Paljonko naiset jaksoitte nostaa penkistä ensimmäisellä kerralla

Bagger8

Kysyn siis ykkosmaksimianne ensikerrallanne, siis harjoittelematta. Voitte myös mainita ikänne, pituutenne ja painonne.

52

6755

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hento tytteli

Noin 65kg nousi ja ikää 17. Pituutta 170... painoa 80 kg

• 20+7

Tangon?:-D mä olen nyt kuukauden käynyt salilla ja vihdoin siirryin penkkipunnerruksessa 10kg painoihin. Tiukkaa tekee sekin. Pituutta 175cm ja 96kg. Joo ei mikään pieni tyttö..

• Skeptikko Arska

En usko!!

• kalle2

Minä luulisin että hän nostaa niin paljon kun jaksaa paljon enenpää ei voi nostaa?????????

• Roina-Irma

Minä olen Irma 69v ja vanhoina hyvinä aikoina nousi yhdellä kädellä 150kg. Tietenkin käytin vähän roinaakin ;)

• nyt hei vähän...

Just... Toivottavasti kukaan ei lähde kylmiltään repimään ykkösmaksimia. Rikkoo vain itsensä, kun ei osaa eikä kroppa vielä toimi. Tein aluksi 12 toistoja 20 kg tangolla.

Siinä kohtaa kun tuli aiheelliseksi treenin kannalta tietää ykkönen, nostin 57,5 kg. Pituus 162 cm, 58 kg, 40 v.

• Joo, kyllä mäki nostin eka kerralla ihan vaan pelkän tangon ja kyllä se mun mielestä on ihan riittävä ekalle kerralle.. Maltti on valttia!

• Bagger8

Ymmärrän. Kaikkeahan pitäisi edeltää lämmittely.

• ollonb

Vaikea uskoa, että 15-40kg alle kukaan itseään onnistuisi rikkomaan, kunhan nyt vähän lämmittelee tissejä ensin. Itselleni ainakin aloittelijana penkkienkan kehityksen seuraaminen oli motivoivaa eli suosittelen niille, jotka siitä keksejä saavat. Tosin ihan joka treeneissä ei varmaan kannata, koska ennätysykkönen syö treenisarjasta tehoja.

• ollonb

Vaikea uskoa, että 15-40kg alle kukaan itseään onnistuisi rikkomaan, kunhan nyt vähän lämmittelee tissejä ensin. Itselleni ainakin aloittelijana penkkienkan kehityksen seuraaminen oli motivoivaa eli suosittelen niille, jotka siitä keksejä saavat. Tosin ihan joka treeneissä ei varmaan kannata, koska ennätysykkönen syö treenisarjasta tehoja.

• Aloittelijan ei kannata mitään ykkösmaksimeja ottaa missään liikkeessä.

Sitten kun on perusteet hallussa ja turvalliset suoritustavat ja tekniikka ainakin edes sinne päin, ni voi alkaa miettiä ykkösmaksimeja.

• Skeptikko Arska

Samaa mieltä. Tosin jos haluaa testata kehitystä niin sen voi tehdä myös toistojen maximia seuraamalla esim leuanveto tahi sotilaspenkki/ tai vaikkapa puolet omasta painosta tangossa/max toistot..

• ollonb
        Skeptikko Arska kirjoitti:

Samaa mieltä. Tosin jos haluaa testata kehitystä niin sen voi tehdä myös toistojen maximia seuraamalla esim leuanveto tahi sotilaspenkki/ tai vaikkapa puolet omasta painosta tangossa/max toistot..

Eihän aloittelija voi leukoja vetää ollenkaan, kun on riski että se on heti ykkösmaksimi. Sama koskee naisilla perus etunojapunnerruksia.

• Gullenberkki
        ollonb kirjoitti:

Eihän aloittelija voi leukoja vetää ollenkaan, kun on riski että se on heti ykkösmaksimi. Sama koskee naisilla perus etunojapunnerruksia.

Niinpä - on aloittelijoissakin paljon eroja . Toiset ei saa edes tankoa ylös . Tee siinä sitten sarjoja. On myös lahjakkuuksia joille voimaa tullut jo luonnon suomana. Tällöin varmaankin myös tulokset kehittyvät nopeasti treenasipa miten hyvänsä.
        Koululaisena yksi tälläinen lahjakkuus sattui luokkakaveriksi.
        Nosti jo ensimmäisellä kuntosali käynnillään puolet enemmän penkistä kuin me muut. Oli välitykset kohdallaan ja luontaista voimaa reilusti.
        Voittikin sitten voimailulajeissa nuorten suomenmestaruuksia myöhemmin kunnes ryyppäsi valitettavasti itsensä suht nuorena hengiltä.
        Pointti tietysti se että jokaiselle varmaankin omaan tasoon ja kykyihin sopiva tapa treenata kannattaa ytittää löytää jo aloittelijana..

• 2+3
        ollonb kirjoitti:

Niin, kehonpainoliikkeissähän on samat riskit kuin vapailla painoilla tehtävissä...

• ollonbollon
        2+3 kirjoitti:

Niin, kehonpainoliikkeissähän on samat riskit kuin vapailla painoilla tehtävissä...

Niin on. Ei se lihas tai nivel tiedä aiheuttaako rasituksen kehon oma paino vai vastaava läjä rautaa.

• 20+7
        ollonbollon kirjoitti:

Niin on. Ei se lihas tai nivel tiedä aiheuttaako rasituksen kehon oma paino vai vastaava läjä rautaa.

Just. Eli sun mielestä on aivan sama punnertaa omaa kehoa ylös maasta ja punnertaa tankoa ylös rinnalta? Mun logiikalla riskit on kyllä vähän erilaiset...

• ollonbollon
        20+7 kirjoitti:

Just. Eli sun mielestä on aivan sama punnertaa omaa kehoa ylös maasta ja punnertaa tankoa ylös rinnalta? Mun logiikalla riskit on kyllä vähän erilaiset...

Meinasitko, että se 20kg tanko murskaa rintakehän?
        Ja sanomatta on kai jäänyt se itsestäänselvyys, että penkkienkkoja tehtäessä kaveri on oikeastaan välttämättömyys, vaikka kyllähän sieltä alta jotenkin mönkii yksinkin ylös, mutta on se aika veemäistä ja kiusallista.

• 11+9
        ollonbollon kirjoitti:

Meinasitko, että se 20kg tanko murskaa rintakehän?
        Ja sanomatta on kai jäänyt se itsestäänselvyys, että penkkienkkoja tehtäessä kaveri on oikeastaan välttämättömyys, vaikka kyllähän sieltä alta jotenkin mönkii yksinkin ylös, mutta on se aika veemäistä ja kiusallista.

Ei, jos se tanko tippuu rinnalle. Mutta mitäs jos se tippuu vaikka kaulalle? Voi sattua vähän kipeempää. Ja nyt puhuttiin penkkienkoista. Osa nostelee vähän enemmän kuin sen pelkän tangon vaikka ekaa kertaa penkkipunnerrusta tekisikin. Kaikille varmistaja ei ole itsestäänselvyys ja joka penkissä ei ole varmistusrautoja.

Harvemmin olen kuullut kiertäjäkalvosinvammoista etunojapunnerruksen yhteydessä.

• ollombollon
        11+9 kirjoitti:

Ei, jos se tanko tippuu rinnalle. Mutta mitäs jos se tippuu vaikka kaulalle? Voi sattua vähän kipeempää. Ja nyt puhuttiin penkkienkoista. Osa nostelee vähän enemmän kuin sen pelkän tangon vaikka ekaa kertaa penkkipunnerrusta tekisikin. Kaikille varmistaja ei ole itsestäänselvyys ja joka penkissä ei ole varmistusrautoja.

Harvemmin olen kuullut kiertäjäkalvosinvammoista etunojapunnerruksen yhteydessä.

No jos nyt on täydellinen tumpelo, niin kyllä kai sen penkin voi vaikka kaataa ja tangolla lävistää kallonsa. Mutta jos nyt noin pääsääntöisesti terveistä ihmisistä puhutaan, niin ei, tanko ei voi tippua kaulalle, eikä sillä voi kalvosimiaan 20kg painolla repiä.

Tietysti kannattaa vähän opiskella ja harjoitella suoritustekniikkaa, mutta se ei varttia pidempään vaadi.

• Eipä tullut mieleeni ensikerralla vähän alle nelikymppisenä ( kuuskymmentä kiloisena) maxim kun kokeilin penkkiä...tanko nousi pari kertaa huojuen ylös ja sanoin miehelleni että hirveetä tehdä tälläistä ja lopetin. Aloin kuitenkin penkkaamaan jonkun ajan päästä kokeilumielessä uudelleen ja aloinkin pitämään siitä. Vähän auki viiskymppisenä meni jo kympin sarjat esim. kuudella kympillä...siis rintaan asti laskien. Penkkaamiset "raskaammilla" loppuivat kun olkapää/olkavarsi kipeentyivät helposti.

• 50nainen

49-vuotiaana (167 cm / 63 kg) aloitin, ja sain tangon ylös n. 6 kertaa. Mitään maksimia ei tullut mieleen yrittääkään.

• berry1234

Oma penkkienkka on puolitoista vuotta sitten 80kg ykkösellä, (olen 165cm ja silloin painoin 65kg) ja ikää oli 37v. Mutta se oli vaan kerran repäisy johon oli treenattu syksyllä, sarjaa teen nykyään vain 45-50kg kilolla ja aivan sopiva mulle. :)

• ollonbollon

Kauhea luku, mutta saanko kysyä, että miksi ihmeessä noin alhainen sarjapaino? Ei tuo käsittääkseni voi kehittää sinua mitenkään?

• berry1234
        ollonbollon kirjoitti:

Kauhea luku, mutta saanko kysyä, että miksi ihmeessä noin alhainen sarjapaino? Ei tuo käsittääkseni voi kehittää sinua mitenkään?

Silloin treenasin ihan vaan mielenkiinnosta, että mikä olisi oma penkkimaksimi, sen jälkeen oli loukkaantuminen ja aloittelin treenihomman taas vähän "alemmalta" tasolta enkä ole sen jälkeen ollut niin "penkkiorientoitunut." :) Eli nykykuntoon ihan ok, ja sarjat on kuitenkin 5x5 noillakin painoilla.

• jengibres00
        ollonbollon kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi kovasti kehittää, kyllä esim. tavalliselle kuntoilijalle riittää ihan että pitää lihaskuntoa yllä. Sitten on ziljoona muuta syytä - syytä miksi toisten painoja ei kannattaisi tuijottaa.

Itselläni oli huono valmentaja ja rikoin hänen ohjeillaan kroppani, tai osan siitä. Nyt on sitten "kuntoutettu" eli jouduttu aloittamaan kaikki ns. alusta tekniikoineen. Kyllä siinä on painot laskeneet hyvän matkaa alaspäin että joskus oikein itkettää, mutta kun kroppa ei kestä raskaita painoja niin se ei kestä. Kun on joku heikko kohta, niin välillä oikea tekniikka tanko on ihan riittävästi uuvuttamaan. Ja nyt kun mulla sitten on se oikeasti kouluttautunut valmentaja/fyssari niin sanoo, että salilla iso osa tekee päin veetä liikkeet, mutta isolla osalla on myös tuuria että ei välttämättä käy mitään - tai eivät ainakaan tajua yhdistää vaivojaan vääriin tekniikoihin tai salilla tulleisiin lihaepätasapainoihin (näistä tulee kiputiloja ja virheasentoja).

Eli mulla ainakin nimenomaan ne kevyet painot kehittää, se katsos riippuu ihan mitä haetaan. Jos keho ei ole valmis "äijäpainoihin" niin rikkihän se siitä menee. Sitten ei enää kehitytäkään yhtään mihinkään!

• ollonbollon
        jengibres00 kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi kovasti kehittää, kyllä esim. tavalliselle kuntoilijalle riittää ihan että pitää lihaskuntoa yllä. Sitten on ziljoona muuta syytä - syytä miksi toisten painoja ei kannattaisi tuijottaa.

Itselläni oli huono valmentaja ja rikoin hänen ohjeillaan kroppani, tai osan siitä. Nyt on sitten "kuntoutettu" eli jouduttu aloittamaan kaikki ns. alusta tekniikoineen. Kyllä siinä on painot laskeneet hyvän matkaa alaspäin että joskus oikein itkettää, mutta kun kroppa ei kestä raskaita painoja niin se ei kestä. Kun on joku heikko kohta, niin välillä oikea tekniikka tanko on ihan riittävästi uuvuttamaan. Ja nyt kun mulla sitten on se oikeasti kouluttautunut valmentaja/fyssari niin sanoo, että salilla iso osa tekee päin veetä liikkeet, mutta isolla osalla on myös tuuria että ei välttämättä käy mitään - tai eivät ainakaan tajua yhdistää vaivojaan vääriin tekniikoihin tai salilla tulleisiin lihaepätasapainoihin (näistä tulee kiputiloja ja virheasentoja).

Eli mulla ainakin nimenomaan ne kevyet painot kehittää, se katsos riippuu ihan mitä haetaan. Jos keho ei ole valmis "äijäpainoihin" niin rikkihän se siitä menee. Sitten ei enää kehitytäkään yhtään mihinkään!

Kehitys motivoi ja antaa myös terveyttä tiettyyn rajaan saakka. Ylläpitoa varten ei tarvitse varsinaisesti harrastaa, kunhan nyt kerran kuukaudessa edes kävisi.

• 17+9
        jengibres00 kirjoitti:

Ainoa motivaatio salilla käymiseen on voiman kasvun mittaaminen. Ja siihen kuuluu myös penkkituloksen nostaminen. Mutta tuijottelen kyllä vai omia painoja ja oman kehityksen tulee olla nousujohteista.

• eventeri

Kaikki 200 nostin... tosin ne oli euron seteleitä,penkki on yliarvostettu laji,mavea ,kyykkyä ja tempausta ,siinä oikeat lajit :)

• Puutarha kunnossa

Minulla nousi juuri ja juuri kukkapenkistä.

• väärin päin

Eikö siinä ole joku mennyt pieleen, jos juuret nousee kukkapenkistä?

• Penkki

gogglaa-> Mervi Sirkiä.

• masiko67

Penkki yksi perusliikkeistä. Maastaveto ja tempaus todella riskialttiitta. Tekniikka todella hyvä osata. En suosittele aloittelijoille. Itse suosin sotilaspenkkiä rintaharjoittelussa, tai jalat penkillä. Ei mitään kaaria selkään ja hartioiden levyinen ote. Usein näkee liian leveitä otteita, rikkoo olkapään.

• huvittavia

läskipalleroita täällä:-)
      Koittakaa edes saada se ihraperseenne ylös niin sekin olis jo jokin saavutus
      teiltä xDDD

• mä ja mun akka

Meiän rouva 29v , pituus 164cm painoa 50kg nostaa tällä hetkellä 55kg penkistä maastaveto 100kg tosin ei treenaa maksia vaan jotain fitness hömppää :D

• urts

Enemmän kiinnostaa se kuinka paljon naiset nostavat pankista, ei penkistä.

• valheiden verkko

No tää nyt on aivan turha kysely kun täällä kaikki vetivät mukamas sen 60kg ekalla salikerrallaan harjoittelematta ilman käsiä ja penkkiä pelkkien selkälihasten varassa (=

• trees

Jos luet tarkemmin niin kukaan ei ole ensi kerralla nostanut kuin suht tangon muutaman kerran. Monet vain kertovat kuinka ovat kehittyneet vuosien varrella!

• sali kävijä.

Naiset ei nosta 60 kg ellei ole joku ammattilainen. Tavalliset salilla kävijät ei varmaan nosta kun korkeintaan 50 kg. Olen käynyt vuosia salilla ja en ole ikinä nähnyt naisen nostavan 60 kiloa. Ei naiset edes treenaa painojen kanssa kovin paljoa joten sitä voimaa naisilla ei paljoa ole.

• raw

Käyt väärillä saleilla;) 60kg on naisilla ihan hyvä tavote/saavutus ja Kyl Niit aika paljon näkee... Yli 80kg on jo vähä harvinaisempi, mut niitäki näkee toisinaan. Oma mutsi penkkas aikoinaan 95kg (epävirallinen) ja ikää oli 19v paino 63kg.

• En koskaan ole kisannut ja alle viisikymppisenä (Kisahallissa/Kontulan pommarissa n.60 kiloisena) sarjana kuudellakympillä kymppejä...ja laskettuna rintaa koskettaen....siis ei vajaita. Ei mikään ammattilainen tarvitse olla, kun en sitä itsekään koskaan ole ollut....

• pöhpöh

aprillia aprillia kaikki on tänään.

• esim..

jokainen nostaa niin pitkään kun jaksaa ja rupee sattumaan. miehet naiset sun muut. laskemaan ruvetaan sen ensi vihlasun jälkeen. :D

• Niin sitä itsekin nostelin niinkauan kun olkapää saneli mitä teen...enää en edes tankoa voi nostella ettei olkavarsi kipuile.

Onneksi on jalat kunnossa että voi kipakan polkan tanssia kevyesti....

• Riikka---

Jo nyt on hurjia painoja kaikilla!

Kokeilin muutama vuosi sitten 20-vuotiaana nostaa penkkiä, jaksoin tasan nostaa pelkän tangon eli 20 kg kerran.

Pituus 155 cm ja painoa oli silloin varmaan 55 kg.

• vvvvv3

Mullakin varmaan tanko ja 2 kg tangon päissä kun aloitin. Maksimissaan mennyt 55 kg ja siihen on jo pitänyt harjoitella PALJON, jopa vuosia. Nyt olkapää rikki, menee maksimissaan 50 ja meidän pienellä salilla se on ylivoimaisesti enemmän kuin kukaan muu nainen. Ikää nyt 37, 170 cm, 70 kg.

• Itse en koskaan ollut "salinvahvinnainen"....samoilla saleilla kävi muita voimanaisia esim. Raija Koskinen joka valmennetavinensa kera ohitti kirkkaasti minut joten omat nostoni olivat vaatimattomia heidän rinnallaan.

• kuntoilija-eukko

40kg varmaan nostin ja elopainoa 62kg, ikä 33. Kerta vkoon penkkiä teen ylläpitävänä ja n.1,5 vuotta salilla käyneenä nostan 65kg, johon olen tyytyväinen.

• kertokaatyhmälle

Miten tuo penkkienkka käytännössä tehdään? Esim jos oon tehny tähän asti 3x15 sarjoja pelkällä tangolla, niin mistä tiedän paljonko lataan siihen enkkayritykseen? Tarkoitan vaan että jos ekaks laitan jotkut limput- menee kevyesti. sit lisään painoja- vieläkin menee. Ja tätä rataa jos jatkuu niin johan tuossa kuluu sen verran voimia että lopullinen tulos ei edes ole luotettava- huonoimmassa tapauksessa nostan taas vaan sen pelkän tangon :D

• ollonbollon
        kertokaatyhmälle kirjoitti:

Miten tuo penkkienkka käytännössä tehdään? Esim jos oon tehny tähän asti 3x15 sarjoja pelkällä tangolla, niin mistä tiedän paljonko lataan siihen enkkayritykseen? Tarkoitan vaan että jos ekaks laitan jotkut limput- menee kevyesti. sit lisään painoja- vieläkin menee. Ja tätä rataa jos jatkuu niin johan tuossa kuluu sen verran voimia että lopullinen tulos ei edes ole luotettava- huonoimmassa tapauksessa nostan taas vaan sen pelkän tangon :D

Se voikin ottaa pari-kolme treenikertaa. Eikä siinä hoppuilla tarvitse, voi myös totutella nostamaan raskaampaa rautaa.
        Nostat nyt vaikka 5kg per treenikerta, niin kyllä se sieltä lopulta löytyy.
        Muutenkin kuulostaa siltä, että sinun olisi aika nostaa sarjapainojasi.

Jos haluat rohkeasti löytää enkan nopeasti, niin 30kg voisi olla lähellä oikeaa.

Mutta ota se varmistaja, jos aiot todella löytää rajasi.

• ldöpdppdpp

Ite sain ekalla kerralla 70kg 4 kertaa

• Pikkuhiljaa

En minäkään heti kokeillut maksimia. Kokeilin montako jaksan pelkällä tangolla. Ja seuraavalla kerralla, että montako tanko 2.5 kg jne. En enää muista tarkalleen, mutta joitakin kuukausia harjoittelin tekniikkaa pienillä painoilla, sitten tein jo sarjaa 30 kg. Sitten taisin jo kokeilla jotain 35 kg. Pikku hiljaa se tulos sieltä nousi ja paras tulos onkin 60 kg * 2. En kokeillut tuon jälkeen enää 62,5 tai 65 kg ykköstä. Niin ja olen 164 cm ja paino 52-55 kg.

Aluksi naisillakin lihakset ottavat hyvin treeniä vastaan, hidastuu ajan myötä. Hyviä vinkkejä naisten treenaamiseen http://th-valmennus.blogspot.fi/2012/08/pinkkipainoja-vai-raskasta-rautaa.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      87
      3617
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      187
      1433
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      77
      1387
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1070
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1010
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      314
      987
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      45
      907
    8. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      95
      877
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      865
    10. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      125
      852
    Aihe