Olen tässä pikkuhiljaa alkanut laihduttamaan.
Vähän aikaa olen jo tehnyt niin että käyn päivittäin lenkeillä (välissä ehkä yks tai kaks lepopäivää per viikko) ja syön terveellisemmin tai ainakin yritän.
Ongelma on se että olen tooooodella tuhdissa kunnossa ja kunto ihan nolla.
Liikkuminen ei ole minusta koskaan ollut mitään kovin kivaa mutta olen pikkuhiljaa oivaltanut että kai se on pakko jotain tehä tai olen iso koko elämäni.
Lenkeillä käyminen on sinänsä ollut ihan mukavaa ja alan sitä jatkaa mutta koska vasta olen aloittanut niin se tekee hieman kipeää. Olisi mukavaa voida kävellä reippaasti mutta tällä hetkellä en siihen vielä kykene kivun takia. Kipu tuntuu jalkapohjien ulkosyrjissä ja se alkaa kesken lenkin ja aaltoilee koko loppu matkan niin että välillä pitää hidastaa koska sattuu nii ja välillä taas ei satu yhtään. Olisi mukava tietää että kauankohan siinä menee että tämä kipu loppuu ja voisin alkaa kävellä reippaammin pidempiä reittejä jotta kalortitkin palaisivat?
Onko kellään kokemuksia vastaavanlaisesta?
Laihduttamisen aloittaminen
15
194
Vastaukset
- hiljaa hyvä tulee....
Itse alotin 15.min.kävelyllä ja pikkuhiljaa aloin kävellä 30-45.min lenkkejä.Ja tärkeintä on Se mitä syöt eikä liikunta karsit turhat hiilarit pois ja herkut minimiin.Kun paino alkaa tippua helpottaa kivut ja liikkuminen on helpompaa tarvitaan vaan kärsivällisyyttä...
- rokrokchicken
silleen oon aatellukkin mutta jotenkin tuo jalkapohja kipu on ärsyttävä. sattuisi edes mielummin vaikka reisilihaksiin tai jonnekkin muualle. toivon että se on vaan tottumuskysymys jaloille että parin viikon jälkeen menisi ohi kipuilu niin voisi tehä muutakin kun raahata itseään väkisin eteenpäin koska jaksaisin kyllä kävellä vaikka tunnin lenkin joka päivä jos kipua ei olisi.
- ei väkisin
rokrokchicken kirjoitti:
silleen oon aatellukkin mutta jotenkin tuo jalkapohja kipu on ärsyttävä. sattuisi edes mielummin vaikka reisilihaksiin tai jonnekkin muualle. toivon että se on vaan tottumuskysymys jaloille että parin viikon jälkeen menisi ohi kipuilu niin voisi tehä muutakin kun raahata itseään väkisin eteenpäin koska jaksaisin kyllä kävellä vaikka tunnin lenkin joka päivä jos kipua ei olisi.
Turhaan hajotat niveliäsi kävelyllä, jos ne eivät sitä kestä. Laihduta ruokavaliolla ensin reippaasti, sitten voit alkaa kohottamaan kuntoasi.
- rokrokchicken
ei väkisin kirjoitti:
Turhaan hajotat niveliäsi kävelyllä, jos ne eivät sitä kestä. Laihduta ruokavaliolla ensin reippaasti, sitten voit alkaa kohottamaan kuntoasi.
siis kyse ei oo nyt mistää nivelistä vaan pelkästään noista jalkapohjien ulkosyrjistä. niihin sattuu sillee lihaskipumaisesti aaltoilemalla lenkillä. mun nivelet voi ihan hyvin ja pystyisin kävelemään tunninkin päivässä helposti jos jalkapohjat ei kipulisi.
- kokemusta on
rokrokchicken kirjoitti:
siis kyse ei oo nyt mistää nivelistä vaan pelkästään noista jalkapohjien ulkosyrjistä. niihin sattuu sillee lihaskipumaisesti aaltoilemalla lenkillä. mun nivelet voi ihan hyvin ja pystyisin kävelemään tunninkin päivässä helposti jos jalkapohjat ei kipulisi.
Yks hyvä kuntoilu muoto on kuntopyörä se ei ota jalkapohjiin eikä niveliin sillä kun alotat esim:10-15.min jaksoissa.Polet niin että syke nousee hengästyt ja hikoilet on oikeesti hyvä ja tehokas painon pudotukseen....
- ei väkisin
rokrokchicken kirjoitti:
Nivelet tai lihakset, ihan sama ohje kuitenkin. Järjetöntä liikkua väkisin jos sattuu, pidemmän päälle aiheuttaa virheasentoja ja kipuja koko kroppaan.
Laihduta, kuntoile muulla tavalla ja käy vaikka hierojalla.
- 8+6
Millaiset lenkkarit sulla on? Niissäkin on eroja. Entä onko jalassa jotain asentovirhettä, jota tulisi korjata?
- rokrokchicken
Lenkkarit ostin juuri uudet ja ne tuntuu hyvältä jalassa (aikasemmin kävelin perus tennareilla :D )
Asentovirheestä en osaa sanoa kylläkään, ei ainakaan koskaan ole todettu sellaista.
- 13+12
Tuolla on myös joku kysynyt samanatapaisesta vaivasta
http://www.kauneusjaterveys.fi/kysymys/kipua-jalkateran-ulkosyrjalla - rokrokchicken
Tänään käytiin taas lenkillä ja huomasin että paljon vähemmän sattui jalkoihin kun edellisillä kerroilla :)
Ehkä se on vaan sitä että lihakset niin rappeutuneet että yllättävä rasitus aiheuttaa kipuilua.
Pystyin kävelemään reippaasti 30min ilman että piti kärvistellä kipujen kanssa kesken matkan.
Kyllä tää tästä.
Olisi ollut kiva saada kokemuksia onko kellään muulla ollut samanlaista kun on aloittanut kuntoilemisen?- diplomiliikkuja
Aloittaessa minullakin oli vaikka mitä kipuja. Pahin penikat jaloissa, mutta kun en antanut periksi niin ne vaan hävis sitten pois eikä enään ole tullut vaikka välillä menen sen 20km :) Kannatta kuitenkin kuullostella mihin suuntaan kivut menee ja reagoida niihin sitten tarpeeksi nopeasti, ettei tule sen takia tosi pitkää taukoa lenkkeilystä. Varsinkin jos penikat tulehtuu niin voi tulla useamman kuukauden tauko. Mukava että olet päässyt alkuun, joko tuntuu ettei oikein malttais olla pois sieltä lenkkipolulta kun tuloksia alkaa tulemaan. Minäkään en enää lenkkeile painon takia vaan sen takia että se on mukavaa ja terveellinen elämäntapa :) ps. suodata noi tyhjäpäiväiset marisijat pois ja nauti nyt lenkkeilystä täysinrinnoin:))
- treenaaja.
Sun lihakset rasittuu koska et ole tottunut liikkumaan ja siksi niitä sattuu- Lihavat ei omista lihaksia jos aiot jatkaa laihtumista niin unohda kipu ja liiku.
- mies treenaaja.
Hyvä esimerkki Jutan suberdietti ohjelma on siitä että pitää tehdä töitä, kuntoilla tosissaan jos haluaa laihtua. Läskit vaan ei tajua sitä täällä kun luulevat ja kirjoittelevat satujaan kun eivät tiedä mitään laihduttamisesta. Tuksin se homo olis pelkällä kävelemisellä laihduttanut 40 kiloa niin kuin täällä moni aina luulee
- 3+19
Itellä vähän sama tilanne, tosin kipu ei tunnu jalkapohjissa vaan vasemman pohkeen ulkosyrjässä. Painoindeksi on 48-49 eli sitä ylipainoa löytyy. Viime viikolla alotin lenkkeilyn, sellasia 1-2km lenkkejä kävin 5 päivänä tekemässä ja kävelin sitä tahtii mikä tuntu hyvältä. Tänään kävin kaikista pisimmän lenkin tekemässä, mittaa oli huikeet 3,1km ja aikaa meni tunti. Pohkeessa tuntu loppuajasta kipua mutta ei niin että olis häirinny. Pennusta asti kuullu että ekat pari viikkoo on vaikeimmat, sit helpottaa :)
- Hullu kuntoilija.
Poljin tänään 20 kilsaa eikä tuntunut missään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83393395Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192959Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy612460Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1771530Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har181359Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään581336Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14965- 61962
- 90907
- 20844