Piknik-paisti?

kuka tietää

K-kaupassa oli tarjous paisteista joissa viimeinen myyntipäivä 3 päivän sisällä. Tuo ei ole se asiani vaan: Onko piknikpaisti kokolihaa vai jauhettua lihaa?
Osti useamman paistin ja paistoin ne siivutin ja pakastin, MUTTA siivuttaessani vasta totesin ne ovat jauhetusta lihasta.
Lihan paistuivat pyrex vuossa lämpötilsaa 1/2 h 200, siten 2 h. 150 astetta. Lihasta 2 x 1.5 kg tuli ulos yhteensä 3 dl aivan kirkasta nestettä joka hyytyi. Suola oli sopiva eikä muita makuja tunnu, oli mainoksen mukaan sitä viljaporsasta.

En ole ennen ostanut piknikpaisteja, nyt kysyn ovatko ne todella jauhettua lihaa.
Mielestäni broiler samalla nimikkeellä, on kokonaista, lihasyyt omaavaa lihaa?
Miten on?

28

15486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomenmieli

      Oliko se piknik-paisti semmonen ovaalipallero sidontaverkossa? Ei ole jauhettu,vaan kokolihariekaleista yhteen puristettu.Valtavalla määrällä suola-nitraatti-mikälie vettä kyllästetty.Mielestäni ei juuri aitoa lihan makua muistuta.Lihapitoisuus muistaakseni n.70%.Jos oli sopivan suolaista, johtuu varmaan siitä,että olet kypsentänyt suolavedet irti. (sen vuoksi liemi hyytyi,että ei vettä muuten siinä lihapalassa niin paljon pysyisi). Huomioi,että tuolla paistoajalla on haihtunut nestettä enemmän kuin jäänyt jäljelle.Liha varmaan keventynyt yli kolmanneksen.Juuri lihan kypsyydestä johtuen varmaan vaikuttaa jauhetulta.Erehdyin itse ostamaan tuollaisen palleron joskus vuosia takaperin.Sianliha "natural" etuselkä tai lapa luineen tuollaiset samankokoiset palat riittää kypsennykseksi n.1,5h/150astetta.Tuotteen sisältämä suolavesi on vielä nopeuttanut kypsymistä. Niin,ja vielä se pakastus, sekin muuttaa tuotteen rakennetta.

      • tunari yököti

        Pakastin vasta kypsänä ja siivutettuna.
        Haju ja makuaistissani ei ole mitään vikaa.
        Viljasikaa olen ostanut kerran aikaisemmin, oli silloin sisäfilettä roimassa alennuksessa, koska viimeinen myynti päivä käsillä. Se liha oli kokolihaa hyvää ja maustamatonta maustoin sen itse.

        Tuo jauhetun näköisyys ei todella johdu kypsennyksestä. Se on jauhettu liha pötköön ahdettuna.
        Tulin mielestäni petetyksi, olen varma että piknik paisti on kokolihaa.
        Painoa putosi siis kypsentäesä n. 10 % joka on tuona nesteenä, koska pyrex-vuoka oli kannellinen ei mitään haihtunut pois.

        Tässä asuu eräs jolla on saksanpaimen koira, kysyn kun näen, huoliiko lihat koiralleen.
        Lihaa on kaikkiaan n. 5,6 kg kypsänä, en haluaisi heitää sitä bioroskikseenkaan..
        Tulin puhuneeksi epäilystäni, ja sain sarkasmmilla heittelyä; mistä sen tietää mitä lihaa on?
        Ihmistä tai rottaa...


      • Kehumattaparas

        tunari yököti taytyy olla aikamoinen tunari tosiaankin. Luuleeko hän olevansa niin rikas, ettei kelpaa kuin parhaat paistit ravintolassa. Ja jos niin, en yhtään ihmettele jos hän valittaa elämän kalleutta.


      • possuparka

    • kauheaakuraa

      Kerran ostin. En osta enää. Ikinä.

      • liha-viihde

        Pik-nik paisti taitaa olla tuosta possun etupäästä jäänyttä lihariekaletta , eli lapa ja kassleri siivotaan myyntikuntoon, jää tuollaista silppua , siitä voi panna makkaramassaan tai likistää piknikin.


      • Silkaa laardia
        liha-viihde kirjoitti:

        Pik-nik paisti taitaa olla tuosta possun etupäästä jäänyttä lihariekaletta , eli lapa ja kassleri siivotaan myyntikuntoon, jää tuollaista silppua , siitä voi panna makkaramassaan tai likistää piknikin.

        Joulun jälkeen taisi olla alle 3€/kg myynnissä, joten siitäkin voi päätellä mitä ränttyä se on.
        Ostin tuota viimeksi joskus 90-luvun alussa kinkun korvikkeeksi ja jo silloin se oli sellainen etäästi lihaa muistuttava tosisuolainen pötkylä.


      • mönjä
        Silkaa laardia kirjoitti:

        Joulun jälkeen taisi olla alle 3€/kg myynnissä, joten siitäkin voi päätellä mitä ränttyä se on.
        Ostin tuota viimeksi joskus 90-luvun alussa kinkun korvikkeeksi ja jo silloin se oli sellainen etäästi lihaa muistuttava tosisuolainen pötkylä.

        vetäkääpä raakana halaki se verkkosukka niin näette mitä se on. jos sen jälkeen syötte niin ootte kyllä aika kurkoja.


      • 310
        mönjä kirjoitti:

        vetäkääpä raakana halaki se verkkosukka niin näette mitä se on. jos sen jälkeen syötte niin ootte kyllä aika kurkoja.

        Joo ja montaa muutakin mönjää makkaran muodossa myydään.
        Mä ostin tänään, oli tarjouksessa. Kun siihen ei kuitenkaan ole ympätty jauhoja, niin kyllä siitä leivänpäällystä ym. saa ja se oli tosi suosittu paistintekele joskus muinaisella 1990-luvulla.
        Sian etupäässä ne maukkaammat osat on, kuten kassler puhmattakaan sian poskista.
        Meillä mamma teki sianpääsylttyä aina ennen joulua, jota ei nykyaikaan mistään edes saa.


      • Aikamoisia kommentteja, suorastaan 'valopäiltä'. Ei kukaan järkevä tuollaisilla kommenteilla leveile, ainakaan nykyisessä lamasuomessa. Hyvä jos noilla tunareilla on varaa ostaa edes lauantaimakkaraa näkkileipänsä päälle.


      • langanlaihaliinu
        310 kirjoitti:

        Joo ja montaa muutakin mönjää makkaran muodossa myydään.
        Mä ostin tänään, oli tarjouksessa. Kun siihen ei kuitenkaan ole ympätty jauhoja, niin kyllä siitä leivänpäällystä ym. saa ja se oli tosi suosittu paistintekele joskus muinaisella 1990-luvulla.
        Sian etupäässä ne maukkaammat osat on, kuten kassler puhmattakaan sian poskista.
        Meillä mamma teki sianpääsylttyä aina ennen joulua, jota ei nykyaikaan mistään edes saa.

        sianpääsyltty -ves herahti kielel - se ko syötiin talvivihanesten eli reksatut etikkasäliykkeet, kera
        http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/sianpaasyltty-katin-tapaan/3211992


      • sylttysaara
        310 kirjoitti:

        Joo ja montaa muutakin mönjää makkaran muodossa myydään.
        Mä ostin tänään, oli tarjouksessa. Kun siihen ei kuitenkaan ole ympätty jauhoja, niin kyllä siitä leivänpäällystä ym. saa ja se oli tosi suosittu paistintekele joskus muinaisella 1990-luvulla.
        Sian etupäässä ne maukkaammat osat on, kuten kassler puhmattakaan sian poskista.
        Meillä mamma teki sianpääsylttyä aina ennen joulua, jota ei nykyaikaan mistään edes saa.

        http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/sianpaasyltty-katin-tapaan/3211992
        Kolmonen tietää
        Ainekset
        1/2 sian pää (2,6 kg)
        1 kg sian potkaa
        vettä
        5 rkl suolaa
        2 kpl laakerinlehteä
        20 kpl maustepippureita

        Ota puolikas sian päätä. Pese hyvin, huomaa erityisesti poskihampaiden
        takaosat ja kärsän reikä. (yksikössä koska kysymys on puolikkaasta)
        Laita kattilaan ja peitä vedellä. Kiehauta ja kuori vaahto pois. Lisää
        suola ja mausteet. Keitä kolmisen tuntia. Puhdista lihaiset osat
        erikseen ja hienonna ne veitsellä. Laita sylttyaineet hyytelövuokaan ja
        keittolientä päälle niin että peittyy. Anna hyytyä kylmässä


    • Kehumattaparas

      Luettuani viestiketjun, sanoisin että useimmat kirjoittelijat ovat kuitenkin Hurstin leipäjonossa norkoilijoita ;-)
      Mitä lie luulevatkaan olevinaan ;-)

    • aitopiknik

      perjantai 14. syyskuuta 2007
      Piknik paisti
      Niinhän siinä sitten kävi, että perjantain ruoka tuli päätettyä vasta kaupassa. Ja aika ex-tempore sielläkin. Mietiskelin pihvihyllyllä mitähän sitä tekisi, kun myyjä lätkäisi -50% alennuksen piknik paistiin missä eräpäivä huomenna. Päätin ottaa sen vaikka siinä onkin yksinäiselle paljon purtavaa.
      Varsinaisia ohjeita en tällä kertaa kirjoittele vaan ennemminkin ideoita yms. Paistista riittää purtavaa pidemmäksi aikaa yksinään ja ehkä enemmäksikin mitä tänään keksin. Minulla on vieläkin makaronimössöä varten paistamaani jauhelihaa pakastimessa..
      Pikinik paistin paistaminen.
      Laita paisti uuniin ritilän pälle ja uunin pohjalle astia mihin keräät tippuvat rasvat. Laita astiaan hieman vettä. Paistin mukana tuli kypsyysmittari, mutta ohjeen mukainen aika antoi paremman tuloksen. Ohjeessa annettiin paistoajaksi 1h 50min/tunti ja 1,4kg paistille näin ollen noin kahden ja puolen tunnin paistoaika. Kypsyysmittari pomppasi ylös noin kahden tunnin kohdalla, mutta annoin sen olla uunissa vielä puolisen tuntia.
      Ensimmäisenä päivänä keitin reilusti perunoita paistin kera. Näin minulle jää perunoita sekä töitä varten, että seuraavaksi päiväksi pyttipannua varten. Kolmantana päivänä ajattelin tehdä loppupaistista lihakeittoa. Saa nähdä miten onnistuu.
      Lähettänyt Pohjoiseen palannut klo 11.59

      Niin se oli silloin kun kokopalaa laitettiin

    • jtx

      hk pinikpaisti täyttä huijausta, menin retkuun ja ostin k-kaupasta tarjouksesta 3,99/kg.
      kyllä tuli vedelle hintaa, sisäfilee olisi tullut halvemmaksi/kg.

    • verkkokauppa.hakusessa

      Saako sitä piknik-verkkoa mistään? Voisi kokeilla tehdä itse paistin yhdistämällä keitto-, uuni- ja karjalanpaistilihoja.

    • palvarijake

      Tuo piknik paisti on hyvä tuote palvattavaksi. Reilun 24 tunnin palvaus miedossa lämmössä leppäsavulla, ja tulee maukasta ja mehevää.

    • Terveysennenkaikkea

      Piknikpaistit ovat noin 1/3 sidekudosta ja muuta "jännää". En osta kuin täyslihaa eli ihan oikeaa paistia, koska se tulee edullisemmaksikin, eikä sisällä lisäaineita. Piknik paistissa jänneosat menee joka tapauksessa roskiin ja syötävää lihaa jää lautaselle nokare.

    • lurc

      Mahtaako nykyään löytää kaupoista helpolla pik nikkiä ,oli tosiaan 90 luvulla suosittuja , nyky asiakas ostaa parempaa.

    • Kari200245

      Ostin juuri HK:n picnicpaistin 1,5 kg. olen jo aika iäkäs kuten nimimerkistä näkyy, mutta nyt vasta opettelemassa ruoanlaittoa olosuhteiden muututtua. Ajattelin kokeilla sitä kinkun korvikkeena, paistaa paistopussissa pitkään pienellä lämmöllä ja verkon irroittamisen jälkeen kuorruttaa kuten kinkunpaisto-ohjeisssa sanotaan. Saapa nähdä mitä tulee. Kirjoittelen sitten Joulun jälkeen kuinka kävi

      • Terveysennenkaikkea

        Hyvällä onnella saat verkosta ulos muutakin kuin jänteitä.


    • salla32

      Minulla oli 1.5 kg piknikpaisti joulukinkun asemasta ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt. Hyvää oli.

      • Sattumapaisti

        Kuten minulla myös 25 v sitten...
        Silloin se ei ainakaan ollut jauhelihaa, mutta eri lihanpaloista koostettu verkkoon kylläkin, eli sattumaa mukana mitä sattuu saamaan.


    • Hyväuskoinen

      Takavuosina ostin usein picnic-paistin, edullisuuden ja helpon valmistuksen vuoksi. Tuote unohtui vuosiks. Kerran sitten näin tarjouksen marketissa, innostuin ja ostin. Mutta mutta tuote olikin muuttunut, paiston jälkeen leikkasin lihaa, maku ihan ok, mutta kummallisia kraatereita, reikiä lihan sisällä. Pakkaus esiin roskiksesta ja kas kas, lihapitoisuus 70% lisätty soijaproteiinia. Eli olin ostanut leivotun pullan, halpaa soijaa sekaan. Taas oli pitkätukkaista jymäytetty... Joten söimme kyllä, vaan tuskin ostan enää. Jatkan kasvissyöntiä, esim karhuntaljassa ravintonesteessä kasvihuoneessa viljeltyä tomaattia, kotimaista nääs, ulkomaisethan kasvaa maassa ja auringonpaisteessa, epäterveellisesti.

    • Matskuja

      Hyvin täällä taas köyhät näyttelee rikasta ja kehuu että joo joo kyllä mä sitä kokolihaa ostelen ja kun mennään kauppaan ostetaan halvinta makkaraa ja sipsejä voi voi.
      Koko maailman ajan on kaikki rojut laitettu makkaroihin ym ei mitään ikinä ole hukkaan heitetty jos ette sattunu tietää....

    • sensiitäsai

      Ostin piknik-paisti eilen alennusmyynnissä ja sehän sisältääkin soijaproteiinia. Olen soijalle allerginen.

    • AperitaAatu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe