Kannattaako keikkatyö?

Teinkö virheen?

Hei!
Saan tällä hetkellä liiton rahaa n. 750e/kk ja otin vastaan keikkatyön. Keikkailin syyskuussa 6 päivää ja haen siis soviteltua päivärahaa. Kannattaako se? Tuleeko jotain karensseja rahan suhteen tai muuta? Paljonko hyödyn taloudellisesti? Olen yrittänyt saada tolkkua liiton sivuilta, mutta ei mennyt jakeluun. Sen ymmärsin, että päiväraha maksetaan 2-3vkoa myöhempään. Kiitos selkeistä vastauksista!

12

8204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikaisija

Juuri tällaisia viestejä kokoomuksen oikeistolaisin siipi hakee ja haluaa nähdä, sillä tällaisten kysymysten perusteella voidaan vaatia uusia suunitelmia työttömyysturvan porrastukselle ja vastikkeellisuudelle.
      Työnteko kannattaa tietysti, aina. Miten joku voi tällaisessa asiassa valita nimimekikseen "Teinkö virheen"??? Minkä virheen? Ei töiden tekeminen ja vastaanottaminen voi mitenkään olla virhe, ei yhteiskunnallisesti eikä yksilökohtaisesti.
      Ja jos se on virhe niin silloin on systeemissä jotain mätää. TT:n uusi toimitusjohtaja Leif Fagernäs sanoi haastattelussaan, että ei voi olla mahdollista, että työttömyysturva on sillä tasolla että työn vastaanottamatta jättäminen on kannattavampaa kuin työnteko.Olen samaa mieltä. Työnteko kerryttää eläkettä, tuottaa verotuloja yhteiskunnalle, on AINA kannattavampaa kuin työttömänäolo.

• Teinkö virheen

Systeemissähän on mätää ja siitä tässä juuri koitan ottaa selvää. Työnteko ei ikävä kyllä aina kannata tässä nykysuomessa,ainakaan osa/keikkatyö. JA SIITÄ ASIASTA haluaisin tietoa. Voi olla, että TEIN VIRHEEN. Voi olla, että olisi pitänyt odottaa täysipäiväistä työtä. Ja se virhehän sitten tuntuu nimenomaan YKSILÖKOHTAISESTI.
        Turha tulla viisastelemaan.
        OLE YSTÄVÄLLINEN ja vaihda palstaa.

• eräs vain
        Teinkö virheen kirjoitti:

Systeemissähän on mätää ja siitä tässä juuri koitan ottaa selvää. Työnteko ei ikävä kyllä aina kannata tässä nykysuomessa,ainakaan osa/keikkatyö. JA SIITÄ ASIASTA haluaisin tietoa. Voi olla, että TEIN VIRHEEN. Voi olla, että olisi pitänyt odottaa täysipäiväistä työtä. Ja se virhehän sitten tuntuu nimenomaan YKSILÖKOHTAISESTI.
        Turha tulla viisastelemaan.
        OLE YSTÄVÄLLINEN ja vaihda palstaa.

Käsittääkseni hyödyt suunnilleen puolet siitä mitä ehdit töissä tienata. Ainakin muistaakseni puolet tienaamastasi rahasta leikataan tuesta pois. En tosin ole varma onko asia näin yksiselitteinen. Itse tein saman "virheen" ja otin viikoksi töitä. Nyt odottelen sitten mitä siitä jäi käteen.

• Persaukinen
        eräs vain kirjoitti:

Käsittääkseni hyödyt suunnilleen puolet siitä mitä ehdit töissä tienata. Ainakin muistaakseni puolet tienaamastasi rahasta leikataan tuesta pois. En tosin ole varma onko asia näin yksiselitteinen. Itse tein saman "virheen" ja otin viikoksi töitä. Nyt odottelen sitten mitä siitä jäi käteen.

just joo...... työmarkkinatuesta puolet pois ja samoin asumistuesta. Toimeentulotuesta kaikki ja verottajakin ottaa osansa. Tuskin mitään sulle jää. Sori, tää ei oo pelottelua vaan valitettavasti totta.

• Lassi

Jos työsuhde kestää yli 2vkoa= vähintään 15 päivää, kassa ei maksa soviteltua päivärahaa ja kassa tarvitsee uuden työvoimapoliittisen lausunnon (2vkoa raja). Toisin sanoen: On kannattavaa tehdä 14 päivää töitä. Jos teet 16, voi mennä ikuisuus ennenkuin saat rahaa. Soviteltu päivärahakin kestää tulla pari viikkoa.

• työtön

Eipä kannata keikkatyöt. Siinä ryhdytään käyttämään ns. soviteltua päivärahaa. Päivärahan maksajien tietokoneet järkyttyvät niin paljon, että maksatus viivästyy monella viikolla. Voi tulla myös muita sanktioita. Näin hyvin päättäjämme kannustavat työntekoon. Tee mieluimmin mustana ilman kärähtämistä.

• Pätkätyöläinen

... nämä asiat on kai itse kantapään kautta kokeiltava, jotta näkee, miten systeemi toimii. Minä otin vastaan hieman yli kahden viikon työpätkän suullisella sopimuksella ja ilmoitin siitä jo työvoimatoimistoonkin tuota työvoimapoliittista lausuntoa varten.

Lupasin harkita seuraavaa pätkää, joka on osa-aikainen ja siis sovitellun päivärahan piirissä. Työvoimatoimisto ei tätä ajatusta mitenkään tyrmännyt, samoin luotan työnantajan lupaukseen siitä, että pätkät voidaan erottaa. Mutta kuitenkin jokainen tajuaa, että millä heikoilla jäillä tässä liikutaan. Varmaan tämän joku ilkeämielinen pystyy pelaamaan minulle karenssiksi!

Yksi asia on varma: kädestä suuhun eläjä tarvitsee luototusta, jotta hän pystyy näitä pätkiä tekemään. Minullekin ensimmäisen pätkän palkka tulee vasta viikko sen jälkeen, kun se on loppunut. Kai pelkkä työtodistuskin riittää päivärahan hakemiseen, vai kuinka?

Saattaa olla, että meikäläisen keikkailut jäävät lyhyeen ilman, että asialla on mitään tekemistä itse työnteon kanssa.

• Pätkätyöläinen
        työtön kirjoitti:

Eipä kannata keikkatyöt. Siinä ryhdytään käyttämään ns. soviteltua päivärahaa. Päivärahan maksajien tietokoneet järkyttyvät niin paljon, että maksatus viivästyy monella viikolla. Voi tulla myös muita sanktioita. Näin hyvin päättäjämme kannustavat työntekoon. Tee mieluimmin mustana ilman kärähtämistä.

Näin minäkin luulin asian olevan. Tällä kertaa kyllä työttömyyskassa ja sen yhteistoiminta työvoimatoimiston kanssa on yllättänyt positiivisesti.

Jäätyäni kolmen vuoden työputken jälkeen työttömäksi tuli ensimmäisen päivärahani alle kahdessa viikossa, joka on tähänastinen ennätys. Tehtyäni pienen (reilut 2 viikkoa) pätkän laitoin kuukauden hakemuksen postiin perjantaina ja rahat olivat tilillä seuraavana keskiviikkona.

Nyt on meneillään toinen pätkä (osa-aikainen), joten on vielä näkemättä, että kuinka pian sovitellut päivärahat tulevat. Mutta en usko, että sekään voi kauaa kestää.

Kun kävin työvoimatoimistossa, niin virkailija näytti minulle, kuinka kassa näkee suoraan heidän tekemänsä merkinnät minun tilanteestani: ottanut vastaan pätkän, jäänyt työttömäksi jne., joten tämä käynee ns. työvoimapoliittisesta lausunnosta.

Aika pitkälti siis hakija itse pystyy nopeuttamaan asioita pitämällä työvoimatoimiston ajan tasalla. Tarkkana pitää olla myös palkanmaksun suhteen, jotta palkka ja palkkatiedot tulisivat mahdollisimman hyvissä ajoin. Palkanlaskija voi myös kirjoittaa työtodistuksen ainakin minun tapauksessani, kun en tarvitse kuin sen verran tietoa, että mistä mihin palvelus on kestänyt ja onko se ollut päätoimista vai osa-aikaista.

Toivottavasti muutkin halukkaat pätkätöiden tekijät saavat yhtä nopean palvelun omalta kassaltaan. Ja muistakaa hyvät ihmiset sekin, että pätkiä ja osa-aikatyötä voi tehdä ihan millä tahansa alalla, vaikka nostaa korvausta esim. opettajain työttömyyskassasta.

• Isä

Oma tapaukseni on tällainen. Olin työttömänä ja sain peruspäivärahaa nettona 455€. Otin vastaan 2 viikkoa kestävän työn, jonka aikana painoin ylitöitä niin paljon kuin kerkesin. Tienasin nettona tuosta 2 viikon pätkästä yhteensä 1250€. Sain tuolta kuukaudelta soviteltua päivärahaa, eli puolet ansaitsemastani palkasta vähennetään tuon kuukauden peruspäivärahasta... tuloksena oli se, etten saanut peruspäivärahaa kuukaudesta ollenkaan... no, enpä sitä tarvinnutkaan, kun palkka oli kuitenkin noin kohtuullinen. Ja kaikenkaikkiaan tuo pätkä kannatti; sain enemmän rahaa, eläkkeeni karttui edes hitusen ja sain työkokemusta (vaikka työnantajia tuskin kiinnostaa 2 viikon työ).

Omituista tässä on kuitenkin se, että mikäli olisin ollut töissä 2 viikkoa ja yhden päivän, niin minuun olisi sovellettu toista peruspäivärahanlaskemismallia ja olisin saanut tuolta kuukaudelta peruspäivärahaakin. Mielestäni asian pitäisi olla juuri toisin päin... eli kannustettaisiin ottamaan vastaan noita tosi lyhyitäkin pätkiä.

• Pätkätyöläinen

Muistelen kaiholla 80-luvun tilannetta, jolloin työttömyyskorvaushakemukseen vain merkittiin työtön tai työssä. Työssäolopäiviltä ei maksettu korvausta ja sillä hyvä. Työn vastaanottamisen kynnys oli todella matalampi, eikä se johtunut pelkästään rahasta vaan siitä, että byrokratia oli paljon vähäisempi. Minun alallani tämä toimi erityisen hyvin. Ainakaan minun ei tarvinnut toimittaa edes mitään todistuksia kassaan. Kuinkas meihin näin on voinut joskus luottaa?

• Osku

Minä saan työttömyyskorvausia 1250€/kk.

• Mielummin töissä

Hei

Olen vuorotteluvapaalla ja nyt tuntuisi olevan työhaluja. Miten keikkatyö vaikuttaa vuorotteluvapaakorvaukseen, onko kellään kokemusta ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58