Olemme kuljeskelleet yhdessä jo parivuotta, pitäen omia asuntojamme.
Nyt on ajankohtaista yhteen muutto. Minä omistan jo oman asuntoni velattomasti, avokki omistaa lähes kokonaan maksamattoman yksiön lähiöstä.
Olemme jonkin kerran keskustelleet tästä yhteen muutosta, jotenkin on jäänyt sellainen maku että tästä ei tule mitään hyvää.
- Avokki ei tunnu ymmärtävän että hänellä ei ole varallisuutta tai maksukykyä ostaa 50 % minun asunnosta. Haluaa sitä tasanomistusta aivan järjettömästi.
- Vaihtoehtoisesti olen vihjaillut aivan uuden asunnon ostamista, tähänkin avokki olisi haluamassa 50 % omistuksella mukaan, millään en saa sitä ymmärtämään ettei hänen tulot ja varallisuus tähänkään riitä.
- En ymmärrä miksei muu omistusosuus kuin 50 % käy mitenkään?
En tietenkään halua lähteä lähiöön asumaan, pieneen kaksioon.
Tai yksiöön keskustassa.
Mitä minulta jää nyt ymmärtämättä?
Voiko naiseni mielenmaisema olla oikeasti näin tyhmä, ei hahmottaisi taloudellisia realiteettejä.
En halua sellaista tilannetta että kaikki avokin tulot menisivät lainanmaksuun, elämiseen ei jäisi mitään, millaista elämää sekin olisi, olen kokenut muutaman vuoden kun omaa asuntolainaani maksoin pois kaiken mitä kykenin.
Voiko asian kiteyttää seuraavaan, kumppanin valinnassa pitäisi pidättäytyä samanlaisessa taloudellisessa tilanteessa oleviin?
Parisuhde solmuunko rahan takia.
37
828
Vastaukset
- en tiedä
Jaa, enpä osaa sanoa. Sitten on kai parasta että ette muuta vielä yhteen vaan naisesi säästää rahaa. Itse asun vieläkin vuokralla vaikka voisin ostaa oman asunnon. Olen ollut 12 vuotta vakiduunissa ja tienaan suht hyvin eli velkaa ei tarvii ottaa vaan voin ostaa kasion käteisellä vaikka. Olen minä katsellut asuntoja ja ehkä tänä vuonna ostan oman asunnon.
- mkjmkjhumju
Miksi ap haluaa itse päättää, millaiseen asuntoon avokilla on varaa? Jos hän pystyy sen itse maksamaan, niin mikä on ongelma?
Minulla on tilanne, jossa avokkimies asuu minun asunnossani, mutta lasten takia on pakko hankkia suurempi. Hänellä olisi tuloja asuntolainansa maksamiseen, mutta ei halua sitä tehdä, vaan haluaa, että minä ostaisin meille isomman asunnun minun rahoillani. Mielestäni ap:n "ongelma" on mukavampi. - asddfgf2
mkjmkjhumju kirjoitti:
Miksi ap haluaa itse päättää, millaiseen asuntoon avokilla on varaa? Jos hän pystyy sen itse maksamaan, niin mikä on ongelma?
Minulla on tilanne, jossa avokkimies asuu minun asunnossani, mutta lasten takia on pakko hankkia suurempi. Hänellä olisi tuloja asuntolainansa maksamiseen, mutta ei halua sitä tehdä, vaan haluaa, että minä ostaisin meille isomman asunnun minun rahoillani. Mielestäni ap:n "ongelma" on mukavampi.Eihän hänellä ongelmaa olekkaan, JOS tuo puoliso pystyisi hoitamaan osuutensa. Ongelmana on ettei hän usko hänen pystyvän.
Joka voi olla totta tai ei.
Asukaa yhdessä hetki, ja pistä tuo puolisosi säästämään sellainen summa tilille, jonka hän maksaisi muutenkin omaa lainaosuuttansa. Jos hän kykenee siihen vuoden parin verran, niin eiköhän hän pysty siihen myös sen jälkeenkin. ja sittne parin vuoden päästä ostatte sellaisen asunnon minkä molemmat haluatte, ja hänelläkin on säästössä sitä omaa osuuttansa.
- tasa-arvo ei aina
ei varmaankaan tarvi saman tuloista etsiä. aloita sillä että kerrot mikä on asuntosi arvo tällähetkellä ja sano paljon lainaa hän sen osuuden ostoon tarvitsisi. jos mitään raha-asioista tajuaa rupee asiaa tutkimaan. vinkkinä kehoittaisin istuttamaan hänen kanssaan koneen ääreen ja menemään pankin sivustoille: siellä saa kyllä tehyä tarkat laskelmat, tulot miinus lainalyhennys - miinus oma osuus yhtiövastikkeesta miinus sähkölasku miinus muut kulut / kuukausi... jos alkaa yskimään laina lyhennyksen jälkeen, niin tiedät mitä mieltä oli muiden kulujen maksajan nimestä... omassa parisuhteessa tilanne on se että mun tulot ja vakuudet ei omakotitalon osuuteen riittäneet, miehen riitti. hän halusi omakotitalon, joten kompromissi: olen "vuokralla" eli maksan hänelle osan siitä hänen lainalyhennys osuudestaan ja maksan muista kuluista omat osuudet - hänen matikallaan maksusuhde on 40/60 mutta mun matikalla se on 30/70. asia ei häntä häiritse, mulle unelma olisi 50/50 ja kun mua asia "rassaa" muistan että talopapereissa on hänen nimi pelkästään.
- Sama varallisuus
Itsellä oli sellainen tilanne, että itsellä täysin maksettu velaton asunto, josta itse maksoin sähköt vedet ym.
Nainen (todella kaunis) tuli siihen asumaan kihlattunani alaikäinen poika mukanaan. Nainen asui aiemmin vuokralla ja sai tukia.
Kun nainen muutti yhteen kanssani, lähti sata euroa tuista pois.
Olin paljon reissuhommissa, ja naisen olisi pitänyt ostaa itse edes ruokaa jääkaappiin itselleen ja pojalleen kun muuten sai asua ilmaiseksi.
Tuo sata euroa oli vuoden aikana naiselle ylitsepääsemätön juttu, eli lähti pois jotta saa sen tukina taas takaisin.
Töitähän ei toki noin kaunis nainen voinut tehdä, kun jo kauneuden takia kaikki pitää saada muutenkin.
Vastauksena kysymykseen: Kyllä, kannattaa seurustella vain oman tasoistensa kanssa.
Jos itse ei ole tukien käyttäjä, ei kannata tukien käyttäjiin seota ollenkaan.
Sama varallisuustaso selventää kummasti tilanteita.- joopa joo...
""Vastauksena kysymykseen: Kyllä, kannattaa seurustella vain oman tasoistensa kanssa.""
Tuohon yhdyn 100% ja sitä kokeneena. Siitä ei tule mitään. Ei koske pelkästään varallisuutta vaan elämän katselmusta ja yhteiskunnan toiminnan ymmärtämistä. Huh mitä tapauksia tapasin nuorempana vaikka kuvan kauniita olivatkin. Nooh yhden yön juttuja niistä tulikin.
- 3900€/kk käteen
Ei sossutuettujen kanssa pidä seurustella.
Lähes aina parempiosaisien kanssa ilmenee jonkinlaista talous ongelmaa.
Joten pysytään vain samassa sosiaaliluokassa.
Köyhät pysykööt köyhien kanssa, ja köyhtykööt lisää. - mies 28v
Niiin, ilmeisesti teidän tilanne on se että sinulla on esim. 700e/kk laittaa asuntoon ja naisella 500e/kk. Mutta, mitä jos tekisittekin niin että muuttaisitte sellaiseen asuntoon missä tuon 500e/kk riittäisikin per nuppi.Sinullehan tuosta tietysti jäisi hyvää tuo 200e/kk. Tuon voisi tehdä myös yhteisen omistusasunnon kohdalla , molemmat myy asunnot, maksetaan puoliksi (eli naisen koko käteenjäävä osuus) ja loppu velkaa joka maksetaan puoliksi.
- PaskaJaska
Taas joku on ehdottelemassa aivan käsittämättömiä, että parempiosainen maksaisi ensin puolet ja sitten kompensoisi toisen olemattomia tuloja.
Viellä ehdottaa että ostettaisiin Pxrsreikä pieni asunto, johon aloittajan naisen tulot riittäisivät, kannattaisi lukea koko lyhyt ketju ajatuksella.- mies 28v
Vinkki, älä ikinä muutan kenenkään kanssa yhteen!
- Dolce&Cabana
Sossut - aina sossuja.
- Miksi kaikkien pitäisi vaeltaa kurjuudessa ja köyhyydessä, vaikka voisi olla ylpeästi varakaskin.
- Verottaja pitää kyllä tasapäistämisestä huolta.
- Pitäkää sormenne erossa köyhistä. - höhöhöö
Minusta tuo kumppanisi kuulostaa vain järkevältä. Hän petää varman päälle, jos nyt eroattekin, ettei hän jää täysin katotta asumaan. Jos puolet asunnosta on hänen, et voi heittää häntä pihalle vain sen takia, että nyt erottiin ja naamasi vituttaa, asunto on muuten minun.
Mieti omalla kohdallasi tilannetta. Eikö sinua ärsyttäisi, jos kumppanisi sanoisi sinulle koko ajan, ettei ole vartaa, ei ole varaa, vaikka mahdollisesti sinulla maksukykyä löytyisi? Eikö se vaikuttaisi enemmän holhoukselta, kuin kahden järkevän, aikuisen keskustelulta? - 518
Paras panna se oma asunto vuokralle, ja muuttaa noiden naikkosten kanssa vuokraasuntoon.
Sittenpähän ymmärtävät kulujen suuruuden, 50% vuokraosuus on reilua.
Jääpähän sitten sen omanasunnon vuokratuotto asunnonomistajan taskuun. - hmmmmmmmmmm
Itse olen onnistunut aina valitsemaan oikein todellisia saaliita kumppaneiksi mitä tulee mm. kotitöiden "jakoon". Kun lähdetään kerrostalosta muunlaisiin asumismuotoihin niin se palkattoman pakollisen työn määrä ei ole enää mikään pikkujuttu jos se kaatuu yhden niskaan. Tältä pohjalta en oikein lähtemällä lähtisi ilmaiseksi kunnostamaan, ylläpitämään ja parantelemaan toisen omaisuutta jonkinlaiseksi palvelusväeksi jollain nimellisellä prosenttiosuudella. Käsittääkseni mahdollisen eron sattuessa ei ole myöskään mikään pakko osittaa sitä omaisuutta tasan puoliksi jos siinä vaiheessa siltä tuntuu ettei se panostaminen asiaan ole kuitenkaan ollut ihan siinä mittakaavassa mitä omistusosuudet antaa ymmärtää. Se on tietenkin eri asia osaako kukaan nykyään olla millään tavalla reilu kenellekään edes hyvinä aikoina, saati jos on hieman riidantynkää.
Suotta naistasi tyhmäksi haukut. Asiasi voi esittää sitäkin asiaa korostaen että sinä itse et halua asuntoon jollaiseen naisellasi olisi kohtuudella varaa vaikka keskityt nyt täysin syyttämään naistasi siitä ettei hän halua sinun valitsemaasi ympäristöön. Pata kattilaa soimaa! Sinä olet kärsinyt helvetin tuskia maksellessasi asuntosi velattomaksi mutta vaikka naisesi olisi nyt valmis samanlaiseen työrupeamaan liian kalliilla asunnolla jotta sinä olisit ympäristöön tyytyväinen niin sinä et siihen enää ala, ja kehuskelet siinä sivussa sitten omilla saavutuksillasi kuinka tiedät mitä se on kun olet kämppäsi jo vaikeimman kautta maksanut. Nyt haluat pitää naisesi kotona etkä ylitöissä ja elellä mukavasti kun on se OMA rahapussi kunnossa, sitä paitsi jos olet tietyntyyppinen ihminen niin ympäristöhän romahtaa sillä välin kun nainen painaa pitkää päivää ja sinä kaivelet kotisohvalla paikkoja. Teepä siinä sitten naisena isompaa tiliä, ei siihen usein ole todellisuudessa edes samanlaista mahdollisuutta kuin miehillä mutta asiasta muistetaan kyllä muistuttaa tarvittaessa.
"Voiko asian kiteyttää seuraavaan, kumppanin valinnassa pitäisi pidättäytyä samanlaisessa taloudellisessa tilanteessa oleviin? "
Kyllä sinun kohdallasi luultavasti näin. Ymmärrän kyllä että jos olet todella kiristänyt vyötä haaliessasi omaisuutta niin inhottaahan sitä nyt kellekään luovuttaa ilmaiseksi. Mammona tietysti on hieman kylmä ja väliin arvaamatonkin petikaveri ja minun mielestäni ei olisi ihan noin paljon kannattanut just siihen mennä rakastumaan mutta kukin tyylillään. Enpä tiedä sitten mikä juuri teille avuksi, paitsi että kannattaako tosissaan ruveta järjestelemään yhtään mitään kun tiedät jo suhteen määräaikaisesta luonteesta ja kyselet millainen kumppani kannattaisi seuraavaksi hommata... :-D Kauhea vaiva järkkäillä taas asioita kuntoon eron jälkeen. Kannattaa kysellä varastotilojen vuokria ehkä? Ettei tarvitse erotessa ostaa kaikkea uusiksi pyykkikoneita ja sohvia myöten kun kaikkea on kaksi yhteenmuutettaessa....- Mitä tilataan
No joo... "palkattoman pakollisen työn määrä" =?? mitähän tuolla tarkoitat? Itselläni on OKT, ja en ole tilannut mitään "töitä" sinne "naiseltani".
Talossa on puutarha, mutta en missään tapauksessa ole edellyttänyt naiselta sen eteen laittaa tikkua ristiin. Samoin talon ulkomaalausurakoiden koittaessa en todellakaan edellytä naisen siihen osallistuvan.
Jos nainen välttämättä haluaa istutella kukkia pihalle niin siitä vain, mutta en ole tuollaista työtä tilannut, joten ei siitä tule mitään hyvitystäkään siis silloin vaatia.
Sama koskee korjausurakoita. En ole naisen edellyttänyt osallistuvan niihinkään, joten jos välttämättä haluaa ottaa maalisudin käteen, niin edelleen, ei voi tuosta rahastaa jälkikäteen koska en ole tuota työtä tilannut.
Asiat on aina hyvä pitää selkeinä. Oma pihani saa olla omasta puolestani vaikka kuinka ruma. Aivan sama. - hmmmmmmmmmm
Mitä tilataan kirjoitti:
No joo... "palkattoman pakollisen työn määrä" =?? mitähän tuolla tarkoitat? Itselläni on OKT, ja en ole tilannut mitään "töitä" sinne "naiseltani".
Talossa on puutarha, mutta en missään tapauksessa ole edellyttänyt naiselta sen eteen laittaa tikkua ristiin. Samoin talon ulkomaalausurakoiden koittaessa en todellakaan edellytä naisen siihen osallistuvan.
Jos nainen välttämättä haluaa istutella kukkia pihalle niin siitä vain, mutta en ole tuollaista työtä tilannut, joten ei siitä tule mitään hyvitystäkään siis silloin vaatia.
Sama koskee korjausurakoita. En ole naisen edellyttänyt osallistuvan niihinkään, joten jos välttämättä haluaa ottaa maalisudin käteen, niin edelleen, ei voi tuosta rahastaa jälkikäteen koska en ole tuota työtä tilannut.
Asiat on aina hyvä pitää selkeinä. Oma pihani saa olla omasta puolestani vaikka kuinka ruma. Aivan sama.No mikähän ongelma sitten teillä mahdollisesti olisi, en keksi. Jos naisesi kerran voi kaikessa rauhassa vain elellä kuin kerrostalossa ja tuttu kiinteistöhuolto pelaa. Jos ei pelaa niin aina voi myöhemmin todeta ettei kukaan ole sinuakaan pyytänyt mitään tekemään, tosin kyllä tuolla periaatteella voi keskustelusta tulla hieman inha. Ei tipu edes sanallista kiitosta vaan vain "mitäs teit, olisit jättänyt tekemättä." Eli jos pihaa ei kolata koko talvena niin muuta ku sukset tai lumikengät jalkaan ulko-ovella että pääsee kylille, naisesi ei kannattaisi todellakaan laittaa tikkua ristiin koska ei sitä arvostettaisi edes sanallisesti.
Mitä tulee pihan kondikseen niin vaikuttaahan se myyntihintaan ja myyntiaikoihin eli asunnon arvoon. ( http://issuu.com/mediapotentiaoy/docs/ok_pirkanmaa sivu 14 ) Parhaimillaanhan hoitamaton piha tarkoittaa että vedet valuu suoraan päin taloa ja ulkorakennuksia ja itsesutimasi ulkovuorauksen peittää metrinen heinä. Pitääkö tätä selittää, kai pitää jos et kerran tiedä mitä ihmeen tekemistä voi olla omakotitalossa.... Turha kuvitella muuten että myöskään kerrostaloasunto olisi kovin hyvässä kunnossa jos sen siivoaa sen kerran vuodessa, on tullut sellaiseenkin törmättyä.
Mutta kaikenhan voi asumismuodosta riippumatta kumota sillä että et edes halua etkä ole tilannut mitään toimenpiteitä ja olet hyväksynyt sen että kunto ja arvo laskee jos et itse tee, joten mikäs siinä sitten. Toivottavasti olet kertonut tämän kaiken myös naisellesi, vain silloin asiat ovat selkeitä kaikkien mielestä eikä pelkästään omassa päässäsi. - Näitähän on
hmmmmmmmmmm kirjoitti:
No mikähän ongelma sitten teillä mahdollisesti olisi, en keksi. Jos naisesi kerran voi kaikessa rauhassa vain elellä kuin kerrostalossa ja tuttu kiinteistöhuolto pelaa. Jos ei pelaa niin aina voi myöhemmin todeta ettei kukaan ole sinuakaan pyytänyt mitään tekemään, tosin kyllä tuolla periaatteella voi keskustelusta tulla hieman inha. Ei tipu edes sanallista kiitosta vaan vain "mitäs teit, olisit jättänyt tekemättä." Eli jos pihaa ei kolata koko talvena niin muuta ku sukset tai lumikengät jalkaan ulko-ovella että pääsee kylille, naisesi ei kannattaisi todellakaan laittaa tikkua ristiin koska ei sitä arvostettaisi edes sanallisesti.
Mitä tulee pihan kondikseen niin vaikuttaahan se myyntihintaan ja myyntiaikoihin eli asunnon arvoon. ( http://issuu.com/mediapotentiaoy/docs/ok_pirkanmaa sivu 14 ) Parhaimillaanhan hoitamaton piha tarkoittaa että vedet valuu suoraan päin taloa ja ulkorakennuksia ja itsesutimasi ulkovuorauksen peittää metrinen heinä. Pitääkö tätä selittää, kai pitää jos et kerran tiedä mitä ihmeen tekemistä voi olla omakotitalossa.... Turha kuvitella muuten että myöskään kerrostaloasunto olisi kovin hyvässä kunnossa jos sen siivoaa sen kerran vuodessa, on tullut sellaiseenkin törmättyä.
Mutta kaikenhan voi asumismuodosta riippumatta kumota sillä että et edes halua etkä ole tilannut mitään toimenpiteitä ja olet hyväksynyt sen että kunto ja arvo laskee jos et itse tee, joten mikäs siinä sitten. Toivottavasti olet kertonut tämän kaiken myös naisellesi, vain silloin asiat ovat selkeitä kaikkien mielestä eikä pelkästään omassa päässäsi.Aiemmassa viestissäsi olit vaatimassa erotilanteessa puoliosuutta toisen omaisuudesta, koska arvostat oman työsi niin arvokkaaksi. Naisten pelimerkit toki ovat aiemminkin tiedostettu. Ensin varakkaisiin naimisiin, ja myöhemmin naureskellaan tyttöporukoilla kuinka ison potin kukin onnistui miltäkin mieheltä erojen kautta huijaamaan.
- hmmmmmmmmmm
Näitähän on kirjoitti:
Aiemmassa viestissäsi olit vaatimassa erotilanteessa puoliosuutta toisen omaisuudesta, koska arvostat oman työsi niin arvokkaaksi. Naisten pelimerkit toki ovat aiemminkin tiedostettu. Ensin varakkaisiin naimisiin, ja myöhemmin naureskellaan tyttöporukoilla kuinka ison potin kukin onnistui miltäkin mieheltä erojen kautta huijaamaan.
No ette te miehetkään paljoa vaadi onnellisuuteen. Ainoastaan "kumppanin" jonka touhuilua ette arvosta rahallisesti ettekä henkisesti ja parasta olisi jos "kumppani" ei arvostaisi itsekään mitään mitä elämässään tekee millään tavalla. Oletko tosiaan niin pieni mitätön ihminen että toisen ilo ja ylpeys omista tekemisistään on sinulta jotenkin pois vaikka rakkaat rahasi saisitkin pitää? Arvostat jos maalaat itse talon mutta jos nainen maalaa talon niin et arvosta eikä saisi naisenkaan itse arvostaa?
Teillä ikinä ole pokkaa SELVÄSTI ilmoittaa sille naisellenne että kaikki mitä se siellä harrastelee on KAIKIN TAVOIN TURHAA. Ei ikinä. Toinen luulee asuvansa jollain tasolla yhteistä kotia, mutta se onkin vain sinun. Eron sattuessa asia lävähtää naisen naamalle kuin märkä rätti, ei sinua ole kukaan mitään käskenyt koskaan tekemään mutta en kunnolla yrittänyt estääkään kun se oli kannaltani niin kätevää... Sillä viissiin. Ja vielä teitä ihan vakavissaan ihmetyttää miksi nainen ei haluaisi toisen kämppään asumaan.... :-D
Jos aiemmassa viestissä jokin närästi niin olisit vastannut suoraan siihen, tuossa ei tunnu olevan logiikkaa. Minun ei kuuluisi arvostaa omaa työtäni koska edellisen kirjoittajan rouva ei tee mitään? (Vaikka taitaa se tehdä kun ei raukka ymmärrä ettei kukaan ole pyytänyt...anteeksi TILANNUT) En ymmärrä mikä jäi epäselväksi, laitoit varmaankin oivalluksesi väärään kohtaan...? - Mitä tilataan
hmmmmmmmmmm kirjoitti:
No ette te miehetkään paljoa vaadi onnellisuuteen. Ainoastaan "kumppanin" jonka touhuilua ette arvosta rahallisesti ettekä henkisesti ja parasta olisi jos "kumppani" ei arvostaisi itsekään mitään mitä elämässään tekee millään tavalla. Oletko tosiaan niin pieni mitätön ihminen että toisen ilo ja ylpeys omista tekemisistään on sinulta jotenkin pois vaikka rakkaat rahasi saisitkin pitää? Arvostat jos maalaat itse talon mutta jos nainen maalaa talon niin et arvosta eikä saisi naisenkaan itse arvostaa?
Teillä ikinä ole pokkaa SELVÄSTI ilmoittaa sille naisellenne että kaikki mitä se siellä harrastelee on KAIKIN TAVOIN TURHAA. Ei ikinä. Toinen luulee asuvansa jollain tasolla yhteistä kotia, mutta se onkin vain sinun. Eron sattuessa asia lävähtää naisen naamalle kuin märkä rätti, ei sinua ole kukaan mitään käskenyt koskaan tekemään mutta en kunnolla yrittänyt estääkään kun se oli kannaltani niin kätevää... Sillä viissiin. Ja vielä teitä ihan vakavissaan ihmetyttää miksi nainen ei haluaisi toisen kämppään asumaan.... :-D
Jos aiemmassa viestissä jokin närästi niin olisit vastannut suoraan siihen, tuossa ei tunnu olevan logiikkaa. Minun ei kuuluisi arvostaa omaa työtäni koska edellisen kirjoittajan rouva ei tee mitään? (Vaikka taitaa se tehdä kun ei raukka ymmärrä ettei kukaan ole pyytänyt...anteeksi TILANNUT) En ymmärrä mikä jäi epäselväksi, laitoit varmaankin oivalluksesi väärään kohtaan...?Maalaustöille on arvotettu urakkahinnat, ja sisämaalauksissa laskutettava urakkahinta on luokkaa 6-8 euroa per neliö.
Todellako sinulle pitäisi antaa 300.000 arvoinen puoliosuus siitä hyvästä kun kukkia istuttelet pihalle, ja jotakin maalailet?
Miltähän aikaväliltä koet tuon "palkkiosi" ansaitsevasi?
Siitäkö kun vuoden pari olet mukana notkunut, ja sitten lähdet kun alkaa "ahistaa". - hmmmmmmmmmm
Mitä tilataan kirjoitti:
Maalaustöille on arvotettu urakkahinnat, ja sisämaalauksissa laskutettava urakkahinta on luokkaa 6-8 euroa per neliö.
Todellako sinulle pitäisi antaa 300.000 arvoinen puoliosuus siitä hyvästä kun kukkia istuttelet pihalle, ja jotakin maalailet?
Miltähän aikaväliltä koet tuon "palkkiosi" ansaitsevasi?
Siitäkö kun vuoden pari olet mukana notkunut, ja sitten lähdet kun alkaa "ahistaa".No otat ja määrittelet itse niin kuin ikinä tykkäät, eli ilmeisesti siis pyöreä nolla. Kirjoitin että kaatuu yhden niskaan kaikki. Jos ja kun kerran katsot että rahasi (ja tottakai myös työssäkäyvän eukkosi rahat siinä sivussa) riittää panostukseksesi ja voit sitten muuten vetää vaan lonkkaa kun toinen hoitaa kaiken muun, niin ihan on teidän oma asianne. Jaksa kanssasi vääntää kun et sanaakaan tajua, mutta onneksi ei tarvitse olla oikeasti kaltaistesi kanssa lähemmissä tekemisissä.
- järkihoi
No miks pitää muuttaa yhteen. Kyseenalaista se ensin, sitten ei tarvitse matematiikkaa enää. Eikö ihmiset osaa seurustella ilman yhteenmuuttoa. Jos rakastat, on mies oikea. Mutta se ei tarkoita että pitää sotkea kaikki asiat sen takia.
- Tottakai...
..."mies" on oikea kun kirjoittaja on mies! :oD
Vai miksi muuten kirjoittaisi aloituksessaan "naiseni" kun puhuu avokistaan?
- mnm.
ei ole hyvä idea. niin monet parit eroaa ja sitten joutuu vielä miettimään asunnon myymistä sen jälkeen eikä siitä välttämättä saa mitä pyydetään.
naisesi on jo sijoittanut omaan asuntoon. pienet yksiöt ovat erittäin haluttuja vuokrakohteita. naisesi voisi siis muuttaa sinun luokse ja maksaa esim. vuokravastikkeesi kuukausittain. samalla hän voisi vuokrata omaa asuntoaan ja saada sitä kautta velkaansa maksettua.- Mikä on
vuokravastike?
Aika epäreilua, että avovaimo saisi asua omistusasunnossa maksamalla vain pientä vastiketta. Ja vielä saamalla omasta asunnosta vuokratuloa!
Aloittaja voi tutkia, että mikä kyseisen asunnon normi vuorataso on ja avokki maksaa puolet siitä sekä lisäksi puolet sähköstä & vedestä. - NäinMeillä
Mikä on kirjoitti:
vuokravastike?
Aika epäreilua, että avovaimo saisi asua omistusasunnossa maksamalla vain pientä vastiketta. Ja vielä saamalla omasta asunnosta vuokratuloa!
Aloittaja voi tutkia, että mikä kyseisen asunnon normi vuorataso on ja avokki maksaa puolet siitä sekä lisäksi puolet sähköstä & vedestä."Aloittaja voi tutkia, että mikä kyseisen asunnon normi vuorataso on ja avokki maksaa puolet siitä sekä lisäksi puolet sähköstä & vedestä."
Käyhän tuo kunhan muistaa että kaikki normaalit kustannukset ylittävä maksu asunnon omistajalle on veron alaista vuokratuloa. - paljon maksaa?
Mikä on kirjoitti:
vuokravastike?
Aloittaja voi tutkia, että mikä kyseisen asunnon normi vuorataso on ja avokki maksaa puolet siitä sekä lisäksi puolet sähköstä & vedestä.Niinpä. Reilun määritelmä siis ilmeisesti olisi että avovaimo hävittäisi oman asuntonsa ja maksaisi miehelle täyttä vuokraa. Miehen asuntohan on velaton joten mies saisi siinä kätevästi kunnolla taskurahaa. Kun avokki alkaa kyllästyttää ja mehut on mokomasta imetty niin sen voi potkaista tyhjätaskuna pihalle. Ei ole enää omaa asuntoa eikä osaa eikä arpaa miehen asuntoon, mutta jospa hänelle sitten löytyisi joku toinen joka kohtuullista korvausta vastaan alentuisi hänen kanssaan parisuhteeseen ja vaikka majoittaisi.
- Eräs tapa
Olin itse joskus vähän samanlaisessa tilanteessa, opskelut kesken molemmilla, ja erilainen kassa käytettävissä. Kehitimme mielestäni hyvän systeemin oikeudenmukaisuusperiaatetta soveltaen:
1. Ensin mitetittiin, onko talous yhteinen yhteenmuuton jälkeen vai erillinen. Päädyimme ratkaisuun, jossa molemmilla erilliset tilit ja rahat mutta talous kuitenkin yhteinen.
2. Sitten sovimme elintasosta ja kulutuksen tasosta, jota pyrimme ylläpitämään. Asunto, matkailu, auto(t) jne. muu isompi.
3. Päädyimme ostamaan asunnon, joka sopi mielestämme parhaiten tarpeisiimme. Koska minulla oli enemmän oamisuutta, ja myös opiskelujen ohella säännöllinen työ, asunto ostettiin nimiini.
4. Määrittelimme yhteenlaskettujen tulojemme ja valitsemamme "rahankäytön" tavoitetason perusteella laina-ajan ja lyhennykset asuntolainalle.
5. Sitten sovimme juoksevien menojen ja lyhennysten jakamisesta tulojemme suhteessa.
6. Vuosittain tein velkakirjan asuntomme omistuksesta tulojemme suhteessa. Eli eron sattuessa minulla olisi ollut tietysti se asunto omaisuutenani, mutta olisin maksanut puolisolleni jo maksetusta asunnonosasta hänelle osuutensa, joka siis olisi määrittynyt talouteen tuotujen tulojen suhteessa.
Hommaa ei tullut ikinä tarve realisoida, kun alkoi tulemaan lapsia :) . Seuraavaa asuntoa hankkiessamme olimmekin jo aviossa. - Ikisinkku M
Avokki ilmeisesti tavalla tai toisella haluaa sinut nettomaksajaksi, joko sitäkautta että hän laittaa kaikki tulonsa lainanlhennykseen ja sinä kustannat juoksevat kulut, ei hyvä juttu. Tehkää niin että katsotte minkäverran avokilla on varallisuutta asuntonsa myynnin jälkeen, sitten sinä laitat saman summan käsirahaa ja ostatte sen yhteisen asunnon, kumpikin ottaa velkaa samanverran. Sinun entinen asunto joko vuokralle ja tuotot sinulle tai sitten niin että myyt sen ja sijoitat saadut varat vaikka osakkeisiin jotka kokonaan sinun nimissä. Jos joskus naimisiin avioehto niin että sinulla säilyy omistus noissa ennen yhteenmenoa hankituissa varoissa niin et putoa sitten tyhjän päälle eikä avokki pääse rahastamaan jos ero tulee.
- htrhtyg
Eiköhän avokki nimenomaan näytä haluavan kustantaa tasaveroisesti oman asumisensa. Ap sen sijaan tuntuu sitä vastustavan ja "tietävän paremmin", mitä avokki voi ja ei voi tehdä. Hän ilmeisesti haluaisi pitää avokin taloudellisesti itsestään riippuvaisena = pitää vallan omissa käsissään suhteessa.
- 1912
Kannattaa vaan pitää näppinsä erossa köyhistä, silloin rahat riittävät samalla tavalla kummallakin.
- näin meillä
Ymmärrän myös naistasi... Itse olen ollut samassa tilanteessa eli vaikka hyväpalkkainen olenkin niin vuokralta muuttaessa ei olisi ollut varaa maksaa 50 % sen kokoisesta asunnosta, jonka taas mieheni halusi. Ja minulle itsenäisyyteen ja omaan toimeentuloon tottuneena oli mahdoton ajatus muuttaa asuntoon, johon minulla ei oikeasti olisi varaa. Itse olisin voinut muuttaa myös pienempään. Kyse ei ollut siis suinkaan tyhmyydestä vaan omasta ajattelusta ja tottumuksesta. Asiaan auttoi monet keskustelut, rahankäytön suunnitelu (Omat tilit, mutta yhteinen taloustili) ja keskustelimme myös sen, että asunnon omistussuhdetta ei sitten riitatilanteessa oteta esiin. Ja muutettiin asuntoon, josta minä omistan neljäsosan, mieheni loput. Erilliset lainat ja yhteinen taloustili, josta menee myös mm. vastike. Tilille laitetaan rahaa tulojen suhteesa. Aikaa meni hieman pidempään, mutta lopulta saatiin kaikki sovittua ja hyvin on mennyt:) Kärsivällisyyttä siis. Ja muista ottaa toisen osapuolen mielipiteet huomioon.
- Jo on tarkkaa
Suosittelisin ettei muuteta yhteen jos se yhteiselämä on yhtä nuppineulanpään halkomista. Miten ne yhteiset harrastukset onnistuu jos toinen on rutiköyhä ja toisella olisi varaa vaikka matkustella. Entäs sitten jos toinen joutuu työttömäksi. Mikään työpaikka ei ole varma, vai onko. Mitenkäs se pilkun nussiminen sitten onnistuisi jos tulee lapsia? Entäs jos kumppani sairastuu? Saa häipyä kengän kuva persuuksissako? Miten sellainen tarkkaan laskettu fifty- fifty parisuhde pidemmän ajan päälle kestää. Olisiko helpompaa mennä naimisiin ja tehdä avioehto jotta saa ainakin sen ennen liittoa haalitun omaisuuden erossa pois? Jos jompi kumpi sattuu kupsahtamaan niin ei mene puolisolta asuntoa alta.
Kyllä menee kumppanin valintakin jo hankalaksi, jos sitten sattuukin tärppään samanlaiset taloudellliset tilanteet niin mikä takaa sen pysyvyyden kun elämästä ei ikinä etukäteen tiedä. No voi ainakin yrittää apua ennustajalta :D - Eivät lainaa huviks
Jos pankki sille myöntää lainaa, niin ne on katsoneet että sillä on siihen varaa. Aloittaja kuulostaa idiootilta ja määräilevältä ja jääräpäiseltä.
- Jaakko ja Ma
Tässä loppukaikuja asunnonosto yrityksestä.
Avopuoliso oli käynyt pankissa josta on nykyinen asuntolaina olemassa, kyselemässä lisää lainaa yhteiseen asuntoon, siten että olisi myynyt nykyisen asuntonsa.
Pankki ei olisi antanut edes sitä samaa lainasummaa mikä on nykyiseen asuntoonsa.
Hyvin tuossa edellä on kirjoitettu realiteeteista.
Kummisikin avokki on aivan raivoissaan, miten pankki ei antaisi hänelle edes samaa lainamäärää mitä on nykyisin.
Taitaa tähän avokin 50/50% omistus haaveet kaatua.
Puolien ostaminen minun nykyisestäkin asunnosta olisi huomattavan kaukana rahallisesti.
Muutenkin elämä on alkanut menemään alamäkeä tämän asunto haihattelun alettua.- Kiskisu
Onpa siinä taas ongelma. Jos ei osaa mennä naimisiin niin ei kannata muuttaa yhteenkään.
- hitut
Voi hohhoijaa! Jos mulla ois velaton asunto omassa omistuksessa, en kyllä antaisi kenenkään tulla siihen näppejänsä tunkemaan. Ei se mitenkään helppoa ole nykypäivänä mitään tässä elämässä saada, joten jonku tyhmän parisuhteen takia ei kannata riskeerata.
- Luotto Pikanen
Minä elin muutamia vuosia sitten avoliitossa. Minulla oli enemmän varallisuutta, joten sovimme, että minä maksan asunnosta 70 % ja mies 30 %. Mies oli kuitenkin parempituloinen, joten jaoimme yhteiset kulut puoliksi eli yhtiövastikkeen, kotivakuutuksen, sähkölaskun jne.
Itse koin tämän järjestelyn parhaaksi, sillä kun aikanaan erosimme, niin pystyin lunastamaan miehen ulos asunnosta. Jos omistusprosentit olisivat olleet 50/50, niin todennäköisesti olisin lyhentänyt omaa asuntolainaani löysempää tahtia ja rahaa olisi mennyt löysäkätisesti muihin asioihin, joten en olisi pystynytkään lunastamaan miehen osuutta itselleni.
AP:n tapauksessa ehdottaisin, että he kävisivät yhdessä pankissa neuvottelemassa laina-asioista. Ehkä pankistakin saisi hyviä vinkkejä siitä, että miten asia kannattaa hoitaa. Jos naisen tulot riittävät 50 %:in omistusosuuteen, niin lainan iso kuorma on periaatteessa hänen ongelmansa. Jos taas pankista sanotaan suoraan, että hänen tulonsa eivät riitä, niin sittenhän naisen on pakko taipua pienempään omistusosuuteen.
Et kerro ikäänne, mutta jos tavoitteena on hankkia lapsia, niin kannattaa tietenkin miettiä se tilanne, että miten sitten hoitovapaa-aika? Joutuisitko hoitamaan hänenkin lainanlyhennykset siltä ajalta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä3711685Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san334629Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2502810Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1382549- 1061598
Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo81015- 82810
40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke
Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.207797- 10708
En luota sinuun
en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv59703