ajattelin kirjoittaa niistä sijaisista, jotka tekevät vuodesta toiseen vakituisten loma sijaisuudet ja sairas poissa olot.olen lukenut viime vuoden valituksiakin täällä suomi 24 siitä,kun kuopion servicassa vakituiset valittavat työ oloistaan ja kuinka huonosti asiat ovat.itse olen työskennellyt kuopion servicassa kohta sijaisena neljä vuotta ja anellut vakinaista paikkaa,mutta sitä en ole saanut, syitä on ollut monenlaisia.en tiedä minkäläiset tutkinto paperit pitäisi olla, koska olen ravintolakoulun käynyt ja dieettikokinkin tutkinto on takana.tottakai se turhauttaa,että mitään pitempi aikaista työtä ei servicalla ole tarjolla, joten olenkin muualta etsinyt töitä.haluan puolustaa sijaisia,koska ilman niitä ei tulla pärjäämään, valitettavasti meitä ei osata tarpeeksi arvostaa.puhun omista kokemuksistani,jotka ovat omat arpensa jättäneet.minulle olisi helpotus elämässä,jos saisin vakituisen työpaikan,mutta olisiko se sittenkään onnenpotku,jos työpaikalla on huono ilmapiiri,johon olen useasti servican työpaikoilla kokenut. vakituisille työntekijöille haluan sanoa,että jos ette halua tai teidät on potkittu pihalle servicasta, niin ei se työ ainoastaan servicassa ole on elämässä paljon muitakin työpaikkoja.voisi elämä olla paljon pahempaakin kuten ei olisi asuntoa eikä mitään toimeentuloa.itse olen nyt ainakin viellä työtö, mutta saan voimaa siitä että on katto pään päällä ja oma rakas vierellä ja lähimmäiset.olisihan noi asiat pahemminkin olla.kaikesta huolimatta voimia servican sijaisille sekä vakituisille työntekijöille.yrittäkää puhaltaa samaan hiileen.sillä teissähän se voima ja kunnia kiitos on. ei muuta kun kommentoimaan asiaa.........
töitä tekevien sijaisten puolesta
4
356
Vastaukset
- 658709
Epäasiallinen kohtelu työpaikalla on raskas taakka kannettavaksi. Pahempaa olisi tietysti olla ilman toimeentuloa.
Itse elin pätkätöillä n. 15 vuotta. Välillä olin täysin ilman työtä ja toimeentulo oli todella tiukkaa. Tuolloisissa kuvitelmissani vakinainen työpaikka olisi ratkaissut kaikki ongelmat. Lopulta minut vakinaistettiin työyhteisöön, jossa porukan päsmäri oli käynyt kimppuuni jo pätkätyöaikoina. Vakinaistamisen jälkeen tilanne meno kävi todella kieroutuneeksi, enkä saanut apua mistään tai keneltäkään. Päätin kuitenkin sinnitellä töissä toimeentulon vuoksi. Tämä itsepäisyys kävi vuosien mittaan terveyden päälle, mutta edelleen olen töissä ja nautin pientä palkkaa. Kokemuksesta viisastuneena sanon jokaiselle kiusatulle, että kannattaa nostaa kytkintä, mikäli se vain on taloudellisesti toteutettavissa.- sijainen75
hei.luin sun kirjoituksesi ja toivon sulle voimia työhön,olen kanssa ollut niissä työpaikoissa,jossa työ on ollut painajaista,joten sijaisena en mielelläni näihin paikkoihin mene ja vaikka taloudellisesti on tiukkaa,niin mielummin etsin toisen työpaikan kun jään siihen missä työ on painajaista.onhan tietysti mahdollisuus anoa siirtoa,jos työpaikalla esiintyy kiusaamista ja yksi vaihtoehtohan on liittoon ottaa yhteyttä.itselläni on käynyt viime kesänä että otin sairaslomaa työpaikan takia.no nyt olen työtön,mut elän onnellisesti kumppanini kanssa ja ei ole sressiä.tsemiä sinulle.
- vakkarilta
Sijaisille
Onneksi teitä on olemassa. Usein pelastatte päivän, tulette töihin lyhyillä varoajoilla ja autatte pitämään hommat kasassa tilanteessa, josta muutoin saattaisi kehkeytyä katastrofi. Hyvä ja luotettava sijainen on todella arvokas ja tarpeellinen.
Kuten joku tuossa sanoi, yhteistyössä on voimaa. Jaksattehan sijaiset ymmärtää myös vakityöntekijää. Koska voi olla, että sijainen joka ei tee työtä säännöllisesti, ei ehkä pysty tekemään työtä niin tehokkaasti kuin se jota kyseinen henkilö sijaistaa. Tästä johtuen vakityöntekijä voi joutua tekemään enemmän töitä ja mahdollisesti neuvomaan ja opastamaan sijaista. Tämä aiheuttaa lisäpaineita vakityöntekijälle (joka saattaa muutoinkin olla jo työn väsyttämä). Tämä ei tietenkään ole sijaisen vika, eikä hänen pitäisi missään nimessä joutua asiasta kärsimään. Ymmärrättehän kuitenkin, miksi vakityöntekijät eivät välttämättä jaksa olla kovin hyväntuulisia(?).
Ja sitten on tietysti työpaikkoja, joissa asiat vain ovat huonosti.
Voi kun pystyisimme ja haluaisimme kaikki ymmärtämään toisiamme paremmin, elämä olisi vähän helpompaa. - Kaikkeen syyllinen
Minäkin teen sijaisuuksia ja vieläpä samalla alalla ilmeisesti kuin sinä: kaupungin keittiöillä.
Teen tätä, kun ei muutakaan ole. Ei tämä mikään maailman paras työ ole. Tyhmäksi sitä vain itsensä tuntee, kun missään ei osaa mitään. Ei se taitojen puutetta ole, mutta kun joka paikassa on omat tyylinsä. Aina joku tulee narisemaan ja valittamaan, että ei saa tehdä noin vaan pitää tehdä näin. Ihan tyhmänä pidetään joka paikassa. Minkään talon tapoja ei tunne kunnolla. Vakituiset eivät muista kertoa heille itsestäänselviä asioita. Tulee vain paha mieli, kun joka paikassa tulee tunne, että on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. On tietysti mukaviakin paikkoja. Niihin menee aina mielellään.
Oma stressinsä on siinä, että illalla ei tiedä, soiko aamulla puhelin. Sijaisella ei ole säännöllistä palkkaakaan. Joskus olen sellaisissakin työpaikoissa ollut, että työpaikalla ollaan hirveän ärsyynyneitä, kun tulee myöhässä töihin. Mutta miten pääset ajoissa töihin, jos puoli seitsemältä soitetaan ja työ alkaa tasalta.
On myös ikävää, että sijainen on aina syyllinen kaikkeen. Minulle tullaan heti motkottamaan, jos joku asia on väärin, vaikka en ole edes tehnyt sitä. Esim. kerran työntekijä A valitti, että olen laittanut jonkun purkin väärään paikkaan (en ollut koskenutkaan siihen) ja siirsi sen muualle. Hetken kuluttua henkilö B tuli minulle motkottamaan, että miksi olen siirtänyt sen sinne. Kumpaankaan en ollut syyllinen. Tällaista ikävää aina sattuu.
Olisi kivaa, jos edes jossakin olisi varma olo ja tietäisi aina omat hommansa ja osaisi ilman kysymistä aloittaa päivänsä ja hoitaa omat työnsä. Jossain työskentelee yksin ja silloin kukaan ei ole neuvomassa. Onneksi perusasiat ovat samat kaikkialla, mutta sitten on aina jotain pikkujuttuja, jotka eivät edes tule mieleen. Ikävää on myös, jos allergialistat ja työnkuvaukset eivät ole ajan tasalla. Pitäisi olla selvänäkijä ja ennustaja näissä hommissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial151730Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1401712Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3041352Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221098Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101086- 132984
- 285965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3935- 10915
- 77897