Janne Kaisanlahti kirjoitti tällä palstalla,että Museovirasto on kieltänyt sankarivainajien muistomerkeistä nimien kultaukset?
Kultaukset on kuitenkin tehty ennen viime seurakuntavaaleja Kaisanlahden ja Kortelaisen näkyvällä kampanjalla.
Haluan saada vastauksen, onko kultaukset jouduttu poistamaan museoviraston päätöksellä?
Sankarivainajien muistomerkit
5
192
Vastaukset
- mitä vielä
Mitä sinä sillä tiedolla teet? Käytä aivo jumppa ihan eri asioihin.
- kysyjä ei eksy
Onko nyt kyseessä se "punakasakoiden muistomerkki" vai ihan oikea sankarien muistomerkki?
- Veronmaksaja 5
Viime sodissa kaatuneiden nimet, kirkon edessä?
- Siellä olin minäkin!
Asia toki tämäkin. Rahalle kyllä löytyy käyttöä elävienkin arjen helpottamiseksi. Kunnia Suomea puolustaneille, mutta he haluaisivat vähät rahat käytettävän toisin!
Tästä asiasta näimmä keskustellaan täällä useammassakin ketjussa.
Onkohan jollakin joku väärinkäsitys asiassa? Toisin kuin ketjun aloittaja väittää, Janne Kaisanlahden ja Irma Kortelaisen näkyvällä kampanjalla ei ole kullattu yhtään kiveä. Meidän valtuustoaloitteemme pohjalta perustettiin hautausmaatyöryhmä, joka otettuaan palautetta seurakuntalaisilta teki eräitä toimenpide-esityksiä, joista osa on toteutettu (mm. uurna-alueiden perustamiset sekä yleisökäymälä Honkakankaalle).
Sankarimaan hautakivien kultausta tutkittiin ja kannatin kyllä ajatusta, mutta sitä ei ole toteutettu. Tarkoitan siis vuosina 1939-45 kaatuneiden sankarivainajien hautausmaa-alueella kirkon edessä sijaitsevia hautakivirivistöjä. Kivet on kyllä puhdistettu sammaleesta ym. kasvillisuudesta, mutta niiden kohokirjoitusta ei Museovirasto sallinut kullattavaksi katsoen alkuperäisen asun heijastavan aikansa kulttuuria.
Kuulemma joskus 1980-luvulla olisi sudittu kultamaalia kirjaimiin, mutta ei samalla tekniikalla kuin hautakivien tekstit on tapana nykyään kullata. Tällainen maalaus ei ole ymmärtääkseni kauaa kestänyt. Mutta siitä en tiedä tarkemmin, olen syntynyt vuonna 1984. Tulin kirkkovaltuustoon vuoden 2006 vaaleissa. Minun luottamushenkilönä toimiessani näitä kiviä ei ole kullattu.
Olisi kunniakasta, että isänmaan vapauden puolesta kaatuneiden ihmisten nimet erottuvat selvästi muistomereistä. Jonkun verran paremin kivien perusteellinen puhdistus auttoi. Sadesäällä, kivien pinnan ollessa märkänä, tekstit eivät erilaisesta pinnasta huolimatta erotu taustasta niin selvästi kuin olisi luettavuuden kannalta parasta.
Jos asia kiinnostaa, niin minuun voi ottaa suoraan yhteyttä.
Museoviraston päätöstä ym. asiakirjoja voi pyytää nähtäväksi kirkkoherranvirastosta. Minulla ei ole niitä hallussani.
parhain terveisin,
Janne Kaisanlahti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920