Sanompahan vaan että "laihduttakaa alle 25BMI:n"

Motkotan, syylistän

Olen aina ollut hoikahko tai keskipainoinen. Olen nuori mutta minulla on paljon myös vanhempia ystäviä. Minulta sairastui äskettäin kaksi päälle 50-v tuttavaa diabettekseen kolmen kuukauden aikana. Harvassa ovat nykyään he lihavat, joilla diabetestä ei ole.

Annan tukea sanomalla vaan, että laihduttakaa! Muuten sairastutte vaarallisiin ja/tai epämielyttäviin sairauksiin. Nyt yksi läheinen on onnistunut suuremmissa määriin huomaamaan, mitenkä helppoa ja motivoivaa ja mukavaakin laihdutus voi olla. Eihän sitä muuta olekkaan kuin viimeiset 15-vuotta tästä motkotettu samasta asiasta, vain ennen sairastumista erona.

8

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+17

      Ei se BMI:n arvo 25 ole mikään maaginen raja-arvo, jonka alapuolella säästyy lihavuuteen liitetyiltä sairauksilta ja yläpuolella varmasti sairastuu diabetekseen. Elämäntavat, fyysinen aktiivisuus, kehonkoostumus ja elämänlaatu vaikuttavat hyvin paljon myös terveyteen, etenkin kun ollaan lähellä tuota normaalipainon rajaa (oli sitten alle, tai yli).

      Tietenkin jos on kovin paljon ylipainoa ja tilanne on toinen.

    • ei ole helppoo

      Ei Se painon tiputtaminen ole niin yksinkertaista itse olen yrittänyt vaikka mitä eikä paino tipu.En sit tiedä syönkö liian vähän vai paljon ja turhat hiilarit olen jättänyt pois.

      • 8+20

        Pidätkö ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa? Suosittelen! Kirjaa myös ylös painonvaihtelut. Jos tosiaan et syö turhia, eli et energialisäkkeitä, herkkuja, et muroja etkä muutakaan epäterveellistä vaan syöt pieniä annoksia 5-7 kertaa päivässä ja kahdella lämpimällä aterialla väh. puolet lautasesta salaattia/kasviksia, etkä vieläkään laihdu, käy lääkärissä. Älä syö mitään todella energiapitoista jos et aio liikkua sitä pois. Alkuun kannattaa jättää kaikki turhuudet pois, kun tuloksia alkaa näkyä voi vaaleaakin leipää syödä pari siivua päivässä jos siltä tuntuu, mutta ainakin omalla kohdalla nopeat tulokset alussa ylläpitivät motivaatiota!

        Ps. Voit myös kokeilla kalorien laskemista alussa. Netistä löytyy sivuja jotka antavat hiukan sitä suuntaa että paljonko syöt päivässä kaloreita. En sano että niitä tarvitsee laskea orjallisesti, vaan sitä että on hyvä tietää syötkö 1000kcal vai 2000kcal päivässä, että on vähän siitäkin perillä :) tutki tuoteselosteita ja jos olet merkittävän ylipainoinen, liikuntana riitt alkuun joku kevyt, esim vesijuoksu tai kävely :) kyllä kuka vaan voi laihduttaa jos itselläkin on lähtenyt 7,5kg/3kk ;)


    • Minun vinkkini

      Luuletko tosiaan, että sait tuttavasi laihduttamaan motkottamalla? Et varmasti saanut! Vaikka hän sanoisikin sinulle, että painostus sen teki, ei se niin ole. Syy on ollut jokin aivan muu. Motkottamalla kuin vähäjärkinen idiootti olet aiheuttanut tuttavillesi vain pahaa mieltä ja todennäköisesti saanut heidät syömään entistä enemmän siihen pahaan mieleen, minkä heille aiheutit. Eli onneksi olkoon! Olet edesauttanut ylipainon syntymistä/pysymistä ja ollut laihtumisen rasitteena.

      Minä olin yli 10 vuotta lapsen syntymän jälkeen ylipainoinen ja söin sitä enemmän mitä kärkkäämmin mieheni ja äitini huomauttelivat ylipainostani. Vasta kun heivasin miehen hevon kuuseen ja katkaisin välit äitiini, laihduttaminen onnistui ja pääsin takaisin normaalipainoon. Minun neuvoni ja tukeni kaikille ylipainoisille on tämä:

      HEIVATKAA POIS jok'ikinen sellainen ihminen, joka aiheuttaa teille toistuvasti pahan mielen, syyllistää tai mollaa, tai saa teidät tuntemaan olonne huonommaksi kuin muut. Kun lähipiirinne suhtautuu teihin myönteisesti, teillä on yksi stressitekijä vähemmän ja laihtuminen onnistuu takuuvarmasti helpommin kuin sosiaalisten rasitteiden kanssa!

      • peukku+

        Komppaan tekstiäsi 100%


    • niiiiii=)

      Mutta ap ei musta syyllistänyt vaan nimenomaan kannusti :) Terveys on kuitenkin tärkeää. Itsekin joskus kun luen näitä suomi24 keskusteluja, varsinkin ihannenainen palstaa (joka on kyl aika hölmöö :D), niin kun haukutaan lihavia yms, tulee oikeen kapina et haluis mennä syömään :D

      Mutta mulla on myös oma mummini ylipainoinen hänkin, kuollut diapetekseen. Sitä ennen häneltä jouduttiin amputoimaan kuolioon mennyt jalka... On tosi juttu, mutta kauankauansitten tapahtunut, en ollut vielä sillon syntynytkään.

      • Tsiiiiisus!

        Joku siis kirjoittaa nimimerkillä "Motkotan, syyllistän" ja se on sinun mielestä kannustamista, eikä syyllistämistä? Ap myöskin on motkottanut tuttavilleen KÄSKEVÄÄN sävyyn, ei suinkaan kannustamalla terveellisiin elämäntapoihin. Kuka tahansa voi motkottaa lihavalle, että laihduttakaa. Se ei ole kannustamista. Se on tyhmän kotkotusta. Kannustaminen auttaa, jo valmiiksi tilanteestaan selvillä oleville asioiden alleviivaaminen lannistaa ja saa tuntemaan pahaa oloa. Kyllä lihavat tietävät, että pitää laihduttaa. Pitäisi kannustaa laihduttamiseen, eikä alleviivata jo itsestään selviä asioita.


    • Mua ei kiinnosta

      elämä on jo 50 vuotiaana yli puolessa välissä, melkein päättynyt. Nautitaan nyt, kun vielä pystytään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe