kipeenä salille

hhkhg

Minulla on vähän yskää joten voiko mennä salille ?

11

4279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+20

Älä mee sairastuttaan muita

• tero!!!

Ei missään nimessä! Ainakaan itse en menisi... Pidä pari päivää vapaata että paranet. Sydänlihas tulehduksen kanssa ei ole leikkimistä. Itse en flunssaisena kävis edes lenkillä. Vaarallista tehdä raskasta treeniä jos et ole terve. Vaara tulla sydänlihas tulehdus rytmäreitä jne

• hhkhg

Kiitos vastauksista. Olen aloittanur treenaamisen vasta vähän aikaa sitten enkä tiennyt että pienikin yskä voi olla vaarallista

• tattimatti
        hhkhg kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Olen aloittanur treenaamisen vasta vähän aikaa sitten enkä tiennyt että pienikin yskä voi olla vaarallista

Ei ole pieni yskä vaarallista urheillessa ja yskästä ei tule sydänlihastulehdusta. Kuumeisena urheilu ja itsensä rasittaminen taas on vaarallista ja siitä voi sydänlihastulehduksen saada.

• poskiontelo
        tattimatti kirjoitti:

Ei ole pieni yskä vaarallista urheillessa ja yskästä ei tule sydänlihastulehdusta. Kuumeisena urheilu ja itsensä rasittaminen taas on vaarallista ja siitä voi sydänlihastulehduksen saada.

Omiin tuntemuksiin kannattaa luottaa, jos tuntuu hyvältä voi tehdä, mutta ei väkisin mitään sairastellessa. Painoja voi nostella flunssassakin ja ulkoilla ja liikkua kevyttä aerobista, mutta korkeasykkeistä tehorääkkiä pitää välttää. Jos on kuumetta, päässä huippaa tai laatta lentää, tyhmempikin tajuaa pysyä sängyssä ja hoitaa pakolliset toiminnot rauhallisesti. Treenata ei ole pakko, koskaan.

• tattimatti
        poskiontelo kirjoitti:

Omiin tuntemuksiin kannattaa luottaa, jos tuntuu hyvältä voi tehdä, mutta ei väkisin mitään sairastellessa. Painoja voi nostella flunssassakin ja ulkoilla ja liikkua kevyttä aerobista, mutta korkeasykkeistä tehorääkkiä pitää välttää. Jos on kuumetta, päässä huippaa tai laatta lentää, tyhmempikin tajuaa pysyä sängyssä ja hoitaa pakolliset toiminnot rauhallisesti. Treenata ei ole pakko, koskaan.

Samaa mieltä. Aloittelija ei vain yleensä tiedä mikä on normaali olotila ja mikä taas epänormaali. Tämä tietoisuus tulee vain omien kokemuksien kautta vuosien myötä, ihan niin kuin ne kaikki muutkin tärkeät asiat. Tämä on vain se kaikista tärkein tiedettävä asia salilla, koska sillä voi jopa tappaa itsensä jos se huono tuuri sattuu kohdalle.

Muutama perusasia: Kuumeisena ei urheilla!, kuumeisena itsensä rasittamisessa on vain huonoja puolia; keho taistelee jo sitä kuumeen aiheuttajaa vastaan joten ei kannata yrittää tuuriaan, varsinkin kun siitä ei ole mitään hyötyä. Silloin kun se kroppa on kuumeen aiheuttajasta paranemassa, ei se ala mitään lihaksia kasvattamaan. Se on keholle varmaan se viimeinen asia mitä tarvitsee tehdä juuri sillä hetkellä. Sairaana levätään ja terveenä liikutaan. Lihakset ei ole koskaan kasvaneet tai kuihtuneet kuukaudessa.

Mutta edelleenkään se pieni yskä tai nuha ei estä treenaamasta täysipainoisesti. Silloin pitää tosiaan itse arvioida milloin se nokka vuotaa liikaa ja olo on liian sairas.

• Äly hoi älä jätä!!!!

Kuten joku muu jo sanoi:

ÄLÄ SAATNA SOIKOON TULE MEITÄ MUITA TARTUTTAMAAN.

Parane ensin.

• Hjhjhjh

Itse olin nuhanenänä 4 viikkoa ja vieläkin vähän nuhaa on. Eikä nuha mua estä treenaamasta (en treenaa yleisellä salilla) ellei sitten olo ole oikeasti flunssainen. Mutta treenit jäi kuukaudeksi väliin kun tuli kurkku ja nielu punaiseksi. 4 viikon jälkeen menin lääkäriin ja kurkussa ei ollut kummempaa tulehdusta. Mutta kysäisin varmuudeksi lääkäriltä, että joko voi treenata. Hän sanoi että kurkkukivun kanssa kannattaa olla varovainen koska se menee helpommin sydämeen, mutta koska itselläni nieluviljelyssä ei näkynyt kummempia, antoi lääkäri luvan treenata omien voimien mukaan. Ja käski lopettamaan jos olo tulee kipeämmäksi tai tuntuu että treeni rasittaa liikaa.

Olen myös kuullut sanottavan, että kaikki kurkusta alaspäin olevat flunssan oireet estävät treenin.

• Anna mennä.

Kyllä flunssassa voi treenata. Pitää vain kuunnella kroppaansa. Jos tuntuu pahalta, sitten ei. Nuha ja normaali yskä eivät yleensä haittaa treeniä. Voi myös miettiä, pitääkö vetää täysrääkki vaiko käykö jokin kevyempi treeni.

Jos flunssapöpöjä pelkää, voi miettiä kuinka paljon niille ja muille viruksille altistuu esim. ruokakaupassa ja muissa yleisissä tiloissa. Tartuttaja on kuntosaleillakin yleensä vielä oireeton.

Kuumessa ei tietenkään lähdetä rehkimään. Jos on pieni kuume ja pää täynnä räkää, kevyt puolen tunnin kävely ulkona voi helpottaa oloa kummasti. Lähtee lima liikkeelle, päänsärky helpottaa ja saattaa kurkkukipukin lientyä.

Hyväkuntoiset ovat hyväkuntoisempia myös sairaana.

• Troubletrouble

Joskus olen kuullut että kipeänä lenkki tekee hyvää, kunhan pitää sykkeen alle 100.

Mulla syke on sen verran melkein pelkästään seisoessa. Ja käyn silti kyllä vähän lenkillä jos on vain nuhaa ja tällästä. Kuumeessa en mene. Mutta kuitenkaan. Kertaakaan vielä ei ole sydämeen tullut mitään tulehdusta.

Tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa.

• En suosittele

Pieni yskä tuskin haittaa, mutta ylipäätään kipeänä ei pitäisi salille lähteä. Siihen on useampikin syy:

- Kipeänä kuntoileminen ei auta sinua kehittymään. Parempi antaa kehon levätä.
      - Esim. kuumeisena treenaaminen voi olla jopa vaarallista
      - Ei ole kohteliasta mennä salille pärskimään ja levittämään bakteereita laitteisiin. Kohta on koko salillinen ihmisiä kipeänä.

Ei treenaaminen tosiaan ole niiiiiin tärkeää, ettei voisi odottaa että parantuu. Tyhmyyden huippu treenata väkisin kipeänä, kertoo jonkinlaisesta epäterveestä pakkomielteestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5534
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4860
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2794
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2068
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1492
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1481
    Aihe