Hevosen käsittelystä

rd.r..

Ratsastan eräässä ratsastuskoulussa melko iäkkäällä tammalla. Olen vielä aloittelija ja on hyvä, että tämä hevonen on yleisesti ottaen ihan säyseä ja rauhallinen, mutta heti satuloitaessa pullistelee, korvat alkavat painua niskaan ja pää huiskii uhittelevasti kohti. Näissä tilanteissa en ole koskaan välittänyt enkä sen koommin osannut pelätäkään, olen vain vetäissyt toisen puolen ohjalla hevosen pään pois läheltäni ja jatkanut hommiani, mutta joskus olen joutunut pyytämään apua tallityöntekijältä, jolloin tämä on yleensä läimäissyt ja huutanut hevoselle. Seuraava vaikeus tulee heti taas satulavyötä kiristettäessä, boksissa alkaa sama kiukkuilu ja jos ollaan kaarrossa, hevonen peruuttaa pois ulottuvilta eikä onnistu ilman apua.

Tämä nyt ei ole kovin iso ongelma, mutta tahtoisin silti oppia pikkuhiljaa toimimaan tilanteessa itsenäisesti, joten olisiko kellään mitään vinkkiä, miten voisin itse toimia näissä tilanteissa? Ongelmia ei tosiaan ole esiintynyt muualla kuin satulaan liittyvissä toimissa (satulointi ja vyön kiristys).

10

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppailija

      Tärkeintä on, että olet rento ja näytät hevoselle, että sinua ei haittaa pätkääkään sen temppuilu. Yritä koko ajan (helpoissakin jutuissa, joissa hevonen toimii oikein) tehdä sille selväksi, että sinä määräät. Esim ovista ei kuljeta ennen sinua, ei saa kuopia maata, kerjätä nameja, ja taluttaessa nätistä. Ja jos nuo onnistuu helposti on samalla helppo näyttää hevoselle että pärjäät. Muista aina palkita heppa satuloinnin jälkeen, ja vältä sille huutamista ja lyömistä. Usein hevonen on aiemmin kokenut satuloinnista jotain ikävää, esim lyömistä, jolloin se pelkää ja näyttää sen vihaisuutena. Jo esimerkiksi satulan selkään laiton jälkeen kannattaa palkita ja rauhoitella, jos se hermostuu

    • KiKiPonny

      Hyvät meuvot!!! :)
      Ja lisäksi lannattaa laittaa satula selkään,
      Kun hevonen on sidottu kiinni,