Mitä kiitollisuus sinulle merkitsee?

näin se kutistuu

Kuinka osoitat kiitollisuuttasi elämässä, jos haluat sitä osoittaa?

Anna esimerkki jostakin asiasta, josta tunnet kiitollisuuden tunteita, edes niitä pieniä pilkahduksia.

28

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosestar

kiitollisuus on pala arvokkuutta, jota vasta lahjana voi antaa.kiitos voi olla äännetön elekin.
      kiitos on arvokas tapa muistuttaa saamasta ruuasta, lahjasta tai avusta. oven avaamminen on monelle arvokas ele varsinkin kun sitä moni tuntuu tarvitsevan.
      ihminen pitäisi olla itselleen kiitollinen ja jos osaa kantaa itsensä arvokkaasti muistaen terveellisen elämän tavan,jolloin keho muistaa kiittää.
      kiitollisuus tuo hyvän mielen itselleen antajana ja saajana mutta kiitollisuusden velka voi tuottaa tuskaa.
      kiitoksen vasta painona ei voi laskea missään muodossa. pienikin ele on tuen merkki niin kuin lapsen viaton hymy ja vastapainona kiitollisuuden hymy

• Miksi kiitollisuuden velka voi tuottaa mielestäsi tuskaa?

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

Miksi kiitollisuuden velka voi tuottaa mielestäsi tuskaa?

ei muute mutta jos yhtä aikaa kuukautisten aikaan.

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

Miksi kiitollisuuden velka voi tuottaa mielestäsi tuskaa?

tuska tuo velvollisuuden tunteen auttaa varsinkin kun pyydetään kiitollisuuden vastapainona. silloin tuska on suurimmillaan jos ei pysty auttaakaan.
        vanhempana asian ymmärtää paremmin mutta nuorempana se oli vaikeampaa ymmärtää.

• rosestar kirjoitti:

tuska tuo velvollisuuden tunteen auttaa varsinkin kun pyydetään kiitollisuuden vastapainona. silloin tuska on suurimmillaan jos ei pysty auttaakaan.

Saatu pitäisi olla annettua, eikä kaupallista. Minkä kiitollisena otat vastaan, sen myös takaisin annat joskus, jollekin, jossain muodossa - hyvällä mielellä.

Kiitollisuudella ei ole aikaa.

• Thankful!
        rosestar kirjoitti:

"elisakettu", kiitollisuudenvelka voi hyvinkin olla tuskallinen, jos mahdollisuus kiitollisuuden osoittamiseen puuttuu.
        Esim. itse tunnen tuskaa siitä, etten osannut aikoinaan eräälle henkilölle kiitollisuuttani osoittaa, sillä nyt se on myöhäistä hanen ollessa edesmennyt.
        Toisaalta tuo kiitollisuus jota tunnen vanhempiani kohtaan on eräällä tavoin "tuskallinen", kun en ole tuolle kiitollisuuden osoittamiselle, mielestäni "riittävän hyvää" tapaa keksinyt.

• rosestar
        rosestar kirjoitti:

ei muute mutta jos yhtä aikaa kuukautisten aikaan.

kuukautiset sinulle "star" on vaikea ymmärtää ,naisen ovulaation on hedelmöityksen päivä. solu kuvittelee olevansa hedelmöittynyt ja kahden viikon päästä solu hajoaa. jolloin jokaisen "punaisen kuullaan veren" aikoihin naisen kyky vastaaottamaan vastoinkäymisiä on vaikempaa.
        Mutta tämähän ei koske kaikkiin naisiin poikeuksiakin on luonne eroja kuin herkkyys eroja.
        miehillehän haju-aistit ja näkö-aistit "näkee" poikeuksellinen hedellimällisen naisen ovulaatio aikoihin.

• Thankful! kirjoitti:

"elisakettu", kiitollisuudenvelka voi hyvinkin olla tuskallinen, jos mahdollisuus kiitollisuuden osoittamiseen puuttuu.
        Esim. itse tunnen tuskaa siitä, etten osannut aikoinaan eräälle henkilölle kiitollisuuttani osoittaa, sillä nyt se on myöhäistä hanen ollessa edesmennyt.
        Toisaalta tuo kiitollisuus jota tunnen vanhempiani kohtaan on eräällä tavoin "tuskallinen", kun en ole tuolle kiitollisuuden osoittamiselle, mielestäni "riittävän hyvää" tapaa keksinyt.

Kiitollisuus itsessään on riittävä ele niille, jotka eivät automaattisesti odota vastavuoroisuutta. Välinpitämättömyys on vastakohta ettei osoita mitään tunteita saamaansa kohtaan.

Se ei aina edellytä palveluksia, lahjaa, tai samalla tavalla annettua kuin vastaanotettu. Esimerkiksi vanhemmille riittää monesti lasten sanomana kiitos ja antama hetki aikaa.

Liian usein materilisoimme nämä kiitollisuuden aiheemme.

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

Saatu pitäisi olla annettua, eikä kaupallista. Minkä kiitollisena otat vastaan, sen myös takaisin annat joskus, jollekin, jossain muodossa - hyvällä mielellä.

Kiitollisuudella ei ole aikaa.

tuskan tunteminen, sitä ei tarkoita lainaa tai kaupallisuutta. tuskan maksuahan ei rahalla maksa pois. esim, olan anto olisi voinut toisen viedä pois kadotuksesta.

• Debt issue
        elisakettu kirjoitti:

Kiitollisuus itsessään on riittävä ele niille, jotka eivät automaattisesti odota vastavuoroisuutta. Välinpitämättömyys on vastakohta ettei osoita mitään tunteita saamaansa kohtaan.

Se ei aina edellytä palveluksia, lahjaa, tai samalla tavalla annettua kuin vastaanotettu. Esimerkiksi vanhemmille riittää monesti lasten sanomana kiitos ja antama hetki aikaa.

Tietysti, niin, etteivät vanhempani odota, saati vaadi minkäänlaista kiitollisuuden osoitusta, mutta kiitollisuudenvelkahan onkin yksin sen kantajan mielessään määrittelemä asia. Eihän kaikki, vaikka heillä olisi kuinka "erinomaiset" vanhemmat, tunne kiitollisuudenvelkaa ensinkään.
        Toisaalta, jos materialisoisin tuon kiitollisuudenvelan tunteen, asia olisi huomattavasti helpompi, yksinkertaisesti hankkisin tuon riittävän määrän materiaalia ja se olisi siinä.

• rosestar kirjoitti:

tuskan tunteminen, sitä ei tarkoita lainaa tai kaupallisuutta. tuskan maksuahan ei rahalla maksa pois. esim, olan anto olisi voinut toisen viedä pois kadotuksesta.

eli siis tuska tulee siitä, mitä ei tullut antaneeksi?

Se on syyllisyyttä. Se ei silti syö kiitollisuutta.

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

Lapsenikin on sanonut kiitos siitä, mitä olen luvannut mutta en ole pystynyt toteuttaa.
        sekin tuo tuskaa. olen luvannut hänet balettiin ja hän ei pääse siihen kehnon maksukyvyn vuoksi. toimeentulotuki ei tue meillä päin alle kouluikäisten harrastuksia.
        joskus vaatiin myös maksukykyä. pitäisi yrittää vedota lapsen omaan tahtoon ja hänen tunteisiin ja syrjäytymis uhkaan.
        mutta riittäkö se kun nykyään ei ole hakemuksillakaan enään kasvoja.

• Debt issue kirjoitti:

Tietysti, niin, etteivät vanhempani odota, saati vaadi minkäänlaista kiitollisuuden osoitusta, mutta kiitollisuudenvelkahan onkin yksin sen kantajan mielessään määrittelemä asia. Eihän kaikki, vaikka heillä olisi kuinka "erinomaiset" vanhemmat, tunne kiitollisuudenvelkaa ensinkään.
        Toisaalta, jos materialisoisin tuon kiitollisuudenvelan tunteen, asia olisi huomattavasti helpompi, yksinkertaisesti hankkisin tuon riittävän määrän materiaalia ja se olisi siinä.

Juuri niin, materialisoitu kiitollisuuden velan maksu onkin helpompaa.

Kerropa miksi. Miksi henkinen tai emotionaalinen velka on vaikeampi "maksaa"?

• rosestar kirjoitti:

Lapsenikin on sanonut kiitos siitä, mitä olen luvannut mutta en ole pystynyt toteuttaa.
        sekin tuo tuskaa. olen luvannut hänet balettiin ja hän ei pääse siihen kehnon maksukyvyn vuoksi. toimeentulotuki ei tue meillä päin alle kouluikäisten harrastuksia.
        joskus vaatiin myös maksukykyä. pitäisi yrittää vedota lapsen omaan tahtoon ja hänen tunteisiin ja syrjäytymis uhkaan.
        mutta riittäkö se kun nykyään ei ole hakemuksillakaan enään kasvoja.

Jokainen vanhempi joutuu ehkä joskus syömään sanojaan. Vaikka ei haluaisikaan. Pääasia, että selittää asian niin hyvin kuin taitaa, miksi juttu ei toteutunut ja ettei se ole lapsen vika. Monilla nämä talosjutut on vaikeita selittää lapselle ja jättää monesti tekemättä kun ajattelee ettei laspi ymmärrä (ei ymmärräkään kaikkea, mutta ymmärtää että perustelu asialle löytyy).

Lapsen tärkeyden ja ainutkertaisuuden voi osoittaa muutenkin kuin niillä kalliilla harrastuksilla. (Pienemmät) lapset tykkää eri asioista, kun niitä tehdään kiinnostuneena heidän kanssaan. Ja he muistavat sen.

• Pay back
        elisakettu kirjoitti:

Juuri niin, materialisoitu kiitollisuuden velan maksu onkin helpompaa.

Kerropa miksi. Miksi henkinen tai emotionaalinen velka on vaikeampi "maksaa"?

Sille on erittäin vaikea luoda yksiselitteinen, puhumattakaan kaikkia osapuolia tyydyttävää määrää/laatua.
        Tosisn sanoen esimerkkinä: jos saan taloudellisessa ahdingossa lainaksi satasen, on melko helppoa löytää ratkaisu, millä tuon velan saan "kuitatuksi" (Pääoma korko), mutta jos taas saan ahdingossa henkistä tukea ja koen siitä kiitollisuutta, millä voin sen kiitollisuuden määrän määritellä?

• Promises!
        elisakettu kirjoitti:

Jokainen vanhempi joutuu ehkä joskus syömään sanojaan. Vaikka ei haluaisikaan. Pääasia, että selittää asian niin hyvin kuin taitaa, miksi juttu ei toteutunut ja ettei se ole lapsen vika. Monilla nämä talosjutut on vaikeita selittää lapselle ja jättää monesti tekemättä kun ajattelee ettei laspi ymmärrä (ei ymmärräkään kaikkea, mutta ymmärtää että perustelu asialle löytyy).

Lapsen tärkeyden ja ainutkertaisuuden voi osoittaa muutenkin kuin niillä kalliilla harrastuksilla. (Pienemmät) lapset tykkää eri asioista, kun niitä tehdään kiinnostuneena heidän kanssaan. Ja he muistavat sen.

Avainsana on tässäkin asiassa, lasten kanssa, reiluus! tuossa em tilanteessa ei pidä itsellekaan, eikä muille perheenjäsenille hankkia uusia asioita/tavaroita, hänen jäädessään ilman tuota luvattua.

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

lapselle on tärkeitä myös kerhokaverit, lapsen kaverit ei ymmärrä erillaisuutta ja erillaisuudesta moni lapsi on kärsinyt kiusattuna.
        lakipykälissä tätähän ei lue että alle kouluikäistä ei tueta harrastustoimena.
        lapsethan ei ymmärrä käsitettä ikäero lapsi on heidän silmään lapsi ja joku lapsi kokee isomman lapsen jo aikuiseksi jos ei tädiksi. "että miksi tuo mutta miksi minä en"
        lapsien kyllä kuuluisi olla toimeentulossa tasa-arvoisia. ymmärtäisin jos puhuttaisiin vaikppaikäisestä.
        itse en arvosta balettia mutta minkä voin jos lapseni arvostaa.
        itse arvostan monipuolisuuden osaamista.
        sillä tuetulla määrällä lapseni voisi harrastaa puoli vuotta ja miksi sitten ei saisi??
        seuraavana vuonna toinen puoli jos vielä kiinnostaa tai toinen laji.

• Pay back kirjoitti:

Sille on erittäin vaikea luoda yksiselitteinen, puhumattakaan kaikkia osapuolia tyydyttävää määrää/laatua.
        Tosisn sanoen esimerkkinä: jos saan taloudellisessa ahdingossa lainaksi satasen, on melko helppoa löytää ratkaisu, millä tuon velan saan "kuitatuksi" (Pääoma korko), mutta jos taas saan ahdingossa henkistä tukea ja koen siitä kiitollisuutta, millä voin sen kiitollisuuden määrän määritellä?

Voiko henkistä tai emotionaalisen tuen määrää edes mitata? Kuulostaako se hieman kaupalliselle? Menettäisikö silloin arvon myös kiitollisuuden kokemuksena?

• rosestar kirjoitti:

lapselle on tärkeitä myös kerhokaverit, lapsen kaverit ei ymmärrä erillaisuutta ja erillaisuudesta moni lapsi on kärsinyt kiusattuna.
        lakipykälissä tätähän ei lue että alle kouluikäistä ei tueta harrastustoimena.
        lapsethan ei ymmärrä käsitettä ikäero lapsi on heidän silmään lapsi ja joku lapsi kokee isomman lapsen jo aikuiseksi jos ei tädiksi. "että miksi tuo mutta miksi minä en"
        lapsien kyllä kuuluisi olla toimeentulossa tasa-arvoisia. ymmärtäisin jos puhuttaisiin vaikppaikäisestä.
        itse en arvosta balettia mutta minkä voin jos lapseni arvostaa.
        itse arvostan monipuolisuuden osaamista.
        sillä tuetulla määrällä lapseni voisi harrastaa puoli vuotta ja miksi sitten ei saisi??
        seuraavana vuonna toinen puoli jos vielä kiinnostaa tai toinen laji.

Se on vaikea taival kuljettavaksi jos haluaa tai edes toivoo kaiken menevän tasaveroisesti. Elämässähän asiat niin eivät mene. Lapsetkin joutuvat sietämään pettymyksiä ja se on ainoa tie sietää niitä myös myöhemmässä elämässä. Kiitollisuuskin muodostuu itse asiassa näiden välisten - saavutettujen ja saavuttamattomien - asioiden välisestä leikkauksesta.

• Support
        elisakettu kirjoitti:

Voiko henkistä tai emotionaalisen tuen määrää edes mitata? Kuulostaako se hieman kaupalliselle? Menettäisikö silloin arvon myös kiitollisuuden kokemuksena?

Ei oikeastaan voikaan ja se juuri tekeekin, henkisestä, tai emotionaalisesta avusta tai tuesta syntyneen kiitollisuuden tunteen näyttämisen/osoittamisen haastavaksi, jotta se ei tuosta auttajasta/tukijasta, tuntuisi enempää liioitellulta, kuin vähättelevältäkään.

• Fair play
        elisakettu kirjoitti:

Se on vaikea taival kuljettavaksi jos haluaa tai edes toivoo kaiken menevän tasaveroisesti. Elämässähän asiat niin eivät mene. Lapsetkin joutuvat sietämään pettymyksiä ja se on ainoa tie sietää niitä myös myöhemmässä elämässä. Kiitollisuuskin muodostuu itse asiassa näiden välisten - saavutettujen ja saavuttamattomien - asioiden välisestä leikkauksesta.

Pitää paikkansa! ja juurikin siksi, tärkeää elämässä on, että ympärillä olisi se joukko johon voi luottaa ja turvata, siis luottaa että edes joku ajattelee vilpittömästi vailla taka-ajatusta tai hyötyä! Lapselle tuo tuki ja turva tulisi löytyä omasta perheestä ja ihmiselle yleensäkin läheisistä. Tällöin se pettymys mikä toteutumattomista lupauksista, toiveista ja haaveista syntyy, korvautuu tunteella että on rakastettu ja tarkoitus oli hyvä. Ts. peli on "reilua"

• rosestar
        elisakettu kirjoitti:

jos helpoimman tien valitsemiseen menemiseen ryhdytään, saan katua jälkeen päin koska en pysty puhtain sydämmin sanomaan, kultaiseni minä yritin kaiken.
        aina pitää yrittää. jos en lappujen jälkeen saa yritystä, täytyy harkita sellaista jolloin erillaisuus voidaan katsoa hyödyksi

• rosestar
        rosestar kirjoitti:

jos helpoimman tien valitsemiseen menemiseen ryhdytään, saan katua jälkeen päin koska en pysty puhtain sydämmin sanomaan, kultaiseni minä yritin kaiken.
        aina pitää yrittää. jos en lappujen jälkeen saa yritystä, täytyy harkita sellaista jolloin erillaisuus voidaan katsoa hyödyksi

erillaisuus voi rikastuttaakin mutta minusta se kyllä kuullostaa liian vaikealta tieltä vielä pienelle lapselle.

• Try!
        rosestar kirjoitti:

Silloin, vaikka et ole luvannut, mutta yrittänyt, voit katsoa itseäsi peilistä ja todeta olevasi reilu! Niinhän se on, ettei ne nallekarkit tasan mene ja se on hyväksyttävä, meidän jokaisen. lupauksia tuonkaltaisissa asioissa voi tehdä myös tyyliin: Lupaan yrittää! Se jää omantunnon kysymykseksi onko niin tehnyt, mutta ei tarvitse ainakaan tuntea huonoa omaatuntoa antamistaan toteutumattomista, saati tyhjistä lupauksista.

• Dinner

Käytännön esimerkki kiitollisuuden osoittamisesta kotona: Vaimo valmistaa perheellemme aterian, muu perhe siivoa ruokapöydän ja keittiön, tietysti tuo on jo pelkästään huomioimista, mutta samalla sillä osoitetaan kiitollisuutta nautitusta ateriasta.

• Olen kiitollinen lähipiirilleni siitä että he ovat olemassa, toisten olemassaolo ei ole itsestäänselvä. Tuon asian unohtaa kovin herkästi.

Meinasin menettää äitini marraskuun loppupuolella. Kiitin kirurgeja, kiitin hoitajia, kerroin äidilleni kuinka rakas hän on minulle.
      Autoin äitiäni, koko joulukuun ja se oli minun osoitukseni en tehnyt sitä velvollisuudesta, tein sen siksi että hän on antanut minulle elämän.

On muitakin asioita, olen terve, minulla on perhe, ja koti. Olen kiitollinen myös, siitä että minua tarvitaan.

• More than less

Se asioiden määrä, joista meidän tulisi olla kiitollisia, ei ole vallan vähäinen!

• Villirentukka

Kiitollisena annan albatrossille pillua=))))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7535
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      100
      5453
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4622
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3332
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2738
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      54
      2391
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2388
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2224
    Aihe