Elämäntaparemontti! Vinkkejä liikuntaan ja muutenkin? :)

Sportsgirl to be?

Heippis! Tahtoisin vähän kysellä vinkkejä lenkkeilyyn ja noin muutenkin niitä saa antaa, jos tykkää. Elikäs. Mä päätin tossa jokin aika sitten tehdä elämäntaparemontin. Jo kuukauden päivät katsonu ees jotenkin mitä suuhuni laitan. Ennen en juurikaan vihanneksia ja hedelmiä syönyt. Mitä nyt välillä tuli salaattia tehtyy ja ruuan kanssa muutenkin syötyy, hedelmiä joskus ja jouluna.

Nyt syön kasviksia ruokailun yhteydessä noin puolet annoksesta. Seurana lihaa, kalaa tai kanaa. Joinain päivinä lautaselle pääsee myös pieni määrä perunaa jossain muodossa (teen itse, ei pakastealtaasta) tai riisiä/täysjyväpastaa. Olen hulluna vaaleaan hyvään leipään, mutta olen saanut pidettyä näppini irti. Syön nyt täysjyväleipää, useimmiten Vaasan ruispyörää, joka pussin mukaan on runsaskuituista, 11%, ja Vaasan taikaruis porkkanaleipää, joka pussin mukaan on 100% ruista ja kuitua 8,7%. Nämä siksi etten tunnu kykenevän olemaan täysin ilman leipää. Vatsani on ongelmallinen ja tuntuu, että näistä on apuja sen kanssa.

Koitan syödä säännöllisemmin. Aamupalan tunnin sisällä heräämisestä ja lämpimän ruuan klo 16-18 välillä. Illalla popsin kukkakaalia, porkkanaa tms. Joskus myös leipää. Tänään söin lämpimän kirjolohisalaatin, kastikkeena toimi ihan vaan puristettu sirtuuna. Tähän varmaan monella on sanottavaa, että pitäisi syödä useammin... Niin. Viisi kertaa päivässä. Huh huh, en tiiä miten sen tekee :) Tuntuu ettei silloin jäisi aikaa muulle, eikä kaikkina päivinä muutenkaan varmasti olisi aikaa tuollaiseen.

Olen vihdoin tänään saanut ostettua melkein kaiken tarpeellisen, jotta pääsen alkuun lenkkeilyssäni! Lenkkarit löytyy, juoksutrikoot ja pitkähihainen paita. Fleecetakki ulkokäyttöön. Juoksusukat ja urheilurintaliivit. Vain tuulipuku puuttuu! Huomasin muuten juuri ekan lenkkini aikana, että aika kylmä oli noilla trikoilla, mutta tällä hetkellä ei enää ole varaa satsata tuulipukuun. Nyt pitää vaan toivoa, etten vilustunut... Tuuli todella kylmästi, suuri osa vastatuulta ja nenä vuosi koko ajan. Kyllä siitä ainakin tunnin mittainen lenkki tuli, unohdin harmikseni käynnistää sports trackerin ennen lenkkiä. Reilun puolivälin jälkeen meinasi tulla hyytyminen... Reippaasti jatkoin kuitenkin, ja kotiin päästyä jaksoin vielä viisi kerrosta rappuja ylös, olen ylpeä! :) Seiskassa asun.

Tuosta lenkkeilystä nyt mietin... Kannattaisiko aloittaa pienestä, ettei kiinnostus lopaha heti? Eli kun on aloitteja, ja vieläpä huonokuntoinen sellainen, olisiko hyvä alussa vaikka pari viikkoa mennä vain kolme kertaa viikossa lenkille? Ja sitten muutaman viikon jälkeen muuttaa se neljään kertaan viikko, ja siitä taas parin viikon jälkeen viiteen kertaan viikko ja sitten kuuteen. Miltä tämä kuulostaa, järkevälle? Tosissaan hirveän into ois ainakin nyt vielä, mutta kuten aiemmin on tupannut käymään, pelkään, että se into hiipuu jos yrittää liikaa liian nopeasti. Tänään vieläpä lähdin lenkille melkein täydellä vatsalla, mikä ei ollut hyvä idea... Yritän tästä edes tehdä sen aamuisin ja tyhjällä vatsalla.

Ruuan kanssa saa neuvoo ja antaa vinkkejä myös, tosin haittaa tota ruokailua se, että oon aikas nirso :( Suurin osa kasviksista ei mee alas, ja uusia ruokia en halua edes alkaa kokeilla itse, ettei mee raaka-aineet roskiin ja rahat hukkaan. Plus paha mieli päälle... Puurojakaan en syö. Jogurtit marjoilla ja hedelmillä kiinnostais, mutta kun olen kaupankin jogurttien kanssi nirso, niin mietityttää maistuuko ne... Toistaiseksi olen herkku- ja alkoholilakossa. En ikuisesti, mutta kuitenkin. Edessä olevalla reissullani saan herkutella ja juopotella, mutta sen jälkeen paluu arkeen taas. Tiettykin silloin tällöin on sallittava itselleen herkkuja :)

Kiittelen jo etukäteen asiallisista vastauksista, tsempistä ja siitä, jos joku jaksaa lukea tämän :D

5

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+16

      Sinulla tuntuu olevan kaikki kohdalla, ja vastaukset löytyvät sisältäpäin. Virheitä tulee, sille ei voi mitään mutta jos niistä ottaa oppia, niin ne vievät eteenpäin.
      On sanottu joskus että hyvä kunto on taito, ja siihen suuntaan tuntuu olevan kuntoilusi menossa.

      • Lapppiss

        Just itekkin funtsaan näitä jutskia. Ylipainoa ei ole ollut koskaan, kolestroli ja veren sokeri on hyvä. Mutta välillä vaivaa jotenkin tukkoinen ja alavireinen olotila, voi olla toisinaan pientä masennustakin. Töissä liikun paljonkin, mutta siellä ei hengästy. Syön varsin epäterveellisesti, ei yhtään mitään hedelmiä, vihanneksia, juureksia, marjoja yms. ei kalaakaan. Sen sijaan nappaan purkista vitamiineja- päivittäin. Monipuolisesti: omegaa, ceeeetä, deeeetä.

        Onko mahdollista saada omaan kroppaan ja mieleenkin virkeyttä lisää. Kunnon hikiliikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla ???? !!!! Eikös sanota että liikunta on hyvä masennuksen ehkäisijä. HÄ ?


      • 3+16
        Lapppiss kirjoitti:

        Just itekkin funtsaan näitä jutskia. Ylipainoa ei ole ollut koskaan, kolestroli ja veren sokeri on hyvä. Mutta välillä vaivaa jotenkin tukkoinen ja alavireinen olotila, voi olla toisinaan pientä masennustakin. Töissä liikun paljonkin, mutta siellä ei hengästy. Syön varsin epäterveellisesti, ei yhtään mitään hedelmiä, vihanneksia, juureksia, marjoja yms. ei kalaakaan. Sen sijaan nappaan purkista vitamiineja- päivittäin. Monipuolisesti: omegaa, ceeeetä, deeeetä.

        Onko mahdollista saada omaan kroppaan ja mieleenkin virkeyttä lisää. Kunnon hikiliikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla ???? !!!! Eikös sanota että liikunta on hyvä masennuksen ehkäisijä. HÄ ?

        Jo vähän ikääntyneenä miehenä minulla on keinot nostaa vireyttä kuntosaliharjoittelulla. Tiedän miten testosteronitasot nousevat, samoin kasvuhormonit. Naisella nämä menevät vähän eri tavalla. Estrogeeni on naisen hormoni.
        Liikunta tavallisesti kohottaa mielialaa. olipa se millaista tahansa.
        Suosittelen tapojen vähittäistä muuttamista. Yksi pieni muutos kerrallaan. Sellaista olet jo tekemässä tarinasi mukaan. Ei voi odottaa liian nopeita muutoksia ja vaikutuksia. Kärsivallisyyttä.
        Sellaiset elämäntaparemontit kerta rysäksellä eivät tavallisesti kanna kovin pitkälle.
        Joskus olen kuullut ohjeen, että keksi 3-5 hyvää proteiinin lähdettä ja rakenna ateriat sitten näiden varaan. Voihan niitä tietysti olla enemmänkin mutta vaikka näin, 3-5 lähdettä ensi alkuun.


      • Sportsgirl to be?
        Lapppiss kirjoitti:

        Just itekkin funtsaan näitä jutskia. Ylipainoa ei ole ollut koskaan, kolestroli ja veren sokeri on hyvä. Mutta välillä vaivaa jotenkin tukkoinen ja alavireinen olotila, voi olla toisinaan pientä masennustakin. Töissä liikun paljonkin, mutta siellä ei hengästy. Syön varsin epäterveellisesti, ei yhtään mitään hedelmiä, vihanneksia, juureksia, marjoja yms. ei kalaakaan. Sen sijaan nappaan purkista vitamiineja- päivittäin. Monipuolisesti: omegaa, ceeeetä, deeeetä.

        Onko mahdollista saada omaan kroppaan ja mieleenkin virkeyttä lisää. Kunnon hikiliikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla ???? !!!! Eikös sanota että liikunta on hyvä masennuksen ehkäisijä. HÄ ?

        Itellä on lievää ylipainoo päässyt kertymään viimeisen reilun kolmen vuoden aikana. Inhottavaa katsoa itseä peilistä ja olo ei muutenkaan ole ollut paras mahdollinen... Huomannut ihan vain jo ton ruokailutapojen muutoksen aikana, että olo on parantunut. Energiaa löytyy ihan eri tavalla! Ei enää väsytä, kun herää. Tosin painiskelen kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa, joka osaltaan vaikuttaa vointiin ja painoonkin. Masennuksesta olen päässyt eroon joitain vuosia sitten. Vitamiineja en ole koskaan syönyt purkista, enkä tiedä aloitanko vieläkään... Kallista lystiä ja jotenkin en usko, että apteekin vitaminit todella auttaa, saati imeytyy. Keinotekoisia kun ovat suurilta osin. Mutta voin kyllä sanoa, että varmasti saisit apua liikunnasta ja ruokavalion muutoksista :) Vaikka itsellä vasta yksi lenkki takana, oli oli hyvä. Ja hassusti tuli väsykin illalla. Ehkäpä olisi mahdollista joskus päästä unilääkkeiden kirouksesta eroon...


      • Sportsgirl to be?
        3+16 kirjoitti:

        Jo vähän ikääntyneenä miehenä minulla on keinot nostaa vireyttä kuntosaliharjoittelulla. Tiedän miten testosteronitasot nousevat, samoin kasvuhormonit. Naisella nämä menevät vähän eri tavalla. Estrogeeni on naisen hormoni.
        Liikunta tavallisesti kohottaa mielialaa. olipa se millaista tahansa.
        Suosittelen tapojen vähittäistä muuttamista. Yksi pieni muutos kerrallaan. Sellaista olet jo tekemässä tarinasi mukaan. Ei voi odottaa liian nopeita muutoksia ja vaikutuksia. Kärsivallisyyttä.
        Sellaiset elämäntaparemontit kerta rysäksellä eivät tavallisesti kanna kovin pitkälle.
        Joskus olen kuullut ohjeen, että keksi 3-5 hyvää proteiinin lähdettä ja rakenna ateriat sitten näiden varaan. Voihan niitä tietysti olla enemmänkin mutta vaikka näin, 3-5 lähdettä ensi alkuun.

        Minä luulen, että kärsivällisyyttä riittää kyllä. Mulla ainakin. Turhautuminen taatusti tulee eteen monesti. Varsinkin kun helposti tulen kipeäksi ja silloinhan pitää liikunta jättää väliin. Jos nyt tosissaan aloittaa ihan rauhallisesti :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe