Kaksi määräaikaista työsuhdetta, kumpi vakinaistetaan?

tiuku4

Meillä töissä tilanne se, että olen tullut äityisloman sijaiseksi ja täten olen syyskuuhun asti määräaikaisella sopimuksella. Lupailtiin kovasti, että on suuri todennäköisyys, että voivat tarjota vakinaisen paikan. Tämä vaikutti paljon päätökseeni ottaa tämä työ vastaan.

Nyt työpaikkani tilanne on se, että kollegani (vakinaisessa työsuhteessa) on sairastunut vakavasti ja luultavasti hän ei koskaan enää palaa töihin. Tämän vuoksi olemme hakemassa uutta määräaikaista työntekijää syksyyn asti. Esimieheni on puhunut nyt, että on suuri mahdollisuus, että tämä uusi työntekijä vakinaistettaisiin syksyllä kollegani sairauden vuoksi.

Mietinkin nyt, että onko mahdollista vakinaistaa tämä uusi työntekijä minun ohitseni vaikka olen ollut täällä pidempään ja vaikka olenkin äityisloman sijainen? Teemme kuitenkin samaa työtä.. ja minulle on kovasti lupailtu, että vakinaistaminen onnistuisi.

10

1756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makewa

      Työnantajalla on oikeus palkata tehtävään sopivaksi katsomansa henkilö. Mikäli työnantaja haluaa, voi se palkata vaikka kolmannen osapuolen suoraan kyseiseen tehtävään vakituiseen työsuhteeseen.

      • Anonyymi

        Riippuu onko kyse julkisen sektorin työpaikasta, jossa pitää ottaa aina pätevin. Siis pitäisi ottaa pätevin/ tekevin, mutta käytännössä rikotaan lakia ja otetaan samanhenkisiä tuttuja vätyksiä.


    • hae paikkaa

      Kyllä sen aina voi riittauttaa ja tiputtaa pomon kaverit sinne minne ne kuuluukin. Elikkä jos sinulla on yhtä hyvä ammatillinen koulutus, kokemus yms. niin ei sinua ihan helpolla ohiteta. Ota yhteyttä luottamusmieheesi. Tuo on ihan yleinen tapa ohitella "varmat sijaiset" ja ottaa talon ulkopuolelta joku vakituikseksi, mutta ei se ole mitenkään luvallinen ellei ole jotain sellaista hakukriteereissä jolla pystyy sut ohittaan. Kerrot pomolle että olet myös kiinnostunut.
      Haet sitä paikkaa joka tapauksessa ja keskustelet valmiiksi luottamusmiehen kanssa.
      Et ole liian kiltti jonka kaikki saa ohitella.

    • ent yrittäjä

      Kun määräaikainen työsuhde päättyy, työnantajalle ei ole minkäänlaista velvoitetta jatkaa tai vakinaistaa kyseistä työsuhdetta. Työsopimuslaki ja TES sanoo ihan yksiselitteisesti, että työnantaja ottaa ja erottaa työntekijän, eikä siinä ole kellään, ei sen paremmin luottamusmiehillä kuin kellään muullakaan nokan koputtamista.

      Jos olet kiinnostunut kyseisestä tehtävästä, kerro se työnantajalle selkeästi, ja vakuuta työnantaja omalla työpanoksellasi jäljellä olevan määräaikaisuuden puitteissa, että juuri sinä olet se ahkerin ja pystyvin kyseiseen tehtävään. Ahkeraa, tunnollista ja pystyvää työntekijää ei yksikään työnantaja päästä tänä päivänä käsistään.

      • PiiviHee

        Ei pidä paikkansa. Itse olen ollut noin 11 määräaikaisessa työsuhteessa (3 samaa). Tehnyt työni aina hyvin. Jokainen työnantaja ylistänyt aina suoritustani. Viimeisessä työsuhteessa pomoni totesi, että miten sä jaksat olla aina noin kiinnostunut.... niinpä niin.

        Mutta vakituiseen virkaan itseni ohi on aina siirtynyt joko vanha tuttu, tutun tuttu, perheen jäsen tai pahinta äiti, jonka kanssa työnantajalla on ollut enemmän löpistävää. Kyllä ainakin noissa paikoissa missä itse olen ollut, tärkein kriteeri ei ole työpanos vaan se, miten komppat yhteen työnantajan kanssa.

        Pahiten ottaa tunnon päälle olla ahkera, tunnollinen työntekijä, erinomaisin opiskelusuorituksin, ja taas työttömänä.


      • Anonyymi
        PiiviHee kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa. Itse olen ollut noin 11 määräaikaisessa työsuhteessa (3 samaa). Tehnyt työni aina hyvin. Jokainen työnantaja ylistänyt aina suoritustani. Viimeisessä työsuhteessa pomoni totesi, että miten sä jaksat olla aina noin kiinnostunut.... niinpä niin.

        Mutta vakituiseen virkaan itseni ohi on aina siirtynyt joko vanha tuttu, tutun tuttu, perheen jäsen tai pahinta äiti, jonka kanssa työnantajalla on ollut enemmän löpistävää. Kyllä ainakin noissa paikoissa missä itse olen ollut, tärkein kriteeri ei ole työpanos vaan se, miten komppat yhteen työnantajan kanssa.

        Pahiten ottaa tunnon päälle olla ahkera, tunnollinen työntekijä, erinomaisin opiskelusuorituksin, ja taas työttömänä.

        Ei suomalaisessa työelämässä arvosteta työtä tekevää, vaan perseennuolijaa ja tuttua.


    • aina uusi työ

      Tätäthän tää elämä on. Itse olen ollut viimeiset 20 vuotta aina se väliinputoaja, vaikka työni olenkin aina suorittanut kiitettävästi. Olen ainakin oppinut sen, että työllä ja hyvällä suorituksella ei tässä elämässä välttämättä menesty. Tärkeintä on ajoitus, laaja tuttavaverkosto ja puhdas onni.

    • Raadollinen totuus

      Ruskealla kielellä pääsee pitkälle!

    • Anonyymi

      Tuollaista voi työpaikoissa tapahtua. Todella tökeröä, jos eivät edes kysy sinulta, haluaisitko hakea vakituiseen paikkaan. Miten kävi, haitko tai saitko jatkoa? Onko jollekin muulle käynyt samoin? Minulle joitain kertoja. Yhtäkkiä muka sääntönä on, että juuri tietyn paikan ihminen vakinaistetaan tai työsuhdetta jatketaan, tai täysin uusi otetaankin nopeasti ja saa sitten jatkaa.

    • Anonyymi

      Hanki itsellesi hyvä asiamies valvomaan oikeusuksiasi. Mailman paras ja eniten käytetty asiamies on nimeltään Smith&Wesson. Se on lopullinen ratkaisu työsuhderiitoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe