Olen alle parikymppinen tyttö. Asun jo omassa kodissa. Käyn välillä äidin luona. Olen asunut äitini kanssa viimeksi kun olin lapsi, sitten minut laitettiin sijaisperheeseen vanhempieni alkoholi -ja mielenterveysongelmien takia. Olen tämän ansiosta kasvanut ihan hyvässä ympäristössä ja olen kiitollinen.
Tulen äitini kanssa pääosin toimeen, mutta välillä kun tappelemme kovaa, huudan hänelle täyttä kurkkua ja uhkaan häntä hakkaamisella, lyömisellä ja että vedän kohta turpaan. Haukun ämmäksi, huoraksi jne. Pari kertaa olen häntä tönäissyt tai heittänyt jollain pienellä esineellä.
Kai tämä käytökseni johtuu siitä kun isäni hakkasi äitiäni aina kun olin lapsi. Hakkasi monta kertaa sairaalaan, repi hiukset päästä ja pisti pitkin seiniä. Olihan mulla paska lapsuus mutta luulin kasvaneeni yli siitä.
No nyt kun olen aikuinen, pidempi ja vahvempi kuin äitini, minä en enää pelkää hänen huutamistaan enkä sitä, että hän heittää minut ja tavarani ulos. Taidan kostaa kärsimyksiäni hänelle, en anna hänen sanoa yhtään vastaan minulle tai suutun.
Kun tappelu yltyy, kohoan oikein suureksi ja uhkaavaksi, nostan nyrkkiä, ja äitini väistää tai käpertyt pieneksi ja hänen kasvonsa menevät irvistykseen, samalla tavalla kuin hän valmistautui faijan lyödessä häntä. Jollain sairaalla tavalla tunnen vallan tunnetta kun hän alistuu edessäni kuin faijan edessä joskus silloin. Enää se eukko ei mulle huuda eikä uhkaile.
Rakastan äitiäni, uskokaa tai älkää. En haluaisi tehdä tälläistä. Hän on vanha ja väsynyt ja onneton, hänellä on ollut elämässä pelkkää alusta asti. Hän on yksinäinen, ei kavereita, ei muita perheenjäseniä kuin minä. Mutta en jaksa hänen juopotteluaan, itkuaan, halejaan. En jaksa kun hän näyttää tunteita enkä minäkään hänelle ikinä puhu. Haluaisin että meillä olisi mukavaa niinkuin muillakin äideillä ja lapsilla, mutta niin ei ole eikä tule olemaan. Äitini elämä on kurja loppuunsa saakka.
Luulin olevani vahvempi, järkevämpi. Mutta olen vain säälittävä ihmisrukka, oikea jäte. Ei minusta tule koskaan mitään muuta kuin väkivaltainen ja tasapainoton hullu. Varmaan hakkaan tulevaa puolisoanikin sitten.
Melkein lyön äitiäni
6
300
Vastaukset
Hei
Kiitos elämäsi jakamisesta. Monen ihmisen kokemus on juuri sama: ”luulin olevani vahvempi, järkevämpi...”. Meistä kukaan ei ole niin viisas, vahva ja osaava kuin toivoisi olevansa. Olet joutunut kokemaan paljon vaikeita asioita elämässäsi, myötätuntoa sinulle, kenenkään lapsen ei pitäisi nähdä ja kokea sitä, mitä olet nähnyt ja kokenut. Osaat myös analysoida elämääsi ja kokemaasi.
Olet nuori ihminen, sinulla on elämä edessäsi ja voit itse vaikuttaa siihen, millainen elämästäsi tulee. Voi olla, että on aivan totta, mitä kirjoitat, kun kirjoitat, että taidat kostaa kärsimyksiäsi hänelle. Ja kuitenkin juuri se tuottaa sinulle pahaa mieltä. Rakastat äitiäsi, mutta tuon rakkauden osoittaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Näet myös äitisi elämän sellaisena kuin se on.
Jotta voisit saada pahan kierteen katkeamaan, tarvitset tukea. Minusta tuntuu, että hyötyisit siitä, jos voisit keskustella jonkun aikuisen ja ammattilaisen kanssa elämästäsi ja elämäsi valinnoista. Joskus myös etäisyys voi olla hyväksi. Usein elämässä käy niin, että on kuvitellut päässeensä jo jonkin asian yli, ja kuitenkin se asia on yhä uudelleen edessä. Ihminen muuttuu koko elämän ajan ja siksi joskus vanhoja asioita joutuu käsittelemään yhä uudelleen eri elämän tilanteessa.
Älä luovuta ennen kuin olet saanut apua, et ole tasapainoton hullu. Uskon, että löydät uuden ja hyvä suhteen äitiisi ja löydät myös puolison, jota osaat rakastaa sanoin ja teoin.
Toivon siunausta elämääsi
Päivi-pappi Hämeestä- Aloittaja kirjoittaja
Kiitos tästä vastauksesta.
- Kannattaa!
Aloittaja kirjoittaja kirjoitti:
Kiitos tästä vastauksesta.
Yksi hyvä ryhmä sinulle on alkoholistien aikuiset lapset http://www.aal.fi/ryhmat/ajat/
Sieltä saa vertaistukea toipumiseen eli tämä on itsenäinen ohjelma, joka perustuu uskoon, että perheen toimintahäiriö (esim päihteistä johtuva) on sairaus, joka vaikutti meihin lapsina ja vaikuttaa meihin aikuisina.
Ryhmässä on myös aikuisia kodeista, joissa ei väärinkäytetty alkoholia tai lääkkeitä, mutta joissa esiintyi muun laista kaltoinkohtelua, laiminlyöntiä tai epätervettä käyttäytymistä.
Kun saa tukea ja ymmärtämystä mistä on kysymys, saa tilanteen hallintaan ja pärjää tunteidensa kanssa paljon paremmin. - Aloittaja kirjoittaja
Kannattaa! kirjoitti:
Yksi hyvä ryhmä sinulle on alkoholistien aikuiset lapset http://www.aal.fi/ryhmat/ajat/
Sieltä saa vertaistukea toipumiseen eli tämä on itsenäinen ohjelma, joka perustuu uskoon, että perheen toimintahäiriö (esim päihteistä johtuva) on sairaus, joka vaikutti meihin lapsina ja vaikuttaa meihin aikuisina.
Ryhmässä on myös aikuisia kodeista, joissa ei väärinkäytetty alkoholia tai lääkkeitä, mutta joissa esiintyi muun laista kaltoinkohtelua, laiminlyöntiä tai epätervettä käyttäytymistä.
Kun saa tukea ja ymmärtämystä mistä on kysymys, saa tilanteen hallintaan ja pärjää tunteidensa kanssa paljon paremmin.Minulla ei ole mitään kirkkoa vastaan, mutta en itse kuulu kirkkoon enkä ole uskovainen. Tuo alkoholistien aikuiset lapset kiinnostaa minua, mutta tuo jumala -puoli vähän epäilyttää. 12 askeleen ohjelmassa, jota nuo ryhmät noudattat, kehotetaan antamaan elämänhallinta "jumalan" käsiin ("miten kukin jumalan käsittää"). Mutta minusta se vaikuttaa vähän oudolta. Jos ei usko jumalaan, kuinka voi antaa hallinnan 'korkeamman voiman' käsiin, tai luottaa sellaiseen?
Vähän niinkuin tuolla alkoholistien ryhmässä (jossa olen käynyt äidin mukana, avoimessa ryhmässä johon perheenjäsenet saavat tulla), siellä on tuo jumala -aihe välillä esillä. Saako tuolla ryhmissä ymmärrystä jos ei usko? - kokeile, katso
Minulla ei ole mitään kirkkoa vastaan, mutta en itse kuulu kirkkoon enkä ole uskovainen. Tuo alkoholistien aikuiset lapset kiinnostaa minua, mutta tuo jumala -puoli vähän epäilyttää. 12 askeleen ohjelmassa, jota nuo ryhmät noudattat, kehotetaan antamaan elämänhallinta "jumalan" käsiin ("miten kukin jumalan käsittää"). Mutta minusta se vaikuttaa vähän oudolta. Jos ei usko jumalaan, kuinka voi antaa hallinnan 'korkeamman voiman' käsiin, tai luottaa sellaiseen?
Vähän niinkuin tuolla alkoholistien ryhmässä (jossa olen käynyt äidin mukana, avoimessa ryhmässä johon perheenjäsenet saavat tulla), siellä on tuo jumala -aihe välillä esillä. Saako tuolla ryhmissä ymmärrystä jos ei usko?Ei kannata tuohon (kuka mihinkin uskoo) asiaan takertua vaan voithan kätdä tsekkaamassa pari kertaa mikä meininki siellä on.
Ei se mihinkään sido tai velvoita,
Monia helpottaa tieto ettei ole ainoa joka on kokenut moista ja joka kipuilee noiden asioiden kanssa ja etsii keinoja joilla saa tunteensa ja tilanteen hallintaan rakentavalla tavalla ettei ne läiky yli, kuulee muiden alkoholistien lapsina kasvaneiden tarinoita ja selviytymiskeinoja. Löytää vuorovaikutusta asiasta ja sanoja ololleen yhdessä muiden ryhmäläisten kanssa.
Mielestäni tuo on konkreettista helpotusta ja eteen päin menoa sen sijaan että yksin velloo noissa muistoissaan jotka ottavat vallan aikuisen käytöksestä.
Jätä sikseen ellei nappaa, mutta aina kannattaa käydä katsomassa sopisiko tuollainen vertaistukiryhmä sinun tilanteeseesi.
Tsemiä mitä teetkin! - Satu.
Minulla ei ole mitään kirkkoa vastaan, mutta en itse kuulu kirkkoon enkä ole uskovainen. Tuo alkoholistien aikuiset lapset kiinnostaa minua, mutta tuo jumala -puoli vähän epäilyttää. 12 askeleen ohjelmassa, jota nuo ryhmät noudattat, kehotetaan antamaan elämänhallinta "jumalan" käsiin ("miten kukin jumalan käsittää"). Mutta minusta se vaikuttaa vähän oudolta. Jos ei usko jumalaan, kuinka voi antaa hallinnan 'korkeamman voiman' käsiin, tai luottaa sellaiseen?
Vähän niinkuin tuolla alkoholistien ryhmässä (jossa olen käynyt äidin mukana, avoimessa ryhmässä johon perheenjäsenet saavat tulla), siellä on tuo jumala -aihe välillä esillä. Saako tuolla ryhmissä ymmärrystä jos ei usko?Olen päälle 20-vuotias tyttö ja käyn AA:ssa, vaikken ollenkaan usko yliluonnollisiin asioihin, ja kannustan sua käväisemään ryhmässä :)
Ryhmässä on aina välillä puhetta, että oma korkeampi voima voi olla mikä tahansa asia, mitä pitää itseä korkeampana asiana, esim. itse elämä tai AA tai luonto.
Noissa ryhmissä toiset kyllä puhuvat usein nimen omaan Jumalauskostaan. Mutta ei tuolla ole takerruttu siihen, mihin uskon (ja siellä on toinenkin jäsen, joka ei yliluonnollisiin asioihin usko). Ollaan kaikki tasavertaisia ryhmän jäseniä ja saamme toisiltamme yhtä lailla tukea.
Noissa ryhmissä on kuitenkin hyvä välttää sitä, että liian pontevasti sanoisi, ettei usko korkeampiin voimiin. Oon saanut tuosta asiasta aika turhia väittelyitä aikaiseksi omassa ryhmässäni, kun olen kantani ilmaissut.
Tosi mukava tuo meidän AA-ryhmä, ja sen perusteella suosittelen kyllä kaikenlaisia tuon tyyppisiä vertaistukiryhmiä :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724989Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164699- 804183
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1014097Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33288Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223104- 352838
- 282777
- 402753
- 372752