Hei! Olen syönyt nyt 4kk personal trainerin soveltamalla Jutta/superdieetti-ruokavaliolla. Nyt tärppäsi ja tulin raskaaksi. Soitin perjantaina neuvolaan ja sieltä sanottiin, että ei haittaa vaikka paino tippuisi suht runsaastikin alussa vielä. Mittani ovat tällä hetkellä 155cm/85kg, eli painoindeksi on yli 35 ja ylipainoa runsaasti. 4kuukaudessa olen laihtunut 20 kiloa, mutta pudotettavaa on vielä paljon. Neuvolasta sanottiin, että ruokavaliota voidaan katsoa tarkemmin ekalla neuvolakäynnillä (siihen vielä kuukausi) joten mietinkin, että miten uskallan syödä nyt.
Ruokavalioni tähän asti on ollut:
AAMU:
Kaurahiutale 45g
Raejuusto 100g
Marjoja 100g (joskus lisäksi loraus sokeritonta mehukeittoa)
TAI
Rasvaton maitorahka 250g / raejuusto 200g
Marjoja 100g
Vehnälese 10g
VÄLIPALA:
Rasvaton maitorahka 250g / Raejuusto 200g
Marjoja 100g
LOUNAS JA PÄIVÄLLINEN:
Lihaa/kalaa/kanaa 100g
Riisiä tai pastaa 40g(raakapaino) tai 170g perunaa
Raejuusto 30g
Rasvaa (oliiviöljy) 10g toisella aterialla
Kasviksia 200g (vaihdellen salaattia tai höyrytettyjä pakastekasviksia)
ILTA:
Maitorahka 250g
Marjoja 100g
Vehnälese 5g
Hiukan valinnoista riippuu sitten kalorit ja makrot. Jos syön aamulla puuroa, ruualla 17% naudanlihaa ja riisiä, kaloreiksi tulee 1580.
Hiilihydraatit 138,4g, 39%
Rasva 48,2g, 29%
Proteiini 129g, 34%
Mietin, jos joku osaisi neuvoa, kannattaisiko muuttaa ruokavaliota jotenkin, vai uskallanko mennä tällä ainakin siihen neuvolaan asti? Tosiaan ei haittaisi vaikka alkuraskaudesta kiloja lähtisi vielä 10.. Ja sen jälkeen tähdättäisiin siihen ettei paino nousisi lopussakaan kuin muutaman kilon.
Laihdutusruokavalio + raskaus
6
334
Vastaukset
- hyvä jatkaa
Mielestäni ruokavaliosi vaikuttaa oikein hyvältä. Siinä on kasviksia ja proteiineja. Aika paljon käytät leseitä, ne toki menevät hyvin rahkan ja marjojen kanssa. Joskus voisit ottaa täysjyväleipää, esimerkiksi rukiista.
Vauva yleensä huolehtii siitä, että se saa kaiken tarvitsemansa. Serkkuni oli pyöreä, kun hän tuli raskaaksi. En tiedä, laihduttiko hän vielä alussa, mutta hänen painonsa ei noussut raskauden aikana. Normaali raskaushan nostaa painoa 7-8 kiloa, mutta yksilökohtaista vaihtelua on paljon. - raskaanaj
Jep, isomman ihmisen ei tosiaan tarvitse raskauden aikana kerätä painoa yhtään ja hyvä vaan jos tulee synnäriltä vähän keveämpänä. Monille isommille annetaan raskausdiabetesruokavalio, vaikke rd:tä vielä olisi todettukaan ja se usein pitää painon kurissa. Tuo kyseinen ruokavalio ei vaan oikein minulle sovi, siinä suositellaan 6-9 leipää päivässä ja minä turpoan tuollasilla määrillä kuin pullataikina.
Leseet on takaamassa kuidun saannin ja vatsantoiminnan, mutta toki voisin vaihtaa vaikka iltapalaan välillä leipääkin. - 15+20
Mun mielestä kannattaisi olla laihduttamatta raskauden aikana ja keskittyä vain syömään terveellisesti ja liikkumaan oman voinnin mukaan. Sitten kun vauva on maailmassa paneutuu asiaan uudelleen. Mutta tämä on vain minun mielipide.
Sinuna söisin enemmän, ainakin rasvaa saisit lisätä ruokavalioon siten, että sitä tulee joka aterialla.- raskaanaj
Niin en tiedä onko kyse varsinaisesta laihduttamisesta, siis väkisin sellaisesta, mutta neuvolan ohje oli että alussa voi tippua 10 kiloakin paino eikä se haittaisi. Isohko ongelma tässä on se, että jos painoindeksi on liikaa, en saa synnyttää paikkakunnan sairaalassa vaan joudun yliopistolliseen sairaalaan jonne on tunnin ajomatka. Siksikään ei siis haittaisi vaikka paino vielä putoaisi vähän, sillä täällä ehdottomasti haluaisin synnyttää.
Mutta siis nimenomaan keskityn syömään terveellisesti ja liikkumaan, ja haluan tehdä sen tämän ruokavalion pohjalta johon olen tottunut. Siksi mietinkin mitä lisäisin ja millaiset kalorit olisivat ok.
Oliiviöljyä voisin ottaa joka aterialle vähän, paitsi jos ilta/välipalaksi syön leipää margariinilla. - Toimii ja ei
raskaanaj kirjoitti:
Niin en tiedä onko kyse varsinaisesta laihduttamisesta, siis väkisin sellaisesta, mutta neuvolan ohje oli että alussa voi tippua 10 kiloakin paino eikä se haittaisi. Isohko ongelma tässä on se, että jos painoindeksi on liikaa, en saa synnyttää paikkakunnan sairaalassa vaan joudun yliopistolliseen sairaalaan jonne on tunnin ajomatka. Siksikään ei siis haittaisi vaikka paino vielä putoaisi vähän, sillä täällä ehdottomasti haluaisin synnyttää.
Mutta siis nimenomaan keskityn syömään terveellisesti ja liikkumaan, ja haluan tehdä sen tämän ruokavalion pohjalta johon olen tottunut. Siksi mietinkin mitä lisäisin ja millaiset kalorit olisivat ok.
Oliiviöljyä voisin ottaa joka aterialle vähän, paitsi jos ilta/välipalaksi syön leipää margariinilla.Laihdutusruokavalio ei sovi raskaana olevalle.
Kaiva esille uudet ravintosuositukset. Pudotat painoasi jo pelkästään syömällä terveellisesti. Tuo Jutan dieetti on hyvä laihdutukseen kuurina, mutta se ei ole terveellistä syömistä yhtään pidemmän päälle. Siitä puuttuuvat hyvät öljyt ja hiilihydraatteja. Etenkin kun olet raskaana olisi erittäin tärkeää turvata monipuolinen ravinnon saanti. Proteiinia saat liikaa.
Mistä saat kasaan noin paljon rasvaa, vaikka syöt kaiken paitsi jauhelihan (joka pitäisi olla rasvaton) rasvattomana?
Tuo dieetti sopii fitness-treenaajalle, joka kasvattaa lihasta samalla kun laihduttaa. Et kuitenkaan taida treenata, kun et maininnut asiasta?
Rasvoja pitäisi saada päivässä 25 -45 % kokonaisenergiamäärästä. Tuo 25 on laihduttajan lukema, mielellään siis yli 30 %. Kovaa rasvaa ei saa olla yli 10 E%. - 6+10
raskaanaj kirjoitti:
Oliiviöljyä voisin ottaa joka aterialle vähän, paitsi jos ilta/välipalaksi syön leipää margariinilla.Ota vaan sitä oliiviöljyä joka aterialle, vaikka söisitkin sitä margariinia. Oliviiviöljyn sijasta voisit myös miettiä pähkinöitä ja siemeniä, sekä avokadoa. Esimerkiksi mantelirouhetta on helppo lisätä rahkan sekaan.
Maitotuotteita tuossa ruokavaliossa on ihan älyttömästi, kestääkö sun vatsa oikeasti kaiken tuon määrän? Vähennä niitä ja syö mieluummin lihaa, kalaa (sen mukaan, mitä suositukset raskaanaoleville antaa myöten) tai siipikarjaa tai pähkinöitä. Mitä prosessoimaton tuote, sitä parempi (rasvattomat maitotuotteet on aika pitkälle prosessoituja kuitenkin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315920Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?304020HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962525- 1311816
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311513Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131233
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115935