Kuvitellaan että se kaikinpuolin ihana, komea, kaunis, fiksu, mahtava, elämäsi aurinko jne... kumppani olisi nyt sit just ja vihdoinkin löytynyt. Hän on henkilö joka on fyysisiltä ja psyykkisiltä ominaisuuksiltaan sinulle kuin lottopotti.
Sitten käykin ilmi että hänen taloudellinen tilanteensa ei ehkä olekaan se kaikkein mallikkain tai siis yhtä hyvä kuin itselläsi on. Ei ajatella että kyseessä kuitenkaan on mikään velkainen luuseri tai sossun asiakas, vaan että tulotaso on huomattavasti alempi kuin itselläsi.
Hän on näitä tyyppejä kun ilmoittavat pystyvänsä kyllä itsensä elättämään, eli pysyvät juuri ja juuri hengissä ja velattomina, mutta elämä on täyttä kituuttamista jos sinä et sitten jatkossa kustantaisi jotain extraa hänelle. Niin... extraa on vaikka kahvilassa käynti, teatterilippu matkoineen, uuden virvelin hankkiminen.... Mitenkäs sitten jos muutatte joskus yhteen asumaan.
Miten menettelisit, kun sinäkin olet sentään vain tavallinen työlläsi toimeentulosi ansaitseva keskitason tallaaja? Huolitko kumppaniksesi köyhän kirkonrotan, vaikka hän henkisiltä ja muista ominaisuuksiltaan olisi kuin sinulle luotu - samaa maata!
Joutuuko kirkonrotta tai joudutko sinä luopumaan jostain elämää suuremmasta taloudellisten seikkojen vuoksi.
Ratkaiseeko raha?
28
578
Vastaukset
- Pelokaston
KORJAUS: Tarkoitin kirjoittaa tuohon toiseksi viimeiseen kappaleeseen että:
Huolitko kumppaniksesi köyhän kirkonrotan, KUN hän on henkisiltä ja muilta ominaisuuksiltaan kuin sinulle luotu - samaa maata! - MikäRatkaisee?
Lyhyt vastaus, kyllä.
Tässä maailmassa on niin vaikeaa löytää sielunkumppaninsa, että kun sellaisen viimein löytää, ei kannata antaa pinnallisten asioiden vaikuttaa.
Sellaista parisuhdetta tuskin onkaan, jossa molemmat tienaisivat pennilleen saman verran. Tekstisi perusteella et ole mikään monikansallisen yhtiön perijä, eli tuloeronne suuruus on todennäköisesti samalla tasolla kuin useimmissa suomalaisissa parisuhteissa.
Hyvänä puolena mainittakoon, että yhteen muuttamisen jälkeen molempien asuinkustannukset todennäköisesti pienenevät, jolloin sitten pääsee vaikka kahvillekin joskus. Ja jos kyseessä ei ole "velkainen luuseri", voi tulotaso muutenkin iän ja kokemuksen myötä hieman nousta.
Ajattelet selvästi asioita hieman pidemmällä tähtäimellä, mikä tietysti onkin ihan viisasta. Ajatusleikkinä voisit kuvitella elämääsi vaikkapa viidentoista vuoden päähän. Olisitko mieluummin hyvin toimeentuleva, mutta yksin kaikki nuo vuodet, vai rakastamasi ihmisen kanssa, mutta huonommin toimeentuleva? - Huoltokatko
Mä en kai oo kauniskomeafiksumahtava... Köyhä ja yksinäinen olen iha viimesen päälle, eikä minua juuri siksi taatusti kukaan huoli! En edes rupee yrittämään itteeni paremmilla paikoilla elävien riesaksi ja siipiveikoksi. Ei semmosta rakkautta oo olemassa. Ei kukaan tule mua talteen ja turvaan korjaamaan, kun ei ole rahaa mihinkään ja olen jo yli 50. Pitkä yksinäinen taival on ajatella elämää viidentoista vuoden päähän, kun jokainen päivä on jo nyt pitkä yksin.
Oli minulla taannoin suhteen alku. Kaveri halus matkustella ja kaikkee. Sillä oli oma maksettu asunto, autot ja kaikki. Mulla ei ollu rahaa pysyä mukana enkä siivestellä halua. Kohtuutonta se olisi. Köyhä kai ymmärtää enemmän rahan päälle.
Siihen kai se sitte tyssäs... rahaan... se sielunkumppanuus. Elintaso ja sen myötä elämäntyyli olivat kuin yö ja päivä. Ei hän käsittänyt mun tilannettani. Pelkkä kynttiläillallisen laittaminen hänelle, tarkoitti minulle taas monen päivän pihistelyä.
Vastaukseni sinulle Pelokaston: En tiedä kumpi osapuoli olet tarinassasi, kirkonrotta vai se toinen, mutta kyllä raha vaan ratkaisee silloin kun ei puhuta pelkistä penneistä. - 17+132
Lähtökohtaisesti alhainen tulotaso vastapuolella on hieman askarruttavaa. Eikö hän käy töissä vai eikö ole jaksanut tai osannut opiskella kunnon ammattia.
Jos työskentelee jollain alalla mihin tuntee paloa tai velvollisuutta alhaisen tulotason voi hyväksyä, ei raha mitään lopulta merkkaa mutta tyhmä ei saa olla eikä mielellään ajattelematon.
Raha on rahaa, sillä saa vapautta ja kokemuksia joka on tavoiteltavaa, muttei tärkeintä. Uskon, että moni muu ajattelee asiasta saman tapaan, huomaa että jos olet kiinnostunut toisesta tee tilanteesi hänelle selväksi - näin et joudu ottamaan paineita. Ketään ei myöskään saa hyväksikäyttää.- huh huh
Mikä vittu sulle sitte on se "kunnon ammatti"? Mitä se, mitä joku tekee työkseen, kutittaa sun persettä? Eikö se jo ole pääasia, että pystyy itse itsensä elättämään?
- köyhävoiollarikaskin
Kaikkihan riippuu siitä, kuinka tärkeää roolia raha esittää kunkin ihmisen elämässä, siis suhde rahaan ja miten sitä käyttää. Vähän vaikutusta on myös itsekunkin persoonissa, kuin avarakatseinen ja itsenäisesti ajatteleva ihminen on kyseessä. Tää pätee niin siihen rikkaaseen kuin köyhempäänkin, joka ei koe olevansa siipeilijä vaikka ei maksaisikaan aina omaa osuuttaan.
- Kokematta
Siipeilijät ovat varmaan hyvinkin avarakatseisia.
- mitenköhännäillekävi
Niin, mitenköhän kävisi pariskunnalle, jossa mies rikas kitupiikki ja nainen keskituloinen ja "ei rahavammainen"?
Tai kaksi kitupiikkiä keskenään?
Entä kaksi rikasta "eirahavammaista" tai kaksi "eirahavammaista" keskituloista.
Ja lopuksi rikas "eirahavammainen ja keskituloinen "eirahavammainen" tai rikas "eirahavammainen ja köyhempi "eirahavammainen"? Liian suuret erot suuntaan tai toiseen eivät yksinkertaisesti toimisi omalla kohdallani. Tuloni eivät ole niin hyvät, että voisin kustantaa kaiken tuplahinnalla eli tarjota myös miehelle ruuan ulkona useamman kerran viikossa tai kustantaa hänenkin matkansa ulkomaille jne, mutta mitä järkeä olisi myöskään sellaisessa suhteessa, jossa ei tehtäisi juuri mitään asioita yhdessä?
Ja sama pätee myös niin päin, että jos mies olisi selvästi hyvätuloisempi niin juttu tyssäisi siihen, koska ei minulla ole varaa esim. talvilomailla Karibialla tai syödä viiden tähden ravintoloissa jne.- Pelokaston
Niin, helka! Valitettavasti puhut totta! Sydämeni särkyy, mutta sanoit sen minkä jo tiesinkin.
Nimimerkki "MikäRatkaisee?" kertoi siitä mahdollisuudesta jonka toivoin olevan totta!
"Huoltokatko" on jo kokenut sen tilanteen, johon olisin ollut päätymässä!
Sydäntä ja henkistä pääomaa minulla on, mutta rikkaudeksi se ei pääse yksin taivaltaessa muuttumaan. Vaikka olisin kuinka fiksu ja kaunis hänen mielestään nyt... arki/raha muuttaa kaiken lopulta ja tuntisin itseni todella kurjaksi ja suorastaan taakaksi hänelle.
Eihän näitä täältä tarvitsisi aikuisen ihmisen kysellä. Jotenkin vaan ajatukset selkenevät ja saa purettua sydäntään kun voi edes kuvitella että joku kuuntelee!
Anteeksi että kuulostan aivan säälittävältä .... sitähän minä kai olenkin.
Irti minun on päästettävä ja nöyrästi käveltävä pois! Enkä minäkään jaksa ajatella elämääni viidentoista vuoden päähän, en jaksa, en uskalla. - dgdgdgftrhtyhjuyki
Eikö nyt jossain kohtaa voisi se raha joutaa sivurooliin ja menettää valtaansa. Luulis, että ainakin silloin kun molemmilla sitä rahaa on. Vai pitääkö kahden rikkaankin omaisuutensa suhteessa maksella, vai riittäiskö että sillain suunnilleen maksellaan??
- 20 + 11 =
Itselläni on huomattavasti pienituloisempi tyttöystävä. Kun aluksi tapailimme, halusin ravintoloissa ja kahviloissa tarjota hänelle, mutta hän oli siitä selvästi kiusaantunut. Tyttöystäväni on edelleen varovainen sen suhteen, ettei eläisi liikaa minun rahoillani, mikä tietysti on ihan hyvä, sillä arvostan todellakin sellaista henkilöä, joka ei yritä siipeillä toisen rahoilla. Silti minulle ei ole mikään ongelma kustantaa yhtä ja toista sellaiselle henkilölle, jota todella rakastan.
- dgdgdgdgfhtyr
20 + 11 = kirjoitti:
Itselläni on huomattavasti pienituloisempi tyttöystävä. Kun aluksi tapailimme, halusin ravintoloissa ja kahviloissa tarjota hänelle, mutta hän oli siitä selvästi kiusaantunut. Tyttöystäväni on edelleen varovainen sen suhteen, ettei eläisi liikaa minun rahoillani, mikä tietysti on ihan hyvä, sillä arvostan todellakin sellaista henkilöä, joka ei yritä siipeillä toisen rahoilla. Silti minulle ei ole mikään ongelma kustantaa yhtä ja toista sellaiselle henkilölle, jota todella rakastan.
Kuulostaa ihanan normaaleilta ihmisiltä ja terveellä pohjalla, tasavertaiselta parisuhteelta, kateeks käy:)
- RAHAMIES (ei-vammaa)
Olen tuossa tilanteessa. Nuori nainen, jota tapailen, ei vielä ole voinut saada työkokemusta ja opintoja siihen malliin, että olisi kovin suurret tulot.
En näe ongelmaa, jos tilanne kuitenkin paranee myöhemmin. Yhteen muuttaminen ei varmaankaan tule juuri nyt kysymykseen. Sitä vaihtoehtoa joutuu arvioimaan myöhemmin uudestaan, kun kummankin rahatilanne elää.
Rahalla on siis merkitystä, mutta väittäisin, että enemmän merkitsee asenne ansaitsemiseen ja työntekoon. Onko halua opiskella tai muuten parantaa omaa kykyä ansaita oma elantonsa? Sen näkee suhteen kehittyessä. - ...
Minulla on vähän samanlainen tilanne. Minulla on tunteita mieheen, jonka uskon olevan se oikea.
Minulla on sellainen käsitys miehestä, että hänellä on ainakin ollut taloudellisesti vaikeita aikoja. Silloin kun nähtiin toisiamme minulla taisi yhteen aikaan olla aika normaali palkka. Niin että muistaakseni ei tarvinnut niin paljon miettiä, mistä säästää ja mitä ostaa. Palkka ei kuitenkaan ollut erikoisen suuri.
Minulla on kuitenkin ollut myös kituutusaikoja. Kun pitää miettiä tarkasti ostoksia, että mitä ostaa. Eikä sellainen elämä sinäänsä pelota, kun verrattuna vaikka johonkin köyhään maahan, olisin siellä varmaan joku rikas.
Raha ei siis ainakaan minulle ratkaise. Tärkeämpää on, että saa jakaa arjen jonkun sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa luonteemme sopivat yhteen, ja jota kohtaan minulla on tunteita.
Minulle tuollaiset rahaa vievät harrastukset, kuten matkustelu, ei ole suuri kysymys. En ole muutenkaan elämässäni tottunut matkustelemaan kovinkaan paljon, joten sellaisesta ei minun tarvitsisi vieroittautua.
Ja jos ei ole rahaa, voi treffeillä esim. käydä kävelyllä tai istuskella rannalla.
Toivottavasti se minun tuntema mies ottaisi yhteyttä. Eikä jättäisi asiaa sikseen vain raha-asioiden takia. Jos ei edes yritä, ei saa tietää, miten olisi käynyt. - kiltti mies.
Elän työmarkkinatuella ja minä en tarvii kenenkään rahoja. Minulla on virveli ja uistimia omasta takaa. Minulla on jopa oma soutuvene. Ostin sen kun pilkkosin puita enolleni yhtenä kesänä ja se maksoi hiukan palkkaa
Omistan myös taulu telkkarin, pleikkari 3, johon on 20 peliä, pesukone, läppärin johon kaijuttimet. On omat huonekalut ja omilla vaatteillani kuljen.
Säästössä on rahaa ja nälkää en ole kärsinyt ikinä. Olen jopa lihonut työttömyyden aikana vaikka minulla on kuntosali jäsenyys ollut kolme vuotta ja siellä käyn usein. Viime kesänä kävin jopa lomalla ahvenanmaalla viikon reissu ja joulukuussa olin risteilyllä.
Velkaa tosin minulla on 400 euroa ja ei mitään lainavelkoja edes. Mielestäni elän ihan mukavasti vaikka en ole töissä. Tyttöystävää tietenkään ei ole ja ei kukaan nyt työttömästä kiinnostu.
Alkoholia en juo useinkaan ja tupakkia en polta joten siinäkin säästyy monta sataa euroa kuussa. Minä en mielestäni elä kitudietillä. Kyse on vaan siitä miten rahansa käyttää järkevästi. En tosi käy kahviloissa enkä teattereissa. En edes juo kahvia ja leffoja näkee netistä ilmaiseksi.
Työtön ei mielestäni ole köyhä suomessa koska perustoimeentulo taataan jokaiselle. Jos juo usein viinaa niin sinnehhän ne rahat menee ja sitten ei saa ostettua niitä virveleitä ja pleikkareita. Ennen työttömyyttä olin kyllä 11 vuotta töissä ja siitä säästin hiukan rahaa ettei nälkään kuole.
On paljon naisia jotka seurustelee miesten kanssa jotka juo viinaa joka viikonloppu, sekös on kiva suhde. Minulla on parempaa tekemistä kun juoda kännit viikonloppuisin.- kiltti mies.
Nii ja kyllä minä toivon että jos löytyis joku nainen joka kiinnostuu musta muun kun rahan takia. Ei niitä taida paljon olla..
Muistan kun 17vuotiaana lähdin lastenkodista omilleni niin en omistanut muuta kuin sohvan ja vaatteeni. Siitä lähtien olen pärjännyt ihan hyvin enkä ole toisten rahoilla elänyt. Sohvalla nukuin varmaan pari vuotta ja sitten kun armeijasta pääsin niin ostin sänkyn joka oli ihan luxusta silloin. - Jyrki käteinen
kiltti mies. kirjoitti:
Nii ja kyllä minä toivon että jos löytyis joku nainen joka kiinnostuu musta muun kun rahan takia. Ei niitä taida paljon olla..
Muistan kun 17vuotiaana lähdin lastenkodista omilleni niin en omistanut muuta kuin sohvan ja vaatteeni. Siitä lähtien olen pärjännyt ihan hyvin enkä ole toisten rahoilla elänyt. Sohvalla nukuin varmaan pari vuotta ja sitten kun armeijasta pääsin niin ostin sänkyn joka oli ihan luxusta silloin.Et ole toisten rahoilla elänyt??? Ja kuitenkin elät työmarkkinatuella? :D
- juu, näköjään..
Minä jo valitsin rahattoman miehen, koska hän oli ihana ja rakastin häntä. Mies ei vain itse kestänyt varakkuuttani, kun tunsi itsensä alempitasoiseksi kuin minä. Hän poistui vähin äänin hiljaa hiipuen pois luotani..
Minulle siis olisi kelvannut rahaton mies hyvinkin, koska minulle rakkaus on ihmissuhteessa tärkeintä. Minä en sitten rahoineni kelvannutkaan hänelle.. - kiltti mies.
Ota mut sitten.
- kiltti mies.
En minä kuitenkaan rahaton ole. Ei kukaan suomessa nälkään varmaan kuole, pitää tosin luopua monista asioista jos meinaa tulla toimeen kun ruuan hintakin vaan nousee.
- Vihaan aamuja
kiltti mies. kirjoitti:
En minä kuitenkaan rahaton ole. Ei kukaan suomessa nälkään varmaan kuole, pitää tosin luopua monista asioista jos meinaa tulla toimeen kun ruuan hintakin vaan nousee.
Mitä on toimeentuleminen? Hengissäpysymistäkö?
Ruoka ja asunto kun on, niin muutako ei tarvita? Kesällä ei asunnolla ole niin väliä.
Tässä on yks eläkeläinen 55v jonka tulot ei parane. Menot kyllä nousee!
Yksin joudun ollemaan.
- jees.
Hyvin pärjää jos ei ryyppää tai vedä röökiä. Lisätuloja saa kun tekee jotain pikkuhommia välillä.
- Kyllä.
Raha ratkaisee aina että alkaako mitään suhdetta edes. Ja sitten on ulkonäkö.
- äveriäs
Raha ei ratkaise.
- N & 2 lasta
Ihan hyviä kysymyksiä. Varmaan yhdessä maksettaisiin kaikki kulut enkä missään nimessä olettaisi mitään arvokkaita lahjoja. Noh enpä niitä odota varakkaalta mieheltäkään.
Niin minä en alkaisi miten sen kummempia miehelle ostamaan, syystä että sillä on pienempi palkka. Minun omalla palkalla kuitenkin jo elätetään minut ja 2 lastani. Näin ollen se mies on se jolle jää enemmän huvittelurahaa kuin minulle. - Watc me die
Naiset haluaa että on miehellä rahaa. Itse esitin ensin varakasta tai hyvin toimeentulevaa ja yks nainen oli intona. Sitten kerroin sille että nukun veljeni sohvalla ja etsin asuntoa ja on huono tilanne, nainen sanoi että ei halua enää tapailla.
Meni pari viikkoa kun nainen näki minut vahingossa kun naisen kaveri asui samassa talossa kuin minä eli lähes keskustassa. Nainen oli kovin hämmästynyt ja kyseli että asunko tosiaan tässä ja siinä ja myönsin että asun tosiaan omassa asunnossa. Nainen alkoikin lähettelee viestejä että haluaa tapailla taas ja olla yhdessä ja itse olin ensin mukana mutta lopulta sanoin että ei kiinnosta. - 11+1
Valitettavasti rahalla on merkitystä silloin, jos toinen osapuoli kokee sen ongelmaksi. Yksi mies oli minusta kiinnostunut, mutta häntä jurppi kun minun autoni oli isompi, uudempi ja hienompi. Hänellä oli työsuhdeautona keskikokoinen laatuauto, mutta pienissä yksityisomisteisissa firmoissa ei työsuhdeautoa vaihdeta niin usein kuin isoissa.
Hän myös luuli jostain syystä, että tienaan häntä enemmän, mutta tosiasiassa hänen palkkaveronsa olivat kuitenkin 2/3 mun vuosittaisesta bruttopalkasta - niin hänen piti erikseen kertoa paljonko maksaa veroja, jotta pystyisin arvioimaan tulotason. Hän myös omistaa ison veneen. Mutta koska hän ei ollut varma onko parempipalkkaisempi kuin minä, tuli alemmuuskompleksi ja hän jätti minut tekstarilla.
Todella sääli, sillä normitulotaso riittää minulle ihan hyvin ja myöskään en sen kummempaa tulotasoa odota mieheltäkään. Ja maksan oman osuuteni ravintolalaskuista ja takseista yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113469Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1293249Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282706Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu832439Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181803Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1211299Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41228