Hiilikuiturungot markkinoille?

rafiitti

Onko tietoa minä vuonna hiilikuiturungot tulivat maantiepyöräilyssä teräsrukojen tilalle. Ja käytettiinkö siinä välissä alurunkoja?

Tällaiset kysymykset askarruttavat. Toivottavasti joku veteraaani osaisi valaista asiassa.

11

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alumiinirunko

Nythän ne on jo muutaman vuoden ajan yleistyneet. Rautarungot syrjäytti jo 1990-luvulla alurungot ja alun tilalle alkoi tulla hiilikuituisia runkoja. Hiilikuitu ei siis tullut suoraan rautarunkojen tilalle, vaan välissä oli "alumiinikausi".
      Hiilikuiturunkoja on ollut jo... mutten muista milloin ne ensimmäiset tehtiin. Niitä oli jo 1990-luvulla ja mitä kauemmaksi tästä päivästä taaksepäin mennään, niin sen sikasemmissa hinnoissa ne olivat. Mitään ilmaista ne eivät vieläkään ole.

• rafiitti

Ok, kiitos tiedosta. Ajattelinkin että alumiinirunkoja on jossain vaiheessa käytetty. Tossa vähän googlettelin ranskan ympäriajon voittajapyöriä, niin viime vuosina on kehitys maantiepyörissä ollut hurjaa. Hiilarirunkojen muodot ovat muuttuneet alle kymmenessä vuodessa paljon, parempaan suuntaan onneksi.

• edffghyt

sorry vaan mutta olen jo vuonna 84 tai 85 koonnut alumiinirunkoisia kilpapyöriä ja silloin jo puhuttiin komposiittien tulosta rungon valmistusmateriaaleihin.

• Alumiinirunko

Kehitys on totta tosiaan ollut hurjaa. Itse suosin ja käytän alumiinia, koska hiilikuiturunkoisten maantiepyörien hinnat eivät ole vielä asettuneet tasolle, mikä olisi sinut lompakkoni kanssa.
      Tällä hetkellä minulla on viimekeväänä ostamani, 1400 euron hintainen SUP Rotate maantiepyörä, missä alurunko ja Shimano 105-osasarja. Ajoin sillä viime vuonna vähän päälle 1600 km, mikä ei ole paljoa, mutta pyörään olen ollut tyytyväinen. Toinen pyöräni on vuosimallin 1999 Crescent Deca, missä myös alurunko, mutta osasarjana on palvellut Campagnolo. Joku Avanti vai mikä se nyt olikin, en nyt muista. Vuonna 1999 maksoin pyörästä 5995 markkaa. Kun siirryin hiiliteräsrungosta alumiinirunkoiseen, niin pyörä keveni neljällä kilolla.
      SUP Rotate on hivenen keveämpi kuin vanha uskollinen Crescent, mutta onhan niillä kahdella eroa kuin yöllä ja päivällä. SUPissahan on etuhaarukka hiilikuidusta, kun Crescentissä etuhaarukkakin alua.
      Kohtapuoliin ilmestyy Fillari-lehden numero ostajan opas. Mielenkiinnolla odottelen lehteä, että pääsen katselemaan hiilikuituisten uusia hintoja.

• Alumiinirunko

Siis joo kyllä. Alumiinirukoja on varmasti tehty jo noin 30 vuotta sitten. Itse en vain muista noita polkupyörien virstanpylväisiin liittyviä vuosilukuja, että silleen. Vuonna 1984 alurunkopyörä oli varmasti tyyriimmänpuoleinen? Muistatko hintatasoa? Kun se maailman ensimmäinen hiilikuitupyörä valmistui, niin hinta oli suorastaan tähtitieteellinen.

• ent.kilpapyöräilijä

Minulla on "muinaismuistona" Alan-alumiinirunko campagnolon record-osat, pyörä on jostakin 80-luvun alusta. Samaan aikaan kyseinen paja valmisti myös hiilikuiturunkoja samalla menetelmällä, eli putket on liimattu alumiinisiin muhveihin kiinni.

• Alumiinirunko

Mun eka maantiepyörä oli Tunturi Professional. Ostin sen maaliskuussa 1989 ja hinta oli jotain alle 1800 markan. Rautarunko, remmipolkimet, tuubikumit. Osasarjaa en muista, että mikä oli kyseessä. Campagnolo se ei todellakaan ollut, muttei ollut välttämättä Shimanokaan.
      Silloin vaihdevivutkin olivat vielä runkoputkessa kiinni, että vanhan koulukunnan pyörästä oli kyse.
      Yhä nykypäivänä Tunturi Professionalia valmistetaan. Toki aivan erilainen kuin silloin muinoin, mutta halvanpään osasarjahan siinä on.

• 2+4
    • 2+4
    • ent.kilpapyöräilijä

Pari kilpakumppania -70 luvulla ajoi Alanilla, se oli hieno siihen aikaan, ja myös Vitus oli jollakin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe