Olen nelisen kuukautta seurustellut erään miehen kanssa. Olemme kumpikin opiskelijoita eli pienituloisia, mies tosin käy myös töissä. Minua on alkanut kuitenkin häiritä kulujen jakamisen epätasaisuus, sillä mies viettää lähes aina aikaa minun luonani, jolloin minä tietenkin laitan ruoan, ilta- ja aamupalat jne.
Koska olemme kodissani, olen tietenkin ostanut ruoat itse, eikä minua sinänsä häiritse tarjota toiselle niinkin perusasiaa kuin ruoka, mutta välillä harmittaa ettei asiassa ole minkäänlaista vastavuoroisuutta. Hän ei koskaan tuo mitään mukanaan tai ehdota, että kävisimme yhdessä kaupassa, vaikka minulla olisikin ruoat aika lopussa. Aina kaivetaan ne viimeisetkin rippeet minun kaappieni pohjalta.
Miehen luona olemme erittäin harvoin, ja niistäkin muutamasta kerrasta hän on yhdellä kerralla tarjonnut iltapalaa, muulloin ei mitään. Ja jos käymme yhdessä ulkona, hän ostaa ruokaa ja juomaa vain itselleen. Joskus hän on tarjoutunut lainaamaan minulle 0,5-2 euroa, jos minulta on joskus puuttunut rahaa.
Edellisessä suhteessani mies maksoi aina kaiken kun olimme ulkona, koteihin tehtävät ruokaostokset maksettiin suunnilleen puoliksi ja minä sitten useammin hoidin kokkaamisen, mies silloin kun minulla oli pitkä päivä tai olin muuten vain liian väsynyt siihen.
Miten tähän nykyiseen tilanteeseen pitäisi suhtautua? Onko tällainen tilanne mielestänne normaali? En haluaisi kuitenkaan alkaa vaatia mieheltä rahaa, mutta ei minullakaan ole loputtomiin varaa elättää toista kokonaan.
Kulujen jakaminen parisuhteessa
30
559
Vastaukset
- älämaksa
Syytä kuules vaan nostaa kissa pöydälle, jos ei tosiaan aio loputtomiin maksaa kaikkia kuluja. Reippaasti vaan sanot seuraavaksi, että tuopas tullessasi aamupalatarpeita ja luettelet listan mitä. Miehet on isoja lapsia ei ne tajua jos ei asiaa ota esiin. Ei hän ehkä vaan ole ajatellut asiaa tai ikävämpi vaihtoehto että tarkoituksella siipeilee. Kuluihin kumpikin osapuoli osallistuu.
- $$$
Tarvitset ehdottomasti exäsi kaltaisen maksumiehen elämääsi. Ei opiskelijatyttö muuten pärjää. Kun on Bemariin tottunut niin eihän pyöräntarakka enää kelpaa.
- alkuperäinen
Niin, on se väärin toivoa edes jonkinlaista tasapuolisuutta rahankäyttöön suhteessa. En odota, että nykyinen poikaystävä maksaisi minulle kaikkea, vaan että hän joskus osallistuisi ruokakustannuksiin esimerkiksi tuomalla jotain mukanaan tai ehdottomalla yhdessä kaupassa käymistä silloin, kun minulla on sekä ruoat että rahat vähissä.
- Rikassika
alkuperäinen kirjoitti:
Niin, on se väärin toivoa edes jonkinlaista tasapuolisuutta rahankäyttöön suhteessa. En odota, että nykyinen poikaystävä maksaisi minulle kaikkea, vaan että hän joskus osallistuisi ruokakustannuksiin esimerkiksi tuomalla jotain mukanaan tai ehdottomalla yhdessä kaupassa käymistä silloin, kun minulla on sekä ruoat että rahat vähissä.
Nyt tiedät miltä exästäsi tuntui, kun hän joutui maksamaan kaikki ravintolalaskusi ja bile-iltasi.
- purus mies.
Tuo käyttää selvästi sua hyväksi ja sun pitää sanoa siitä sille
- alkuperäinen
Siltä on alkanut vähän tuntua. Aluksi todella mielelläni tarjosin miehelle ruokaa hänen ollessaan luonani, koska oletin, että hän joskus vastavuoroisesti huomioisi minua jotenkin. Mutta tosiaan hänen luonaan oltaessa hän ei koskaan tarjoa mitään eikä myöskään ulkona ollessamme.
Ja nyt tilanne on mennyt siihen, että aikaa vietetään vain minun luonani, ja koska minulla on tapana hoitaa aikatauluongelmien takia viikon ruokaostokset kerralla, niin minulta yleensä löytyy myös kaapista jotain syötäväksi kelpaavaa, jolloin on vaikea perustella, miksi pitäisi mennä kauppaan.
"...minä tietenkin laitan ruoan, ilta- ja aamupalat jne"
"...olen tietenkin ostanut ruoat itse"
Miten niin "tietenkin"?
Nyt sinä tietenkin avaat suusi ja sanot hänelle, että kauppareissut hoidetaan yhdessä ja yhdessä syötävät ateriat maksetaan puoliksi!- Arvo Tasa
"Edellisessä suhteessani mies maksoi aina kaiken..."
Miten silloin suhtauduit tilanteeseen? Oliko se normaalia?- alkuperäinen
Mielestäni oli normaalia, että mies ULKONA ollessa maksoi minunkin osuuteni. Vietimme sitten vastapainoksi jonkin verran enemmän aikaa minun luonani, jonne minä ostin ruoat ja hoidin kokkaamisen. Tähän mennessä kaikilla miehillä, joiden kanssa olen ollut suhteessa, on ollut isommat tulot kuin minulla, ja se on yleensä näkynyt siinä, että mies on panostanut hieman enemmän. Nykyisessä suhteessa ainoa, joka käyttää rahaa meihin molempiin on minä, mies käyttää vain itseensä.
- Rikassika
alkuperäinen kirjoitti:
Mielestäni oli normaalia, että mies ULKONA ollessa maksoi minunkin osuuteni. Vietimme sitten vastapainoksi jonkin verran enemmän aikaa minun luonani, jonne minä ostin ruoat ja hoidin kokkaamisen. Tähän mennessä kaikilla miehillä, joiden kanssa olen ollut suhteessa, on ollut isommat tulot kuin minulla, ja se on yleensä näkynyt siinä, että mies on panostanut hieman enemmän. Nykyisessä suhteessa ainoa, joka käyttää rahaa meihin molempiin on minä, mies käyttää vain itseensä.
Miksi sinusta on luonnollista että mies maksaa ravintolalaskusi? Kunnon sovinistiämmä.
- sinkkumies.
Aika hianoo varmaan syöttää aikuista miestä.
- Mäkkärilasku pojille
Hmm.. ehkäpoikakaverisi on erittäin pieniruokainen tai kerta-päivään ihmien. Eli ei varsinaisesti tarvitse aamu-/iltapalaa ja syö sitä vain, koska tarjoat. Tai sitten on todellakin tullut suoraan kotoa eikä oikein ymmärrä tilannetta. Kannattaa puhua tai kertakaikkiaan pitää oma jääkaappi typötyhjänä vähän aikaa.
Oikeasti uskon että kyseessä on ihan viaton tilenne, missä poikakaverisi ei jotenkin vain havaitse tilannetta. - Voi pyhä
>>En haluaisi kuitenkaan alkaa vaatia mieheltä rahaa
Tätä en koskaan naisissa opi ymmärtämään. Ensin on metritolkulla teksitä, kuinka mies ei maksa mitään menoja ja sitten "en haluaisi vaatia".
Siis haluatko, että mies osallistuu menoihin vai et? Selvitä se asia ensin itsellesi. sen jälkeen voit puhua asiasta miehellesi. Tässä järjestyksessä, eihän tuosta muuten tule mitään. - true blue
Usein naisilla, joilla on huonohko itsetunto ja kova miellyttämisen halu (kuten minullakin) on taipumusta siihen, että tulee helposti hyväksikäytetyksi.
Minäkin edellisessä suhteessa tein ruoat perätin VUODEN ajan, ennen kuin sanoin kaupassa kerran miehelle, että mitäpä jos sinä maksaisit tällä kertaa ruoat, kun minä olen jo vuoden ajan tehnyt kaikki ruoat. Mies hätkähti asiaa, ei sanonut mitään, mutta maksoi. Sen jälkeen jonkun aikaa patistelin häntä maksamaan, mutta lopulta se sujui niin, että toinen osti ja teki ruoat viikon ajan ja sitten oli taas toisen vuoro. Sovittiin, että mitä ruoka-aineita pidetään kaapissa, ettei jauhojen, sokerin, mausteiden jne ostamiset kasaudu vain yhdelle.
Sano vain miehelle reippaasti, että mennään sun luokse vaihteeksi, kun me ollaan aina mun luona ja että hän vois tehdä vaihteeksi ruoat. Jos mies ei suostu tähän, niin kysy syytä. Jos mies haluaa olla sun luona, niin sano, että mitäs jos hän ostaisi ruoat vaihteeksi, koska nää ruokakulut ei oikein jakaannu tasaisesti vai mitä mieltä hän on tilanteesta. Joskus kyse on junttiudesta ja ajattelemattomuudesta, kun taas joskus ahneudesta ja hyväksikäytöstä.
Älä vain mene siihen ansaan, että sinä teet ruoan aina, koska se käy sulta niin kätevästi. Ota mies mukaan pilkkomaan kasviksia, kattamaan pöytää jne. Tällä tavoin näet sen, että onko teillä mitään edellytyksiä opiskeluiden jälkeen yhteiselle elämälle. Laiskaa osaamatonta loista ei kukaan halua nurkkiinsa.- Vieraileva sovinisti
Erinomainen puheenvuoro. Asiat harvoin menevät fifty-fifty, eikä niiden joka asiassa tarvitsekaan, mutta parisuhteessa ei saa mitään osa-aluetta jättää sataprosenttisesti toiselle osapuolelle silloin kun kykenee omilla jaloilla seisomaan ja päällään ajattelemaan.
- Kiskisu
Vieraileva sovinisti kirjoitti:
Erinomainen puheenvuoro. Asiat harvoin menevät fifty-fifty, eikä niiden joka asiassa tarvitsekaan, mutta parisuhteessa ei saa mitään osa-aluetta jättää sataprosenttisesti toiselle osapuolelle silloin kun kykenee omilla jaloilla seisomaan ja päällään ajattelemaan.
No ei tietenkään tarvi eikä voi mennä fifty-fifty, mutta että joku äijä kuppaa tyytyväisenä vuoden, kuinka tämä true blue sellasta punkkia vielä haluaa edes tapailla. Mahtaa olla erinomainen puikottaja.
- WheresMyVodka
Siis kyllähän asia on niin, että mies maksaa. Jos joku muuta väittää niin on looseri. Okei, märkäkorvat ja tikkuniskat erikseen.
- Tummaa Kummaa
Höpö höpö. Siis kyllähän asia on nii, että maksamiset hoidetaan yhdessä siten, että se tuntuu molemmista oikeudenmukaiselta. Jos miehen pitää päästä sen lisäksi pätemään (jatkamaan vehjettään) rahankäytöllä, hän voi ostaa vähän kallimpia koruja, matkoja tms. daamille. Jos joku muuta väittää niin on looseri.
- eiraha, jaköyhät
Suu vain auki, tai kerrot että kuules nyt kaivat välillä kuvetta... Itellä oikein toimiva suhde tuossa mielessä. Sovitaan että miten kuluja jaetaan. Ja tasan ne menevät. esimerkiksi: Toinen ostaa jouluksi kinkun, toinen kaiken muun evään. Kokkaaja syö pikkuisen enempi sitä kinkkua- mutta se joka ostaa lanttulaatikon, rosollitarpeet jne, syö sitten niitä enempi. Kenen sähköillä, niin se ei tartte maksaa aina seuraavan luontoretkijutun matkakuluja-
Ja ken juo kahvia, se tuo kahvipaketit, ken käyttää maitoa paljon, myös ostaa sitä. Jne- ja kumpikin saa näin jotain vaihteluakin, kun syödään vuoroon toisen kustantamia juttuja myös-
Talous on parisuhteessa yksi tärkeä juttu. Miten meinasitte pystyä tulevaisuudessa keskustelemaan kuluijen jaosta kun nyt ei luonnistu?
Vaiheessa, jossa on yhteinen asuminen kokonaan. Mahdollisesti omaksi maksettava koti, ja yhteisiä ipanoita.
Toki, jos on toinen suorastaan rikas, ja tahtoo auttaa toista... Mutta, ainakin aloittajan talous on ennenpitkää kuralla "poikaystävän" vuoksi, jos asiaa ei aukaista että näpit irti eväästä jos ei ole osallistunut sen hankintaan.
Syön itsekin siipan kans joskus eri evästä- kun arvaan että on itse ostant omansa- en ronklaa hänen ruokiaan, vaan vien omat eväät mukanani- Ja käymme niillä myös vaihtoklauppaa... Mikä on hupaisa suola suhteessa. sulla on banaani! Tekis mieli. Mutta- mitäs taas mulla on? Ahaa, sienisalaattia! Muistaakseni pidät siitä? - Kiskisu
Ei ole naisen asia enää opettaa miestä tavoille jos vanhemmat on tehtävässään epäonnistuneet. Ainahan sitä saisi olla jotain ressukkaa ohjaamassa kädestä pitäen, jos sille tielle lähtee. Minä en tuollaisesta edes sanoisi, onhan se nyt itsestäänselvää ettei aikuinen ihminen voi siipeillä. Tiputat vaan sen pois elämästäsi.
Ihme teatteria muutenkin olisi sanoa miehelle asiasta jonka hän kyllä varsin hyvin tietää, tuollainen käytöshän ei ole tiedostamatonta vaan laskelmoitua ja tahallista. Kukaan ei riistä ja kuppaa toista, jos rakastaa. Eli rakkaudesta ei teillä nhyt ole kyse, kenkää vaan sille.- hipehip
Oletpa sinä armoton. Tosiasia on vaan se, että aika moni nainen joutuu "kouluttamaan" miestä kotiasioiden hoitoon. Moni mies on sen verran välinpitämätön kotitöiden suhteen, että joutuu opettelemaan sellaisia asioita, joita ei vielä osaa. Miehet saattavat olla aika tomppeleita tajuamaan asioita ja joskus pitää vaan ottaa ns. kissa pöydälle.
AP:n tilanteessa on se hyvä juttu, että vaikeistakin asioista pitää pystyä puhua tai nyt ainakin on hyvä hetki opetella puhumaan ikävistä asioista. Pitää puhua, että mistä johtuu miehen maksamattomuus. Jos mies muuttaa tapansa, niin sittenhän kaikki on hyvin! Jos taas mies ei juttelun jälkeenkään raota lompakkoaan, vaan tuhlaa rahansa esim. nettipeleihin, niin onhan se hyvä huomata asia jo nyt ennen kuin on yhteinen koti. - Kiskisu
hipehip kirjoitti:
Oletpa sinä armoton. Tosiasia on vaan se, että aika moni nainen joutuu "kouluttamaan" miestä kotiasioiden hoitoon. Moni mies on sen verran välinpitämätön kotitöiden suhteen, että joutuu opettelemaan sellaisia asioita, joita ei vielä osaa. Miehet saattavat olla aika tomppeleita tajuamaan asioita ja joskus pitää vaan ottaa ns. kissa pöydälle.
AP:n tilanteessa on se hyvä juttu, että vaikeistakin asioista pitää pystyä puhua tai nyt ainakin on hyvä hetki opetella puhumaan ikävistä asioista. Pitää puhua, että mistä johtuu miehen maksamattomuus. Jos mies muuttaa tapansa, niin sittenhän kaikki on hyvin! Jos taas mies ei juttelun jälkeenkään raota lompakkoaan, vaan tuhlaa rahansa esim. nettipeleihin, niin onhan se hyvä huomata asia jo nyt ennen kuin on yhteinen koti.En minä ole ollenkaan armoton, vaan armollinen, ennen kaikkea itselleni. Saahan sitä koulutettujakin miehiä, jos miehen tahtoo. Kiitos teille kilteille naisille kun viitsitte kouluttaa mullekin niitä :)
- rahavallanutaivot
Kerrassaan karseeta luettavaa...ken isompi ja syö enemmän, maksaa enemmän, ken enempi kuluttaa sähköä...en koskis 10 metrin kepilläkään tollasen ajatusmaailman omaavaa miestä, millasia ihmisiä nää tällaset on, millasista kodeista??
- Mitä ****ua
Siis häh,miten sun rahat riittää jos oot opiskelja,ootko ottanu lainaa??Mies käy töissä ja ei maksa mitään, aha.
- alkuperäinen
Juu, opintorahaa ja -lainaa nostan sekä opiskelijalle maksettava asumislisää saan. Onnekseni olen löytänyt sen verran kohtuuhintaisen vuokra-asunnon, että kykenen maksamaan laskut ja ostamaan perustarpeet näillä tuloilla vaikka tiukkaahan se tekee.
- Mitä ***tua
alkuperäinen kirjoitti:
Juu, opintorahaa ja -lainaa nostan sekä opiskelijalle maksettava asumislisää saan. Onnekseni olen löytänyt sen verran kohtuuhintaisen vuokra-asunnon, että kykenen maksamaan laskut ja ostamaan perustarpeet näillä tuloilla vaikka tiukkaahan se tekee.
Wtf?? lainarahalla elätät työssäkäyvää siipeilevää miestä?Haloo tyttö!!
- Outopari?
Jos oikeasti rakastaa, raha-asioiden jakamista ei mieti lainkaan. Jos elää yhdessä ja haluaa viettää elämänsä rakkaansa kanssa, arjesta selvitään yhdessä, viis siitä minkä verran kukakin käyttää rahaa. Kun olin hyväpalkkaisessa työssä ja vaimoni työtön, maksoin mielelläni kaiken, kustansin koko elämämme. Kun vaimoni sai ison perinnön, hän on ottanut kaikki maksummme hoidettavakseen. Kummallakaan ei ole toista kohtaan mitään muuta kuin syvää kiitollisuutta ja valtavaa rakkautta. Raha on vain väline yhdessäoloon, ei päämäärä itsessään.
- höpo höpo
Kyllä poikkeuksia on. Jos rakastaa, ei ole pakko aina silti jakaa, jos ei toinen ajattele samoin. Esim rakastaa voi vaikkapa peliriippuvaista ihmistä, ja sellaisen kanssa rahojen jakominen olisi tyhmyyttä, ei mitään rakkautta!
Aloittajan tapaukseen: Mies todennäköisesti pitää omia tulojaan matalana, ja on katkera kun joutuu käymään töissä. Hän ei haluaisi kuluttaa penniäkään, ja välttelee kaikkea ostamista.
Hän menee siinä liian pitkälle, eikä muista että vaikka olisi kuinka köyhä niin pitää silti olla reilu.
Opiskelijatovereista ainakin löydän tyyppejä, jotka "säästää rahaa" kokoajan, mutta huomaamattaan sitli hyödyntävät jotain mitä toiset ostaa. esim tarjottu karkki pussista, kahvilassa tarjottu kahvi, käy kylässä ja saa toisen ruokia koska hän on syömässä. Ei huomaa hyötyvänsä, vaan miettii ainoastaan omaa pankkitilin saldoaan ja kun tulee aika tarjota vuorostaan kaverille, niin rahat ovat vähissä. Ei ole tullut ajatelleeksi,että muillakin ne ovat vähissä.
Ei tuohon oikein ole muuta konstia, kuin se että jos olet itsekin köyhä niin et todellakaan tarjoa, jos tarjoat edes kahvit niin käyt jo pihistämässä hänen kotoaan saman verran kahvinpuruja mitä meni viimeksi teillä keittämääsi annokseen hänen osuudekseen.
Jos olet opiskelija ja oot kuitenkin ennen opiskelua tottunut siihen että muille tarjotaan, ei lasketa rahoja vaan ostetaan mitä tarvitaan jne, niin sun kannattaa muistaa että opiskelijan on vähän pakko vaan sanoo myös kavereille, että nyt tarjoat sen kahvin ku mä tarjosin viimeksi. Ei ole varaa hienostella enää, että leikitään kun rahaa ei olisi olemassa, joka olisi toki parempaa ja hienompaa käytöstä.
Ja lakkaa ruokkimasta sitä miestä, älä odota että hän sulle jotain maksaa koska se aamupalan syönti sun kämpillä on vaikea hinnoitella..lopulta sun leipäpussista meni ehkä yks leipä, paljon maksaa yksi leipäpala? paljon maksaa voinokare? entä kahvitilkka?
Eli niitä on niin vaikea hinnoitella, että sano vaik että saat aamupalaa jos laitat 2 euroa tähän käteen..tai että jos syödään aamupala meillä, enskerralla teillä..
Opeta se jätkä ja jos ei opi, niin heitä mäkeen.
- miesvm_1967x
"Joskus hän on tarjoutunut lainaamaan minulle 0,5-2 euroa, jos minulta on joskus puuttunut rahaa"
Mitä fiddua? Ei tuo ainakaan mikään parisuhde ole sillä parisuhteessa jaetaan eikä lainailla pennosia. Ehkä opiskelijalle joku 2 egee on isokin raha ja olihan se mullekin aikoinaan kun opiskelin mutta koska olen jo niistä ajoista varttunut, kuulostaa tuo pari egeä lainattuna aika naurettavalta.
Mä lainasin joskus vitosen opiskelukaverilta ja se lainas multa.. mutta me oltiinkin nuoria pojankloppeja siihen aikaan eikä meillä ollut parisuhdetta :D
Parisuhteessa molemmat ovat myös velvollisia ylläpitämään yhteisen ruokakaapin sisältöä. Ja jos toinen syö selvästi enemmän niin hänen kuuluu panostaa vielä hiukan enemmän siihen ruokakaappiin. Se on vaan reilua ja rehtiä peliä. Toi jätkä ei nyt kyllä toimi ihan oikein. Kerro se sille. - köyhä
Mulla oli omassa parisuhteessani alkuaikoina samankaltainen tilanne kuin aloittajalla. Minä olin työtön, mies kävi töissä, aikaa vietettiin huomattavasti enemmän minun luonani, koska miehen asumus oli remontin alla, eikä siellä oikein voinut normaalisti elellä. Minä maksoin tottakai kaikki laskut ja ostin myös aina ruuat, vaikka mies käytännössä asui luonani (kävi vain remppaamassa taloaan töiden jälkeen).
Aluksi mua ei niin haitannut, ajattelin, että samalla rahalla/vaivalla sen ruuan tekee kahdelle kuin yhdellekin. Muita laskuja en koskaan ajatellutkaan pyytäväni miestäni maksamaan, koska emme virallisesti asuneet yhdessä. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin tuntua kukkarossa se, että syöjiä on kaksi, mutta maksajia edelleen vain minä yksin.
En enää kunnolla edes muista, miten tilanne lopulta purkautui, mutta nykyään ruuat maksellaan suunnilleen puoliksi, ja muut laskut samoin, koska asutaan ihan virallisesti kimpassa. Rahatasapainomme on edelleen sama kuin alussa, mutten unissanikaan maksattaisi miehellä isompaa osaa elämisestä vain siksi, että hänellä on isommat tulot kuin minulla! Minä myös teen suurimman osan kotitöistä, olisi kohtuutonta vaatia, että mies alkaisi töistä tultuaan siivota ja kokata, kun minä olen kuitenkin ollut koko päivän kotona.
Oli, miten oli, luulen, että meillä kyse oli puhtaasti ajattelemattomuudesta, mies ei ollut joutunut omia ruokiaan ostamaan ikinä, joten ei vain tullut mieleen, että se on asia, johon hänkin voisi osallistua. Aloittajan tapauksessa kyllä kuulostaa enemmän siltä, että mies maksattaa elämisensä naisella ihan tahallaan tai on vain hirvittävän pihi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708