Elikkäs kertokaa mulle tarkoin milloin loimee kannattais käyttää.. Tiedän et talvel jos on hepo hikine tunnin jälkee ja ulos laitetaan ni sit loimi päälle.. kertokaa millon muullo!!
sateel mut kertokaa!!
Loimet
11
3481
Vastaukset
- Mimmi
Loimia on erilaisia, esim. sade-, toppa-, fleece-, vohveliloimi yms.
Loimia käytetään ulkona hevosilla kun on kylmä tai kun sataa. Loimen käyttö riippuu myös rodusta, esimerkiksi oma suomenheppani ei tarvitse niin aikaisin loimea kuin täys/puoliveriset.
Klipatut (karvat ajeltu) hevoset tarvitsevat myös aikaisemmin loimea ulkona.
Talvella ratsastaessa ainakin alkukäynnin aikana on hyvä käyttää loimea tai vilttiä, myös ratsastusloimia on olemassa, niissä satula jää paljaaksi.
Enpä nyt jaksa enempää loimen käytöstä kirjoittaa, jos on jotain erityistä kysyttävää niin kirjoittakaa, yritän vastailla :)- mie vaan
mutta ei kannata "opettaa" hevosta liian aikaisin loimeen, muuten se ei sit kylmemmillä ilmoilla pärjää. Esim. yhdellä tallilla niillä on melkein kaiken aikaa loimet, kun taas toisella niitä ei tarvita muutoin kuin talvella hikisinä.
- minä..
mie vaan kirjoitti:
mutta ei kannata "opettaa" hevosta liian aikaisin loimeen, muuten se ei sit kylmemmillä ilmoilla pärjää. Esim. yhdellä tallilla niillä on melkein kaiken aikaa loimet, kun taas toisella niitä ei tarvita muutoin kuin talvella hikisinä.
monet rodut pärjäävät ilman loimea vuoden ympäri. PAITSI hikeen liikutettaessa on hikiloimi välttämätön talvella ja muutoin kylmällä ilmalla.
Loimea hmm..
Jos hevonen on hikinen sille laitetaan talvella alle villa/talli/hiki loimi ja sen päälle toppaloimi, koska yksi loimi märän hevosen päältä tuntuu todella kylmältä, jos hevonen ei oo märkä ja in kovat pakkaset, toppaloimi, mutta myös viltin voi laittaa. Sateille olisi hyväsadeloimi, jossa on kaulajuttu. Talliloimea voi käyttää hevosella joka on märkä ja on tallissa. Kesällä hikiselle hevoselle hikiloimi. Ja kaikista paras karvan saa hevoselle kun ei käytä talvella lointa, paitsi silloin kun hevonen on märkä. Tämän olen huomannut itse, koska omistan hevosen.- ~Tiia Tietämätön myös~
Eli mistä tunnistaa esim. hikiloimen?
Voitteko vastata mailiini? jos roskapostia tulle niin suutun! - ~Tiia~
~Tiia Tietämätön myös~ kirjoitti:
Eli mistä tunnistaa esim. hikiloimen?
Voitteko vastata mailiini? jos roskapostia tulle niin suutun!eli mailini on: [email protected]
jos joku lähettää roskapostia niin....!!! >:( - #62
~Tiia~ kirjoitti:
eli mailini on: [email protected]
jos joku lähettää roskapostia niin....!!! >:(Kaupasta yleensä lukee että Hikiloimi, tai sitten voi kysyä apua myyjiltä. Hikiloimena toimii yleensä verkkoloimi, joka on semmoinen kuin verkkopaita hevoselle paremmin en osaa selittää
- !!!!
Jos hevonen on hiestä märkä ja ulkona on kova pakkanen niin hevosta EI SAA VIEDÄ ULOS!! Oli kyse suomiputesta tai täykkäristä!
Kuivatusloimi päälle ja heppa talliin niin kauaksi aikaa että kuivuu!
- FataMorgan
Minä käytän....
Talvella 10-30 asteen pakkasessa ulkona toppaloimi päällä.
Sisällä viltti (talvella jos tallissa ei niin lämmitystä ole.)
Talvella viltti niskaan lenkin jälkeen jos on hionnut.
Kesällä kanssa hikiloimi mutta harvoin.
Näin meillä toisin teillä :) - Heppatytsy
laitan hepalleni fleecee loimen kun o märkä ratsastuksen jälkee.(pidän tallissa jonkii aikaa ja ku kuiva ni takas ulos..talvelle siis)
villaloimea ku enempipakkasta.
eipä muita loimia sit viel olekkaa.mut suokit pärjää...
hommasin täs kyl äskettäi mikä ei veil ole tullut ni sadeloimen jossa sisäpinta fleeceä.eli menee kuivaus loimena ja voi pitää ulkona huoletta.kesällä en käytä ollekaa loimea.
siis näin mie teen,mut jotkuu taas tekee eritavalla.
mielestäni halpoja loimia on www.horsehouse.fi mun mielest ainaskii...- #17
Suokit, yleensä kaikki EI pärjää ilman loimeja vaikka olisi kuinka hyvä talvi karva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747