Lähdin nuorena 18 v. maailmalle, kuten sen ikäiset yleensä asumaan ja opiskelemaan samalle paikkakunnalle kuin sen hetkinen seurustelukumppanini. Se oli minun kohdalta vakava virhe, sillä tämä mies osoittautui väkivaltaiseksi ja alistavaksi ja tarrautui minuun täysillä. Vaikka siitä on jo lähes 20 vuotta, en ole päässyt asiasta yli.
Olen yrittänyt käsitellä asiaa terapiassa, mutta en vain osaa. Olen lukinnut kaikki tunteet sisälleni, kuin minussa olisi kaksi persoonaa, se herkkä, pirstoutunut persoona jota olin nuorena, ja se miksi itseni olen rakentanut nyt, poislukien seksuaalisuus, jonka olen tukahduttanut sisälleni.. Hän yritti raiskata minut toistuvasti ja syyllisti siitä etten halunnut mennä pitemmälle väkivaltaisen miehen kanssa. Hän pahoinpiteli niin, ettei jäänyt fyysisiä jälkiä. Pahoinpitely paheni paheni ajan mittaan kuristamiseksi, silloin ajattelin että pääsen suhteesta vain kuolemalla.
En muistanut vuosiin tapahtuneita asioita kunnolla, vain sekavina mielikuvina, niin järkyttävältä asiat tuntuivat, vaikka fyysinen väkivalta ei ollut kovaa, vaan se henkinen ahdistus ja pelko, sekä vankina olo suhteessa, josta ei pääse pois ja jossa on ahdisteltavana. En saanut mistään apua pikkupaikkakunnalla, ei ollut poliiseja, eikä mitään kunnon terapiaa tarjolla. Kun yritin puhua "läheisille" joita ei minulla kyllä ollut, sain kuulla vain kommentteja tapaan "vakka kantensa valitsee". Kukaan ei muistaakseni koskaan sanonut että jätä se. Kirjoitin jopa jonnekin tukiryhmään niin sain tylyn vastauksen kirjekumppanilta, että ei yhtään ole samanlaisia kokemuksia kyllä, eikä kiinnosta kirjoittaa. Koin että ongelmani olivat liian mitättömiä jaettavaksi kellekään ja vain kuvittelin asiat.
En tiedä, onko tunteiden lukitseminen ominaista minulle, mutta muistan etten kokenut ahdistavimmissa väkivaltatilanteissa pelkoa, vaan olin kylmän analyyttinen, etäinen, ehkä se onkin ongelma, että olen ollut niin ahdistunut jälkikäteen ja keho on oireillut miljoonilla tavoilla. Olen myös jumittunut lapsuuteni kotipaikkakunnalle, työttömäksi.
En jälkikäteen ole osannut ahdistustani yhdistää tapahtumiin pitkään aikaan , kun kärsin ahdistusperäisestä unettomuudesta vuosia, sekä vakavasta masennuksesta, minulla on myös toistuvia mahakipuja, sekä ajoittainen astma.. Inhoan vieläkin kosketusta enkä kykene täysipainoiseen seurustelusuhteeseen. Koen välillä että minulla on monta persoonaa, sekä muistihäiriöitä. Masentavaa tajuta, että on näin hullu, eikä terapia alkuunkaan näytä riittävän mitä vielä on jäljellä. Ehkä tämä kuuluisi ennemminkin mielenterveysosioon, mutta itse kohdallani koin, että yhteiskunnalla on tapana syyllistää uhria, että mitäs on valinnut väkivaltaisen kumppanin. Kuin vapaaehtoisesti tykkäisin olla lyöty. Kaipa sitä minä hölmö myös alussa kuvittelin että toinen muuttuisi, mutta eihän niin koskaan käy.
Koin ettei minulla ollut paikkaa minne mennä, eikä kukaan tajunnut, tai välittänyt tilanteestani. Hän raahasi aina minut opiskelija-asuntolasta väkisin autoon. Hän itse asui vielä vanhempien kotona, ja olimme enimmäkseen hänen huoneessaan. Hänen vanhemmatkaan ei mitään näyttäneet koskaan huomaavan ja välittävän. Koin, että olen kuin tarttuva tauti, eikä suuntaani halua kukaan katsoa. Kuin hulluus tai kurjuus minusta tarttuisi.
En tiedä löydänkö koskaan sieluni eheyttä, ja tämä ei ole pelkkää itsesäälistä luuloa. En todellakaan tiedä, miten tällaisesta voi toipua. Ehkä joku vahvempi toipuu joskus aikanaan, minulla on mennyt 20 vuotta ja aina kun muistelenkaan tapahtunutta, se tuntuu yhä tuoreelta, kuin olisi tapahtunut vaikka viime viikolla.
Väkivallan jäljet
2
131
Vastaukset
- kokenut2
tässä on kohtalotover ja voin vakuuttaa että en ole ainut .olet liian kiltti .pystytkö vihaamaan .agressiivinen saa ja pitää olla ,siihen on ihmisellä oikeus tunne tasolla. ravistele se entinen elämä pois itsestäsi ,,huokaise syvää, ja sano itsellesi kiitos tämä oli tässa.katso maailmaa uusin silmin.kutsu itseäsi nimeltä ääneen, ja hyväksy itsesi sanomalla se ääneen. hengitä syvään. monta kertaa niin uusi elämä on tässä ja nyt.katso peiliin ja hymyile itsellesi ja sitten muille, anna itsellesi lupa olla onnellinen niin samalla saat muutkin olemaan onnelisia.se tarttuu, sitten on tärkeää hyväksyä muutkin ihmiset ,.omassa mielessään.syö papuja ja mangesiumia päivittäin niin huomaat voimien palaavan. muutaman päivän sisällä.huomaat että maailma on mahtava paikka, ja sulla on rooli siinä.omana itsenäsi.
- nainen 95
Minä olen yksi sellainen, joka luki tuon tekstin ja jäi hiljaiseksi. Varmaan moni muukin. Haluaisin auttaa, mutta ei minulla oikein ole sanoja eikä elämänkokemusta muutenkaan.
Toivon, että alkaisit ainakin nyt käydä psykologilla ja vertaistukiryhmässä. Vertaistukiryhmiä ei välttämättä löydä helposti lähistöltä, mutta sellaisen voi jopa itse perustaa. Psykologilla voisi olla sinulle parempia neuvoja. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin löytää sellaisia ihmisiä joihin luottaa ja joiden kanssa voi jutella. Tiedät itsekin, ettet ole syyllinen, joten älä mieti sellaista. Jos kukaan ei ole sinulle tullut apua tarjoamaan, sinun täytyy itse aktiivisesti hakea apua. Niin se yleensä menee. Ihmiset eivät uskalla auttaa juuri niitä, jotka eniten apua tarvitsevat.
Minäkin jäin aika hiljaiseksi tuon jälkeen, mutta yritin ainakin jotain vastata. Yritä keksiä jotain mielekästä tekemistä, jotta saisit ajatuksesi muualle. Onko sinulla vaikka joku harrastus, jonka olet ehkä jo lopettanut? Aloita se uudellen. Urheile ja opettele vaikka soittamaan kitaraa. :) Maailma on täynnä mahdollisuuksia, mutta niitä ei vaan tahdo itse nähdä silloin kun on allapäin. Hae tukea ihmisiltä äläkä luovuta. Voimia sinulle! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113469Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1293249Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282706Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu832439Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181803Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1211299Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41228