Pientä kevennystä

Taiski

Mulla on paljon ylipainoa. Ottaa päähän joka päivä. Ennen olin urheilullinen ja uin kilpaa ja painoa oli n. 55 - 60 kg ja siitäkin paljon lihasmassaa. Nyt painoa 84 kg, kaikki höttöä läskiä. Kunto huono eikä mikään ole huvittanut kuukausiin. Istun illat ja syön.

Painoa alkoi kertyä kun jäin väkivaltaisen suhteen päätyttyä 4 seinän sisään. Mieheni oli henkisesti ja fyysisesti tehnyt minulle niin paljon pahaa, että olin ja olen kai vieläkin ihan lukossa. Olen nyt 5 vuotta periaatteessa vain käynyt töissä ja muuten linnoittautunut kotiin. Ja ylipaino saa minut linnottautumaan vielä enemmin. Minulla ei ole ystäviä, ei harrastuksia, ei mitään.

Ennen olin aktiivinen, iloinen ja kaunis. Nyt olen vain läski ihmisraunio. Aineenvaihduntani on ulostuslääkkeiden takia pilalla (käytin niitä vuosia pysyäkseni laihana). Mieheni takia minun piti olla hoikka.
Sisälläni on suuri viha kaikkea kohtaan ja tahtoisin vain olla taas se iloinen, asioista innostuva, kaunis ja hoikka nainen. Nyt kuljen samoissa vaatteissa, koska muut ei mahdu päälle.

Päätin että alan keventämään hieman, ja ajattelin että josko täällä olisi muita, vähän niinkuin jakamaan kokemuksia ja tsemppaamaan. Huomenna tai siis tänään aloitan. Lähtöpainoni on se 84 kg ja pituus vaivaiset 157 cm.
Ajattelin keventää ruokavaliota ja pakottaa itseni ulkoilemaan ja lenkille yms. Kirjailen tänne miten minulla menee. Parasta olisi jos joku muu myös aloittaa laihdutusta niin voisi vaihtaa vaikka täällä palstalla kokemuksia :)

6

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+15

      Tsemppiä!

      Oletko harkinnut terapiaan hakemista? Mielestäni se voisi helpottaa projektisi etenemistä, sillä onnellinen ja itsestään pitävä ihminen laihtuukin helpommin. Itsestään huolehtiminen on helpompaa, kun osaa rakastaa itseään.

      Mutta osaan samaistua tuohon muodonmuutokseen, eli entisestä hoikasta ihmisestä ylipainoiseksi, ihmisiä pelkääväksi, itseään vihaavaksi yksilöksi. Vieläkään en ole hoikka, mutta en enää pelkää muita ihmisiä, enkä vihaa itseäni. Kyllä lihoin ja epäonnistuin itseni huolehtimisessa, mutta sille en enää voi mitään. Koen, että on aika katsoa eteenpäin ja pohtia sitä, miten voin asian korjata sillä tehtyä en saa enää tekemättömäksi.

      • Taiski

        Ei musta ole terapiaan enää. Ei siellä kukaan voi auttaa. Eivät ne tiedä mitään mitä tunnen yms. Mulla niin moni asia elämässä mennyt solmuun että ei mua kukaan voi auttaa, muut kuin minä itse. Ja toivon että onnellisempi huominen alkaa kun ja jos paino alkaa pudota.

        Kerran kävin juttelemassa asioista silloisen työterveyslääkärini kanssa. Hän olisi määrännyt pari kuukautta sairauslomaa, ei muuta. Ei se sairausloma mitään olisi auttanut, työ on ainoa paikka missä tapaan ihmisiä ja saan jutella kuin normaalit ihmiset.


      • 13+15
        Taiski kirjoitti:

        Ei musta ole terapiaan enää. Ei siellä kukaan voi auttaa. Eivät ne tiedä mitään mitä tunnen yms. Mulla niin moni asia elämässä mennyt solmuun että ei mua kukaan voi auttaa, muut kuin minä itse. Ja toivon että onnellisempi huominen alkaa kun ja jos paino alkaa pudota.

        Kerran kävin juttelemassa asioista silloisen työterveyslääkärini kanssa. Hän olisi määrännyt pari kuukautta sairauslomaa, ei muuta. Ei se sairausloma mitään olisi auttanut, työ on ainoa paikka missä tapaan ihmisiä ja saan jutella kuin normaalit ihmiset.

        "Ei musta ole terapiaan enää. Ei siellä kukaan voi auttaa. Eivät ne tiedä mitään mitä tunnen yms."

        Tuo ei ole terapian tarkoitus. Terapeutti auttaa sinua ymmärtämään mitä tunnet ja ohjatusti opettaa sinua ajattelemaan uudella tavalla. Monesti ihminen jumittuu tiettyihin ajatusmalleihin ja tunteisiin, jolloin ammattilainen/ulkopuolinen voi auttaa ajattelemaan asioita eri näkökulmista, auttaa purkamaan niitä solmuja.

        "Ja toivon että onnellisempi huominen alkaa kun ja jos paino alkaa pudota."

        Tuo on juuri sitä urautumista tiettyyn ajatusmalliin. Entäpä jos etsisit jo onnellista tätä päivää siitä mitä teet ja koet joka päivä. Kuulostaa kornilta, mutta etsisit onnea kevätauringon säteistä, työstä, siitä tunteesta kun saat jutella työkavereille "kuin normaalit ihmiset". Jos toivot onnellisuuden alkavan painonpudotuksen myötä, tavallaan ulkoistat onnellisuutesi, ehdollistat sen ja siitä tulee nopeasti enemmän ahdistusta kuin onnellisuutta. Sinulla on oikeus olla onnellinen, oli sinulla ylikiloja tai ei. Onnellisuus lähtee sisältä päin, sen ei tulisi olla sidoksissa johonkin ulkoiseen.


      • Vanha Jojo
        Taiski kirjoitti:

        Ei musta ole terapiaan enää. Ei siellä kukaan voi auttaa. Eivät ne tiedä mitään mitä tunnen yms. Mulla niin moni asia elämässä mennyt solmuun että ei mua kukaan voi auttaa, muut kuin minä itse. Ja toivon että onnellisempi huominen alkaa kun ja jos paino alkaa pudota.

        Kerran kävin juttelemassa asioista silloisen työterveyslääkärini kanssa. Hän olisi määrännyt pari kuukautta sairauslomaa, ei muuta. Ei se sairausloma mitään olisi auttanut, työ on ainoa paikka missä tapaan ihmisiä ja saan jutella kuin normaalit ihmiset.

        "onnellisempi huominen alkaa kun ja jos paino alkaa pudota"

        Näinhän moni luulee, mutta valitettavasti se ei ole totta. Paino ei nimittäin yleensä ole ongelmien syy, vaan seuraus ongelmista, eikä paino putoa ennen kuin ongelmat on selvitetty. Laihduttaminen auttaa vain ylikiloihin, ja voi toki parantaa vähän mielialaa, mutta ei se ylipainon taustalla olevia ongelmia poista.

        Liikunta on hyvä lääke muun muassa mielialaan, ja sitä kannattaa harrastaa, vaikkei laihduttaisikaan.

        Minä myös kannatan terapiaa, koska ongelmista ei pääse irti ilman keskustelua ulkopuolisen, puolueettoman ihmisen kanssa. Kun asioita pyörittelee itsekseen ja yksinään, ratkaisuja on vaikea löytää, ja voi olla, että menettää myös suhteellisuudentajunsa, pienetkin asiat alkavat tuntua suurilta.


    • pitkä rakennusaika

      Vaikuttaa siltä, että olet ymmärtänyt jotain väärin tuosta terapiasta.
      Jos olet monta vuotta kasannut lastia. Saanut lapsuudessasi ja nuoruudessasi jotain negatiivista, jonka takia olet valinnut huonon miehen. Sitten se mies on pistänyt sinut ihan lyttyyn. Tällä hetkellä sorrat itse itseäsi ja pysyt neljän seinän sisällä...
      Mitä ihmeen taikasauvan heilautusta sinä odotat terapeutilta? Kestää kyllä palauttaa se takavuosien iloinen ihminen. Terapeutti vain auttaa sinua ajattelemaan. Pelkkä ajattelukaan ei auta, koska noissa mielen mutkissa on alettava käyttäytyä uudella tavalla ja suhtautua uudella tavalla maailmaan ja ihmisiin. Kaiken lisäksi ihminen on hidas oppija. Vaikka jossain tilanteessa jo olisi viitteitä uudesta ja paremmasta, niin toisessa kohtaa se vanhat käytösmallit ovat ihan satasella käytössä. Sama se on ihmisillä laihduttamisen kanssa. Aina pitäisi jaksaa aloittaa alusta tai jatkaa sen takapakin jälkeen.

      Menestystä yrityksellesi kumminkin.

    • Taiski

      Moi taas.

      Viikko sitten aloitin laihdutuksen ja kirjoitin myös tänne silloin.

      Nyt vähän välitietoja. Olen saanut itseni lenkille joka päivä, syömisissä on vielä parantamista. Sorrun edelleen herkkuihin ja colajuomiin.

      Mutta mikä hienointa, ainakin minusta, kävin tiistaina ja keskiviikkona juoksemassa metsässä. Tai no juoksin minkä pystyin. Mutta hiki tuli ihan kunnolla ja tuli hetkeksi se entinen taistelutahto ja sisu esiin, kuin silloin joskus kun esim. uin kilpaa ja urheilin paljon. Tuli tuttu olo ja tunsin taas löytäneeni jotakin jo kadonnutta. Oli aivan upeeta nyt kun tuli terve hiki lenkillä ja olin pitkään ulkona. Minulle pieni voitto, noinkin tyhmä asia.

      No eli siis 26.3 painoin sen 84 kg. Eilen 2.4 kävin vaa´alla ja painoin 81.5 kg. Tavoitteeni on nyt aluksi 70 kg kesäkuun loppuun mennessä. Joten tästä on hyvä jatkaa. Postailen taas vaikka viikon päästä. Toivottavasti muillakin laihduttajilla on laihdutus sujunut yms.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe