Sikaflunssa!

Onko otettu rokotus?
Jo useampi ihminen on kuollut sikainfluenssaan!

Olisikohan viisainta käydä terveyskeskuksessa?

34

154

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

En ota rokotusta.

Mitä seuruksia niillä taas lie, narkolepsia?

• kannattaa ottaa -

vuosittain asiaankuuluvat rokotukset, pysymme paremmin terveenä pitempään,

Ei ole tullut mikäänlaista narkolepsiaa,
        olen ottanu sikaflunssapiikin, kuulun riskiryhmään, olen pysyny täysin terveenä vaikka ympärillä lapset ja muut sukulaiset ovat sairastanee kovaa flunssaa,
        olen kynneniä vuosia joka vuosi rokotuttanut itseni flunssarokotteella,
        en koskaan sen jälkeen ole sairastanu funssia, jos joku nuha on ollukki on olllu aivan livä tapaus,
        oman itsenne takia ja yleensäkki kaikkien muittenki takia kaikkien tulisi ottaa asiaankuuluvat rokotukset,
        siten saamme suuret sairastumiset yhteiskunnassamme kuriin,
        kannatan edelleen neuvoloissa lapsille annettavia rokotuksia,
        tähän asti on hyvin saatu pidettyä kansakuntamme jokseenki terveenä,
        turhaa pelkoa rokotteita vastaan on turha lietsoa,
        siitä on vain suurta vahinkoa suuremmassa mittakaavassa yhteiskunnassamme,

• Aion soittaa huomenna ja kysyä asiaa, on minusta paras nyt ottaa se, ettei tarvitse katua jos sairastuu. Muutenkin on asiaa lääkereseptistä, niin toivon voivani pitäytyä saamaan sen sikamaisen rokotteen!
      Tuskinpa se enää on samaa rokotetta, ja jos on , niin sittenhän nukahtelen, aikaahan on.

• Uutisista

kuulin äsken asiantuntijan mielipiteen. Kannattaa ottaa vieläkin rokotus. Suojaa syntyy 1-2 viikon kuluttua. Rokote tehoaa kuulemma hyvin nykyiseen epidemiaan. Neljä on jo kuollut eikä heillä ollut rokotusta. Yli 65-vuotiaat saavat rokotteen ilmaiseksi. Itse otin rokotteen jo syksyllä eikä mitään oireita siitä tullut. Suosittelen!

• Makriina ek
        Uutisista kirjoitti:

kuulin äsken asiantuntijan mielipiteen. Kannattaa ottaa vieläkin rokotus. Suojaa syntyy 1-2 viikon kuluttua. Rokote tehoaa kuulemma hyvin nykyiseen epidemiaan. Neljä on jo kuollut eikä heillä ollut rokotusta. Yli 65-vuotiaat saavat rokotteen ilmaiseksi. Itse otin rokotteen jo syksyllä eikä mitään oireita siitä tullut. Suosittelen!

Jostain kuulin, että nyt on sitten hurja rynnistys terveysasemilla. Pitää mennä huomenna joukon jatkoksi!

• influenssa

Kysessähän ei todelllakaan ole flunssa, vaan influenssa, joka on vakavuudeltaan ihan eri asia.
      Niin tosin kirjoititkin myöhemmin aloituksessasi.

Narkolepsia on kamala asia, varsinkin, jos sen saa nuori tai pieni lapsi.
      Vaikka kaipa rokotukset vaihtuvat vuosittain, kuin influenssien aiheuttajatkin?

• juhon varmat

Rokotus jäi ottamatta. En huomannut kysellä. Jos vielä saan, käyn piikillä. Minulla niin päin, että aikaisempina vuosina ainakin kausiflunssa kävi päällä. Olisko nuo rokotukset sitten niin merkittävästi auttaneet.

• perämies ykkönen

Tää ei nyt taas tähän ketjuun ´kuuluisi´ , mutta joku kyseli vähänen aikaa sitten, joko matikkaa, madetta saa. Pari viikkoa on tääl Tampereella päin jokunen jo tarttunut kuhaverkkoihin, kuhaa sensijaan yllinkyllin, viikonvaihteessa yli 30 kiloa, kertoi tuttu kalastajani. Mukava hanke ýlimääräistä´, kun tiettyyn ravintolaan ovat jo vuosikaudet myyneet. Kyllä siinä talvikalastuksessa hyvä kunto on edellytys jaksamiselle, rankkaa hommaa se on. Tuttuni täyttää tänä vuonna 68 vuotta, muttei ees verenpaineita ole...vielä ainakaan.

• verenpaineinen

Kaikkee sitä kuuleekin, ettei muka tuolla ukolla verepaineita. Silloin on kuollut, jos ei verenpaineita enää ole.

• :))
        verenpaineinen kirjoitti:

Kaikkee sitä kuuleekin, ettei muka tuolla ukolla verepaineita. Silloin on kuollut, jos ei verenpaineita enää ole.

Saako nauraa, kun naurattaa. :)))

Minulla pakkaa oleman verenpainetta pari mittaria. Silti vain naurattaa.

• pm 1
        verenpaineinen kirjoitti:

Kun nyt tuli sikatautiketjuun erehdyttyä kirjoittamaan sikamaisen hyvässä kunnossa olevasta ihmisestä, pitäskö ruveta kinaamaan, onko terve vai ei !!!

• pm 1
        :)) kirjoitti:

Saako nauraa, kun naurattaa. :)))

Minulla pakkaa oleman verenpainetta pari mittaria. Silti vain naurattaa.

Minnuuki naurattaa, vaik on neljä verenpainelääkettä ittelläin.

• :))
        pm 1 kirjoitti:

Minnuuki naurattaa, vaik on neljä verenpainelääkettä ittelläin.

Miulla on kolme, joista yhdestä ei enää tipu korvausta senttiäkään.

Ja silti nauran kuutamoon. Kunhan sen näkee.

• Lorena*

Varjele hyvä Luoja sika-influenssaan sairastumasta, on se niin kova tauti. Jos tuntuu hengenahdistusta ja flunssainen olo, yskää, kuumetta on aihetta mennä lääkäriin. Hengenahdistus on sikaflunssan antama hälytysmerkki, sitä vastaan on taisteltava lääkärin ohjeiden mukaan.
      Ei siinä kuuma rommitoti auta mitään., tarvitsee kunnon tropit !

• riskiryhmän m

Nyt jo 4 kuolemaa sikataudin seurauksena. Eihän tällaista ole koettu vuosiin! Eipä ihme että ihmiset huolestuvat. Aamulla varmistan, että rokotetta vieä saa.

Apteekit tietävät näistä rokotusasioista ja rokotevarannoista terveyskeskuksissa.

• Lääkäri

Mitään vaaraa ei ole, Media aiheutti turhan paniikin.

• Schwester

Pyydän ystävällisesti sinua "Lääkäri" perustelemaan kantasi selvin suomenkielisin sanoin. Aika ylimieliseltä tuntuu mielipiteesi.

• Olisipa niin

sillä tänään ottamani sikapiikki saa suojan aikaan
      vasta parin viikon kuluttua. En ollut ajatellut ottaa.
      Viime talvena ottamani sikarokote sai minut väsyneeksi.

• rokotteen saanut

Kuusi on kuollut sikainfluenssaan

• L - L

Aloimme ottamaan vuosittaisen "syksypiikin" jo ennen työelämästä poistumista.

En tiedä onko ollut mitään hyötyä mutta ei ole ollut tautiakaan, eikä sivuoireita!

• sitroen.

Joku vuosi sitten piikin otin vaikka serkun tyttö 50 v kuolikin sikapiikkiin ja tuttu terveydenhoitaja oli vähällä kuolla. Minä en huomannut mitään vaikutusta mihinkään. Ihan kuin olis pelkkää vettä pistetty. Ehkä olen nuorena sen sairastanut ilman sen kummempaa huomiota.

Flunssa minulla oli viimeksi noin vuonna 1985. Tai oikea influenssa se kyllä oli. Ei kuitenkaan se aasialainen eikä hongkongilainen, joita en ole sairastanut.
      Aloin ottamaan kalanmaksaöljyhörpyn suoraan pullon suusta noin vuonna 1985 ja siihen loppuivat minun flunssani. Uskoo ken tahtoo, mutta näin siinä kävi.
      Nyt en aio ottaa piikkiä mutta en aio sairastuakaan.

• austinin haamu

No mutta "ranskis" hyvillä aikomuksillakin saattaa joutua suorasääristen parkkipaikalle. Minun vastustuskykyni on niin ja niin alhanen, että saan influenssan oireet kun kuulen siitä höyryradiosta. Siispä menen rokkojonoon.

• Makriina ek

Mistä tietää, onko sairaus aito influenssa vai nuhakuume vain?
        Minulla ei ole tietoa olenko sairastanut aasialaiset tai hongkongilaiset, aina ne ovat niistämällä ja yskimällä ohi menneet.

Otin rokotuksen, kun luin moittivan kirjoituksen "siivella eläjistä", jotka luottavat siihen, että muut ottavat rokotukset, niin että viruksia ei ole tartuttamassa rokottamattomia. Rokottamaton luottaa toisten rokotuksiin ja säästää omaa nahkaansa piikiltä.

Samahan se on lasten rokotusten kanssa. Muutamat jättävät lapsensa rokottamatta vedoten maailmankatsomukseensa, mutta luottavat siihen. että tuhkarokkoa ei missään esiinny, joten rokottamaton lapsi selviää sairastumatta.

• apt.hylly
        Makriina ek kirjoitti:

Mistä tietää, onko sairaus aito influenssa vai nuhakuume vain?
        Minulla ei ole tietoa olenko sairastanut aasialaiset tai hongkongilaiset, aina ne ovat niistämällä ja yskimällä ohi menneet.

Otin rokotuksen, kun luin moittivan kirjoituksen "siivella eläjistä", jotka luottavat siihen, että muut ottavat rokotukset, niin että viruksia ei ole tartuttamassa rokottamattomia. Rokottamaton luottaa toisten rokotuksiin ja säästää omaa nahkaansa piikiltä.

Samahan se on lasten rokotusten kanssa. Muutamat jättävät lapsensa rokottamatta vedoten maailmankatsomukseensa, mutta luottavat siihen. että tuhkarokkoa ei missään esiinny, joten rokottamaton lapsi selviää sairastumatta.

Tietoa saa sikainfluenssan oireista Googlesta. Luulisi Markriinan osaavan tietoa sentään hankkia. Kova kuume, päänsärky, ja siihen kuuluvat influenssan muut oireet.

• Makriina ek
        apt.hylly kirjoitti:

Tietoa saa sikainfluenssan oireista Googlesta. Luulisi Markriinan osaavan tietoa sentään hankkia. Kova kuume, päänsärky, ja siihen kuuluvat influenssan muut oireet.

Minulla ei ole tietoa, olenko sairastanut aasialaiset tai hongkongilaiset, enkä ymmärrä miten voisin tiedon näin vuosikymmenten jälkeen hankkia.
        Ei osaa Makriina, ei.

Ilmeisesti en sitten sairastanut kuitenkaan, koska korkeaa kuumetta en ole koskaan saanut flunssan yhteydessä.

Sikflunssaa vasta odottelen, mutta luotan rokotukseen.

• konkari esh
        apt.hylly kirjoitti:

Juuri noin. Influenssan ja nuhakuumeen erottaa toisistaan , koska oireet influensassa ovat paljon voimakkaammat. Itse sairastin työelämäkautena kaksi kertaa influenssan ja tavallista flunssaa tosi harvoin. Viimeksi tavallinen flunssa viime vuoden lopulla, sitä ennen oli kuusi vuotta sitten. Influenssat kaatoivat petiin viikoksi, en haluaisi millään kokea samaa enää, siihen aikaan ei ollut influrokotuksiakaan, aikoja sitten...

Influenssa, sikainfluenssa erottuu. Kuten kerroit kova kuume ja sitten tulee kova päänsärky, lihaskivut,nivelkivut, munuaisseudun kivut niin,että kävely tekee kipeää...
        Tuttavaperheen poika n 30v sairastui sikainfluenssaan ja joutui teholle, on selviämässä taudista onneksi, ei tietenkään rokotuksia ole ollut.

• Ettekö ole kuulleet että kausi-influenssaan kuolee joka vuosi n.1000 ihmistä Suomessa. He ovat yleensä jotain muuta terveydentilaa heikentävää sairautta sairastavia ja vanhoja ihmisiä, harvemmin tereitä nuorempia.
      Siksi nämä ilmaiset rokotukset yli 65 vuotiaille.
      Mitä enemmän rokotettuja sitä vähemmän on influenssaan sairastuneita ja muita tartuttavia. Nythän rokotusannoksia oli jäädä käyttämättä kun ihmiset pelkäävät rokotteita. No, taitavat tulla nyt käytetyksi kun viisi ilmoitettiin kuolleeksi influenssaan.

• En piilottele, olen nimenmuutoksen kertonut heti.
        Kaikkia ei voi miellyttää. Hei!

• + - = 0

. . . .

• iisakkinen

Iltalehden lööpissä luki, ettei rokotetta riitä kaikille. Menin rokotuspaikalle. Tarvittiin kuitenkin aika niin että menen ensiviikolla sovittuun aikaan.
      Radiosta sain sen verran lisätietoa, että rokote suojaa monentyyppisiltä viruksilta. Myös sen tiedon, että rokotteen suojavaikutus alkaa ehkä muutaman päivän viiveellä piikkiajasta.

• olen poistanut nimim. groteskia huumoria, mielestäni tärkeä keskustelupalsta, ei kannata pilata tuollaisella

audio:lle miksi nikki on tärkeämi kuin aihe?

• capt. cöpenick

Kävin tänään ottamassa aikavarauksen kautta tuon ko. rokotteen. Hoitaja sanoi, että kuolemantapaukset mediaan levinneinä ovat aiheuttaneet pienen potilastulvan terveyskeskukseen. Senkin, että rokotteen suoja-aineet alkavat aktivoitumaan n.2 viikon päästä.

• Sikainfluenssan lööpien tultua, oli Espoon alueella täysin blokattuna puhelinlinjatkin loppuviikolla. Tänää pääsin uusimaan sähköisen reseptini ja ajan ensi torstaiksi rokotukeen.

Otanpa sen nyt, kun en ole muutamaan vuoteen ottanutkaan, mutta ilman mitään paniikkia. Niin vähän suhteessa nuorempiin liikun ruuhkaisissa ihmispaljouksissa, ja opinhan mieheni ollessa heikkona, pesemään käteni joka kotoa olon jälkeen. Vieraammekin joutuivat käsipesuun kyläillessään silloin:D

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      670
      3524
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      100
      2738
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1731
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1622
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      51
      1575
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      80
      1540
    7. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1510
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      369
      1508
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      28
      1369
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1263
    Aihe