Alipainoinen/iso rasvaprosentti

Laihaläski

Painoni on nyt sellaineni minkä sen haluan olevan. Pituus 168 cm ja paino 52 kg (hiukan alipainon puolella, mutta nyt näyttää peilistä hyvältä). Kävin kehonkoostumusmittauksessa ihan yliopistolla (eli ihan kunnon laitteeilla) ja rasvaprosentti oli järkyttävät 31 % (lihasta 34 kg ja rasvaa noin 15 kg). Olen ulospäin siis tosi hoikka ja ihan suht timmissä kunnossa, joten ilmeisesti tämä rasvamäärä on sitä vaarallista sisäelinten ympärillä olevaa.

Tämän tuloksen pohjalta aloitin nyt kuntosalilla käymisen uudestaan(olen käynyt aikaisemmin myös 3 vuoden ajan, mutta lopetin noin 2.5 vuotta sitten). Synnytyksestä minulla on aikaa 1.5 vuotta, voiko korkea rasvaprosentti olla tämän jäänteitä? Synnytyksen jälkeen jäi ylimääräistä 15 kg ja pudotin sen 4 kk aikana (siihen 52 kiloon).

Olen aina syönyt kevyttuotteita, esim. kevyemmät juustot, kevytlevit, kevytkermat ym. perusruokailut, mutta viikonloppuisin olen joka viikko käynyt pitsalla, kebabilla, hampurilaisella ym.

Tarkoitus nyt olisi siis saada tuo rasvaprosentti pienenemään, eli en halua että paino muuttuu vaan haluan tuota rasvanmäärää saada muutettua lihakseksi.

Kannattaako minun siis tehdä salilla mahdollisimman kovilla painoilla noin 8-12 toistoa ja 3 sarjaa, jotta lihasmassa kasvaa? Ruokavalion pitäisi olla nyt kunnossa, jätän roskaruoan (ei ole ongelma), lisään proteiinia, rahkat, kana, raejuusto ym.

Tiivistettynä, onko sisäelinrasva mahdollista muuttaa lihakseksi ilman että kehon paino muuttuu liikaa?

9

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amatööri olen

      Kun aloitat treenaamaan intensiivisesti, paino saattaa hetkellisesti nousta pari kiloa.

      Jos mittaus tehtiin inbodylla, näet taulukosta millä tasolla viskeraaliset rasvat ovat.

      Jos niitä aidosti on, niin ne tippuvat kyllä kovaa treenaten ja puhtaasti syöden.

      Luultavimmin rasvasi sijaitsevat synnyttäneenä reisissä, pepussa ja rinnoissa.

      Näytät varmasti hyvälle, joten toiminnallinen kunto ja kestävyys ovat tärkeitä asioita treenata. Viskeraaluset rasvat lähtee "siinä sivussa".

      Jos haluat lihasta lisää, niin yläkropan ja käsien todella lujalla treenaamisella saat ne helpoiten.

    • salimimmi

      Korkea rasvaprosentti on seurausta siitä, että lihasmassasi on pieni, joka taas johtuu lihaksia kuormittavan liikunnan puutteesta ja todennäköisesti liian pienestä proteiinin saannista (naisten helmasynti liian vähäisen rasvansaannin ohella).

      Jos haluaa lihasta lisää, helpoiten sitä kyllä saa isojen moninivelliikkeiden tekemisellä (maastavedot, kyykyt, punnerrukset), sarjoja 3-4, toistoja 6-12. Jonkin verran yksilöllisiä eroja on siinä, miten liha tarttuu mihinkin kohtaa kroppaa. Yleensä kuitenkin jalat kasvaa helpoiten, koska niitä on helppo treenata tarpeeksi kovaa. Lisäksi isojen lihasten kuormittaminen polttaa hyvin rasvaa ja boostaa lihaskasvuun ja rasvanpolttoon vaadittavaa hormonitoimintaa. Suosittelen salin henkilökunnan konsultoimista ohjelman ja liikkeiden tekniikan suhteen.

      Miksi paino ei saa muuttua? Onko painolla väliä, jos peilikuva miellyttää? Jos vyötärönympärys pienenee, mutta paino nousee, haittaako se? Miksi?

      • Amatööri olen

        Tuo lihasten kasvu yläkroppaan nopemmin johtuu siitä, että nykyihminen ei keskiarvoisesti tee yläkropallaan/käsillään yhtään mitään.

        Jalat taas perusrasittuvat normi arjessa suhteettoman paljon verrattuna yläkroppaan.

        Jalat kyllä kasvavat, mutta niiden totaaliseen rasitukseen pitää tehdä mielettömästi töitä Vrt. yläkroppa.


    • Eroon pakkomielteist

      Miksi ihmeessä tuijotat noin neuroottisesti vaakaa? Mitä väliä sillä on näyttääkö se 52 vai 62kg, kunhan kroppa on hyvässä kunnossa?

      Nyt se ei mitä ilmeisimmin ole. Alipainoinen, mutta samalla löysä, lihakseton ja sen lisäksi tosi korkea rasvaprosentti noille mitoille.

      Yritä päästä eroon tuosta pakkomielteestäsi vaa'an lukemaan. Jos haluat lihaksikkaan ja hyväkuntoisen kropan, tarvitset reilusti lisää lihasmassaa ja se taas painaa. Voin silti vakuuttaa, että esim. 60kg lihaksikkaalla kropalla ja pienehköllä rasvaprosentilla näyttää useimpien mielestä huomattavasti paremmalta kuin se 52kg löysää ja lihaksetonta.

      Luuletko että esim- jotkut fitness-naiset ovat alipainoisia? Ehei, kyllä heillä on huomattavasti terveempi pituus-paino suhde.

    • Laihaläski

      Hei taas ja kiitos vastauksista.

      En katso neuroottisesti vaa'an lukemia, mutta lähinnä mietityttää se että jos paino nousee esim. 3 kg parissa kuukaudessa, niin eihän tämä määrä voi olla siinä ajassa uutta lihasta. Joten jäljellä on edelleen se sama rasvamäärä ja vähän enemmänkin. Ehkä väärä mielikuva asiasta. Mielestäni voisin painaakin enemmän, mutta minun kroppani on sellainen että jos painoa tulee muutama kilo lisää, niin se kaikki on minun vatsalla. Muuten hoikka, mutta istuessa vatsa röllöttää housun reunan yli =D Ja tällä nykyisellä painolla se vatsa pysyy siellä housujen oikealla puolella.

      Ja ymmärrän toki että lihas painaa enemmän ja tiedän että fitness-kilpailijat painavat huomattavasti enemmän kuin minä.

      Sovin tänään tapaamisen PT:n kanssa. Kyselen häneltä sitten vielä tarkemmin tästä asiasta.

      Tuo mittaus tehtiin yliopistolla erään tutkimuksen yhteydessä. Laite oli sellainen jossa maattiin ja se antoi pientä säteilyä, vähän niin kuin röntgenlaite, joten pitäisi olla todella tarkka.

      En pidä itseäni täysin lihaksittomana, mm. haba löytyy vielä edellisten salitreenien jäljiltä, joten tämänkin vuoksi tuo tulos yllätti minut.

    • spaceri

      Jos ei peili ja mahdottomat kauneusihanteet saa ihmistä tuntemaan itseään kelvottomaksi, niin sitten otetaan käyttöön kehonkoostumusmittaukset.
      Niillä on kaupallista merkitystä. Ihmiselle voidaan myydä jotain. Bruttokansantuote kasvaa.
      Päätit sitten ostaa PT -palvelun.

      • salimimmi

        Jos haluaa käydä salilla, PT on tosi hyvä ratkaisu ohjelman koostamiseen ja liikkeiden läpikäymiseen. Kerta, pari monesti riittää.

        Liika rasva kehossa vaarantaa terveyden, kai sen kuitenkin tiesit? Korkea rasvaprosentti jopa normaalipainoisella on terveysriski. Mun mielestä jokaisen kannattaa miettiä peiliin katsoessa, että pitäisikö niille jenkkakahvoille ja vatsamakkaroille kuitenkin tehdä jotain. Jos terveysnäkökuman huomioon ottamisen jälkeen vielä toteaa, että ei tarvitse, voisi kuitenkin olla syyllistämättä niitä, jotka haluaa edistää omaa terveyttään parantamalla kehonkoostumusta.


    • Laihaläski

      Moi.

      En ostanut PT-palvelua, enkä koskaan sellaiseen rahaa tuhlaisi. Liityin kuntosaliin ja siihen kuului nyt liittymistarjouksena 2 x PT:n kanssa käynti. Sopimus ei ole sidottu mihinkään 12 kk tai 24 kk aikaan.

    • 9+6

      Ihan sellainen pieni huomio, että jos olet lopettanut treenaamisen 2,5 vuotta sitten, ja kaiken lisäksi laihduttanut noin paljon, niin tasan tarkkaan sen aikasesta treenaamisesta ei ole habaa tai muitakaan lihaksia jäljellä.

      Veikkaisin, että sun tapauksessa tärkeintä on opetella syömään riittävästi ja puhdasta ruokaa. Lihaskasvu vaatii tiukan treenin lisäksi pluskaloreita ja oikeanlaista ravintoa. Ja toki siinä sivussa sitä rasvaakin kertyy, sitä on aika mahdoton kokonaan välttää, mutta niitä voi sitten tarpeen mukaan dieettailla pois. Ja toki oikeanlaisella ruokavaliolla ja treenillä voi sen ylimääräisen rasvan kerääntymisen minimoida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe