funktio ongelma

pohtija1

Minulla olisi seuraavanlainen ongelma:
Yrityksen myyntituotto riippuu myyntimäärästä x funktion M(x) = 1,5x mukaan. Yrityksen kustannukset seuraavat myyntimäärää funktion K(x) = 0,25x^2 - 16x 400 mukaan välillä 0 =< x =< 50.
a) Millä myyntimäärällä saavutetaan pienimmät kustannukset?
b) Millä myyntimäärällä saavutetaan suurin tulos?

Miten tuota voisi lähteä ratkaisemaan? Äkkiä katsottuna tuossahan on toisen asteen yhtälö jo suoraan, mutta mistä lähteä liikkeelle ja miten saada tuo ratkaistua?

9

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo pohtinut

      Tällaisenko osaamisen varaan pitäisi jättää yrityksen johto tai edes minkäänlainen vastuu bisneksestä?

      a) Miten määritetään kustannusten minimi, kun kustannusfunktio tunnetaan?

      b) Miten määräytyy yrityksen tulos?

      Jos tällaiset tehtävät eivät onnistu, niin on viisainta ryhtyä heti laatimaan oppilaitokseen eroilmoitusta.

    • 17+10

      Vähän outo tehtävä: kustannukset pienenevät aluksi myyntimäärän kasvaessa ja myyntituotto on negatiivinen koko tarkastelualueella.

      • Vähän outo

        Kustannusten käyttäytymisessä ei nyt ole mitään outoa, sillä ne koostuvat kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Esimerkiksi ylitöiden tai lisätyövuoron käyttöönotto tiettyyn tuotantomäärään pääsemiseksi voi nostaa kustannuksia.

        Myyntituottofuktiossa epäilen painovirhettä, pitäisi olla 7,5x.


      • 2+12
        Vähän outo kirjoitti:

        Kustannusten käyttäytymisessä ei nyt ole mitään outoa, sillä ne koostuvat kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Esimerkiksi ylitöiden tai lisätyövuoron käyttöönotto tiettyyn tuotantomäärään pääsemiseksi voi nostaa kustannuksia.

        Myyntituottofuktiossa epäilen painovirhettä, pitäisi olla 7,5x.

        Niin on yksikkökustannusten tapauksessa mutta tuossa näyttäisi olevan kyseessä kokonaiskustannus. Eli sun mallisi mukaan kokonaiskustannusten pitäisi olla vakio (kiinteät kustannukset) plus myyntimäärän suhteen lineaarinen muuttuva kustannus plus suurilla myyntimäärillä merkittäväksi kasvavat ylimääräiset kustannukset.


      • Vähän outo
        2+12 kirjoitti:

        Niin on yksikkökustannusten tapauksessa mutta tuossa näyttäisi olevan kyseessä kokonaiskustannus. Eli sun mallisi mukaan kokonaiskustannusten pitäisi olla vakio (kiinteät kustannukset) plus myyntimäärän suhteen lineaarinen muuttuva kustannus plus suurilla myyntimäärillä merkittäväksi kasvavat ylimääräiset kustannukset.

        Älä nyt turhaan juutu siihen kustannusfunktioon, sillä tuon muotoinen funktio on täysin mahdollinen, kuten jo kerroin. Näin varsinkin, jos tuotanto koostuu perättäisestä vaiheista, joiden kustannusmalli on jokaisella vaiheella omansa, ja kokonaiskustannukset ovat näiden osin summa.


      • 3+8
        Vähän outo kirjoitti:

        Älä nyt turhaan juutu siihen kustannusfunktioon, sillä tuon muotoinen funktio on täysin mahdollinen, kuten jo kerroin. Näin varsinkin, jos tuotanto koostuu perättäisestä vaiheista, joiden kustannusmalli on jokaisella vaiheella omansa, ja kokonaiskustannukset ovat näiden osin summa.

        Siis jos ei tehdä myyntiin yhtään tuotetta (pääomakulut, henkilöstö on toimettomana mutta saa palkkansa, raaka-aineita ja energiaa ym. ei kulu), kokonaiskustannukset ovat 400 yksikköä. Jos tehdään myyntiin 10 tuotetta (samat pääomakulut, samat henkilökulut, lisäksi raaka-aine ym. kuluja), kokonaiskustannukset ovat 256 yksikköä. Ei kyllä minun päähäni mahdu miten tuo on mahdollista.


    • edelleen pohtija

      niin ja mikä olikaan se vastaus tuohon kysymykseen en kysynyt mielipidettäsi siitä, että onko kysymys sopiva täällä palstalla esittää. Esitäppäs nyt sitten oikea vastaus tuohon kun kerran olet niin viisas herra ensimmäinen vastaaja!

      • 1+15

        Jaahan, olet maalannut itsesi nurkkaan ja nyt heittäydyt arrogantiksi. Tuohon kustannusfunktioon saadaan minimi kohdassa x = 32 mutta kuten totesin tuon funktion täytyy olla väärä. Ja tulosta on turha laskea kun myyntituotto miinus kustannukset on negatiivinen.

        Oikeasti noiden kustannusten pitäisi olla kai muotoa kiinteät kustannukset (k) plus myyntimäärän x mukaan lineaarisesti kasvavat muuttuvat kustannukset (m) plus ylitöistä ym. aiheutuvat lisäkustannukset (l) jotka kasvat esim. neliöllisesti myyntimäärään nähden. Silloin kustannusfunktio olisi C = k m*x l*x^2. Se olisi siis kasvava mutta yksikkökustannuksilla C/x olisi minimi kohdassa x = sqrt(k/l). Ja jos h on yksikköhinta, silloin paras tulos saavutettaisiin kohdassa x = (h-m)/2*l, jos olen laskenut oikein.

        Enkä ole ensimmäinen vastaaja


    • Todennäköisesti tässä harjoitustehtävässä on virhe, joko alkuperäisessä tehtävässä tai sen kopioinnissa tänne. Mutta jos otetaan tehtävä matemaattisena probleemana, välittämättä sen käytännöllisestä mahdottomuudesta:

      a-kohdassa kysytään yksinkertaisesti funktion K minimikohtaa, joka on helppo laskea. Se on 32, mikä kuvastaa tehtävän järjettömyyttä: maksaisi vähemmän tuottaa 32 tuotetta kuin vaikkapa 1 tuote tai ei yhtään tuotetta.

      b-kohdassa kysytään tuoton maksimikohtaa. Tuottohan saadaan lausekkeesta M(x) − K(x). Maksimikohta on 35. Siinäkin funktion arvo on negatiivinen. Tämä olisi sinänsä täysin mahdollista todellisuudessakin, onhan tuotantoa, joka pyörii tappiolla eri syistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe