Tutkimus: Vähäsanaiset miehet vetoavat naisiin

nainen4

23

1887

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+11

bullshittiä, miksi naiset sitten kysyy aina että miksi olet niin hiljainen?

• piiloalfa

Ehkä kyse on enemmänkin siitä, että mies puhuu normaalin määrän, mutta hänen lauseensa ovat vähäsanaisia ja ytimekkäitä. Tutkimuksessa kuunneltiin ääninäytteitä, joita tuli varmaankin peräjälkeen ilman sen suurempia taukoja. Tietenkin sellaisessa tilanteessa haluaa kuunnella asiallista sisältöä.

• ...

Tuossahan oli vastakkain vähäsanainen ja jaarittelija, ei mykkä.

• Roskatutkimus

Kanadalaistutkimus, jossa arvio tehtiin puhtaasti ääninäytteen perusteella.

• koirat ei puhu paljo

Ehkä se jollain eläimellisellä tasolla voi olla niin. Järkevä ihminen on kuitenkin inhimmillisellä tasolla joten siten tuo väite on höpöä.

• Totuuden torvi

Komea vähäsanainen mies on ihanan salaperäinen, mystinen ja jännittävä.

Ruma vähäsanainen mies on pelottava outo hyypiö.

• Marianne89

Olen sosiaalinen ihminen, joten unelma tietysti olisi samanhenkinen ihminen. En myöskään usko, että se harvapuheinen mies viihtyisi kaltaiseni sosiaalisen ja elämää ympärilleen sekä tekemistä kaipaavan naisen kanssa, taitavat usein ne hiljaiset miehet suosia myös hiljaisia naisia. Toisinaan myös hiljaisen ja sosiaalisen on vaikea täysin ymmärtää toisiaan, ja mielestäni yksi suhteen tärkeimpiä ja kantavampia asioita on se että ymmärtää toista, toisen käytöstä, ajatuksia ja tekoja/valintoja.

Toisaalta, esimerkiksi minulla on pari hiljaista kaverimiestä (en ole heitä mitenkään friendzonettanut, vaan toinen sanoi itse että haluaa olla pelkkä kaveri koska ei usko että sovitaan yhteen, koska olin aika samaa mieltä suostuin ja toisen kanssa sovittiin alussa yhteisestä päätöksestä että lähdetään kaveripohjalta) joiden kohdalla oma sosiaalisuuteni on kyllä auttanut tutustumisessa. Toisen oli esimerkiksi kasvokkain alussa vaikea puhua juuri mitään tai keksiä aiheita, joten huolehdin siitä että keskustelua syntyi ja kyllä hän sitten alkoi pikkuhiljaa avautua kun vähän kyselin häneltä koulusta ja asuinpaikasta yms. Toisella taas on ollut naishuolia ja olen kuunnellut niitä ja koittanut auttaa sen suhteen mitä kannattaisi tehdä ja kertonut mielipiteeni mikä vaikuttaisi olevan homman nimi - myös silloin jos on tuntunut siltä että nainen ei vaikuta kiinnostuneelta (tosin olen yrittänyt olla sen suhteen hienovarainen tyyliin "mun mielestä kuulostaa että se ei osaa päättää haluaako olla sun kanssas mutta ehkä se roikkuu sun kyljessä kun on tylsää kunnes vastaan tulee joku toinen"), mutta mies on kyllä ottanut välillä siitä nokkiinsa vaikka itse sanoi paljon aikaisemmin vielä paljon suorempaan vastaavan mielipiteen eräästä tuttavamiehestäni että "sä oot sille vaan hetken hupia" (ja kyseessä kuitenkin tuttavamies jonka kanssa ei ole ollut mitään seksuaalista, ei edes suudelmaa muusta puhumattakaan).

Eli tavallaan ymmärrän senkin näkökulman, että sosiaalinen x hiljainen -suhteessa se toinen voi osata viedä suhdetta paremmin eteenpäin tai voi helpommin rohkaista toista avautumaan ja keskustelemaan kuin hiljainen x hiljainen -suhteessa. Toisaalta se voi johtaa myös siihen, että se sosiaalinen ottaa puolivahingossakin "pomon" paikan mikäli toinen on täysin passiivinen eikä tunnu itse haluavan päättää mistään vaikka antaisi tilaisuudenkin, ja koska en halua olla kenenkään pomo (enkä liioin alamainen) vaan haluan tasavertaisen suhteen, niin kyllä se sosiaalinen x sosiaalinen kuulostaa kuitenkin mulle mielekkäämmältä.

Vaikka siinä se toinen sosiaalinen voikin yrittää päällepäsmäröidä, niin ainakin saa kunnon vastuksen toisesta sosiaalisesta sen sijaan että saisi murrettua jonkun hiljaisen :) Eihän sekään kivaa ole jos se hiljaisempi tyyppi alistetaan tossun alle, sukupuolesta riippumatta. Omat vanhempani olivat esimerkkejä tälläisestä, sosiaalinen äitini määräili hiljaista ja vähän "tossukkaa" isääni ja se suhde johtikin lopulta eroon, kun isä ei enää kestänyt vaan lähti hakemaan salasuhdetta toisesta naisesta.

• ....

En usko että hiljaisuus korreloisi mitenkään alistumisen kanssa. Kun sanat loppuvat, alkaa nyrkit puhumaan, sanotaan. Lisäksi se, että ihminen on sosiaalinen ei tarkoita että hän omaisi hyvät sosiaaliset taidot. Kaikki varmaan tunnistaa sen päällepäsmäröijän, joka on aina suunapäänä niin taloyhtiön kokouksissa kuin työpaikan palavereissakin, useimmiten se hiljaisempi, empaattinen ja kuunteleva ihmistyyppi on paljon pidetympi.

• Marianne89
        .... kirjoitti:

En usko että hiljaisuus korreloisi mitenkään alistumisen kanssa. Kun sanat loppuvat, alkaa nyrkit puhumaan, sanotaan. Lisäksi se, että ihminen on sosiaalinen ei tarkoita että hän omaisi hyvät sosiaaliset taidot. Kaikki varmaan tunnistaa sen päällepäsmäröijän, joka on aina suunapäänä niin taloyhtiön kokouksissa kuin työpaikan palavereissakin, useimmiten se hiljaisempi, empaattinen ja kuunteleva ihmistyyppi on paljon pidetympi.

Ihmiset pitävät eniten ihmisistä jotka kuuntelevat heitä, sanoi psykologian kurssin opettajani pari vuotta sitten :D Ja on siinä varmaan aika paljonkin perää kun asiaa miettii, loppujen lopuksi ihmisluonto on perimmäiseltä olemukseltaan aina ainakin himpun verran itsekäs. Se kuunteleva ihminen on siis monesti siksi pidetty, koska keskivertoihmiset haluavat päästä purkamaan asiansa ja helpottamaan oloa jonkun toisen avulla. En tokikaan tarkoita että se olisi sen empaattisen ja kuuntelevan ihmisen syy, vaan että se miksi kyseinen tyyppi koetaan niin mahtavana voi johtua osittain myös tuosta muiden tarpeesta löytää joku joka kuuntelee. Empatiakyky ja muiden tukeminen toki on tärkeää tietyssä määrin, mutta jos aina vain kuuntelee ja auttaa muita eikä koskaan itse vastavuoroisesti kevennä mieltään tai ennen kaikkea ilmaise omia mielipiteitään, tekee hallaa itselleen.

Mutta aivan kuten korjasit noita vähän turhan suoriksi vetämiäni mutkia (onhan niitä hiljaisia tyyppejä toki erilaisia ja voi kyllä olla hiljainen olematta alistuva tai liian pehmeä, esimerkiksi sellainen jurompi ja karumpi vähäpuheinen tyyppi), niin ei ne hiljaisuus ja empaattisuuskaan aina kulje käsi kädessä. Itse olen tuntenut kusipäitä molemmissa, sosiaalisissa ja hiljaisissa/vetäytyvissä, molemmissa sukupuolissa, ja mahtavia ihmisiä myös kummassakin luonteenpiirteessä. Se kusipäisyys vain tuppaa usein ilmenemään eri lailla sosiaalisessa kusipäässä kuin hiljaisemmassa kusipäässä.

• Meillä on
        .... kirjoitti:

sellainen combo, että mies on minua hiljaisempi, mutta kuitenkin sosiaalisempi. Ei nuo sulje pois toisiaan. Jotkut hiljaisetkin tykkää kyläillä ja tapailla ihmisiä ja kysellä kuulumisia.

• ....................
        Marianne89 kirjoitti:

Ihmiset pitävät eniten ihmisistä jotka kuuntelevat heitä, sanoi psykologian kurssin opettajani pari vuotta sitten :D Ja on siinä varmaan aika paljonkin perää kun asiaa miettii, loppujen lopuksi ihmisluonto on perimmäiseltä olemukseltaan aina ainakin himpun verran itsekäs. Se kuunteleva ihminen on siis monesti siksi pidetty, koska keskivertoihmiset haluavat päästä purkamaan asiansa ja helpottamaan oloa jonkun toisen avulla. En tokikaan tarkoita että se olisi sen empaattisen ja kuuntelevan ihmisen syy, vaan että se miksi kyseinen tyyppi koetaan niin mahtavana voi johtua osittain myös tuosta muiden tarpeesta löytää joku joka kuuntelee. Empatiakyky ja muiden tukeminen toki on tärkeää tietyssä määrin, mutta jos aina vain kuuntelee ja auttaa muita eikä koskaan itse vastavuoroisesti kevennä mieltään tai ennen kaikkea ilmaise omia mielipiteitään, tekee hallaa itselleen.

Mutta aivan kuten korjasit noita vähän turhan suoriksi vetämiäni mutkia (onhan niitä hiljaisia tyyppejä toki erilaisia ja voi kyllä olla hiljainen olematta alistuva tai liian pehmeä, esimerkiksi sellainen jurompi ja karumpi vähäpuheinen tyyppi), niin ei ne hiljaisuus ja empaattisuuskaan aina kulje käsi kädessä. Itse olen tuntenut kusipäitä molemmissa, sosiaalisissa ja hiljaisissa/vetäytyvissä, molemmissa sukupuolissa, ja mahtavia ihmisiä myös kummassakin luonteenpiirteessä. Se kusipäisyys vain tuppaa usein ilmenemään eri lailla sosiaalisessa kusipäässä kuin hiljaisemmassa kusipäässä.

Hiljaisen vastakohta on puhelias. Sosiaalisuus on asia erikseen.

• sinkkumies.

En ole kaikkein puheliain tyyppi ja porukassa yleensä vain kuuntelen kun muut puhuu. Ei siltin naiset hirveesti ole kiinnostuneet minusta.

• Marianne89

Osoitatko kiinnostuksesi sitten riittävän suoraan? Ei tarvitse mennä kylmiltään juttelemaan jos se ei tule itseltä luontevasti eikä vielä ole saanut vastapuolelta minkäänlaista "merkkiä", mutta edes katsein tai hymyin? Se on ujolle kätevin tapa koetella kepillä jäätä, että mahtaako toinen antaa edes mahdollisuuden tutustumiseen tai vaikuttaako luonteeltaan sen verran ystävälliseltä, että viitsii jonkin ajan päästä mennä juttelemaan ja kokeilemaan. On helpompi ottaa jopa se mahdollinen jäätävä katse ja norsunvittunaama jo tuossa vaiheessa, kuin joutua kuulemaan päälle vielä töykeyksiä kasvokkain jutellessa.

Monesti vika hiljaisten tai sosiaalisesti estyneiden pariutumisessa on se, että vaikutetaan ulospäin siltä kuin ei kiinnostaisi. Moni ei viitsi "häiritä" ihmistä selvittääkseen, onko kyse todella siitä ettei kiinnosta vai onko vain estynyt, koska pelkää liikaa sitä mitä ei-kiinnosta-vaihtoehdosta seuraa ja jos antaa pakit, antaako mahdollisesti ne törkeällä ja nolaavalla tavalla. Ja moni estynyt voi tahtomattaan antaa tälläisen kylmän vaikutelman, joka saatetaan tulkita siten että "jos tuon luo menee juttelemaan, niin ajaa varmaan pois". Eikä tämä ole pelkästään miesten pohtima ongelma vaan osa naisistakin pelkää samaa.

Olisi kyllä sinänsä hienoa jos useampi ihminen oppisi jo nuorena tunnistamaan milloin ihminen vaikuttaa enemmän siltä että on vain estynyt tai jännittää/ hermoilee sosiaalisia tilanteita ja milloin siltä että ihan oikeasti ei kaipaa seuraa. Mutta usein siihen vaaditaan aiempaa kokemusta estyneistä ihmisistä ja ennen kaikkea heihin pintaa syvemmältä tutustumista, jotta ymmärtää ilmiön käytöksen takana.

Myös valitettavan harva ihminen ymmärtää kuinka yleisiä erilaiset traumat oikeasti ovat ja miten pitkäkestoiset vaikutukset niillä voi olla ihmisen koko käytökseen ja olemukseen. Mielestäni jo tämän vuoksi ainakin pari psykologian peruskurssia tulisi suorittaa viimeistään yläasteella tai lukion pakollisten kurssien joukossa tai sitten vaihtoehtoisesti olisi vaikka terveystiedon ohjelmaan lisättävä muutama tunti sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyen. Itse ainakin koin esimerkiksi silloin vuosia sitten aikuisuuden kynnyksellä tv:stä näkemäni ohjelman, jossa tehdyn tutkimuksen mukaan epävarmat ihmiset usein houkuttivat jo olemuksellaan (mm. kasaan painuneen ryhdin takia) ryöstäjiä ja hakkaajia ympärilleen todennäköisemmin kuin itsevarmat ihmiset, koska viestivät täten olevansa tavallista "heikompia" uhreja hyvin mielenkiintoisena. Toki loppujen lopuksi myös hyvin loogisena, mutta jos asiaa ei erikseen rupea ajattelemaan niin harvemmin sitä tulee kiinnitettyä huomiota esim. ryhtiinsä.

• Kiskisu

Valitettavasti miehen vähäpuheisuus kokemukseni mukaan korreloi suurista asioista vaikenemisen kanssa. Tällainen mies ei puhu juuri tunteistaan, ajatuksistaan, tulevaisuudensuunnitelmista, suhteesta. Että sekin vähä mitä suusta ulos tulee on triviaalia. En minäkään lörpistä pidä, mutta en myöskään siitä että kaikki puheenaiheet on konkreettisia: mikä elokuva katsotaan, mitä ruokaa tehdään, moneltako lähdetään ja paljonko se ja se maksaa.

• Jos...

jätetään ujous pois, niin sellainen ihminen ei puhu, jolla ei ole mitään puhuttavaa. Ei ne hiljaiset ole mitään syvämietteisiä ihmisiä, vaan useimmiten vain tyhjäpäisiä.

• Kiskisu
        Jos... kirjoitti:

jätetään ujous pois, niin sellainen ihminen ei puhu, jolla ei ole mitään puhuttavaa. Ei ne hiljaiset ole mitään syvämietteisiä ihmisiä, vaan useimmiten vain tyhjäpäisiä.

Tuokin mahdollista :) Toisaalta ujous ei vaikuta vain siihen, ettei uskalla sanoa ajatuksiaan, vaan jännitys saattaa lamata myös niin ettei niitä ajatuksia tunnu kerta kaikkiaan edes olevan.

• Tyhjät Tynnyrit
        Jos... kirjoitti:

Kumisevat eniten.

• piiloalfa
        Jos... kirjoitti:

Näinkin voi olla. Minulla esimerkiksi leikkaa hitaasti, mikä ei varsinaisesti tee minusta tyhmää, mutta reaaliaikaisesta keskustelusta melko haastavaa. Asiayhteyksillä kestää niin kauan selkiytyä minun päässäni, että minusta saa varmaankin aika yksinkertaisen kuvan jutellessa. En toki mikään suurälykkö olekaan, mutta kirjallinen ilmaisuni on sanallista selvästi parempaa, koska pystyn miettimään sanomisiani kauan.

• fgfdggdsf
        piiloalfa kirjoitti:

Näinkin voi olla. Minulla esimerkiksi leikkaa hitaasti, mikä ei varsinaisesti tee minusta tyhmää, mutta reaaliaikaisesta keskustelusta melko haastavaa. Asiayhteyksillä kestää niin kauan selkiytyä minun päässäni, että minusta saa varmaankin aika yksinkertaisen kuvan jutellessa. En toki mikään suurälykkö olekaan, mutta kirjallinen ilmaisuni on sanallista selvästi parempaa, koska pystyn miettimään sanomisiani kauan.

Minulla on sama vika. Ainoastaan sukulaiseni ja vanhat ystäväni tietävät, millainen oikeasti olen. Monet muut saavat minusta vähän hitaan ja yksinkertaisen vaikutelman sosiaalisen kömpelyyteni takia. Ei ole vaikeaa arvata, että naisiin tutustuminen on vaikeaa.

• örmh äh äh äh mörh!

Totta se on. Kalju tatuoitu bodattu jyystäjäpenetraattori murahtaa kerran kun tunkee kyrvän vittuun ja toisen kerran kun lasti lähtee.

• Jännä-Kake, Rixu

Juttu on tosi! Mää katon aina horatsuu silmiin ja tokasen "lähetääs jörnii". Pelittää aina.

• Reipas Mies

Supliikilla ne naiset saadaan jos ei ultra-komea mies ole muulloin kyseessä.

Se millä aspektilla naisen romanttinen tunnesykkyrämykkyrä saadaan hyrräämään on tietenkin tapauskohtaista.

Ujoushan on Luojan tai luonnon tapa kertoa että jokin asia tulee menemään väärin. Tietenkin ujouden aiheuttaa negatiivinen mielentila jossa ujo on tyypillisesti epävarma itsestään. Voittamalla ne komponentit ja tavoittamalla oman positiivisen energian, suurin osa ujoudesta jää taka-alalle.

Ujot myös "linnottautuvat" eli eivät ota riskejä tutustumisessa kuten sosiaaliset tekevät. Ujouden voi naamioida adhd-läpällä eli shitchattaamalla turhan päiväistä.

Mielestäni siksi yläasteella pojilla pitäisi olla suurin osa miesopettajia eikä naisia. Puheet psykologian kurssien tarpeesta on yhtä huuhaata, ketään ei kiinnosta homeiset 1800-luvun teoriat vaan se miten kuuma kimma saadaan kiinnostumaan kun puhutaan mopoikäisistä teineistä. Tietenkin huonoitsetuntoiset lukio- tytyt tykkäävät että saavat jotain pontta vaatimuksilleen juristibodarista. Ja sitten huomaavat että ovat siellä mölyturpa-bemariamiskaklovin messissä ja pettymyksiä nuori elämä täynnä.

Tietenkin charmantti mies on naisten mieleen. Tulee mieleen iki-suosikkini Kalpea ratsastaja, Eastwood siinä roolissa jos ei vetoa naiseen, on naisessa jotain vialla. Mystinen, itsetuntoinen, menneisyyden taakka-painaa, hyvitys yhteisölle. Moni mies ei kerää elämäänsä asioita joita voisi tuoda esille naiseen tutustuessaan. Täytyyhän nuoren jollain tavalla elää ja olla aktiivinen jossain asioissa.

• numb

Toi on muuten totta! Vähäsanainen mies kiihottaa!

Myös mies, joka on yleensä vakavana, ja sitten leväyttää hurmaavan hymyn hetkeksi, kiihottaa! :)

Pahin on sellainen hölijsijä, joka nauraa ja hymyilee kokoajan. Sellainen sopii naiselle enemmän!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      48
      4046
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1920
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1385
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1316
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1205
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1081
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      961
    8. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      28
      939
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      334
      930
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      40
      917
    Aihe