisuus. Kyseli se niitä rahoja joskus kun oli muuttanut mutta pokkana väitin ettei mitään rahoja ollut. Oli pyytänyt huoltajaltaan ja tämä selvittänyt että rahat on äitillä. Ei näistä kiinni jää kun muistaa esittää sukulaisille asiat parhain päin. ja sittenhän ne vanhenee.asiat. Ei kysele viranomaiset.ennen ainakin näin.pitää itseäänkin ajatella. voi vaikka matkustellakin kun ei pistä rahaa lapsen elättämiseen ja koulunkäyntiin.
- niinmeni
Mun isa halusi kaikki rahat "vuokraan"kun olin 16.olin toissa jo.ja lapsellinen
. Tekivat ulkomatkoja .uuden vaimon kanssa.lopulta karkasin sen kodista.en oo puhunut niiden kanssa vuosikymmeniin.
- Vöyh!
Aloittajalle seuraava neuvo: Maksa ja ole muutenkin nyörää kotoa asuessasi. Pääset vielä jossain vaiheessa töihin ja asumaan omillesi. Aivan varmasti. Ja sitten kun vanhempasi vanhenevat ja ehä sairastelevatkin, ja alkavat tarvita apua, niin et tee mitään ilmaiseksi ! Ja jos he yhtään valittavat, niin muistutat heitä siitä, että perivät sinulta vuokraa ollessasi alaikäinen, ja heidän ollessaan elatusvelvollisia... Kosto elää, ja on parasta tarjoiltuna pitkän hautomisen jälkeen!
- verolle
Pidähän yhteys verottajaan, että vanhempasi joutuvat maksamaan asuntonsa vuokraamisesta veroa. Kantakoon hekin kortensa kekoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1522954Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3682050- 411805
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371772Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792