VW Passatin kiihtyvyys katosi talvipakkasella

Passatmies

Minulla on muutaman vuoden vanha VW Passat, josta takuuaika on jo mennyt ohi. Tammikuun n. 3 viikon tiukan pakkasjakson aikana huomasin ettei autoni enää kiihdy normaalisti vaan hyvin hitaasti. Ennen kovia pakkasia ongelmaa ei ollut. Samaan aikaan ongelman ilmaantumisen kanssa myös dieselhiukkassuodattimen merkkivalo syttyi palamaan ja viimeiset melkein 2 kk ongelma on ollut joka kerta kun olen ajanut. Toiveeni että ongelma olisi korjaantunut itsestään pakkasten mentyä oli turha.

Samainen dieselhiukkassuodattimen merkkivalo paloi myös viime kesänä, sillä erolla että en huomannut auton kiihtyvyyden olleen tuolloin kadoksissa. Koetin vaivaan huoltokirjaohjetta, että pitäisi ajaa 15 min 2-3 vaihteella -ei auttanut. Sitten vein auton korjaamolle 1,5 viikon ja reilun 1000 km ajelun jälkeen kun minulla oli muutenkin määräaikaishuolto edessä. Merkkikorjaamolla veloitettiin itse vian etsimisestä n. 200€. Tuolloin viime elokuussa minulle sanottiin, että merkkivalo palaa johtuen anturiviasta eikä suodattimen tukkeutumisesta. Anturin vaihto olisi maksanut 500€, mutta en antanut siinä tilanteessa vaihtaa anturia tietoisella riskillä. Huoltopäällikkö ei oikein tykännyt päätöksestäni. Hain auton huollosta. Kun sitten seuraavana päivänä olin ajanut n. 30 km huollon jälkeen, niin kyseinen merkkivalo sammui! Olin erittäin tyytyväinen tuolloin päätökseeni. Sitten tammikuussa merkkivalo syttyi ensimmäistä kertaa sitten elokuun.

Luin jostain toisesta netin autokeskustelustasta, jos nyt oikein muistan, että ajotietokone luulee että suodattimessa olisi vikaa, oli vikaa tai ei. Tai vika on pelkästään anturissa ja ajotietokone estää auton normaalin kiihdyttämisen ettei auto rikkoontuisi, vaikka kyseistä riskiä ei olisikaan? Pakko mun on kuitenkin kesäksi auto kuntoon saada, sillä nykyinen hidas kiihtyvyys on turvallisuusriski ja olen muiden tielläliikkujien tukkeena. Maantieajo on sinänsä onnistunut muuten ihan ok, mutta valtatiellä saatan joutua vaihtamaan vaihdetta kunnon ylämäen kohdalla osuessa viitoselta neloselle ja auton hyytyessä. Olisiko asiantuntemusta tai kokemusta vastaavasta viasta ja kuinka se olisi järkevää kustannuksia säästävästi korjauttaa vs. viedä muitta mutkitta VW:n merkkikorjaamoon? Vai viedäkö merkkikorjaamoon maakuntaan Sisä-Suomeen tai ei-merkkikorjaamolle?

Kiitoksia vastaajille!

4

412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bensa kuski

polttoaine hyytynyt suodattimeen. diesel ongelma ei voi mitään. vaihda bensa autoon niin onkelma ratkeaa.

• kannattaatarkistaa

Itsellä hävisi tehot, kun egr-venttiili alkoi tukkeutua. Vaihto n. 500 e. Merkistä ja huoltomiehestä riippuen pystyy puhdistamaan. N 100 e.

• ei polttoainevika
        kannattaatarkistaa kirjoitti:

Itsellä hävisi tehot, kun egr-venttiili alkoi tukkeutua. Vaihto n. 500 e. Merkistä ja huoltomiehestä riippuen pystyy puhdistamaan. N 100 e.

Ei kuulosta polttoaineongelmalta. VWssä on niin hyvä polttoaineen takaisinkierrätys polttoainesuodattimelle, että sillä voisi moottorin lämmettyä ajaa kesädieselillä talvella.

• Kiusallinen häiriö

Mulla oli vastaavanlainen ongelma takavuosina 2.0 (170hv) tdi-moottorissani. Moottorin varoitusvaloa syttyi ja tehot hävisivät. Silloin autollani oli ajettu n 90.000. Autolla pystyi ajamaan, mutta oli laiska.
      Viaksi todettiin anturivika, joka pudotti turbon pois pelistä. Anturin vaihto kaikkineen maksoi hieman yli satasen, en tarkkaa summaa muista, ja se tehtiin odottaessa. Sen jälkeen toimi ongelmitta eikä vika toistunut. Nyt minulla onkin auto vaihtunut samanlaiseen, mutta uuteen, jolla ajettu n 50.000 ja tulee ensi kesänä kaksi vuotta ostosta.
      Hiukkassuotimella tai millään muullakaan 'oikealla' vialla ei tässä tapauksella ollut mitään tekemistä. Kiusallinenhan tuo anturivikakin on, mutta matkaa se ei katkaise.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe