Hevosen käsittelystä

rd.r..

Ratsastan eräässä ratsastuskoulussa melko iäkkäällä tammalla. Olen vielä aloittelija ja on hyvä, että tämä hevonen on yleisesti ottaen ihan säyseä ja rauhallinen, mutta heti satuloitaessa pullistelee, korvat alkavat painua niskaan ja pää huiskii uhittelevasti kohti. Näissä tilanteissa en ole koskaan välittänyt enkä sen koommin osannut pelätäkään, olen vain vetäissyt toisen puolen ohjalla hevosen pään pois läheltäni ja jatkanut hommiani, mutta joskus olen joutunut pyytämään apua tallityöntekijältä, jolloin tämä on yleensä läimäissyt ja huutanut hevoselle. Seuraava vaikeus tulee heti taas satulavyötä kiristettäessä, boksissa alkaa sama kiukkuilu ja jos ollaan kaarrossa, hevonen peruuttaa pois ulottuvilta eikä onnistu ilman apua.

Tämä nyt ei ole kovin iso ongelma, mutta tahtoisin silti oppia pikkuhiljaa toimimaan tilanteessa itsenäisesti, joten olisiko kellään mitään vinkkiä, miten voisin itse toimia näissä tilanteissa? Ongelmia ei tosiaan ole esiintynyt muualla kuin satulaan liittyvissä toimissa (satulointi ja vyön kiristys).

10

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppailija

      Tärkeintä on, että olet rento ja näytät hevoselle, että sinua ei haittaa pätkääkään sen temppuilu. Yritä koko ajan (helpoissakin jutuissa, joissa hevonen toimii oikein) tehdä sille selväksi, että sinä määräät. Esim ovista ei kuljeta ennen sinua, ei saa kuopia maata, kerjätä nameja, ja taluttaessa nätistä. Ja jos nuo onnistuu helposti on samalla helppo näyttää hevoselle että pärjäät. Muista aina palkita heppa satuloinnin jälkeen, ja vältä sille huutamista ja lyömistä. Usein hevonen on aiemmin kokenut satuloinnista jotain ikävää, esim lyömistä, jolloin se pelkää ja näyttää sen vihaisuutena. Jo esimerkiksi satulan selkään laiton jälkeen kannattaa palkita ja rauhoitella, jos se hermostuu

    • KiKiPonny

      Hyvät meuvot!!! :)
      Ja lisäksi lannattaa laittaa satula selkään,
      Kun hevonen on sidottu kiinni,
      Eikä kun suitset on pääsä.
      Sillä silloin se ei pääse puraisemaan sinua

      A
      Q

    • ihminen1

      Ei ole mitään oikeutta mennä läimäyttämään hevosta tai mitään muutakaan eläintä!! Sellanen vaan pahentaa tilannetta, vitu* idiootit!

    • Kasiro

      Sido hevonen kiinni satuloinnin ajaksi kiinni kuten KiKiPonny sanoi. Laita satula selkään mutta älä kiinnitä heti vyötä tai jos kiinnität niin jätä mahdollisimman löysälle. Älä kiristä heti vyötä kireälle vaan kiristä reikä kerrallaan aina välillä.
      Pidä satulavyön hihnasta kiinni ja kun hevonen lakkaa pullistamasta niin kiristä taas reijällä. Se ei jaksa kauaa pitää pullistusta. Laita suitset vasta kun vyö on melkein riittävästi kireällä. Tarkista myös että nahka vyön alla ei jää ruttuun.
      Vyön lopullinen kiristys vasta kentällä.
      Tämä tapa vie hieman aikaa mutta ei ärsytä hevosta niin paljoa.

    • rd.r..

      Yllämainituin tavoin olen yleisesti toiminutkin. Ennen suitsimista olen laittanut satulan selkään (mutta jättänyt satulavyön vielä satulan päälle) ja huomannut, että hevonen rauhoittuu lähes sillä sekunnilla kun vyö jätetään rauhaan. Ilmeisesti tuo protestointi satulointitilanteessa on kuitenkin pinttynyt hevoselle tavaksi eikä se varmaan muutu sille sen mieluisammaksi tapahtumaksi tulevaisuudessakaan, kun yhtenä kertana minua hevosen kanssa auttanut ohjaajanikaan ei osaa muuta kuin karjaista, sen sijaan, että niitä hevosen negatiivisia tuntemuksia pyrittäisiin lieventämään satuloitaessa.

      Kiitoksia silti kaikille vastauksista!

      • 6r7fkg

        Niin, ja se vyö kuuluu kiristää sillä tavalla "hellästi", eli ei millään yhtäkkisellä riuhtaisulla, vaan enemmänkin hitaammalla ja tasaisella liikkeellä. Ja juu, aina pitää muistaa kehua kun heppä käyttätytyy hyvin.


      • ponipoika

        Mielestäni hevoselle täytyy sanoa napakasti esim. Ei! Mutta ei kuitenkaan huutaa vaan rauhallisella mutta topakalla äänellä jos yrittää näykkäistä yms. :)


    • tantta*

      Riimun naru sen verran tiukalle ettei pääse puremaan. Ja reikä kerrallaan kiinni. Ei huutoa tai tiuskimista, niistä vain ongelma pahenee. Yritä tehdä mukavaa satuloinnista molemmille, puhu mieluummin rauhoittavalla äänellä kuin komentaen. Luultavasti voi olla kipuja selässä tai kyljissä tai muuten vain tuntuu hepasta epämukavalta.

    • Madmadde

      Maneesissa ja kentällä hevosen alkaessa temppuilemaan satulavyönkiristyksessä juurikin koittamalla liikkua pois tilanteesta, kannattaa kenties mennä seinän/aidan viereen siten, että hevosella on "seinät" molemmilla puolilla, eli sinä toisella puolella ja oikea seinä toisella. :)

    • Ongelmaheppa

      Todellakaan ei tule seistä missään nurkassa hevosen edessä koska kun se pakenee se tulee päällesi. Hevosen selkään noustaan maneesissa joko keskellä maneesia tai sivussa niin että itse nouset seinän puolelta selkään. Joskus näkee ratsastajien laittavan hevosen nurkkaukseen ja itse nousevan selkään maneesin puolelta joten kun hevonen säikähtää tulee se sinun päällesi. Kiltillä ja johdonmukaisella käsittelyllä hevonen oppii etrei se satulan kiristäminen niin kamlaa ole. Kun käyttäytyy hyvin kun kiristät vähän, palkitse. Oppivat kumman nopeasti mikä kannattaa ja mikä ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe