Okariinojen/nokkahuilujen puhallusteknkiikka?

Puhaltelemaan?

Heips! Olen tähän mennessä saanut soimaan vain pianon ja siinä olen varsin aloittelija. Haluaisin kuitenkin jonkun simppelin edullisen puhallinsoittimen pianon lisäksi, mitä voisi kuljettaa mukanakin (ja ei olisi liian herkkä särkymään). Mietin vaan, onko minulla ollenkaan kykyä saada puhallinsoitin soimaan? Paria muoviokariinaa ja nokkahuilua olen vähän sormeillut, ja mitään kovin kaksista en saanut ulos.

Sormituksethan varmasti oppii ajan kanssa, mutta jos puhalluksen säätely on kovin hienovaraista, niin ei ehkä onnistu.

Ja toinen kysymys on, että kuinka hyvin löytyy nuotteja vaikkapa okariinalle, jossa on vain reilu oktaavi äänialaa? Okariinoista kiinnostaisi John Taylorin 4 - 6 reikäinen. Nokkahuiluissa tuottaa miettimistä sormitus (brittiläistä vai saksalaista) ja ajatuksena tuntuisi äänialaltaan alttosoitin miellyttävämmältä kuin sopraano.

Kiitos!

7

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuromummo

      Anteeksi, voisitko toistaa?

      • Puhaltelemaan

        Terveisiä kuuromummolle! En valitettavasti osaa viittomia sen enempää kuin selkokieltäkään, jätetään molemmat muille :)


    • ozmosis

      Taitaa mennä aika heikosti, ku ainoat jotka tänne on mun lisäks kirjoitellu on yks kuuromummo ja sitten sinä itte. Meinaan vaan, että onkohan tämä ennuste sun tulevasta yleisöstä.

    • Puhaltelemaan

      En tarvitse yleisöä. Miksi kaikkien pitäisi esiintyä? Musiikki on myös terapeuttista toimintaa ja ajanvietettä vaikkapa retkeillessä. Tajusin jo liittyä muusikoiden nettipalstalle, oletettavasti siellä on parempi ilmapiiri. Ja sinne ovat kaikki tervemenneitä, ei tarvitse olla muusikko. Häröilijät saavat siellä nopeammin porttikiellon.

      Eli vastaus omaan kysymykseeni. Tilasin pari eri okariinaa ja nokkahuilun. Okariinat ja nokkahuilut todellakin vaativat oman puhallustekniikkansa (tämä selviää jo netinkin avulla), sormitus on se helpompi juttu (ainakin minulle). Keraamisessa okariinassa tuli yllätyksenä sen paino (raskas). Eli soittimeni taitaa kuitenkin olla nokkahuilu. Aloittelijaa suosittelen tilaamaan soittimen, jossa on sormikartta ja sormikartoilla varustettu nuottivihko mukana.

      • porkkana90210

        Minun toinen nänni on hieman tummempi, ku toinen.


      • BMW520hp

        Joo, kyllä sä olet ihan oikeessa. En usko, että jollain vitun nokkahuilulla kannattaa kovin suurille yleisöille yrittää päästä esiintymään. Ehkä omassa olkkarissa isille ja äidille, jos telkkarista ei tule mitään järkevää katsottavaa.
        Joo, ei paljon voi muusikosta puhua, jos instrumentti on nokkahuilu.


    • Jan Spedetys

      Minä kokeilin kerran sellasta puhallustekniikkaa nokkahuilulla, että heitin sen takkaan ja huokaisin helpotuksesta, että olin päässyt siitäkin kiusasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe