Kumppani ei tue laihduttamista

Laihtujatar

Kumppani vain mässää ja mässää ja mässää, kun yksi ruoka on syöty niin miettii jo mitä seuraavaksi napostelisi. Syö itsensä aina ähkyyn ja kun vähän helpottaa niin mätetään lisää. Ei minkäänlaista fyysistä kuntoa, hengästyy kun ajatteleekin liikuntaa.

Minä olen myös ylipainoinen, mutta olen alkanut liikkumaan aktiivisesti ja kiinnittämään huomiota syömisiini. Olen päässyt jo hyvään vauhtiin laihtumisen kanssa, mutta takapakkia tulee aina pahasti kun käy kumppanin luona. Olemme siis kaukosuhteessa ja näemme viikonloppuisin 1-2 kertaa kuukaudessa. Hän tietää että yritän laihduttaa, mutta silti tekee koko ajan epäterveellisiä ruokia ja tyrkyttää herkkuja. En kehtaa aina kieltäytyä sillä ruoanlaitto ja leivonta ovat hänelle intohimo enkä halua loukata häntä.

Kumppani puhuu ja puhuu ja puhuu että haluaisi laihtua, mutta ei tee asialle mitään. Jos yritän neuvoa tai kannustaa häntä, hän ottaa sen negatiivisesti. Tuntuu ettei hän halua että minäkään laihtuisin, sillä pelkää että en haluaisi sitten olla enää hänen kanssaan.

Hän on erittäin kultainen mies ja haluaisin olla hänen kanssaan loppuelämäni, mutten tiedä miten nämä elämäntavat saisi sovitettua yhteen. Vielä ei ole suurta ongelmaa mutta entä sitten kun yhteenmuuton aika koittaa?

Onko teillä muilla laihduttajilla ongelmia sovittaa laihdutus yhteen kumppanin kanssa? Miten kumppaninne on suhtautunut muutokseen? Miten olette saaneet innostettua heidät mukaan opettelemaan terveellisempiä elämäntapoja?

Olen kiitollinen kaikista vastauksista, neuvoista ja teidän omista kokemuksistanne ja tarinoistanne!

2

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paxu vazakas

      Toisen pakottaminen laihtumaan on aika vaikea juttu, koska asetat silloin itsesi hänen yläpuolelleen ja osoitat ettet hyväksy häntä sellaisena kuin hän on. Sama osittain myös toisin päin, jos kumppani ei kunnioita sinun oikeuttasi syödä tarpeesi mukaan. Ihmissuhteet ovat vaikeita ja laihduttaminen on vaikeaa, puhumattakaan siitä mitä se vaatii, että myös pitää karistetut kilot pois. Molemminpuolinen tuki olisi tilanteessa olennaisen tärkeää mutta toki tämä on yksilöistä riippuvainen asia.
      Ehkä sinun pitää kertoa hänelle ystävällisesti mutta tiukasti, ettet voi enää syödä kaloreita samaan malliin kuin ennen. Jos hän ei halua itse osallistua painon pudotukseen, se on hänen asiansa mutta sinun vallassasi tulee olla se, mitä itse syöt.

    • 7+12

      Meillä se onnistuu siten, että minä olen vastuussa ruokahuollosta (suurin osa kaupassa käynneistä ja kokonaan ruuanlaitosta). Mun mies ei ole mikään älyttömän taitava ruuanlaittaja, joten jos haluan terveellistä ja hyvää ruokaa, on se tehtävä itse (vaikka välillä väsyneenä toivoisi, että ruoka olisi valmiina kun tulee myöhään kotiin). Mies käy kaupassa mun tekemän kauppalapun kanssa ja ostaa itselleen herkkuja jos ostaa. Sen verran on jo ymmärtänyt, ettei syö niitä minun nähteni kovin usein. Mutta aikamoista nalkutusta se on vaatinut, koska käsitykset laihduttamisesta on meillä aika erilaiset. Lisäksi mies on hoikka, joten hänellä on vaikeuksia ymmärtää ruuan laadun merkitystä terveydelle.

      En oikein tiedä miehen suhtautumisesta sen enempää. En ole kysynyt ja asiasta ei hirveästi olla keskusteltu, sillä laihduttaminen on minulle aika arka aihe. Aika näyttää, miten tulevaisuudessa sitten käy, toivottavasti mieskin alkaa pikkuhiljaa ymmärtää elämäntapojen vaikutuksen terveyteen, kun ikää tulee enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe