Suositelkaapa asiantuntijat, mikä pyörä minun kannattaisi ostaa. Ajan kesäaikaan päivittäin 20-30km. Vedän välillä pyörän kärryä, jossa kaksi lasta. Aion alkaa ajaa myös työmatkat pyörällä kesemmällä. 12km suunta. Pyörätiet ovat täällä tosi huonokuntoisia. Lenkistäni osa on sora- ja hiekkatietä.
Olen 173cm pitkä nainen ja ongelmana on ollut maastopyörän ajoasento. Ottaa niskoihin niin, että pää ei liiku seuraavina päivinä lenkin jälkeen suuntaan eikä toiseen. (kulumia niskassa), joten ajoasennon tulisi olla melko pysty.
Entisistä pyöristä paras on ollut miehen vanha Merida, viime kesänä käytettynä ostettu tunturi naisten joku perus huonoin.
Haluaisin nyt kerrankin ostaa itselleni kunnon pyörän, jolla ajan vuosia. Hinnallakaan ei sillä tavalla ole niin väliä, mutta ei nyt tuhansia euroja kuitenkaan.
Mikä olisi rungon oikea koko, entä rengaskoko, pyörän malli? Mikä on hyvä merkki? Haluan, että pyörällä myös pääsee kunnon vauhtia, mummikset eivät ole minua varten.
pyörän valinta
10
374
Vastaukset
- nojailija
Hanki nojapyörä.
Hintaa tulee, mutta ei välttämättä tuhansia. Niska-. selkä-, ranne- tai takapuolen ongelmat saa unohtaa saman tien. Pyörät tehdään aika pienissä erissä kunnon osista, joten odotettavissa oleva käyttöaika on pitkä.
Varoituksen sana näistäkin. Älä osta sitä halvinta. Kestävyyttä ja hyvää kyytiä arvostavalle löytyy paljon vaihtoehtoja sieltä keskihintaisista.- fhhcgg
Siis mikä on nojapyörä??
- LZ 127
fhhcgg kirjoitti:
Siis mikä on nojapyörä??
Nojapyörä on sellainen polkupyörä, jolla ajetaan hieman formula-auton ajoasentoa muistuttavassa asennossa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nojapyörä
Nojapyörä on tasaisella tavallista pystypyörää nopeampi, mutta ei mäkien nousuun yhtä hyvä. Nojapyörä on selkävaivaisille joskus ainoa mielekäs ratkaisu, mutta hinnat ovat pienten valmistuserien ja hieman monimutkaisemman rakenteen vuoksi valitettavasti pystypyöriä selkeästi korkeampia. - nojailija
LZ 127 kirjoitti:
Nojapyörä on sellainen polkupyörä, jolla ajetaan hieman formula-auton ajoasentoa muistuttavassa asennossa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nojapyörä
Nojapyörä on tasaisella tavallista pystypyörää nopeampi, mutta ei mäkien nousuun yhtä hyvä. Nojapyörä on selkävaivaisille joskus ainoa mielekäs ratkaisu, mutta hinnat ovat pienten valmistuserien ja hieman monimutkaisemman rakenteen vuoksi valitettavasti pystypyöriä selkeästi korkeampia.Ei nojapyörä ole sen huonompi mäessä, siinä vain ei voi nousta polkimille runttaamaan. Siispä pitää osaa pyörittää ja käyttää oikeita välityksiä. Tai omata kunnon tykkireidet. ;-)
Minusta aloittajan ongelmissa nojapyörä on ihanteellinen vaihtoehto. Niskan ongelmat johtuvat pää takakenossa pyöräilystä. Siitä ei pääse eroon millään normipyörällä nykyisin. Kolmipyöräinen nojapyörä on tosi huoleton kaikilla alustoilla pystyssä pysyvä ja siksi hyvä kärryn vetämiseen myös. Noinkin pitkillä päivittäisillä ajomatkoilla pyörän edut tulevat hyvin käyttöön.
- Pyörällä liikkuja
Huonot tiet puoltavat leveitä renkaita. Lastenkärryjen vetäminen huonoilla teillä edellyttää keveiden eli hitaiden vaihteiden tarvetta. Halu päästä nopeasti puolestaan nopeita vaihteita.
Hitaista nopeisiin yltävä vaihdeskaala puoltanee ulkorattaallisia vaihteita, jollaisesta kysyjällä lienee kokemustakin maastopyörällä ajosta.Leveät renkaat ovat tyypillisesti maastopyörien ominaisuus mutta kyllä Hybridi -tyyppiseen pyöräänkin saa leveämpää rengasta. Molempia pyörätyyppejä löytyy ulkorattaallisella vaihteistolla.
Pysty ajoasento mielletään lähinnä kaupunkipyörien ominaisuudeksi. Toisaalta itselläni on käytössä kaksi hybridi tyylistä pyörää, joista toisen ajoasento on 'pappamaisen' (= kysyjälle 'mummomaisen') pysty lyhyen runkogeometrian ansiosta. Sillä tekee mielellään lyhyet kauppareissut. Tuolta osin voineekin sanoa, että pyörässä pysty ajoasento ja nopea liikkuminen (samoin kuin voimaa vaativa kärryjen vetäminen) ovat tietyllä tapaa ristiriitaisia vaatimuksia. Mutta toki itsekin ajoin tuolla 'pappa' -hybridilläni pidempiä matkoja lainkaan nurisematta kun se oli vielä ainoa pyöräni.
Kaupunkipyörissä yleisimpänä vaihtoehtona on tarjolla sisäinen napavaihteisto, jonka sopivuutta kysyjän tarpeisiin hieman epäilen lähinnä hänen nähdäkseni tarvitseman laajalle ulottuvan vaihteiden välitysalueen johdosta.
Tänä päivänä pyörän merkki ei ole välttämättä se kaikista määräävin kriteeri laadukasta pyörää valitessa. (Toki joukko merkkejä esiintyy keskusteluissa useimmin, mm. Cannondale, Felt, Giant, Kona, Nishiki, Merida, Specialized). Määräävämpää laadukkuuden kannalta on hinta. Jos raha ei tee tiukkaa niin alkaisin katsella kysyjälle pyörää 1000 - 1500 - 2000eur haarukasta.
Sopiva/mieleinen (=nautinnollinen) ajoasento on mielestäni yksi pyörän tärkeimmistä ominaisuuksista. Siihen vaikuttaa rungon koko ja geometria. Nuo yhdistettynä käyttötarpeita vastaavien ominaisuuksien kanssa ohjaavat omia pyörävalintojani. Rengaskoko eikä pyörän malli ole itselläni määrääviä tekijöitä. Käytössäni on sekä 26" että 28" renkain varustetut pyörät ja molempiin olen tyytyväinen. Sopivin pyörän malli on se, joka tarjoaa nautittavimman ajoasennon ja -tuntuman (=fiiliksen). Parhaaseen valintaan päätyminen niin koko kuin mallivalinnassa edellyttää mahdollisimman kattavaa ominaisuuksien vertailua koeajojen merkeissä.
Lopuksi vinkkaisin vielä toistakin foorumia siellä vastikään käynnissä olleen keskustelun kautta. Kyseisellä foorumilla väijyvät innokkaat haukat olisivat varmaan valmiita antamaan vinkkejään, ellei haulla satu jo löytymäänkin sopivaa aihetta. (Haun kättäminen/oman kysymyksen jättäminen edellyttää rekisteröytymistä).
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50632-Cyclocross-hybridi-vai-maastopy%F6r%E4 - Alkup. Maantiepyöräi
Teräsrunkoinen yleispyörä droppitangolla on kaiketi järkevin vaihtoehto. Et voi ostaa suoratankoista, koska niskasi takia siihen ei voida tehdä riittävän matalaa ajoasentoa. Pyörän koon tulee olla sentilleen oikein, jotta ajoasento on mukava.
Konan Rove on ainoa, jota saanee hyllytavarana Suomesta. Satulan joudut varmasti vaihtamaan muutaman kymmenen milliä leveämpään, naisten satulaan. Tanko kannattaa myös miettiä, koska Roven tanko on todennäköisesti liian leveä sinulle.
Oleellista on ostaa pyörä paikasta, joka osaa sen mitoittaa oikein. Vähänkin väärin mitoitettu pyörä tarkoittaa sitä, että ajoasento on huono ja ottaa niskaasi. Todennäköisesti syy kipuihin muuten on pyörän pituus, ei niinkään tangon korkeus.- Pyörällä liikkuja
"Pyörän koon tulee olla sentilleen oikein, jotta ajoasento on mukava."
Ja noiden senttien on osuttava paitsi ajajan mittoihin niin myös mieltymyksiin. Sama asento ei sovi jokaiselle, sillä ihmiset ovat yksilöitä. Siitä on olemassa vahvaa kokemusperäistä näyttöä.
ps.
Tuonne edellä laittamani linkin taakse sivulle 4 tuli muuten nimimerkin 'stenu' erittäin asianatuntevaa analyysia eri pyörämalleihin liittyen. - hyfyyfy
droppitangolla vasta niskavaivoja saakin.. pyörän oikea mitoitus on silti ratkaisevinta.
- taina32
Kiitos hyvistä vastauksista. Nyt on lähdettävä koeajokierrokselle. Tietää ainakin vähän, mitä asioita pitää ottaa huomioon pyörän valinnassa. Tulevaisuudessa katsastan varmasti tuon nojapyöränkin. Nyt vielä pyörältä vaaditaan niin monta eri ominaisuutta, että siihen suuntaan en vielä uskalla lähteä.
Mietin kyllä myös sitä vaihtoehtoa, että jättäisin vanhan tuntskan lastenkärrynvetopyöräksi rauhallisille pyörälenkeille ja ostaisin reippaampaan ajoon ja työmatkalle uuden pyörän. Taitaa olla paras ratkaisu näin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171