Olen mietiskellyt kiven kierteen vaikutusta sen radan kaartumiseen. Kun kivi pyörii vastapäivään, niin sen rata kaartuu vasemmalle - ja päinvastoin.
Minun fysiikan käsitykseni mukaan kiven takaosan kitka on suurempi kuin etuosan, muuten kivi ei käyttäydy noin.
Unohdetaan tästä se harjaaminen pois, niin se ei sotke tilannetta.
Eli miksi kiven etureuna tuntee jään liukkaammaksi kuin takareuna?
Eikö etureuna aiheutakaan kitkan pienemistä vaan päinvastoin?
Miksi curling kivi kaartaa?
teukka3
1
2321
Vastaukset
- teukka3
Taitaa olla kovin hankala kysymys.
Löysin vastauksen kuitenkin kuukkelilla englanninkielisiltä sivuilta, kun kysyin curling-kiven dynamiikkaa.
Kitka on todellakin takareunassa suurempi kuin etureunassa. Asia johtuu pohjarenkaasta ja jäänystyreiden (peblit) murtumisesta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2663343Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell211843Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.281517- 821369
- 1371038
- 81994
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.64829Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.86766Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61697Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗51676