Tunnen alemmuutta syvällisissä tietopohjaisissa keskusteluissa. Olen maalainen ja nainen ja epäakateeminen. Enkä osaa käyttää sivistyssanoja. (Sivistyssana eli elitistis-intellektuaalisuustason osoittamiseksi tipauteltu foneettinen resitointi tai translitterointi on arkikielestä etääntynyt ryhmän tai yhteisön ammatti- tai erikoiskieli joka on saavuttanut eksklusiivisen ryhmän mutuaalisessa ekstrapoloinnissa klarifikoinnin mutuaaliseksi perspektiiviksi. Sivistyssana on lokaalisen saturaation konkretismia, metastabiili normatiivinen osa estesiologista hegemoniaa joka immersiokokemuksen intrapsykisoinnin keinoin projektoi pseudoharmoniaa, jossa intermediaalinen status määrittyy obskurantismiksi. Sivistyssana antaa eksperttien toteuttaa sekundaarisen evaluaation informaationvaihdon kumppanin kognitiivisista parametreistä. Dialektinen sivistyssanojen soveltaminen edellyttää, että sivistyssanoilla generoidaan koreografinen esteettinen taso, joka tekee lausujastaan esteettisen entiteetin, jolloin banaalin ja triviaalin ekspression kautta kanalisoidaan arkaaista mentaliteettia. Tällöin, konversion tai diasporan hengessä, manipuloidaan dialektisin metodein katharsis, joka essentialisoituessaan kulminoituu hegemoniseksi diskurssiksi. /hikipedia)
Osaltaan sivistyssanojen käyttämisen vaikeus johtuu siitä, että olen tietoisesti valinnut olla niitä käyttämättä. Mikä taas johtuu ammatistani. Olen jo nuorena hoiturina sisäistänyt ajatuksen, että minun kuuluu puhua kansankieltä niin, että mummotkin ymmärtää. Lisäksi tahtävänäni on olla tulkkina kiireisten/yrmyjen/vaikeaselkoisten lääkäreiden ja hätääntyneiden/kipeiden/väsyneiden potilaiden välillä. Minun puheeni tarkoitus on rauhoittaa hämmentämisen sijaan.
Samaa ajatusta jatkaen: sivistyssanansäilää käytetään usein oman erinomaisuuden esilletuomiseen. Korostetaan kielitaitoa, lukeneisuutta ja tietämystä - ylemmyyttä. Sivulauseessa jopa parempaa tulotasoa ja sosiaalista luokkaa. Siksi vierastan usein sivistyssanojen käyttämisen lisäksi myös sivistyssanojen käyttäjiä. Useimmille sanoille löytyy käypä vastine myös äidinkielestämme ja jos ei löydy niin luova ihminen selittää vaikka monisanaisesti.
Miksi siltikin tunnen alemmuutta?
Sivistyssana on ruma sana
17
140
Vastaukset
- yövuorossa taas...
Luulen, että hoitajien koulutuksessa panostetaan kommunikointiin juuri siitä lähtökohdasta, että tulee ymmärretyksi ja ymmärtää. Selkeys ennen retorisia kikkailuja. Kyllä minä siltin tunnen suurta viehätystä lääketieteen latinaan, vaikka en potilaille puhukaan flatuksesta, kuten oman opiskeluaikani sisätautiopin raamattu kehotti, koska "pieru on alatyylinen, eikä siksi sovi hoitotyöhön".
- firebird
Itse yritän välttää sivistyssanoja aika pitkälle samoista syistä.
- fiksu duunari
En mäkään mikään akateeminen ole mutta luen paljon eri aiheista (asiakirjoja, elämänkertoja, historiaa, psykologiaa).
Tykkään kehittää itseäni.
En kuitenkaan vaadi tai oleta muiden tietävän tai osaavan keskustella niistä asioista. Aina on kyllä tosin ilo päästä juttusille sellaisen ihmisen kanssa, jos jotain tietää jostain.
Mun sisko ja veli ovat hoitoalalla, mutta silti lukevat esim. kieliä kansalaisopistossa. Toinen lukee muutenkin paljon. Vaikka tekeekin tietynlaista työtä ei se tarkoita sitä, että pitää olla kiinnostunut vain siitä omasta alasta. Vaan voi kehittää itseään myös muulla tavoin. Onhan se hyvä osata keskustella ihmisten kanssa myös työn ulkopuolella ja muistakin kuin työasioista.
Eniten mua ärsyttää kuitenkin ehkä ihmiset, jotka eivät osaa kirjoittaa tai edes puhua omaa äidinkieltään!!
Satuin vilkaisemaan telkkarista 'farmi'-ohjelmaa ja siinä joku niistä nuoremmista naisista ei osaa edes puhua kunnolla! Sanojen taivuttaminenkin on ihan viturallaan ja puhetyyli lässyttävää.
Tuli heti mieleen, että tytön täytyy olla ihan jumalattoman tyhmä! En kestäis sellaisen kanssa sekuntiakaan. Sitä myötähäpeän määrää...- firefox
Tulin tälle palstalle tämän viikon aikana ja olen katsellut miten aivotonta menoa täällä on, naiset ok, mut mitä eriskummallisempia miehiä, mutta sinä kuullostat järkevältä. Minä en osaa enään kirjoittaa mitään mitä vanhemmaksi tulen, en muista mitään kieliopista ja joo puhunkin välillä pari väärää sanaa, kun parikymppisenä tuli vähän enemmän biletettyä (huumeita), mutta en ole ollut koskaan koukussa, oli vaan kovat bileet, joka päivä...toisaalta tulen perheestä, jossa isäni ja äitipuoleni käytännössä tiesi kaiken mitä voi tietää ja nain perheeseen, jossa 3 henkilöä on sellaisia, myös mieheni, että koen, että pitää pysyä tahdissa ja tietää kaikki.
- 11+7
"Vaikka tekeekin tietynlaista työtä ei se tarkoita sitä, että pitää olla kiinnostunut vain siitä omasta alasta. Vaan voi kehittää itseään myös muulla tavoin. Onhan se hyvä osata keskustella ihmisten kanssa myös työn ulkopuolella ja muistakin kuin työasioista."
Tästä tulee vaikutelma, että nimim. fiksu duunari olettaa hoitoalan ihmisten olevan ihmisiä, joita ei juuri itsensä kehittäminen kiinnosta, tai heitä ei kiinnosta kuin oma alansa. Jos hän niin olettaa, se ei todellakaan pidä paikkaansa. Esim. yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa ja politiikassa kaikista ammattiryhmistä juuri hoitajat ovat aktiivisimpia. - public static void
"asiakirjoja, elämänkertoja, historiaa, psykologiaa"
Eli humanistihuuhaata. Lukisit perkele matematiikkaa ja ohjelmoisit tietokonettasi. Ne ovat kovien miesten kovia hommia, humanistihuuhaa sopi naisille ja gay- & metrohinteille. - fiksu duunari
public static void kirjoitti:
"asiakirjoja, elämänkertoja, historiaa, psykologiaa"
Eli humanistihuuhaata. Lukisit perkele matematiikkaa ja ohjelmoisit tietokonettasi. Ne ovat kovien miesten kovia hommia, humanistihuuhaa sopi naisille ja gay- & metrohinteille.Ohjelmoin tietokonetta työkseni joten en vapaa-ajalla sitä viitsi tehdä ja olen nainen.
- firebird
fiksu duunari kirjoitti:
Ohjelmoin tietokonetta työkseni joten en vapaa-ajalla sitä viitsi tehdä ja olen nainen.
Se selittää, että oletkin nainen, ettei tekstisi ollut hullua horinaa, kuten palstan miesten. Hetken jo luulin, että täälläkin on joku järjissään.
- PohPuhPih
Ilmaisen näkemykseni sivistyssanojen käytöstä omin sanoin seuraavasti:
"Fryi, ka krump wäbä-wäbä skliiths. Gor fok".
Ja ei kun aamukahville! - teinin seuraava aste
Eniten vituttaa just jostain koulusta valmistuneet olevinaan niin ylemmät ihmiset, jotka yrittävät päteä omalla erinomaisuudellaan ja sitten just kokoajan käyttävät mitä vammaisimpia sivistyssanoja kuvitellen olevansa tosi nokkelia. Huomaa ettei vanhemmat ihmiset enää vastaavasti yritä päteä, vaikka olisivatkin korkeakoulut käyneitä.
- Nainen, akat.
Hyvä kysymys. Hyvä kun pohdit asiaa.
Minä olen akateeminen nainen enkä käytä sen kummempia sivistyssanoja. Sallin kirjoitusvirheitäkin itselleni. Todella harvoin edes muistan, että minulla tosiaan on akateeminen koulutus. Työpaikassani (lääkefirma) on niin akateemisia kuin muita, mutta ei sielä ylläpidetä mitään hierarkiaa. Ei meillä kukaan lyttää ketään, vaikka meilläkin on talossa sairaanhoitajia ja lääkäreitä.
Tuo sinun sairaalamaailma ja sen hierarkia voi olla syy että siirrät ajattelua myös henkilökohtaisen elämän puolelle. - no jaa a
Ei se nyt ihan noin yksi yhteen kyllä ole ja hoitsuna sun pitäis bonjata et mummot voi tietää enemmän kun sinä tulet koskaan tietämään. Itse käytän niitä koska sana on kuvaavampi helpompi tai enemmän käytetty muuten puhekielessä kun joku muu sana. En sen vuoksi, että voisin priljeerata muille ihmisille ja juuri sen verran, että keskiverto lampaannussija pysyy mukana.
- intellikenttiä...
Se on hauskaa, kun yritys briljeerata kaatuu siihen, ettei osaakaan sitä "hienoa sanaa" :D.
- NIin ja?
intellikenttiä... kirjoitti:
Se on hauskaa, kun yritys briljeerata kaatuu siihen, ettei osaakaan sitä "hienoa sanaa" :D.
Osaa lausua vai kirjoittaa?..
Lausumisesta oli kysymys,kielioppi on täysin hepreaa.
- SuomeaSuomessa
Olen akateeminen, ja mielestäni arkikeskusteluissa on todella moukkamaista käyttää tarpeettomasti sivistyssanoja. Miksi jokin aivan normaali suomalainen sana pitäisi sanoa ikään kuin ei-suomalaisesti? Se ei tee puhujasta mitenkään parempaa, mutta voi haitata keskustelun tasoa.
Sen sijaan esim. työyhteisössä jargonin käyttäminen on ihan ok, koska se yksinkertaisesti tehostaa viestintää. Varsinkin asiantuntijatehtävissä on tiettyjä vakiintuneita termejä, joiden käyttämisellä kaikki heti tietävät mitä termi pitää sisällään ja mitä ei... eli kaikin puolin kaikille helpompaa. - twiikeri1
Siv.sanoja ei pitäisi niitä ymmärtämättömien seurassa käyttää. Epäkohteliasta. Latina on kyllä ihanaa. Oma suosikki: 'Dives est cui tanta posessio est, ut nihil optet amplius'. Rikas on hän, jolla on sen verran ettei hän halua enempää.
- niin.,-
EI ole sivistynyttä antaa tatuoitujen ähkijöiden laukaista mällejä vit.tuusi,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724989Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164699- 804183
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1014097Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33288Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223104- 352838
- 282777
- 402753
- 372752