Skype-haastattelu!

Skypesunnuntaina

Pääsin vihdoin eteenpäin tässä hakemuksien lähettelemisessä. Nyt vuorossa olisi skypehaastattelu ruotsalaisen perheen kanssa. Hui! Ruotsi sujuu vallan mukavasti, mutta pelkään meneväni ihan lukkoon ja puhuvani läpi suuni sönköttäen jotain. Onko vihjeitä, millä saisin ensinäkin kielen sujumaan paremmin haastattelu tilanteessa? Jännitystä tuskin mikään poistaa. Auttaako jos esim. kuuntelen ruotsinkielistä radiota ennen sitä ja virittäydyn tunnelmaan? Ja kannattaako "lunttilappu" missä lukee esim asioita, joita haluan tietää perheestä tai kielellistä apua antava lappu tärkeistä sanoista?

Lisäksi haastattelu on koko perheen kanssa, joten minun tulee ottaa huomioon niin vanhemmat (ja tehdä vaikutus) että lapset. Onko kiusallista kysyä lapsilta (5 ja 8v) harrastuksia, mitä he ovat aikomassa tehdä sinä päivänä tms? Vai annanko heille mahdollisuuden kysyä minulta jotain?

Kaikki vinkit kummastakin näkökulmasta otetaan vastaan! Siis, että host-perheet voivat kertoa omaa näkemystään mitä odottaisi au pairin tekevän ja muoden au pairien vinkkejä "haastateltavan" osioon!

2

415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Änny

Moooi!
      Mulla on tulossa myös haastattelu mahdollisen hostperheen kanssa skypen välityksellä, tosin kyseessä ihan suomalainen perhe, mutta vinkkejä kaivataan!
      En ole skypeä edes käyttänyt aikaisemmin ja haastattelu sen kautta... apua! Kaikki vinkit haastatteluun liittyen tervetulleita:)

• Skypesunnuntaina

Tosiaan, haastattelu ohi hyvin tuloksin, 25päivän päästä lähtö!

Paras vinkki on, että ole oma itsesi, koska se kannattaa aina! Ite jouduin tosiaan ruotsinkielellä selviämään ton koko homman, mikä toi lisää haastetta. Ainakin aluksi kerroin, että jännittää valtavasti ja tavallaan totesin, että niinhän se on, että asiat, joilla on merkitystä, jännitttää aina. Perhe sanoi ettei tervitse jönnitttää ja et hyvin se menee. Se oli helpottavaa!

Ite kysyin heiltä lapsista ja olosta siellä. Lasten persoonallisuus, ikä, harrastukset, erityistarpeet (allergiat,...) lisäks kyselin esim kotitöistä, maksuista, vanhempien ammateista, harrastuksista. Vanhemmat esitti mulle kysymyksiä esim aikaisemmasta työkokemuksesta (johon oli ääretttömän vaikee yrittää selittää jotain tukioppilasjuttuja på svenska, mut onnistuin)

Jännittämiseen ei auta mikään muu ku kohdata itse tilanne ja ehkä harjotlla ääneen vastaamista vakuuttavasti ja tavallaan "itsensä myyminen", eli mikä susta tekis paremman au pairin ku muista. Yhdessä haastattelussa just kysyttiinki, että mikä on sellanen asia, mikä tekee susta parhaimman au pairin meille. Siinä kohtaa kuuluu rehvastella omilla osaamisillaan ja erityistaidoilla, oli se sittn mikä vaan. Sano jotain, mikä saa sut eroomaan kaikista muista hakijoista, ei sellasta "oon mukava ja avoin ja tykkään lasten kanssa oleskelusta". Ite ainaki oon kertonut keksimistäni leikeistä ja muista saavutuksista, oli ne sitte mitä tahansa: kontakti lapseen, johon oli vaikea luoda kontaktia,... Käytä mielikuvistusta! Muhun ainaki itse vanhemapa tekis enemmin vaikutuksen sellane aupair koelas, joka kertois jotain konkreettisii esimerkkei omasta toiminnastaan, omalla kohdallani tukarina olelssani huomasin vakavaa kiusaamista, jota opettajat eivät huomanneet ja kerroin tästä heille ja sain autettua pojan pois tästä kaameasta kuopasta, jonka kiusaajat olivat hänelle rakentaneet. Kerro onnistumisista!

Ja muista, vaikka sana "haastattelu" tuntuu siltä, että vaan sua haastatellaan, mut yhtäläillä au pair haastateluissa sulla on kans "velvollisuus" hastatella perhettä ja myös sä saat antaa pakit niille, jos ne ei tunnu sopivilta!

Yllätyin oikein, miten fiksua tekstiä tuli :D olin kuvitellu tästä tulevan vaan sellanen "oo kiva" teksti mut oho

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe