Okariinojen/nokkahuilujen puhallusteknkiikka?

Puhaltelemaan?

Heips! Olen tähän mennessä saanut soimaan vain pianon ja siinä olen varsin aloittelija. Haluaisin kuitenkin jonkun simppelin edullisen puhallinsoittimen pianon lisäksi, mitä voisi kuljettaa mukanakin (ja ei olisi liian herkkä särkymään). Mietin vaan, onko minulla ollenkaan kykyä saada puhallinsoitin soimaan? Paria muoviokariinaa ja nokkahuilua olen vähän sormeillut, ja mitään kovin kaksista en saanut ulos.

Sormituksethan varmasti oppii ajan kanssa, mutta jos puhalluksen säätely on kovin hienovaraista, niin ei ehkä onnistu.

Ja toinen kysymys on, että kuinka hyvin löytyy nuotteja vaikkapa okariinalle, jossa on vain reilu oktaavi äänialaa? Okariinoista kiinnostaisi John Taylorin 4 - 6 reikäinen. Nokkahuiluissa tuottaa miettimistä sormitus (brittiläistä vai saksalaista) ja ajatuksena tuntuisi äänialaltaan alttosoitin miellyttävämmältä kuin sopraano.

Kiitos!

7

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuromummo

Anteeksi, voisitko toistaa?

• Puhaltelemaan

Terveisiä kuuromummolle! En valitettavasti osaa viittomia sen enempää kuin selkokieltäkään, jätetään molemmat muille :)

• ozmosis

Taitaa mennä aika heikosti, ku ainoat jotka tänne on mun lisäks kirjoitellu on yks kuuromummo ja sitten sinä itte. Meinaan vaan, että onkohan tämä ennuste sun tulevasta yleisöstä.

• Puhaltelemaan

En tarvitse yleisöä. Miksi kaikkien pitäisi esiintyä? Musiikki on myös terapeuttista toimintaa ja ajanvietettä vaikkapa retkeillessä. Tajusin jo liittyä muusikoiden nettipalstalle, oletettavasti siellä on parempi ilmapiiri. Ja sinne ovat kaikki tervemenneitä, ei tarvitse olla muusikko. Häröilijät saavat siellä nopeammin porttikiellon.

Eli vastaus omaan kysymykseeni. Tilasin pari eri okariinaa ja nokkahuilun. Okariinat ja nokkahuilut todellakin vaativat oman puhallustekniikkansa (tämä selviää jo netinkin avulla), sormitus on se helpompi juttu (ainakin minulle). Keraamisessa okariinassa tuli yllätyksenä sen paino (raskas). Eli soittimeni taitaa kuitenkin olla nokkahuilu. Aloittelijaa suosittelen tilaamaan soittimen, jossa on sormikartta ja sormikartoilla varustettu nuottivihko mukana.

• porkkana90210

Minun toinen nänni on hieman tummempi, ku toinen.

• BMW520hp

Joo, kyllä sä olet ihan oikeessa. En usko, että jollain vitun nokkahuilulla kannattaa kovin suurille yleisöille yrittää päästä esiintymään. Ehkä omassa olkkarissa isille ja äidille, jos telkkarista ei tule mitään järkevää katsottavaa.
        Joo, ei paljon voi muusikosta puhua, jos instrumentti on nokkahuilu.

• Jan Spedetys

Minä kokeilin kerran sellasta puhallustekniikkaa nokkahuilulla, että heitin sen takkaan ja huokaisin helpotuksesta, että olin päässyt siitäkin kiusasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      325
      7758
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2186
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1876
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1422
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1271
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1241
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1210
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1091
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe