Nykyisen parisuhteen aikana on tullut uusia tuttavuuksia vaimon kaveripiiristä tietysti.
onko tämä nykytilanne oikeasti semmoinen että 40v naimisissa olevat ihmiset elävät niin pellossa ja talous on ihan kuralla sen takia että velkavipu on vivutettu tappiin ja kulissien on oltava kuosissaan.
silmiin pistäviä juttuja on se että näiden 30-45v pariskuntien elamismenoihin tarvitaan
jatkuvati kulutusluottoja, pariskuntien eläkeikäisten vanhempien tukirahoja, lasketaan etukäteen jo perintörahojen tuloa ja suunnitellaan niillä korjattvaksi omaa talouttaan.
tämä on ollut minulle melko järkytys kokonaisuudessaan.
esimerkkejä
-mummi maksoi etelänmatkat ja ukki lapinreissut
-ukilta sai ajokorttirahat
-mummi maksaa auton osarit
-kotivakuutus kiikutetaan ukille maksettavaksi
-jokainen luottokortti on luotoltaan tapissa joutuu maksaessa miettimään korttia missä on limittiä
-kortin piikki käydään jouluisin kuittaamassa mummolassa
-kämpistä on velkaosuus 90%
auto vihdetaan uuteen 3-4v välein niin että koko ajan on velkaosuus korkoineen
lähes auton verran, osalla liisaripelit
-puhelimet, tietokoneet aina kytkyllä
-kaikki kodinkoneet aina osarilla.
ja joo, tällä hetkellä asumme ns parempiosaisten asuma-alueella taloyhtiössä
missä lienee tilanne se että meillä on koko yhtiön ainoa osake mistä ei ole velkaa
Vanhempien rahoilla loisiminen
71
2292
Vastaukset
- 11+66
tommosta se on melko suurella osalla porukkaa, tunnenpa muutaman itsekin.... veitsenterällä koska kaatuu koko kulissi. Silti pitää niin etelässä kuin pohjoisessakin käydä muutama kerta vuodessa ja ei varaa edes liisatun auton korjaamosta lunastukseen... 600e olisi maksanut, kiersi sukulaisissa jos joku olisi tarttunut,,, äiti sitten luultavasti maksoi, kuten muutoinkin, isä ei tiedä kuinka paljon on äiti kohta 50-ikäiselle rahaa syytänyt, ei uskalla edes isälle mainita.
- 99+99
Eihän tuo voi olla totta, miksi ihmiset antavat pois 1/3 kulutusvoimastaan kuluttamalla etukäteen.
1-2 vuoden ryhdistymisellä alkaisi jäädä käteen huomattavasti enemmän kulutettavaa.
- Onko tämä tyhmyyttä talouden suhteen?- 99+99
Yksi asia unohtui.
Siirtämällä isovanhemmilta suoraan lastenlasten kulutukseen säästetään huomattavasti veroissa. Tietenkin tämä tulee kysymykseen suunnitelmallisessa taloudessa.
Periaatteessa suunnittelu kannattaisi viedä niin pitkälle ettei isovanhemmilla olisi mitään omaisuutta perunkirjoituksessa. Tietenkin tämäkin tulee kysymykseen vain suunnitelmallisessa taloudessa.
- 1221
suurelta osin se on talous asioissa täyttä tyhmyyttä ja kuvittelua että jotenkin ne tulee maksetuksi.Siitä se sitten lähtee lapasesta lopullisesti jollei se kiltti mummo tai pappa enää anna rahaa, jostakin syystä, antaa ensin kun luulee jotta sillä korjaantuu tyhmän talous, mutta ei, sama jatkuu vaan.Eikä se ole suuniteltua rahan siirtoa lapsille tai lapsenlapsille vaan pääosin täyttä hyväksikäyttöä, kunnes rahat loppuu tai asian oikea laita paljastuu rahastettavalle.
- juudas-talous
>> silmiin pistäviä juttuja on se että näiden 30-45v pariskuntien elamismenoihin tarvitaan
jatkuvati kulutusluottoja, pariskuntien eläkeikäisten vanhempien tukirahoja, lasketaan etukäteen jo perintörahojen tuloa ja suunnitellaan niillä korjattvaksi omaa talouttaan.
Tuossa kuvatussa tilantessa ongelmat ovat paljon vakavempia kuin vain täysin järjettömässä ja vastuuntunnottomuutta talousasoidensa hoitamisessa.
Kyse on jo ihmisinä suoranaisesta arvojen puutteesta ja henkis-arvollisesta moraalittomuudesta. Kyse on totaalisesta selkärangan puuttesta.
Tuollaiset läpensä narsisitiset ja ihmisarvottomat verneimijät eivät ansaistisi euroakaan perintönä.
Sitten herää avoin kysymys mitä heidän vanhempansa ovat vakavasti missanneet lapsiaan kasvattessaan...jonka seurauksen rakentuu tuollaisen henkis-moraalisen profilin omaavia aikuisia.
Tuossa elämänvaiheessa normaalin selkärangan, moraaliarvot ja ihmisyyden omaavat kantaisivat elämänsä itsenäisesti ja vastuuntuntoisesti, sekä olisivat pikemminkin ikääntyvien vanhempiensa ja isovanhempiensa tukena, ei verenimijöinä.- räkna mer
Juudas-talous antoi melko hyviä asioita mietittäväksi. Me ihmiset ollaan heikkoja. Kaikille ei sitä paitsi ole annettu, sanottakoon sitä nyt, älykkyydeksi, riittävässä määrin. Onko Ihmisten pakko kilpailla. Joka puolella vähenee työpaikat, palkat on mitä on, kilpailua... Köyhyys periytyy. No niin rikkauskin. Henkisen köyhyyden siirtäminen se vähän pistäisi hävettämään. Ei, kun ihminen häpeää ja pelkää, että joutuu naapurin tai ystävän mittapuulla mitatuksi tullessaan, luokitelluksi köyhäksi. Herra jumala. Seurasin erästä perhettä etäämpää. Miten voi joku lähihoitajaksi vanhempana iältään opiskellut duunarin eukko olla yhtäkkiä niin fiksu ja varakas. Ei mitenkään. Ihminen valehtelee itselleen ja haluaa, että muut uskovat valheisiin myös. Hän on valmis menemään hyvin pitkälle siinä, että kirii (omasta mielestään) muita kiinni. Koulutetumpia, älykkäämpiä ja kenties nuorempana uransa valinneita. Pönkittääkö koko perhe yhtä egoa? On sellaisia perheitä, joissa opiskellaan ja panostetaan henkisiin arvoihin. On sellaisia perheitä, joissa uskotellaan että henkiset ja sielulliset arvot näkyvät myös ulkoisen kautta. Ja tämä usein niin, että ei ole oikeasti kuin pankin omaisuutta, minkä vetää hihasta jos jotain pitää kertoa ja näyttää. Kun Suomessa on esim. koulutus lähes ilmainen, vanhemmille jää egoistisiin taipumuksiinsa resursseja, joita käytellä. Sen mukaan, minkä arvioivat olevan hohdokasta, muotia, kiinnostavaa, omaa arvoa muiden silmissä kohentavaa. Monesti lapset imevät itseensä jotain tuosta 'köyhyydestä.' Joskus säälittää, joskus huvittaa. Elän kuitenkin sen mukaan, mihin oikeasti rahkeet olen katsonut riittävän. Niin henkisellä kuin materiaalisella tasolla. En ole ylpeä, en ole nöyristelevä. Tiedän mikä olen. Naapuri voi olla joka toinen viikko vaikka Bahamalla. Ei kiinnosta.
- juudas-talous
räkna mer kirjoitti:
Juudas-talous antoi melko hyviä asioita mietittäväksi. Me ihmiset ollaan heikkoja. Kaikille ei sitä paitsi ole annettu, sanottakoon sitä nyt, älykkyydeksi, riittävässä määrin. Onko Ihmisten pakko kilpailla. Joka puolella vähenee työpaikat, palkat on mitä on, kilpailua... Köyhyys periytyy. No niin rikkauskin. Henkisen köyhyyden siirtäminen se vähän pistäisi hävettämään. Ei, kun ihminen häpeää ja pelkää, että joutuu naapurin tai ystävän mittapuulla mitatuksi tullessaan, luokitelluksi köyhäksi. Herra jumala. Seurasin erästä perhettä etäämpää. Miten voi joku lähihoitajaksi vanhempana iältään opiskellut duunarin eukko olla yhtäkkiä niin fiksu ja varakas. Ei mitenkään. Ihminen valehtelee itselleen ja haluaa, että muut uskovat valheisiin myös. Hän on valmis menemään hyvin pitkälle siinä, että kirii (omasta mielestään) muita kiinni. Koulutetumpia, älykkäämpiä ja kenties nuorempana uransa valinneita. Pönkittääkö koko perhe yhtä egoa? On sellaisia perheitä, joissa opiskellaan ja panostetaan henkisiin arvoihin. On sellaisia perheitä, joissa uskotellaan että henkiset ja sielulliset arvot näkyvät myös ulkoisen kautta. Ja tämä usein niin, että ei ole oikeasti kuin pankin omaisuutta, minkä vetää hihasta jos jotain pitää kertoa ja näyttää. Kun Suomessa on esim. koulutus lähes ilmainen, vanhemmille jää egoistisiin taipumuksiinsa resursseja, joita käytellä. Sen mukaan, minkä arvioivat olevan hohdokasta, muotia, kiinnostavaa, omaa arvoa muiden silmissä kohentavaa. Monesti lapset imevät itseensä jotain tuosta 'köyhyydestä.' Joskus säälittää, joskus huvittaa. Elän kuitenkin sen mukaan, mihin oikeasti rahkeet olen katsonut riittävän. Niin henkisellä kuin materiaalisella tasolla. En ole ylpeä, en ole nöyristelevä. Tiedän mikä olen. Naapuri voi olla joka toinen viikko vaikka Bahamalla. Ei kiinnosta.
>> Henkisen köyhyyden siirtäminen se vähän pistäisi hävettämään.
On vanhempia joilla on taloudellisesti tiukkaa, mutta jotka samaan aikaan voivat olla avarakatseisia ja kannustavia / myönteisesti suhtautuvia, sekä rohkaista lapsiaan opiskeluun, yritämiseen, vastuuntuntoisuuteen, selkärankaisuuteen toimissaan, sekä muutenkin erilaisen tieto-taidon kehittämiseen.
Vaatimatomastakin kodista hyvillä henkisillä eväillä lähteneet toisinaan menestyvät vasin hyvin ja voivat olla tarvittaessa omille vanhemilleen tai isovanhemmilleen apuna ja tukena taloudellisestikin.
Osa myös hyvin vaikeista kotioloista kotoisin olevista kuitenkin rakentaa itse itselleen vakaan elämän myös taloudellisesti.
Terveisiin ihmissuhteisiin ei liity hyväksikäyttö, vaan juurikin päinvastoin.
- YTpakkolomaPätkätyö
Onko aloittajan numero 42 ikä, kengännumero vai syntymäaika...
Kyllä taas rutataan meitä 70-luvulla syntyneitä. Osku Pajamäki on ihan oikeassa tuodessaan esille miten suuret ikäluokat sortavat nuorempia, esim. meidän 70-l syntyneiden työelämään siirtyminen torppasi heti järjestettyyn 90-luvun lamaan, palkkamme on jäänyt paljon pienemmäksi kuin suurilla ikäluokilla, työpaikat ovat paljon harvemmassa sekä epävarmoja päinvastoin kuin suurilla ikäluokilla jotka menivät noin vain valitsemaansa työpaikkaan ja olivat siinä jopa koko ikänsä nauttien suurta palkkaa, jäivät vielä aikaisin eläkkeellekin ym.
Hurskastelkaa siinä nyt "vastuuttomasta" taloudenpidosta ja haukkukaa loisijoiksi kun ei teillä ole mitään käsitystä nuorempien ikäluokkien arjesta pienillä palkoilla, pätkätöillä, aivan suoraan työnantajien mielivallan armoilla sinnittelystä tässä jumalattoman kalliin kustannustason maassa!!! Tämä on yhtä h3lvettiä!!!
Itse kylläkin en ole pyytänyt vanhemmiltani mitään, saatan joskus joululahjaksi saada n. satasen lahjakortin vanhemmiltani, isovanhemmat ovat jo poistuneet tästä maailmasta. Muilta sukulaisiltakaan en ole mitään pyytänyt enkä saanut.
Sinnittelen pienipalkkaisessa työssä joka on sentään vakituinen mutta senkin sain vasta 31 vuotiaana ja voi tietysti päättyä koska vain yt-neuvotteluissa.
Asun yksin vuokra-asunnossa, omistan pienen auton ja ei ole velkaa senttiäkään. En edes halua hankkia omistusasuntoa koska hinnat ovat aivan ylikalliita, sitä varten pitäisi ottaa asuntovelka joka lähes varmasti kestää pidempään kuin työpaikka tai asunnon / taloyhtiön kunto, remontit toisi vain lisää velkaa ja pahoin pelkään ettei näillä tuloilla elinikäkään riittäisi takaisinmaksuun. Sitäpaitsi omistusasunnosta tulee taakka jos joskus olisi työn perässä pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle, saattaisi joutua myymään tappiolla mihin ei kyllä olisi varaa.
Siinä teille vähän valotusta mitä on arki nuoremmilla nykysuomessa, eikö lie vähän erilaista kuin joskus vuosikymmeniä sitten!!!- pul(l)amössö
Hyvä YTpakkolomapätkätyö, tuot esiin pohtimisen arvoisia asioita, mutta kuvailemasi vaatimaton elämäntyyli on kaukana sellaisesta, jota aloittaja hämmästelee.
Aloittajalle, olen myös ihmetellyt häikäilemättömiä yli omien varojensa eläjiä. Olisiko sittenkin niin, että hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä? - Anonyymi
Täysin totta puhut
-70 luvulla syntyneenä allekirjoitan tämän teesin
- ::::::::
Kun itse olin nuori, ihmettelin vanhempiensa siivellä eläjiä, siitä on aikaa kymmeniä vuosia, nykyään on kaikki niin kallista että kai asia on toinen?
Oli jopa töissä käyviä jotka tarvitsivat rahaa vanhemmiltaan.
Pidettiin halveksittavana, oma veljenikin kun sai rahaa ei tullut mieleenkään viedä mitään kotiin.
Jälkeenpäin nämä vanhemmat ovat katuneet katkerasti kun kasvatit eivät saaneet ikinä asioitaan kuntoon.
Ensin työ ja sitten leikki, ymmärrän kyllä miten koukkuun voi jäädä kun on kysymys hyväksikäytöstä.
Mitään väärää siinä itsessään ei ole jos vanhemmat avustavat, ex-miehellä se tarkoitti sitä, appiukko piti asuntoa omanaan kun oli maksanutkin.- pelkkää raatamista
Pienillä palkoilla ja Suomen kohtuuttoman kalliilla hintatasolla ankaralla verotuksella se leikin aika ei koita koskaan !!!!
- mek
Se on ihan sama kuka on maksanut jos ei läydy omistuspapereista nimeä niin omaan nilkkaaan menee ja se siitä. Se on asunnon omsitaja kenen nimi on papereissa eikä se kuka on avustanut maksuissa.
- Anonyymi
mek kirjoitti:
Se on ihan sama kuka on maksanut jos ei läydy omistuspapereista nimeä niin omaan nilkkaaan menee ja se siitä. Se on asunnon omsitaja kenen nimi on papereissa eikä se kuka on avustanut maksuissa.
Juuri näin
- johtaja_42
Onkohan Yt pakkoloma pätkätyömiehellä se suurin ongelma omassa arvomaailmassa se ettei ole ollut rahkeita tai älyä tehdä itsestään muuta kuin massaa työmarkkinoille.
korvaamatonta jantteria kun ei pysty yksikään yritystä johtava irtisanomaan..- yt jantteri
Suurissa ikäluokissa sitä massaa vasta on ollutkin mutta siitä huolimatta töitä oli jokaiselle halukkaalle!
Kukaan ei ole korvaamaton jos sille linjalle lähdetään... - Anonyymi
Suurin ongelma on tämä typerä kommentointisi
- tuo sama 42
Voi kuule, pk yrityksissä pyörii paljonkin korvaamattomia janttereita joko ammattitaitonsa tao suhteidensa osalta minkä poistuminen tarkoittaisi yrityksen kaatumista.
normi luikuhihna rivijantteri tai siivooja kaupan kassa jne ( ettei nyt tule väärinymmärryksiä niin arvostan kyseisiä työpaikkoja ja tekijöitä ihan samoilla aspekteilla kuin ydinfyysikon pestiä)on varmastikin korvattavissa nopeallakin aikataululla mutta annas olla jos kyseessä on joku Teemu Selänne jonka olisi saanut kiinnitettyä juuri sinun kyläsarjan joukkueeseen missä muut eivät osaa luistella.
Voisi olla että kyläsarjan joukkue pärjäisi hitusen paremmin kuin ilman teukkaa ja sillon voisi kyllä kysyä että missä on se pelinjohtaja kenellä riittää rahkeet potkia teukka pihalle joukkueesta ja mitka olisivat loppusaldot siitä aktista- yt jantteri
Pikkuputiikeissa korvaamattomana henkilönä on myös kääntöpuolensa, jos sairastuu niin ei ole tuuraajia vaan töihin olisi tultava puolikuntoisenakin tai firma menee konkkaan.
Miten sellaista korvaamatonta henkilöä uskaltaa päästää edes yleisen liikenteen sekaan jossa rattijuopot ym. voivat milloin vain ajaa kuoliaaksi sen korvaamattoman henkilön ja sitten firmalla on konkka edessä kun se henkilö vei oleellisen tärkeän tietotaidon mukanaan hautaan?
Onneksi itse olen keskisuuressa firmassa töissä (toistasataa henkilöä) ja kyllä mulla on tietty spesiaaliosaaminen mutta saman osaa pari muutakin jamppaa joten tuuraaja tarvittaessa löytyy vaikkakin se tietää sitten järjestelyjä tuuraajan varsinaisella työpisteellä.
Silloin tällöin on ylityöhönkin ollut tarvetta ja olen ollut suostuvainen siihen, tietäähän se lisäpalkkaa mikä auttaa siihen ettei tarvitse toistaiseksi vanhempien rahoilla "loisia" ja ehkä työnantajakin arvostaa niin ettei ensimmäisenä olisi pihalle laittamassa yt-neuvotteluissa... - pekka-
Taas joku 50-60 vee suuttui, kun joku kertoi vain miten kokee asiat. Ei kannata aina ottaa itseensä. Aika on nyt vain muuttunut.
- ssssss jou ss
yt jantteri kirjoitti:
Pikkuputiikeissa korvaamattomana henkilönä on myös kääntöpuolensa, jos sairastuu niin ei ole tuuraajia vaan töihin olisi tultava puolikuntoisenakin tai firma menee konkkaan.
Miten sellaista korvaamatonta henkilöä uskaltaa päästää edes yleisen liikenteen sekaan jossa rattijuopot ym. voivat milloin vain ajaa kuoliaaksi sen korvaamattoman henkilön ja sitten firmalla on konkka edessä kun se henkilö vei oleellisen tärkeän tietotaidon mukanaan hautaan?
Onneksi itse olen keskisuuressa firmassa töissä (toistasataa henkilöä) ja kyllä mulla on tietty spesiaaliosaaminen mutta saman osaa pari muutakin jamppaa joten tuuraaja tarvittaessa löytyy vaikkakin se tietää sitten järjestelyjä tuuraajan varsinaisella työpisteellä.
Silloin tällöin on ylityöhönkin ollut tarvetta ja olen ollut suostuvainen siihen, tietäähän se lisäpalkkaa mikä auttaa siihen ettei tarvitse toistaiseksi vanhempien rahoilla "loisia" ja ehkä työnantajakin arvostaa niin ettei ensimmäisenä olisi pihalle laittamassa yt-neuvotteluissa...Kaikilla ei nyt vain ole mahdollisuutta valita työpaikkaansa. Tällä hetkellä työllistytään nimenomaan pieniin yrityksiin. Joskus työ on esimerkiksi niin erikoistunutta, että yrityksellä ei tule koskaan olemaankaan suuria mahdollisuuksia työllistyä, mutta jos sillä työllistää esimerkiksi itsensä ja puolisonsa, niin sehän on erittäin mahtavaa.
Minä olen ollut koko 25-v työurani pienissä yrityksissä ja roolini on nimenomaan se korvaamattoman asiantuntijan rooli. Tietyissä rutiinitehtävissä saan tuurausta, mutta muuten joudun vastailemaan tarvittaessa työjuttuihin lomallakin. Kaikkeen tottuu ja toisaalta olen iloinen, että minulla ylipäätään on töitä. - juudas-talous
>> ... korvaamatonta jantteria kun ei pysty yksikään yritystä johtava irtisanomaan..
Kyllä ja ei. Todellisuudessa kukaan ei ole korvaamaton ja suurten pörsiyrityksienkin vastuupaikoilla ja johdossa toisinaan mies menee vaihtoon.
Toisaalta mikäli jollakin on kerrassaan niin erityinen tieto-taito, että kokee olevansa suorastaan korvaamaton, niin miksi ihmeesä hän ei perusta omaa yritystä saadakseen itselleen täyden vastineen tieto-taidostaan. - kukaaneikorvaamaton
juudas-talous kirjoitti:
>> ... korvaamatonta jantteria kun ei pysty yksikään yritystä johtava irtisanomaan..
Kyllä ja ei. Todellisuudessa kukaan ei ole korvaamaton ja suurten pörsiyrityksienkin vastuupaikoilla ja johdossa toisinaan mies menee vaihtoon.
Toisaalta mikäli jollakin on kerrassaan niin erityinen tieto-taito, että kokee olevansa suorastaan korvaamaton, niin miksi ihmeesä hän ei perusta omaa yritystä saadakseen itselleen täyden vastineen tieto-taidostaan.Voihan olla että jossain vaiheessa joku työntekijä on todella tärkeä ja melkein korvaamaton mutta kun maailma muuttuu niin kylmästi vaan viskataan se kerran niin tärkeä työntekijäkin kortistoon kun käy "tarpeettomaksi" tai omistajat vaativat lisää osinkoja ja voittoja itselleen...
- juudas-talous
kukaaneikorvaamaton kirjoitti:
Voihan olla että jossain vaiheessa joku työntekijä on todella tärkeä ja melkein korvaamaton mutta kun maailma muuttuu niin kylmästi vaan viskataan se kerran niin tärkeä työntekijäkin kortistoon kun käy "tarpeettomaksi" tai omistajat vaativat lisää osinkoja ja voittoja itselleen...
kukaaneikorvaamaton:lle
Niin, jokin yritys saattaa hyvästä / pätevästä ja vastuuntuntosesta johdostaan huolimatta joutua markkinoiden muutoksien vuoksi tilanteeseen, että joutuu joko kaventaman / saneeraamaan toimintaansa tai jopa kokonaan sen lopettamaan.
Toisaalta en sijoittaisi yritykseen, mikäli sen koko menestys olisi yhdestä korvaamattomasta henkilöstä kiinni. Todellisuudessa haremmin tilanne on tällainen, pikkuyrityksiä ja pieniä start upeja lukuunottamatta.
Toisaalta yksi tärkein tekijä yrityksessä on sen pätevä johtajatiimi. Ilman hyvää / hyviä johtajia perustuksiltaan ja toiminnaltaan hyväkin yritys saadaan ongelmiin.
En tunne yhtäkään vakavaraista yritystä, jonka toiminta olisi joutunut uhatuksi osingonmaksun vuoksi.
Olisitko itse valmis riskeeraamaan rahojasi / säästöjäsi ilmaiseksi ilman osikoja?
Missä olisivat työpaikkoja tarjoavat yritykset ilman rahoittajia, jotka ovat valmiita ottaman omalla pääomallaan riskin yrityksen menestymisestä?
Sen sijaan, että kadehtisi osinkoa saavia voi itse ostaa pienen palan listattua yritystä / yrityksiä, ottaa siten osaa yritysrikiin ja myös sen mahdolliseen tuottoon osinkojen ja pörsiarvostuksen nousun muodossa.
On helppo kadehtia niitä jotka ottavat ja kantavat omilla varoillaan riskin ja siten nauttivat mahdollisista osingoistakin ja samaan aikaan itse ei kuitenaan ole valmis sijoitamaan ja riskeeraamaan euroakaan. Oikeudenmukaista, loogista?
Pitkäjänteinen piensijoittaja / osakesäästäjä vaurastuttaa pikku hiljaa itseään ja oppii samalla yritämisen ja sijoituksiensa riskejäkin.
Kaikkien saatavilla on hyödyllistä kirjallisuutta päästäkseen osakesäästämisen alkuun. Sijoittamisen alkuun pääse jo varsin pienillä summilla.
"LÖYDÄ HELMET - VÄLTÄ KUPLAT! - TIE TUOTTAVAAN OSAKESIJOITTAMISEEN"
- http://www.booky.fi/search.php?advanced=true&category=&title=&isbn=&author=Henri Elo&publisher=&year=&language=&productform=&refword=
"Starttipaketti"
- http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/ann.jspa?annID=27&forumID=4
.
- johnny2
Olen itse 39v ja vaimoni 41v. ja meillä on kaksi kouluikäistä lasta ja kaikki molempien meidän vanhempiemme tuki tulee tarpeeseen, sekä aineellinen että aineeton. Kummallakaan meistä ei ole vakituista työtä koulutuksesta huolimatta ja ilman lasten isovanhempien apua eläisimme yhteiskunnan tuella, eli kumpi on parempi?
- Persaukinen eäkeläin
No ei ainakaan vanhempien tuella!!!!. He ovat koko työikänsä tehneet töitä ja kasvattaneet ja maksaneet teidän elämisenne jo kertaalleen, niin nyt oi heidän aika nauttia siitä mitä/jos on jäljelle jäänyt, eikä elättää teitä. Hävetkää. Itse olette perheenne perustaneet ja itse teidän on elettävä tilanteen mukaan.
- pekka-
Persaukinen eäkeläin kirjoitti:
No ei ainakaan vanhempien tuella!!!!. He ovat koko työikänsä tehneet töitä ja kasvattaneet ja maksaneet teidän elämisenne jo kertaalleen, niin nyt oi heidän aika nauttia siitä mitä/jos on jäljelle jäänyt, eikä elättää teitä. Hävetkää. Itse olette perheenne perustaneet ja itse teidän on elettävä tilanteen mukaan.
Mitäpä se sinulle kuuluu jos jollain on varaa maksaa. Kyllä kateus on kova taas. Oppikkaa siihen että ei kuulu puuttua muiden asioihin. Pahansuopaisuus kannattaa imeä vaikka perseeseen. Jos on esim. asiallaisia vinkkejä niin ne varmaan kelpaavat ihmisille.
- ::::::::
Sepä se, nykyään on toisin.
Kyllä toisaalta itsekin autoin veljeä ja isää, köyhtyessä pärjään hädin tuskin itse. - jaahas!
Persaukinen eäkeläin kirjoitti:
Noo, siis niin oli noiden vanhemmatkin....
- Ihmettelevä
Mitä tukia saisitte enemmän jos eivät isovanhemmat rahoita?
Saatte nyt
työttömyyskorvaukset
lapsilisät
asumistuet
siis kaikki tulot yhteiskunnan tukia - juudas-talous
>> Kummallakaan meistä ei ole vakituista työtä koulutuksesta huolimatta ja ilman lasten isovanhempien apua eläisimme yhteiskunnan tuella, eli kumpi on parempi?
Avauksen tilanteessa kuvatiin tapauksia joissa aikuiset ihmiset elävät taloudellisesti täysin edesvastuuttomasti, ahneesti (minulle heti kaikki) yli todellisten varojensa ja sitten julkeasti pumppaavat vanhemmiltaan rahaa yli varojensa elämiseen.
Tämän lisäksi he ovat mielessään jo häikäilemättömästi kärkkymässä perintöä / vanhempiensa elämäntyötä voidaksen jatkaa samaan malliin.
Sitten on eri asia erilaiset itsestäkin riippumattomat vaikeat periodit elämässä jollaisia voi tulla eteen vastuuntuntoisillekin henkilöille.
Herää kuitenkin kysymys miksi kaksi koulutettua henkilöä ovat molemmat ilman vakituista työtä. Liian pieni paikkakunta ja / tai ala jolla ylipäätään on vaikea työllistyä? Muita syitä?
- Oyutta
Korttikikkailuissa olen kanssasi samoilla linjoilla, mutta miksei mummit ja ukit voi maksaa noita mainitsemiasi juttuja? Sehän on nerokasta "perintöverosuunnittelua".
- todellisuutta3
Näin on joku halunnut tapahtuvan hyvinvointi suomessa.täällä on työnantajapula ja eläminen on tehty tarkoituksella kalliiksi
...samaan aikaan kun eliitti rikastuuu, niin kansa köyhtyy - 8)llllö
Vastustan tietenkin sellaista, että aikuinen lapsi pitää itsestäänselvyytenä sitä, että ei viitsitä säästää yhtään, vaan heti kun tulee joku mieliteko, niin heti lypsetään rahat vanhemmilta tai isovanhemmilta. On kuitenkin paljon tilanteita, joissa vanhempien tuki voi olla kullan arvoista.
Itse jouduin turvautumaan elämän ensimmäistä kertaa vanhempieni taloudelliseen tukeen kun erosin. Jouduin pyytämään vanhempiani takaamaan asuntolainaani, koska ilman heidän takausta en olisi yksinhuoltajana päässyt lapsieni kanssa kiinni omistusasuntoon.
Varsinaisesti rahaa olen lainannut yhden ainoan kerran vanhemmiltani, kun lähemmäs nelikymppisenä vaihdoin työpaikkaa ja jouduin ostamaan auton. Vanhempani siis lainasivat minulle autorahat. Teimme lainasta kirjallisen sopimuksen ja olen lyhentänyt lainaa sovitun mukaisesti.
Sen sijaan ihan annettua rahaa olen saanut aina silloin tällöin 20 - 100 euroa kerralla. Yleensä saan rahan, kun käyn vanhempieni luona kylässä ja auttelen heitä kotitöissä. Samoin lapsilleni vanhempani antavat rahaa. Järjestely voi tuntua jonkun mielestä oudolta, mutta minulle nuo rahat ovat olleet tärkeitä ja usein pelastaneet tilanteen, kun rahat on loppu ja vielä olisi viikko aikaa palkkapäivään. Ikinä en ole rahaa pyytänyt antamaan, vaan se on tapahtunut vanhempieni toimesta oma-aloitteisesti.
Jos olisin yhä avioliitossa, niin mitään taloudellisia ongelmia ei olisi, vaan asunto olisi maksettu jo ajat sitten ja auto olisi velaton. Joskus vain elämä menee niin, että avioliitosta pitää lähteä pois, vaikka se taloudellisesti olisikin huono ratkaisu.
Nykyään tilanne on vaikea. Työt pätkätyötä jne. - ensinjärkisittenmuna
siinäpä sen näkee..tapaus 8)pöllön on oiva esimerkki siitä,kuinka mikään suhde ei tule kantamaan hautaan asti..siksi onkin täysin idiotismia ja edesvastuutonta somessa edes mennä naimisiin..varsinkaan naisen kanssa,joka perustaa rakkautensa vain ja ainoastaan miehen tuloihin..jos miehen työt loppuu niin se on välittömästi ero,omaisuus ja lapset lähtee sen siliän tien..miehelle voidaan antaa lohduksi rutikuiva köydenpätkä..pärjäile?
- juudas-talous
ensinjärkisittenmuna:lle
Mikähän kuvatun tai muun kehityksen vaihe solvaavasti musta-valkoisia karikatyrejä kirjoittavalla kommentoijalla mahtaa olla menossa?
Naiset ja miehet eivät ole ammattiuran kannalta aivan samalla viivalla silloin kun on kyse perheestä ja lasten hankinnasta.
Naisille on vaikeampaa ja haasteellisempaa sovittaa yhteen ammattiura ja perhe-elämä ja koettaa löytää sopivin mahdollinen aika lasten hankinnalle. Kerran lapset hankittuna, niistä tulee myös pitää kaikin tavoin hyvää huolta.
Suomessa tilastollisesti noin puolet eroaa ja puolet ei eroa. Parisuhde on aina haasteellinen pitkällä aikavälillä ja sen ei menestyminen on taattu kommentoijalle "ensinjärkisittenmuna" hänen jo ennaltamäärittelemistään oletusarvoisista lähtökohdista. - On tätä nähty
Ämmillä pitää pysyä sama elintaso eron jälkeen jos ei parempikin. Putsataan äijä ja vanhemmat kunhan vaan itsellä menee hyvin.
Kuinka ihmiset ovat noin kamalia kunhan oma perse on turvattu niin muilla ei ole mitään väliä mitenkä he pärjäävät.
Ämmä kun on päättänyt alkaa kartuttamaan omaisuutta niin työtön äijä on vain turha kuluerä. Poispotkitun työttömän äijän vanhempienkin rahat ämmä kerjää kakaroilleen. Ex äijä mummit ja ukit saa maksaa ja ämmä juhlii. Kyllä toiset osaa ottaa! - juudas-talous
On tätä nähty kirjoitti:
Ämmillä pitää pysyä sama elintaso eron jälkeen jos ei parempikin. Putsataan äijä ja vanhemmat kunhan vaan itsellä menee hyvin.
Kuinka ihmiset ovat noin kamalia kunhan oma perse on turvattu niin muilla ei ole mitään väliä mitenkä he pärjäävät.
Ämmä kun on päättänyt alkaa kartuttamaan omaisuutta niin työtön äijä on vain turha kuluerä. Poispotkitun työttömän äijän vanhempienkin rahat ämmä kerjää kakaroilleen. Ex äijä mummit ja ukit saa maksaa ja ämmä juhlii. Kyllä toiset osaa ottaa!Vaihtuvanikkiselle "On tätä nähty":lle
Tuolla sinun suppealla empiirisellä kokemuksellasi on kovin tasapainotonta lähteä tekemään suorastaan "rasisitishenkisiä" yleistyksiä naisista.
On fiksuja, moraalisia, rehellisiä ja älykkäitä naisia kuten miehiäkin ja sitten niitä toisenlaisia kummassakin sukupuolessa. Ensin mainitut toimivat rehdisti ja oikeudenmukaisesti, sekä lisäksi ihmisellisesti eronkin tilanteessa.
Toisekseen mikään ei estä tekemästä avioehtoa ja sitä tarvittaessa tilanteiden muuttuessa ajantasaistamatta.
Ps. Jostakin systä joillekin yksilölle vain vaikuttaa kasaantuvan kerta toisensa jälkeen huonoja tapaamisia, huonoja ystävien valintoja ja muutoinkin monenlaisia ongelmia. Usein se keskeisin ongelma ja vastuuhekilö katselee aamuisin peilistä takaisin.
- On mennyt ahneeksi
Kamalaa. Kun tuollaiseen elintasoon tottuu ja rahantulo loppuu niin mitenkäs käy.
Lapsettomana olen ihmetellyt lapsiperheiden varustustasoa. Mistä se loputon ahneus oikein kumpuaa. Kaikki mulle nyt ja heti. Kaikki pitää saada lomamatkat, ajokortit, autot joka saatanan hilavitkuttimet.
Isovanhemmat kun on putasattu niin ne unohdetaan laitokseen yhteiskunnan hoidettaviksi. - reijo78
nimimerkille: On tätä nähty,mä vähän tarkennan tota juttuas "Kuinka ihmiset ovat noin kamalia" ei ihmiset vaan naiset..miehil harvemmin tälläisiä taka-ajatuksia..itsekkin aikoinaan kerran naisiin sekaantunut,mutta sain onneksi silloisen "naiskumppanin" taka-ajatukset minusta ja tulonlähteistäni selville kun hän oli humalassa ja tein hänelle viel varmuudenvuoksi valheenpaljastustestin..sai tuo vätys lähtä siltäjalalta saunanlauteilta käpälämäkeen,alasti ja viel keskel talvea..ei oo sen jälkee onneksi mitää kuulunu,miten tarina päättyi,ja oppiko mitään.
- Sirppi
ei siinä paljo avioehdot paina..nykyään oon kuullu juttua et akat on tajunnu et harva mies on nii typerä ettei tee avioehtoa ja akat on alkanu kiristämään et jos teet avioehdon ni seo ero sit välittömästi..uutena ilmiönä on tullu vastaava kikka2 et akka vaatii et perustetaan yhteinen käyttötili ja tämän hommanhan kaikki tietää miten siinä käy..akka elelee sen tilin siihenmalliin miten huvittaa..pahimmassa tapauksessa maksaa naapurin taunolle yhteiseltä käyttötililtä et pane mua silvälin ku oma ukko on reissuhommissa
- itseniherra
En voi minäkään ymmärtää että aikuiset ihmiset ovat omassa taloudenhoidossaan ihan 7 vuotiaan tasolla. Joutaisi edes häpeevän että menee nyhtämään vanhemmiltaan eläkerahat.
Ilmeisesti he tekevät niin senkin takia, koska he pystyvät kun kerta annetaan rahaa. Jos mummo/pappa etc ei antaisi rahaa näille tuhlarilapsilleen, niin siitähän he voisisivat edes oppia. Samoin pitäs tehdä paska EU:n kanssa, eli ei mitään pankkien pelastuspaketteja olisi saanut antaa.
Itselläni ei tommosta ongelmaa ole että mulle kukaan rahaa antaisi. Kerran jouduin mummolta satasen lainaa vuosia sitten, maksoin viikon päästä takaisin mutta silti sain vielä vuodenkin päästä kuunnella mummon virttä että "olen ollut tuhlaavainen kun piti satasen laina viikoksi hommata", se oli markka-aikaa se.
Minulle ei ole kukaan penniäkään antanut/lahjoittanut, kaikki olen tyhjästä itse tienaamillani rahoilla tehnyt, autot, talot ja firmat. Eikä edelleenkään jää kovin paljon käteen, mutta omatuntoni ei kolkuta kun enpähän ole ainakaan autokorjaukseen tai muuhun mummolta tms sukulaisilta pummimassa rahaa. Jos jollakulla ei ole rahaa korjata autoa, niin menköön kävellen/bussilla prke ja opetelkaa rahan hallinta. - Luuseritar
Minä loisin vanhempieni rahoilla ja kyllä hävettää. Opiskelin 2 ammattia, mutta työt loppuivat 15v uran jälkeen, menin 17-kesäisenä töihin. Ajauduin sairaseläkkeelle. Perhettä en ole koskaan päässyt perustamaan, joten teetin sterilisaation. Nyt asun ilmaiseksi vanhempieni omistamassa asunnossa ja elelen pienellä sairaseläkkeelläni, sossusta en ikinä ole saanut latin latia. Joskus olisi ollut oikea hätäkin, mutta ei herunut sossusta edes naisten turvakodin kk-maksuja. Olen 42v ja ajattelen vain ankeaa vanhuutta yksin ja kuolemaa.
- Yksi kysymys
Missä asut?
Moesti kun kohdataan tuollaisia ylitsepääsemättömiä ongelmia pidetään kynsin ja hampain kiinni entisistä "etuuksista".
Sama raha jolla helsingissä kuolee nälkään elää jollakin muulla paikkakunnalla ihan kohtalaista elämää.
Mulla on yksi tuttava joka taistelee 2 lapsen kanssa omakotitalossa ja aina rahat loppu.
Hänellä olisi yksi järkevä vaihtoehto, muuttaa nykyisen miesystävän kanssa asumaan toiselle paikkakunnalle.
Vaikka tämä henkilö maksaisi puolet asuinkuluista jäisi hänelle moninkerroin enemmän rahaa elämiseen.
Mutta ei, haluaa asua omalla paikkakunnalla ja kärvistellä ja pyydella vippejä selvitäkseen.
Elämä on valintoja täynnä, jos oma valinta on asua kalliilla ja ruikuttaa rahan vähyyttä se on oma valinta. - Luuseritar
Yksi kysymys kirjoitti:
Missä asut?
Moesti kun kohdataan tuollaisia ylitsepääsemättömiä ongelmia pidetään kynsin ja hampain kiinni entisistä "etuuksista".
Sama raha jolla helsingissä kuolee nälkään elää jollakin muulla paikkakunnalla ihan kohtalaista elämää.
Mulla on yksi tuttava joka taistelee 2 lapsen kanssa omakotitalossa ja aina rahat loppu.
Hänellä olisi yksi järkevä vaihtoehto, muuttaa nykyisen miesystävän kanssa asumaan toiselle paikkakunnalle.
Vaikka tämä henkilö maksaisi puolet asuinkuluista jäisi hänelle moninkerroin enemmän rahaa elämiseen.
Mutta ei, haluaa asua omalla paikkakunnalla ja kärvistellä ja pyydella vippejä selvitäkseen.
Elämä on valintoja täynnä, jos oma valinta on asua kalliilla ja ruikuttaa rahan vähyyttä se on oma valinta.Oliko tämä kysymys minulle, juurihan sanoin, että asun vanhempieni omistamassa asunnossa ilmaiseksi. 2 vuotta sitten he vielä halusivat antaa minulle paremman asunnon, josta olen todella kiitollinen ja onnellinen, silti hävettää. Tämä on alhaisen hintatason paikkakunta. Kun kävin töissä, asuin vuokralla, en ollut vielä päässyt edes omistusasunnon syrjään kiinni, oli kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Lapsiakaan ei ole ollut varaa hankkia, sen verran vastuuta minullakin on.
- FI= ihmisoikeusrikol
Luuseritar kirjoitti:
Oliko tämä kysymys minulle, juurihan sanoin, että asun vanhempieni omistamassa asunnossa ilmaiseksi. 2 vuotta sitten he vielä halusivat antaa minulle paremman asunnon, josta olen todella kiitollinen ja onnellinen, silti hävettää. Tämä on alhaisen hintatason paikkakunta. Kun kävin töissä, asuin vuokralla, en ollut vielä päässyt edes omistusasunnon syrjään kiinni, oli kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Lapsiakaan ei ole ollut varaa hankkia, sen verran vastuuta minullakin on.
ja valtio vaan höpisee sellaisista utopioista kuten "elinikäinen oppiminen" että pitäisi vähän väliä opiskella uusi ammatti, ikäänkuin koulutus ei maksaisi mitään. Joo lukukausimaksuja ei ehkä ole mutta kun opintotuellakaan ei tule toimeen, opintovelkaakaan ei saa niin paljon että sillä makselisi asumisen ja muut normaalit elinkustannukset tässä h3lvetin kalliissa maassa.
Elämä Suomessa alkaa mennä mahdottomaksi yhtälöksi jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa !!! Se on ihmisoikeusrikos !!! - Luuseritar
FI= ihmisoikeusrikol kirjoitti:
ja valtio vaan höpisee sellaisista utopioista kuten "elinikäinen oppiminen" että pitäisi vähän väliä opiskella uusi ammatti, ikäänkuin koulutus ei maksaisi mitään. Joo lukukausimaksuja ei ehkä ole mutta kun opintotuellakaan ei tule toimeen, opintovelkaakaan ei saa niin paljon että sillä makselisi asumisen ja muut normaalit elinkustannukset tässä h3lvetin kalliissa maassa.
Elämä Suomessa alkaa mennä mahdottomaksi yhtälöksi jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa !!! Se on ihmisoikeusrikos !!!Minä rahoitin ensimmäisen tutkintoni käymällä töissä. (Akateeminen tutkinto). Työt loppuivat samaan aikaan, kun valmistuin. Opiskelin toisen ammatin. Ei töitä. Ei voi mitään, en jaksa enää yrittää.
- Yksi kysymys.
Luuseritar kirjoitti:
Minä rahoitin ensimmäisen tutkintoni käymällä töissä. (Akateeminen tutkinto). Työt loppuivat samaan aikaan, kun valmistuin. Opiskelin toisen ammatin. Ei töitä. Ei voi mitään, en jaksa enää yrittää.
Joo luinpa huonosti, asut tosiaan ilmaiseksi.
Kun sinulla ei nyt ole sitä perhettä niin mikä pitää sinua nykyisellä paikkakunnalla.
Kun minä törmäsin 80 luvun puolivälissä työttönyysongelmaan niin muutin reilu 1000km päähän kotoa ja sieltä vielä 500km lisää eli 1600km kotipaikalta löytyi töitä (eteläruotsi) kun ne työt alkoi tympäsemään niin muutin länsinorjaan telakalle töihin.
Kerroit sairastelleesi, estääkö tuo sairastelu työnteon?
Paljon on ammatteja joita ei suomalaiset halua tehdä ja joissa tienaa kuitenkin jotain vai onko akateeminen ura este?
Monesti kerrotaan ettei löydy töitä, mielestäni se on paska puhetta.
Työn löytämisen estää palkkavaatimukset ja työn mielekkyys vaatimukset ja se että työ pitäisi olla helppoa.
Itse olen aina tehnyt mitä hyvänsä, milloin hyvänsä ja millä hinnalla hyvänsä.
Olen lappanut ihan oikeasti paskaa, ryöminyt maalisäiliössä puhdistamassa niitä, olen ollut litimärkä ja palellut työmailla mytta aina olen tehnyt hommat ja jos parempaa on tullut vastaan olen tehnyt sitten paempaa hommaa.
Yrittäjänä olen tehnyt jopa miinusmerrkisellä palkalla, eli maksanut kun olen tehnyt töitä.
Toissavuonna en saanut koko vuonna palkkaa vaikka tein töitä. - Luuseritar
Yksi kysymys. kirjoitti:
Joo luinpa huonosti, asut tosiaan ilmaiseksi.
Kun sinulla ei nyt ole sitä perhettä niin mikä pitää sinua nykyisellä paikkakunnalla.
Kun minä törmäsin 80 luvun puolivälissä työttönyysongelmaan niin muutin reilu 1000km päähän kotoa ja sieltä vielä 500km lisää eli 1600km kotipaikalta löytyi töitä (eteläruotsi) kun ne työt alkoi tympäsemään niin muutin länsinorjaan telakalle töihin.
Kerroit sairastelleesi, estääkö tuo sairastelu työnteon?
Paljon on ammatteja joita ei suomalaiset halua tehdä ja joissa tienaa kuitenkin jotain vai onko akateeminen ura este?
Monesti kerrotaan ettei löydy töitä, mielestäni se on paska puhetta.
Työn löytämisen estää palkkavaatimukset ja työn mielekkyys vaatimukset ja se että työ pitäisi olla helppoa.
Itse olen aina tehnyt mitä hyvänsä, milloin hyvänsä ja millä hinnalla hyvänsä.
Olen lappanut ihan oikeasti paskaa, ryöminyt maalisäiliössä puhdistamassa niitä, olen ollut litimärkä ja palellut työmailla mytta aina olen tehnyt hommat ja jos parempaa on tullut vastaan olen tehnyt sitten paempaa hommaa.
Yrittäjänä olen tehnyt jopa miinusmerrkisellä palkalla, eli maksanut kun olen tehnyt töitä.
Toissavuonna en saanut koko vuonna palkkaa vaikka tein töitä.Sairaus ei estä työntekoa kokonaan, voisin tehdä jotain osa-aikaista, töihin ei huolita tällaista vajaakuntoista. Onko sillä sitten oikeasti väliä, että loisin, itsehän häpeäni kannan? Olen myös tehnyt vaikka mitä duunia, ikinä en päässyt koulutustani vastaaviin töihin, suoritin sitten myös duunaritutkinnon. Seksiäkin olen joutunut myymään.
- Luuseritar
Luuseritar kirjoitti:
Sairaus ei estä työntekoa kokonaan, voisin tehdä jotain osa-aikaista, töihin ei huolita tällaista vajaakuntoista. Onko sillä sitten oikeasti väliä, että loisin, itsehän häpeäni kannan? Olen myös tehnyt vaikka mitä duunia, ikinä en päässyt koulutustani vastaaviin töihin, suoritin sitten myös duunaritutkinnon. Seksiäkin olen joutunut myymään.
Siis opiskeluaikoina jouduin myymään per$että, että pystyin maksamaan vanhemmilleni vuokraa, heillä kun on useita sijoitusasuntoja. Kai se oli heille vastaavasti kauhistus, kun saivat tietää, siitähän voi saada syytteen parituksesta, jos vuokraa hu.oralle asuntoa.
- juudas-talous
Luuseritar kirjoitti:
Sairaus ei estä työntekoa kokonaan, voisin tehdä jotain osa-aikaista, töihin ei huolita tällaista vajaakuntoista. Onko sillä sitten oikeasti väliä, että loisin, itsehän häpeäni kannan? Olen myös tehnyt vaikka mitä duunia, ikinä en päässyt koulutustani vastaaviin töihin, suoritin sitten myös duunaritutkinnon. Seksiäkin olen joutunut myymään.
Niin, osa kouluttautuu työttömäksi joillekin akatemisten alojen liian kapealle sektorille jossa paikkaunnan vaihatminenkaan ei aina ole avuksi.
Olisiko tieto-taidollasi mahdollisuus työllistää itse itsensä? Toki oman yrityksen pyörittäminen on oma haasteensa, eikä sen puitteissa tunneta työttömyyskorvauksiakaan.
Toisinaan elämän kuviot voivat olla hastavia ja yhdestä virheratkaisusta voi ketjuuntua haastetta pitkäksi aikaa.
Älä kuitenkaan kokonaan luovuta, tiedä vaikka jossakin vaiheessa keksit jotakin kiinnostaavaa osa-aikaista työtä jos muut vaihtoehdot ovat poissuljettuja.
Ps. Et maninnut terveysongelmien luonteesta, mutta kannustan pitämään mahdollisiman hyvää huolta jäljellä olevasta terveydestä ja koettamaan valita valikoidusti niitä ns. aktiivisesti terveitä elämäntapoja, lepo, liikunta, ruokavalio ja sopiva ja hyödylinen mielen ravintoinkin. - Yksi kysymys.
Luuseritar kirjoitti:
Siis opiskeluaikoina jouduin myymään per$että, että pystyin maksamaan vanhemmilleni vuokraa, heillä kun on useita sijoitusasuntoja. Kai se oli heille vastaavasti kauhistus, kun saivat tietää, siitähän voi saada syytteen parituksesta, jos vuokraa hu.oralle asuntoa.
Ok, tuo vajaakunto sairauden taki todella rajoittaa työnsaantia.
Monesti pelkkä harrastuksena alkava "työ" saattaa poikia ihan oikean työn.
Itse en ymmärrä "fyysisesti" terveitä jotka ruikuttavat omaa elämäänsä.
Elämä pitää ottaa omiin käsiinsä.
Itse katselin eläkekarttumaa ja pahalta näytti.
Otin velkaa ja sijoitin uusiin kerrostalo-osakkeisiin joiden pääoman vuokralaiset pikkuhiljaa maksavat, itse lisään muutamia satasia kuussa jotta saan eläkkeellä tuplattua tuloni.
Eli en ruikuta eläkkeellä vaan toimin jo toistakymmentä vuotta aiemmin ettei tulisi tilannetta, otin elämän omiin käsiin.
Mutta sulle vinkkinä, tee ihan sama mitä vaikka ilmaiseksi, se voi poikia myöhemmin vaikka mitä.
Jos ei muuta niin mielenterveys säilyy
- köyhä kommari
Kyllä muakin vituttaa, että tässä maassa on rikkaita perheitä. Parempi, että niiltä vietäis rahat pois. Näkis sitten miltä köyhyys tuntuu.
Parasta olisi jos kenelläkään ei olisi rahaa. Tai sitten sen vois jakaa sillai vähän niinkuin entisessä Neukkulassa.- kateellinen2
Muakin vituttaa kaikki joilla on rahaa. Olis paras ettei niillä olisi mitään. Tai sitten jakaisivat sen köyhän perheen köyhälle lapselle.... eli siis minulle....
- djsljiogrjioe
Ei semmoisen työn tekemisestä ole mitään hyötyä mistä ei makseta palkkaa, työnteon tarkoitus kun nimenomaan on tuoda toimeentulo työntekijälle ja verottajakin saa osansa vain jos työstä maksetaan palkkaa.
Nythän jo kaupan liittokin on ärähtänyt ostovoiman heikentämisestä palkkojen heikkouden kalliiden elinkustannusten ja korkeiden verojen seurauksena. Valitettavasti ovat vaan myöhässä...- Väärä ajattelutapa
Kun nuori tai miksei vanhempikin henkilö tekee töitä hän oppii uutta.
Vaikkei työstä saisi palkkaa niin taidot karttuvat.
Nykyään on vain ajatusmalli että jopa taidot pitäisi karttua jonkun muun kustannuksella.
Minua yrittäjänä ei kiinnosta pätkääkään alkaa hyysäämään ja opettamaan työntekemistä, siis milloin tullaan töihin, millä tahdilla töitä tehdään, miten työkaluja pidetään käsissä jne.
Olen nuutamaa opettanut ja kun oppivat monen vuoden jälkeen niin lähtevät muualle töihin, liian raskasta työnantajalle.
Jokaisen tulee ottaa vastuu itsestään, eli paska puhetta että työkokemusta ei saa mistään.
Tosi on varmaan että jonkun muun kustantamaa työkokemusta on vaikea saada - djs...........
Väärä ajattelutapa kirjoitti:
Kun nuori tai miksei vanhempikin henkilö tekee töitä hän oppii uutta.
Vaikkei työstä saisi palkkaa niin taidot karttuvat.
Nykyään on vain ajatusmalli että jopa taidot pitäisi karttua jonkun muun kustannuksella.
Minua yrittäjänä ei kiinnosta pätkääkään alkaa hyysäämään ja opettamaan työntekemistä, siis milloin tullaan töihin, millä tahdilla töitä tehdään, miten työkaluja pidetään käsissä jne.
Olen nuutamaa opettanut ja kun oppivat monen vuoden jälkeen niin lähtevät muualle töihin, liian raskasta työnantajalle.
Jokaisen tulee ottaa vastuu itsestään, eli paska puhetta että työkokemusta ei saa mistään.
Tosi on varmaan että jonkun muun kustantamaa työkokemusta on vaikea saadaTottakai uusi työntekijä pitää perehdyttää työtehtäviinsä mutta ei siinä vuosia mene !! Itselläsi on täysin väärä asenne !!!
- väärä ajattelutapa
djs........... kirjoitti:
Tottakai uusi työntekijä pitää perehdyttää työtehtäviinsä mutta ei siinä vuosia mene !! Itselläsi on täysin väärä asenne !!!
25 täyttäneille henkilöille pitää opettaa että joka päivä pitää tulla työmaalle tiettyyn kellonaikaan, ei vartin yli tai puolituntia myöhässä.
Jokapäiväiset selitykset, kännykkä hukassa, avaimet hukassa, ruuhkaa, auto ei käynnistynyt jne..
Näitä selityksiä ei ole kokeneilla työntekijöillä.
Jatkuvat tupakkatauot, kännykän räpläämiset, kavereiden kanssa keskustelut työaikana.
Suoranaiset ohjeistuksien ja käskyjen laiminlyönnit, ennenaikaiset kotialähdöt jne..
Moninkertaiset sairaspoissaolot, pää oli kipeä, käteen koski, jne. (kokeneet työntekijät pitävät näitä edellämainittuja vaivoja normaalina elämiseen kuuluvina asioina).
Käden taitojen puute, normaalin järkeilyn puute, oma-aloitteisuuden puute, jne.
Kun nuo edellämainitut ongelmat on saatu korjattua niin voi alkaa oikea työhon perehdyttäminen joka on hidasta kun ei osata ratkoa yksinkertaisintakaan ongelmaa, käden taidot puutteelliset, lihakset tottumattomia mihinkään muuhun kuin pelaamiseen.
Vielä 90 luvulla löytyi henkilöitä joiden perehdytys vei muutaman viikon ja tuottava työ alkoi, ei nykyään, vuosi on lyhyt aika.
Joten toistan tuon aiemman kantani, jokainen opetelkoot vaikka talkootöissä miten työtä tehdään ja yritetään saada ne valmiudet jotka pitäisi olla kun päästään oikeaan työhön ja työn perehdyttämiseen.
Itse olen laskenut tuotannon työntekijämäärän 10 - 2 ja vetänyt itse haalarit päälle, tulosta syntyy enemmän kuin 10 miehen kanssa taistellessa, stressitaso on huomattavasti pienempi.
Olen luovuttanut, kun siirryn eläkkeelle niin ajan yritykseni alas, jatkosta on turha haaveilla.
Kiitos nykyajan asenteet. - vanhajäärä
väärä ajattelutapa kirjoitti:
25 täyttäneille henkilöille pitää opettaa että joka päivä pitää tulla työmaalle tiettyyn kellonaikaan, ei vartin yli tai puolituntia myöhässä.
Jokapäiväiset selitykset, kännykkä hukassa, avaimet hukassa, ruuhkaa, auto ei käynnistynyt jne..
Näitä selityksiä ei ole kokeneilla työntekijöillä.
Jatkuvat tupakkatauot, kännykän räpläämiset, kavereiden kanssa keskustelut työaikana.
Suoranaiset ohjeistuksien ja käskyjen laiminlyönnit, ennenaikaiset kotialähdöt jne..
Moninkertaiset sairaspoissaolot, pää oli kipeä, käteen koski, jne. (kokeneet työntekijät pitävät näitä edellämainittuja vaivoja normaalina elämiseen kuuluvina asioina).
Käden taitojen puute, normaalin järkeilyn puute, oma-aloitteisuuden puute, jne.
Kun nuo edellämainitut ongelmat on saatu korjattua niin voi alkaa oikea työhon perehdyttäminen joka on hidasta kun ei osata ratkoa yksinkertaisintakaan ongelmaa, käden taidot puutteelliset, lihakset tottumattomia mihinkään muuhun kuin pelaamiseen.
Vielä 90 luvulla löytyi henkilöitä joiden perehdytys vei muutaman viikon ja tuottava työ alkoi, ei nykyään, vuosi on lyhyt aika.
Joten toistan tuon aiemman kantani, jokainen opetelkoot vaikka talkootöissä miten työtä tehdään ja yritetään saada ne valmiudet jotka pitäisi olla kun päästään oikeaan työhön ja työn perehdyttämiseen.
Itse olen laskenut tuotannon työntekijämäärän 10 - 2 ja vetänyt itse haalarit päälle, tulosta syntyy enemmän kuin 10 miehen kanssa taistellessa, stressitaso on huomattavasti pienempi.
Olen luovuttanut, kun siirryn eläkkeelle niin ajan yritykseni alas, jatkosta on turha haaveilla.
Kiitos nykyajan asenteet.juuri noin se on 'väärä ajattelutapa' olen tuon nähnyt yleistyvän , sanotaan viimeisten 20v. aikana huimasti. Olen jo lopettanut työt ja 40. v. kokemuksella näen asian samoin kuin sinä.
Kun yritin neuvoa miten nuori menettelisi jotta se työ sujuisi niin sain vastaukseksi että 'paljonko omistat osakkeita tästä yrityksestä'... vaikka työnantajani oli pieni perheyritys eik' siinä ollut mitään ulkopuolisia omistajia.... eli jos opastat jotakuta että saisi edes työpaikkansa pitää niin heti ollaan silmille tulossa.
Tuo tapahtui jo 1990 luvulla ja mitä se on nykyään...Silloin kun kännykät alkoi yleistyä niin yksi 'poika' istui heti laatikon päälle ja matopeliä pelaamaan, kun ta lähti pois paikalta... no arvata saattaa ettei noitten työsuhde pitkälle jatkunut. Sama meno jos on nytkin ,niin enpä ihmettele jotta näin paljon on kaikenlaista karenssin saajaa nämäkin palstat pullollaan.
- Hyvä MikkHiiri
Paskapuhetta, että suomalainen työntekijä on laiska. Suomalaista työntekijää on arvostettu joka puolella maailmaa.
Jos toinen suomalainen ei siihen pysty niin on syytä katsoa peiliin !!! Ei suuret sanat suuta halkaise- Juu kyllä
Ne jotka jäävät seuraavan 20 vuoden sisällä eläkkeelle.
Tuleva sukupolvi surettaa, heille voisikin sopia 70 vuoden eläkeikäraja.
Kerkeäisivät tehdä35 vuotta tehokasta työtä, ensinmäiset 15 vuotta opettelevat. - eläkkeelle ennen70v
Juu kyllä kirjoitti:
Ne jotka jäävät seuraavan 20 vuoden sisällä eläkkeelle.
Tuleva sukupolvi surettaa, heille voisikin sopia 70 vuoden eläkeikäraja.
Kerkeäisivät tehdä35 vuotta tehokasta työtä, ensinmäiset 15 vuotta opettelevat.20 vuoden päästä olisin 59v, enpä taida päästä vielä eläkkeelle silloin mutta minkä 8aatanan takia mulle sitten muka "kävisi" 70 vuoden eläkeraja??!! En usko alkuunkaan että elinikäni muka olisi niin pitkä että joutaisin vasta 70 vuotiaana eläkkeelle, pidän eliniän pidentymistä suurena huijauksena, tekosyynä ettei tarvitsisi juuri ketään eläkkeelle päästää, ainakaan tavallisia duunareita...
- Eläkkeelle..
eläkkeelle ennen70v kirjoitti:
20 vuoden päästä olisin 59v, enpä taida päästä vielä eläkkeelle silloin mutta minkä 8aatanan takia mulle sitten muka "kävisi" 70 vuoden eläkeraja??!! En usko alkuunkaan että elinikäni muka olisi niin pitkä että joutaisin vasta 70 vuotiaana eläkkeelle, pidän eliniän pidentymistä suurena huijauksena, tekosyynä ettei tarvitsisi juuri ketään eläkkeelle päästää, ainakaan tavallisia duunareita...
Kun medioissakin on puhuttu eläkeiästä on siellä väläytelty sitä että pitäisi ottaa huomioon raskas työ ja ylipäätään työhistoria.
Tämä tuntuu olevan myrkkyä toisille, joidenkin mielestä oikeudenmukaisuus toteutuu pelkästään ikää tuijottamalla.
Itse olen tehnyt oikeasti töitä 10 vuotiaasta lähtien, nyt 49 vuotiaana alkaa paikat hajota.
Ehkä 5 vuotta vielä menee mutta sitten on tehtävä jotain.
Olen aavistellut tämän etukäteen ja ottanut eläkevakuutuksen joten pääsen eläkkeelle 58 vuotiaana, harmi etten ottanut aiemmin jolloin eläkeikäraja oli 55.
58 vuotiaaseen mennessä olen tehnyt töitä 48 vuotta ja jos odottaisin 65 vuotiaaksi niin työhistoriaa olisi 55 vuotta.
25 vuotiaana työhistorian aloittanut tekisi sen 55 vuotta töitä niin eikös silloin oltaisi 70 vuoden ikähaarukassa.
Jos ajatellaan ettei minun työhistoriaa voi laskea 10 vuotiaasta lähtien niin eihän nykynuorillekkaan voi laskea alle 30 tehtyjä töitä mukaan koska hehän vasta harjoittelevat työntekemistä, samaa harjoittelua kuin minulla 10 vuotiaasta lähtien.
Tuohon kun lisätään 40 vuoden työhistoria, niinkuin minulta nyt vaaditaan (tai oikeastaan enemmän) niin eläkeikä on 70. - tanaris
Suomalaista työtekijää on arvostettu tosiaan korkealle joka paikassa, huom. ENNEN.
Siis silloin kun oli se työmoraali aivan toista kuin nykyisin jo nuorilla. On toki loistavia, tosikovia ammattilaisia kaikilla aloilla, ja heitä arvostetaan ja heitä halutaan töihin vielä eläkkeeltäkin..mutta, mutta, he ovat katoava kansanvara. Nykyisin mennään lähes hommassa kuin hommassa siitä missä aita on matalin.Sen takia ei ole enää maine se mikä ennen.Nyt pärjää tosi hyvin se joka homman hoitaa, oli se mikä homma vaan, sillä edelleen pitää paikkansa se jotta hyvä kello kauas kuuluu, PAHA KAUEMMAS. Eli on hyvin helppo menettää kaikki mahdollisuutensa edes työpaikkaan saati että menestyisi yrittäjänä. - tanaris
tanaris kirjoitti:
Suomalaista työtekijää on arvostettu tosiaan korkealle joka paikassa, huom. ENNEN.
Siis silloin kun oli se työmoraali aivan toista kuin nykyisin jo nuorilla. On toki loistavia, tosikovia ammattilaisia kaikilla aloilla, ja heitä arvostetaan ja heitä halutaan töihin vielä eläkkeeltäkin..mutta, mutta, he ovat katoava kansanvara. Nykyisin mennään lähes hommassa kuin hommassa siitä missä aita on matalin.Sen takia ei ole enää maine se mikä ennen.Nyt pärjää tosi hyvin se joka homman hoitaa, oli se mikä homma vaan, sillä edelleen pitää paikkansa se jotta hyvä kello kauas kuuluu, PAHA KAUEMMAS. Eli on hyvin helppo menettää kaikki mahdollisuutensa edes työpaikkaan saati että menestyisi yrittäjänä.Edellinen oli tarkoitettu 'HYVÄ MIKKHIIRI'.LLE
- eläkkeelle ennen70v
Eläkkeelle.. kirjoitti:
Kun medioissakin on puhuttu eläkeiästä on siellä väläytelty sitä että pitäisi ottaa huomioon raskas työ ja ylipäätään työhistoria.
Tämä tuntuu olevan myrkkyä toisille, joidenkin mielestä oikeudenmukaisuus toteutuu pelkästään ikää tuijottamalla.
Itse olen tehnyt oikeasti töitä 10 vuotiaasta lähtien, nyt 49 vuotiaana alkaa paikat hajota.
Ehkä 5 vuotta vielä menee mutta sitten on tehtävä jotain.
Olen aavistellut tämän etukäteen ja ottanut eläkevakuutuksen joten pääsen eläkkeelle 58 vuotiaana, harmi etten ottanut aiemmin jolloin eläkeikäraja oli 55.
58 vuotiaaseen mennessä olen tehnyt töitä 48 vuotta ja jos odottaisin 65 vuotiaaksi niin työhistoriaa olisi 55 vuotta.
25 vuotiaana työhistorian aloittanut tekisi sen 55 vuotta töitä niin eikös silloin oltaisi 70 vuoden ikähaarukassa.
Jos ajatellaan ettei minun työhistoriaa voi laskea 10 vuotiaasta lähtien niin eihän nykynuorillekkaan voi laskea alle 30 tehtyjä töitä mukaan koska hehän vasta harjoittelevat työntekemistä, samaa harjoittelua kuin minulla 10 vuotiaasta lähtien.
Tuohon kun lisätään 40 vuoden työhistoria, niinkuin minulta nyt vaaditaan (tai oikeastaan enemmän) niin eläkeikä on 70.Mutta mulla alkoi eläke kertyä 23 vuotiaana tehdystä työstä, nuoremmilla kai alkaa jo aiemmin, 18v ehkä?
Kuka määrää niin että alle 30v tehty työ on vain "harjoittelua"?
Esim. 90-luvun lama haittasi varmasti monen työuran alkua, tulon- ja elannonsaantia sekä eläkekertymää mutta sehän oli eliitin itsensä järjestämä lama eikä tavallisen kansalaisen vika. Miksi kuitenkin tavallinen kansa pistetään kärsimään aina herrojen toilailuista? 90-luvun laman kärsimykset pitäisi pikemminkin hyvittää kansalaisille oikeudenmukaisuuden nimissä esim. edes eläkekertymässä.
Siinä olet kyllä oikeassa että fyysisesti raskaassa työssä ei jaksa yhtä pitkään kuin kevyessä toimistopuuhastelussa.
- tunariksille
Mikäs suomalaisen työntekijän ammattitaidon asiantuntija sinä luulet olevasi.
Minä olen työskennellyt vuosia ulkomailla ja tiedän tilanteesta varmasti enemmän kuin sinä. Sinun ei pitäisi puhua asiasta, josta et mitään ymmärrä !!! - vetussa
Olitko tiskaamassa espanjassa vai kaljaa kaatamassa saksassa....siinä sun ulkomaas'...mutta se on ainakin varma että et missään ammattihommissa ole ollut....
- tunarille
Sinä et kuule tunne tiedä sen enempää ammattihommista kuin kanssaihmisistäkään.
....mihinkäs sinä tunari perustat tuon ihmistuntemuksesi.... ???? - Anonyymi
Onneksi olkoon
Pistätte kuin tikkusilmään omassa ympäristössänne - Anonyymi
AIka monella on tuo ote elämään, olen huomannut tuttavapiirissänikin saman.
Osa on kyllä ryssinyt nuorena, parikymppisenä, itselleen niin helvetin isot ulosottovelat, että makselevat vieläkin niitä näin ja noin nelikymppisinä.
No, niin makaa kuin petaa.
Mutta jotenkin säälittävää, että maksatetaan omat menot muilla. On ne muut sitten sukulaisia tai kanssaihmisiä.
Itse en ole erityisemmän rikas, mutta enpä ole veloissakaan. Joten pärjään sillä, mitä tienaan.
Pahimmillaankin tili on mennyt tasan nollille kuukaudessa, mutta raha ei ole loppunut kesken. Yleensä aina jotain jää kuukauden palkasta ylikin, vaikka en nyt vahtaamalla vahtaa menojani.
Ostan sen, mitä tarvitsen hintoja vertaillen ja jos/kun pärjään halvemmalla, niin ostan halvempaa. Ja sen jätän ostamatta, mitä en tarvitse, kauhean kipeästi ainakaan.
Nyt mulla on menossa kolmas auto tässä 18 vuoden aikana. Ostin tämän 4 vuotta sitten ja maksoin siitä vajaa 2000€ aikanaan. Hyvin pelaa ja riittää tarpeisiini 23 vuoden iästään huolimatta. Eli ei tarvetta vaihtaa ainakaan tämän vuoden puolella.
2 aikaisemmalla ajoin 7v kummallakin ja kohtuulliset kilsat kummallakin tuli. Toinen maksoi 8000€ käytettynä, toinen 5000€. Sain vielä molemmista yli tonnin myydessäni ne. Eli olen maksanut 18v aikana kolmesta autosta yhteensä 13000€, jos vähentää ostohinnasta tosiaan tuon, mitä sain 2 edellisestä myydessäni.
Monet tosiaan vaihtelevat tuollaisia 30000-40000€ hintaisia autoja muutaman vuoden välein ja ovat rahoitusveloista niistä kroonisesti. Ei mitään järkeä.
Ja kämppä ostetaan tosiaan 90% velka-asteella, ei järkeä.
Niin ja puhelin mulla on Motorolan perus-älykännykkä. Maksoi uutena 89€ ja hyvin toimii. Eikä tarvinnut osaria ostaessa:) Tietokone sama juttu, 450€ hintainen läppis poistotarjouksesta 290€ hinnalla ja pelaa hyvin vieläkin parin vuoden käytön jälkeen. Eikä tarvinnut osaria.
Niin ja maksan kaikki laskuni itse, siinä ei ole mummoilla eikä mammoilla mitään osaa eikä arpaa eikä pappojenkaan tarvitse päätään vaivata takiani, rahan suhteen tai muutenkaan.
Ja heiltä jää sitten aikanaan se mitä jää perinnöksi. Tai on jäämättä. Sen sitten näkee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1873856
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m891801Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek281502- 1651362
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut231168Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2071105Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?931061- 361057
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1261026Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell188921