Olen 10 avioliittovuoden aikana herännyt huomaamaan, että suhteemme on kovin yksipuolista. Kaikki on näennäisesti suorastaan idyllisesti, mutta parisuhteen kannalta minä olen se aktiivinen osapuoli ja vaimo passiivinen. Huomioin vaimoa monilla eri tavoilla ja järjestän meille aikaa kun hän ei juuri koskaan edes yllätä moisilla. Kaikki ikäänkuin tapahtuu vain hänelle. Monessa muussakin asiassa olen huomannut, että yhdessä tekeminen tarkoittaa sitä, että minä ns. hikoilen ja hän on ikäänkuin vain hengessä mukana. Vaimolle prioriteettina on selkeästi oma noususuhdanteinen ura. Sen eteen hän on valmis valvomaan ja venymään, mutta kotioloissa hän nukahtaa sohvalle jo alkuillasta. En tiedä onko se kovin pikkumaista, mutta iän myötä olen alkanut tulemaan hieman itsekkääksi ja miettinyt, että olisi mukavaa itsekkin saada jotain. Olisi kiva kokea ettei olisi itsestäänselvyys ja saada huomiota itsekkin. Onko vastaavanlaisia kokemuksia?
Vuorovaikutuksellinen liitto…vai onko?
12
240
Vastaukset
- 13 + 14
Parisuhteessa korkeintaan toinen voi saavuttaa onnen. Miksi siis pilaisit vaimosi idyllin, elämäntyösi?
- ...
Kai sä oot puhunu vaimolles asiasta? jos et niin heti puhumaan. Se ei välttämättä ees tajua käyttäytyvänsä noin.
- huomioiva vaimo
On kokemuksia. Ex-mieheni oli vaimosi kaltainen, mutta hän oli vielä pahempi, kun ei ollut edes hengessä mukana eikä mitään tehty yhdessä, vaan hän eli ihan omaa ihan kuin sinkkumiehen elämää.
Juttelin monet kerrat asiasta, mutta hän ei nähnyt käytöksessään mitään muutettavaa. Parisuhde perustuu mielestäni tasapuoliseen vuorovaikutukseen, mutta itselläni tuli hyväksikäytetty ja riistetty olo avioliitossamme, joten erosin.
Oletko sanonut asiasta vaimollesi? - Cloetta...
On vastaavanlaisia kokemuksia, mutta toisinpäin eli mieheni ei avioliittomme ensimäisinä vuosikymmeninä juurikaan satsannut aikaana tai ajatuksiaan meideän yhteiselle tekemiselle tai yhdessä olemiselle. Tympäisi todellakin! Seksissä hän tosin on aina ollut se aktiivisempi ja meille molemmille se on sopinut oikein hyvin.
Eli minä siis suunnittelin ja toteutuin alkuaikojen kaikenlaiset yhteiset jutut. Mutta tein ne myös itseäni varten ja olin mielestäni terveellä tavalla itsekäs. Jossain vaiheessa hokasin, että "kun et sinäkään, en minäkään " -ajattelu on hyvin typerää ja turmiollista, joten pikkuhilhjaa olen siitä poisoppinut ja mielelläni teen edelleen esim. matkasuunnitelmat ja valmistelut meille molemmille mutta vain jos itse niin haluan, en asennoidu niin, että jotenkin uhrautuisin tms.
Olemme jo keski-ikäinen pariskunta ja kas kummaa, nyt kun minulla on myös omaa menoa ja meininkiä (lapset jo aikuisia), miestäni on yhteinen aika alkanut uudella tavalla kiinnostamaan ja hän myös järjestää erilaisia pieniä yllätyksiä.
Me ihmsiet olemme erilaisia ja se,e ttä toimimme parisuhteessa eri lailla, ei tarkoita sitä, että parisuhteen tai puolison merkitys olisi vähäisempi. Meillä jokaisella on myös oma arvomaailmamme ja sen muuttaminen vain toisen mieliksi on väärin. - Miekkonen--78
Oho! Tännehän on tullut vastauksia. :) Kiitoksia! Oli tavallaan todella huojentavaakin lukea, että muillakin on vastaavanlaisia kokemuksia.
Olen puhunut asiasta hänen kanssaan. Jotenkin hän päätyy siinä aina puolustuskannalle sen sijaan, että yhtään miettisi voisiko puheissa olla perää. Tämä raivostuttaa siksi, että muutama vuosi takaperin olin itse hetken hieman samankaltaisessa tilanteessa, mutta saatuani palautetta asiasta pysähdyin miettimään ja korjasin asiani. Ironista sinänsä.
Nyt alan olla jo aika hiiltynyt siihen tosiasiaan, että kaikki hänen onnistumiset ja ilot ovat työmaailmassa ja kotiin hänestä jää vain väsyneet jämät, jolla on äärettömän suuri rentoutumisen ja unen tarve. Itseasiassa oikein odotan, että hän lähtee työmatkoille. Tuntuu jotenkin pahalta kun töiden takia hän on valmis tekemään kovia uhrauksia, mutta kotiin sitä intoa ei riitä. Yritän aina keskustella jotain muutakin kuin vain arkiasioita, mutta hän lähinnä kelaa digiboksilla koko ajan taaksepäin ohjelmia kun missaa kohtia puhumiseni takia. Kyllä hän tekee kotihommiakin, mutta jotenkin elää miten haluaa.
Tämähän on aihe, joka ruokkii itse itseään ja nyt olen myös miettinyt kuinka mulla oli tovi sitten terveydellisiä ongelmia, mutta hän ei niihin puuttunut mitenkään. Hän ei koskaan kysynyt miltä tuntuu tai mikä on tilanne. Joskus huomautin, että aihe taitaa olla hänelle kiusallinen ja niin oli. Hän ei osaa suhtautua siihen. En minä mitään hössöttelyä kaipaa, mutta jonkinlaista yhteyttä. Tunnetta, että se toinen tietää, tukee ja on kiinnostunut. Itse kyllä olen hänen jokaisen pienimmänkin haavan paikkaaja.
Kunnioitus on karissut, tunnen itseni levottomaksi hänen seurassaan ja olen jotenkin vain väsynyt, joten ei oikein edes jaksa tehdä mitään. Silloin tällöin unohdun haaveilemaan ihmisestä, jonka kanssa voisi keskustella syvällisiä ja jonka pelkkä läsnäolo tuntuisi rauhoittavalta ja hyvältä. Olen hieman pessimisti sen suhteen, että se olisi se ihminen kenen kanssa nyt olen.- Miekkonen--78
Pakko lisätä vielä, että koko edellisen stoorin olisi voinut kiteyttää siihen mitä tunnen olevani: talonmies.
- Elämä on
Elämä on.
Nyt tilanne näyttää siltä, että vaimo on ensisijaisesti naimisissa työnsä kanssa. Miljoona tarinaa on siitä, että ura on tärkein ja puoliso ja muu perhe palvelee tätä päämäärää. Minusta jo vaimonkin hälytyskellojen pitäisi soida, jos puolisoa ei halua tukea silloin, jos terveys on vaarassa. Vai onko niin, että sairas puoliso ei sovi uran rakentamiseen; myös puolison pitää olla menestyvä, terve ja edustuskelpoinen?
Toiseksi, kukaan ei vielä ole heittänyt uskottomuuskorttia, mutta nyt on. Antamasi tiedot eivät täsmää 100%, mutta toinen mies työmaailmassa olisi yksi uskottava selitys, miksi oman puolison luona käydään vaan nukkumassa eikä henkinen yhteys ja yhdessäolo kiinnosta.
Kolmanneksi ja ehkä tärkeimpänä arvauksena tulee ajatus, onko työnteko mennyt överiksi. Vaimon touhu täyttää alkavan börniksen tunnusmerkit.
Vastauksen tähän itse ap tiedät parhaiten, onko vaimon touhu muuttunut hullummaksi ja jaksaminen kaventunut. Vai onko tilanne ollut tuollaista koko ajan ja olet itse muuttunut?
Tässä enemmän kysymyksiä kuin kokemuksia. Jos kysymys on alkavasta börniksestä, niin se sitten onkin temppu, miten päähän taotaan, että terve ihminen tarvitsee riittävästi lepoa ja lomaa ja terveitä ihmissuhteita.
Jos urasuuntautumisessa on kysymys vaimosi "perusluonteesta", niin kaveripiirin kokemuksella tiedän, että yksi avioero pitää sitten käydä läpi (jos silloinkaan). Sen koettuaan ja uuden suhteen alettua "ura on tärkeä"-kaveri teki päätöksiä ja muutoksia elämässä. Työkyky ja työteho eivät ainakaan pienenny, jos huomioi lapset ja puolison niin kuin kuuluu. Tuntuu, että päinvastoin.
No, toista ei voi pakottaa rakastamaan ja haluamaan jakaa elämäänsä. - 6 + 3
Olen pahoillani, mutta tunnut aika takertuvaiselta. Ei vaimosi välttelisi sinua, jos kanssasi olisi kivaa tekemistä. En minäkään pystyisi keskustelemaan ja katsomaan televisiota samaan aikaan.
Ehkäpä työ on hänelle täyttymysten lähde. Haluatko mustasukkaisuuksissasi riistää sen häneltä?
- mä vaan
Taitaa olla vaimolla vauhtisokeus päällä. Ihmisillä on erilaisia tarpeita, mutta jokainen kaipaa joskus hiukan huomiota ja tunnetta, ettei ole toiselle itsestäänselvyys.
Olen samaa mieltä kuin Cloetta: tee asioita, joita tekisit muutenkin. Älä uhraudu vaan hae ja koe iloa, oli vaimosi mukana tai ei.
Mua ärsytti myös joskus, kun miestä tuntui sohva kutsuvan välillä enemmän kuin yhdessä tekeminen vaimon ja lasten kanssa. Joskus täytyy toisen sanoa, ennen kuin itse tajuaa, että nyt menee työnteko överiksi. Mutta täytyy muistaa myös, että kodin ja parisuhteen merkitys on ihmisille erilainen. Oma mieheni on sanonut nauttivansa juuri siitä, että kotona saa vain olla: suorittamatta, kiirehtimättä (jos se nyt lapsiperheessä on mahdollista). Hänen odotuksensa eivät ole sen ihmeempiä. Hän nauttii, kun tehdään yhdessä ruokaa, käydään kävelyllä, istutaan saunan lauteilla tai kyhnätään sohvalla.- Miekkonen--78
Hienoja pointteja! Antaa näkökulmia ja auttaa. Asiahan ei tietenkään ole koko ajan näin vaan väillä on ikäänkuin suvantokohtia, jotka tavallaan tekevät tilanteen arvioimisen niin hankalaksi. Jos menisikin koko ajan päin mäntyä, niin päätöksien tekeminen olisi helpompaa.
Noista sairauksista tosiaan, että olen tajunnut ettei hänelle ole kykyä lohduttaa. En tarkoita nyt mitään hössöttämistä, mutta sellaista tukea..halaus tms. Jos olen flunssassa, niin hän silti suhtautuu minuun kuin olisin terve. Ei kysele juuri vointia tai jelpi vaikka juomisen tuomisessa..tai no..itseasiassa olen vuosien varrella huomannut, että pääsen helpommalla hoitamalla asiat itse. Empatiaa riittää tosin kaikille muille ja oikein tippa linsissä ruotii muiden asioita kun lähempänkin olisi.
Vaimoni tuntien hänellä ei todellakaan ole töissä toista miestä. Se toinen "mies" on tässä tapauksessa hänen työnsä. Olen jopa sanonut, että jos työmatkoilla tulee jotain tilanteita, ei siis välttämättä seksiä, niin sen kun heittäytyy tilanteisiin ja puntaroi sitä että olenko minä sitä mitä hän haluaa. Minä en edes pahastuisi jos hän hyppäisi sänkyyn toisen kanssa. Mitä tahansa vaan mikä ravistaisi tätä jämähtänyttä tilannetta. Minullekkin on siihen annettu mahdollisuus, mutta vaikka sitä mielessään on fantasioinut vaikka mitä, niin totesin heti kättelyssä että ainakaan seksistä tässä ei ole kyse ja tarvitsen paljon enemmän kuin vain sitä. Eli vieraissa ei olla hypitty. Kaipaan niin älyttömästi sellaista henkistä yhteyttä johon olen joskus satunnaisten ihmisten kanssa törmännyt.
Meillä oli alkuaikoina hyvin paljon yhteistä, mutta vuosien kuluessa tuntuu, että ne kaikki kiinnekohdat ovat kadonneet. Itse yritän aina buustata asioita ja vähän aikaa asiat liukuavat painollaan, mutta kun toinen ei heitä tikkua ristiin, niin itte kyllä alkaa jo väsymään.
Itseasiassa mitä enemmän tätä kirjoitan..sitä enemmän alan ymmärtämään miten tämä päättyy ennemmin tai myöhemmin. Ei hän silti ole mikään paha tms. Hän on oikeasti hieno ihminen, mutta kun ei tunnu niin ei tunnu.
- Oliko yllätys
Anna akan nukkua ja hiero munasi itse.
Meillä on myös ihan eri rytmit. Minä menen aikasin 21-22 nukkumaan ja äijä valvoo puolilleöin. Nukummekin eri huoneissa kun herkkäunisena nukkuminen häiriintyisi niin paljon että se vaikuttaisi psyykkeeseen.
Niin se vaan pitkässä suhteessa suhde muuttuu paljolti vaan olemiseksi. Alkaako olemaan niin kuin turhautunut olotila. No yllätys, yllätys... en minäkään tiennyt mitä on elää pitkässä suhteessa kun nyt sitä on ajan myötä tullut itse koettua. Ei sitä mitään naurettavia kynttilä illallisia enään järkätä kun alkaa kolmattakymmenettä vuotta...ne on loppunut jo ensimmäiseen viiteen vuoteen.
Viiskymppisenä alkaa huomaamaan ettei ole ihan tervekkään enään. Alkaa tulla monenmoista vaivaa ja remppaa sinne sun tänne. Väsyy helpommin.
Työelämä voi viedä kaikki mehut tai toinen vaihtoehto on työtön. Ei kaiken eteen voi yhtä aikaa valvoa ja venyä. - Nainen.81
Täällä on yksi joka on elänyt naisena miekkosen kohtalon, toisinpäin. Ja eroonhan se päästyi. Kuitenkin meillä vain yksi elämä joten ellen voi elää asian kanssa (kaipasin syvyyttä..) asialle oli pakko uskaltaa tehdä jotain-. Nyt elän yksin, mutta tiedostan että ehkä joskus minullakin mahdollisuus löytää kalaiseni =) Yhteiselämä on päätös, kuten myös toisen huomioiminen voi olla tapa, pitkässäkin liitossa. ja vieläpä mukava sellainen...
[email protected] voi kirjoitaa...jos ajatustenvaihtoa kaipaa =)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708