Kysynpä etäällä olevan kohteen kuvauksesta

typerys kysyy taas

eli onko niin, ettei pokkaria paremmalla kamerallakaan onnistu ilman jalustaa tarkkuuden saaminen. Itse olettaisin, että pokkarilla, vaikka olisikin jonkin verran zoomausmahdollisuutta, niin omien silmien lisäksi tarkkuuden kohdistamiseen vaikuttaa käsivaraisuus? Toisaalta en itseäni minään erityisen hyvänä kuvaajan pidä muutenkaan, mutta jos joihinkin amatöörien kuvakokoelmiin näitä vähemmän tarkkoja kaukaa kuvattuja laittaa, niin ei kai se suuri häpeä ole. Tosin yleensä siinä käy niin, että paikan joku muu kuvaaja tuottaa heti miltei seuraana päivänä samanlaista mutta tarkempaa... mainitsee jopa sen, että tulipa kuvattua vähän kauempaa :9

No, se on hänen juttunsa... Mutta olisko niin, että käsivaralla aina hankalampi etäisen kohteen kuvaaminen...

56

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä vain

      Käsivaralta kuvaaminen on epävakaanpaa kuin jalustalta. No, tietysti jos jalusta on huterampi kuin kuvaaja niin...

      • 2 6

        pitkällä zoomailulla aina huononee tarkkuus, oli sitten vakaajallinen tai ei. Ehkä kuitenkin tärkeämpää on se, että myös valovoima heikkenee?
        Hyvissä (valaistus)olosuhteissa jollain pitkän zoomin kompaktilla saa ihan ok tulosta, varsinkin, jos on mahdollisuus tukea aitaan, tai oksaan tai muuhun sopivaan paikkaan.


    • vaikka olisikin

      ”olisikin jonkin verran zoomausmahdollisuutta„
      —asia on juurikin päinvastoin, zoomausmahdollisuus huonontaa kuvaa vastaavaan ”kiinteäpolttoväliseen” verrattuna

      ”tarkkuuden kohdistamiseen ...
      —tarkuuden kohdistaminen lienee enempi mielikuvituksen tuotetta.

      Mutta olisko niin, että käsivaralla aina hankalampi etäisen kohteen kuvaaminen...”
      —ei olisi niin, käsivaran vaikutus kuvan ”tarkkuuteen” ei riipu kohteen etäisyydestä vaan polttovälistä ja ja valotusajasta. Mitä pitempi polttoväli sitä lyhyemmällä valotusajalla voit saada ”tärähtämättömiä” kuvia käsivaralla.

      Jalustalla sinänsä ei ole merkitystä, mikä tahansa kameran tukeminen tuottaa terävämmän kuvan kuin käsivaralta. Usein halpa jalusta on huonompi kuin mikä tahansa muu liikkumaton tuki.

      • kiitän

        No, tota mielestäni ensimmäinen vastaaja vastasi ihan ok.
        Tarkkuuden kohdistaminen eli tarkentaminen. Kai sillä nyt sentään jotain merkitystä on. Pokkarissa, ainakin ulkona, saattaa olla vaikea nähdä sitä tarkennusmerkkiä, ja kuten ensimmäinen sanoi, niin käsivaralta vaikeampaa. Olen toki itsekin huomannut, että mitä enempi zoomailee, sitä enempi "kuva" kameran näytöllä heijaa... Eli sillon itse otettu kuvakin on epävakaampi.

        Varmaan vaikutusta on silläkin miten suuret piksetli kamerassa on. Pokkareissa kuitenkin vähemmät kuin niissä järkkäreissä.

        Mutta kiitos sullekin.


      • enempi zoomailee
        kiitän kirjoitti:

        No, tota mielestäni ensimmäinen vastaaja vastasi ihan ok.
        Tarkkuuden kohdistaminen eli tarkentaminen. Kai sillä nyt sentään jotain merkitystä on. Pokkarissa, ainakin ulkona, saattaa olla vaikea nähdä sitä tarkennusmerkkiä, ja kuten ensimmäinen sanoi, niin käsivaralta vaikeampaa. Olen toki itsekin huomannut, että mitä enempi zoomailee, sitä enempi "kuva" kameran näytöllä heijaa... Eli sillon itse otettu kuvakin on epävakaampi.

        Varmaan vaikutusta on silläkin miten suuret piksetli kamerassa on. Pokkareissa kuitenkin vähemmät kuin niissä järkkäreissä.

        Mutta kiitos sullekin.

        tarkkuuden saaminen = tarkkuuden kohdistaminen = tarkennusmerkin näkemisen tarkentaminen?

        Eikös lähes kaikissa kameroissa ole nykyisin automaattitarkennus, mihin sitä ”tarkennusmerkkiä” tarvitaan?

        ”itsekin huomannut, että mitä enempi zoomailee, sitä enempi "kuva" kameran näytöllä heijaa”
        —jossakin lienee pitkiä matoja


      • en minä matoja kuvai
        enempi zoomailee kirjoitti:

        tarkkuuden saaminen = tarkkuuden kohdistaminen = tarkennusmerkin näkemisen tarkentaminen?

        Eikös lähes kaikissa kameroissa ole nykyisin automaattitarkennus, mihin sitä ”tarkennusmerkkiä” tarvitaan?

        ”itsekin huomannut, että mitä enempi zoomailee, sitä enempi "kuva" kameran näytöllä heijaa”
        —jossakin lienee pitkiä matoja

        Mitä ihmeen matoja!
        Automaattitarkennus - no, tota, voi olla. Mutta jostain syystä sitten vaikka sitä automaattitarkennusta onkin, niin jostain syystä joskus tulee vähän tuhruisia kuvia, että ei sitten taida se automaatti ihan itsekseen pelata. Mutta ehkä sinun kamerassasi on niin hyvä automatiikka, ettei sinun tarvitse oikeastaan tehdä mitään itse.
        Sori vaan!


        Mitä helvetin vittuiluijoita te olette! Asiattomia jopa.


      • joo...
        en minä matoja kuvai kirjoitti:

        Mitä ihmeen matoja!
        Automaattitarkennus - no, tota, voi olla. Mutta jostain syystä sitten vaikka sitä automaattitarkennusta onkin, niin jostain syystä joskus tulee vähän tuhruisia kuvia, että ei sitten taida se automaatti ihan itsekseen pelata. Mutta ehkä sinun kamerassasi on niin hyvä automatiikka, ettei sinun tarvitse oikeastaan tehdä mitään itse.
        Sori vaan!


        Mitä helvetin vittuiluijoita te olette! Asiattomia jopa.

        Niin, että mitä matoja, en minä matoja kuvaile, voi olla, että sinä kuvaat, ja ehkä ymmärrät ja ehkä et, minä en ainakaan sinun juttujasi ymmärrä.

        Jatka sinä automaattitarkennuksillasi erinomaisten kuvien ottamista,,,,,


      • puhu selvästi
        enempi zoomailee kirjoitti:

        tarkkuuden saaminen = tarkkuuden kohdistaminen = tarkennusmerkin näkemisen tarkentaminen?

        Eikös lähes kaikissa kameroissa ole nykyisin automaattitarkennus, mihin sitä ”tarkennusmerkkiä” tarvitaan?

        ”itsekin huomannut, että mitä enempi zoomailee, sitä enempi "kuva" kameran näytöllä heijaa”
        —jossakin lienee pitkiä matoja

        http://aijaa.com/LST9BT

        Tässäkin on automaattitarkennus kummassakin. Mutta kai se toinen on parempi, kun kuvaaja itsekin on jotain tarkennustoimenpiteitä tehnyt.

        Ehkä ne ovat ne pitkät madot, tosin nämä kaksi eivät ole kovin etäältä otettuja... Ja esimerkit ovat rajattu suuremmista kuvista...

        kiitos kuitenkin, vaikka sinun vastauksesi ovatkin vähän outoja ja käsittämättömiä. Auttaisi aina asiaa, jos puhuttaisiin niin kuin yleiskieltä. Vähän sama juttu kuin eräille on uppo-outoa se, että puhutaan viikkarista... ai, se on Viking Line.


      • esim. 2
        enempi zoomailee kirjoitti:

        tarkkuuden saaminen = tarkkuuden kohdistaminen = tarkennusmerkin näkemisen tarkentaminen?

        Eikös lähes kaikissa kameroissa ole nykyisin automaattitarkennus, mihin sitä ”tarkennusmerkkiä” tarvitaan?

        ”itsekin huomannut, että mitä enempi zoomailee, sitä enempi "kuva" kameran näytöllä heijaa”
        —jossakin lienee pitkiä matoja

        http://aijaa.com/l1CEOA

        Tässä taas sellainen kaukaa kuvattu. Kyllä tästä erottaa, mistä on kyse, mutta tarkkuus on siis kärsinyt huomattavasti. Automaattitarkennus toki, eiks vaan.


      • tarkennuksillasi
        joo... kirjoitti:

        Niin, että mitä matoja, en minä matoja kuvaile, voi olla, että sinä kuvaat, ja ehkä ymmärrät ja ehkä et, minä en ainakaan sinun juttujasi ymmärrä.

        Jatka sinä automaattitarkennuksillasi erinomaisten kuvien ottamista,,,,,

        —zoomailu ei vähääkään vaikuta kuvan tarkkuuteen jos et zoomaile valotuksen aikana!
        —automaattitarkennuksen pitää nimenomaan pelata ihan itsekseen
        —vie kamera huoltoon jos automaattitarkennus ei toimi oikein

        Turha syyttää kameraa jos ei osaa käyttää sitä


      • kummassa vikaa.
        tarkennuksillasi kirjoitti:

        —zoomailu ei vähääkään vaikuta kuvan tarkkuuteen jos et zoomaile valotuksen aikana!
        —automaattitarkennuksen pitää nimenomaan pelata ihan itsekseen
        —vie kamera huoltoon jos automaattitarkennus ei toimi oikein

        Turha syyttää kameraa jos ei osaa käyttää sitä

        Sinä et nyt ymmärrä koko asiaa. Joten lopetapa vastailu.

        Asiahan oli se, että kun zoomaa riittävän kauas, niin kuva alkaa tässä pokkarissa heijata. Valotuksen aikana zoomaaminen ei edes onnistu! Kun et edes tiedä, miten tätä kameraa käsitellään, niin älä tule siihen huutamaan.


      • enempi zoomailee kirjoitti:

        tarkkuuden saaminen = tarkkuuden kohdistaminen = tarkennusmerkin näkemisen tarkentaminen?

        Eikös lähes kaikissa kameroissa ole nykyisin automaattitarkennus, mihin sitä ”tarkennusmerkkiä” tarvitaan?

        ”itsekin huomannut, että mitä enempi zoomailee, sitä enempi "kuva" kameran näytöllä heijaa”
        —jossakin lienee pitkiä matoja

        Mistä se automaattinen tarkennus aina tietää mitä sinä juuri haluat siinä kuvassa tarkentaa?

        Varsinkin läheltä kuvatessa ja varsinkin jos kohde on pieni on käsin tarkentaminen se oikea tie. Maisemakuvassa/-vissa matriisitarkennus on yleensä paras ja isommassa kohteessa myös ja varsinkin yhden tarkennusalueen lukitus. Jos kohde liikkuu niin ainakin uusimmissa kameroissa ne pystyvät seuraamaan kohdetta johon ensin tarkennettiin.

        Molempia tarvitaan sekä manua että automaattia!

        Zoomatessahan vain halutaan rajata kuvaa sopivaksi, sellaiseksi jona kohteen haluaa muistaa. Jos bittejä on paljon sitä zoomausta voi tehdä vielä lälkikäteenkin tietokoneella. Tällöin voi esim. poistaa kuvasta jotain osia jotka häiritsevät ja joita ei tullut huomioiduksi kuvaustilanteessa.

        Noin käsivaralta on 16 mm optiikan kuvaa helppo pitää "vakaana" mutta kun mittaa alkaa olla 300 - 600 mm niin käsivaraheijaus on helppoa havaita. Siksi noilla pitkillä putkilla onkin syytä käyttää hyvin lyhyitä aikoja ja mahdollisesti vielä vakaajaa jos sellainen on linssissä tai rungossa. Parhaan tuloksen heijauksen poistossa antanee tukeva tripod eli kolmijalka.

        Optiikassa olevan vakaajan etuna on sen toimiminen myös rajausvaiheessa kun painetaan se ensimmäinen porras laukaisimesta. Vakaata tähtäin/etsinkuvaa on aina helpompaa katsoa kuin koko ajan hyppelevää. Yleensäkin vakaampia kuvia saa oikealla etsimellä kuin siitä perälaudan näyttöä apuna käytettäessä. Suosittelen kunnon etsintä jokaiseen kameraan!

        Madot taas tuskin vaativat zoomausta vaan ovat enemmän lähimuvaiksen (makro) alaa mutta niissäkin sopiva tripod on lyömätön apuväline. Makrokuvaus onkin sitten ihan eri juttu ja mielenkiintoinen sellainen.


      • mikä öykkäri.
        tarkennuksillasi kirjoitti:

        —zoomailu ei vähääkään vaikuta kuvan tarkkuuteen jos et zoomaile valotuksen aikana!
        —automaattitarkennuksen pitää nimenomaan pelata ihan itsekseen
        —vie kamera huoltoon jos automaattitarkennus ei toimi oikein

        Turha syyttää kameraa jos ei osaa käyttää sitä

        Missä kohtaa olen syyttänyt kameraa, täytyy nyt sekin vielä kysyä? Minkähänlainen pokkari se sinulla on, vetää vertoja jollekin digijärkkärille vai? Rajat tulevat vastaan pokkarilla kyllä aika nopeasti.

        Ja tuossahan se jo tuli: Kun et tiedä miten tätä käytetään, niin älä tule huutamaan.


      • joo.
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Mistä se automaattinen tarkennus aina tietää mitä sinä juuri haluat siinä kuvassa tarkentaa?

        Varsinkin läheltä kuvatessa ja varsinkin jos kohde on pieni on käsin tarkentaminen se oikea tie. Maisemakuvassa/-vissa matriisitarkennus on yleensä paras ja isommassa kohteessa myös ja varsinkin yhden tarkennusalueen lukitus. Jos kohde liikkuu niin ainakin uusimmissa kameroissa ne pystyvät seuraamaan kohdetta johon ensin tarkennettiin.

        Molempia tarvitaan sekä manua että automaattia!

        Zoomatessahan vain halutaan rajata kuvaa sopivaksi, sellaiseksi jona kohteen haluaa muistaa. Jos bittejä on paljon sitä zoomausta voi tehdä vielä lälkikäteenkin tietokoneella. Tällöin voi esim. poistaa kuvasta jotain osia jotka häiritsevät ja joita ei tullut huomioiduksi kuvaustilanteessa.

        Noin käsivaralta on 16 mm optiikan kuvaa helppo pitää "vakaana" mutta kun mittaa alkaa olla 300 - 600 mm niin käsivaraheijaus on helppoa havaita. Siksi noilla pitkillä putkilla onkin syytä käyttää hyvin lyhyitä aikoja ja mahdollisesti vielä vakaajaa jos sellainen on linssissä tai rungossa. Parhaan tuloksen heijauksen poistossa antanee tukeva tripod eli kolmijalka.

        Optiikassa olevan vakaajan etuna on sen toimiminen myös rajausvaiheessa kun painetaan se ensimmäinen porras laukaisimesta. Vakaata tähtäin/etsinkuvaa on aina helpompaa katsoa kuin koko ajan hyppelevää. Yleensäkin vakaampia kuvia saa oikealla etsimellä kuin siitä perälaudan näyttöä apuna käytettäessä. Suosittelen kunnon etsintä jokaiseen kameraan!

        Madot taas tuskin vaativat zoomausta vaan ovat enemmän lähimuvaiksen (makro) alaa mutta niissäkin sopiva tripod on lyömätön apuväline. Makrokuvaus onkin sitten ihan eri juttu ja mielenkiintoinen sellainen.

        Ai kiitos nyt paljon. Minä kun luulin, että zoomaan kun haluan nähdä kauemmas. Olen ymmärtänyt väärin.

        Kiitos. En tosiaankaan ymmärrä mitään.


      • joo. kirjoitti:

        Ai kiitos nyt paljon. Minä kun luulin, että zoomaan kun haluan nähdä kauemmas. Olen ymmärtänyt väärin.

        Kiitos. En tosiaankaan ymmärrä mitään.

        Et sinä sen kauemmas näe zoomaamalla mutta jonkin yksityiskohdan saatat nähdä paremmin kuin ilman zoomausta. Zoomatessahan vain muutetaan kuvakulmaa jonka kenno näkee optiikan kautta.

        Esimerkkinä vaikka varpunen joka 16 mm laajakulmalla on 10 m päästä kuvattuna vain pieni piste maisemassa mutta 1000 mm putkella täyttää lähes koko kuvan.


      • kiitos.
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Et sinä sen kauemmas näe zoomaamalla mutta jonkin yksityiskohdan saatat nähdä paremmin kuin ilman zoomausta. Zoomatessahan vain muutetaan kuvakulmaa jonka kenno näkee optiikan kautta.

        Esimerkkinä vaikka varpunen joka 16 mm laajakulmalla on 10 m päästä kuvattuna vain pieni piste maisemassa mutta 1000 mm putkella täyttää lähes koko kuvan.

        Asia tuli täysin selväksi. Joo, eli kun näen paljain silmin pari pientä varpusta, ja kameralla katsoen myös näen pari pientä varpusta. Sitten jos väännän nupista niin varpuset ovat yhä pieniä vaikka kuvassa näyttävät suurilta. Asia selvä. Siinä ei siis varpunen suurene, vaan kuva suurenee. No jaa. Että oikeastaan sitä nuppia ei kannata väännellä muuten kuin siinä tapauksessa että on jotain suurta jo lähellä ja haluaa vaan sitä suurta ikään kuin pienentää kuvassa.

        Mutta meinaan kyllä jatkaa niitten kaukana olevien suurentamista kuvassa ... ei se minua haittaa vaikka ovatkin sitten kuvina ehkä vähän rakeisempia.


      • kiitos. kirjoitti:

        Asia tuli täysin selväksi. Joo, eli kun näen paljain silmin pari pientä varpusta, ja kameralla katsoen myös näen pari pientä varpusta. Sitten jos väännän nupista niin varpuset ovat yhä pieniä vaikka kuvassa näyttävät suurilta. Asia selvä. Siinä ei siis varpunen suurene, vaan kuva suurenee. No jaa. Että oikeastaan sitä nuppia ei kannata väännellä muuten kuin siinä tapauksessa että on jotain suurta jo lähellä ja haluaa vaan sitä suurta ikään kuin pienentää kuvassa.

        Mutta meinaan kyllä jatkaa niitten kaukana olevien suurentamista kuvassa ... ei se minua haittaa vaikka ovatkin sitten kuvina ehkä vähän rakeisempia.

        Eihän se kuvakaan suurene vaan ainoastaan niiden varpusten osuus kuvan pinta-alasta. Koko ajanhan kuvan pikselimäärä pysyy samana.

        Ne varpuset eivät rakeudu sen enempää jos käytät optista zoomia ja välttelet digizoomausta. Tosin oikein kaukana oleviin kohteisiin saattaa vaikuttaa ilmakehän erilaiset ominaisuudet kuten lämpöväreily auringonpaisteessa ja erilaiset usvat ja sumut millä nimellä niitä nyt kukakin milloinkin kutsuu. 10m etäisyydellä tosin ei yleensä häiritse kuin se kuuluisa hernerokkasumu!

        Jos käytät digizoomia niin siinä, pahimmillaan, voi tulla rakeisuutta kun erilliset pikselit alkavat näkyä. Jos kamerassa kuitenkin on vaikka 20Mpix kenno niin kyllä puoletkin siitä pikselimäärästä pystyy antamaan ihan kohtuu kuvan A4 kokoon ja nettikuviin jotka max vaativat täys HD näytöllä 2M suuruisen tiedoston pikseleinä laskettuna.


    • öö1öö1

      Parempi mennä lähempää ottamaan se kuva.

      • niin..

        Kiitos, mutta joskus ei pääse.


      • ei pääse, ei.

        esim. jos on vaikkapa täysikasvuinen kelo ja sen latvassa tikka, niin mites meen lähemmäs, jos haluan kuvata sitä tikkaa tai edes yrittää? Toki parempia kuvia saa, jos tikka tulee pihalle lintulaudan läskeistä nauttiin...


    • heijaaja

      Se heijaaminen on juuri yksi asia, jonka vaikutus kasvaa polttovälin kasvaessa. Ja niin kuin aiemmin jo on tullut esillekin, niin sen voi estää hyvällä tukevalla jalustalla tms. tuella, vaikka laittamalla kameran kiven päälle, jos se vaan muuten sopii tilanteeseen. Toinen keino on käyttää riittävän lyhyttä suljinaikaa niin, että heijaaminen ei ehdi näkymään kuvassa. Tuohon on olemassa jonkinlainen nyrkkisääntö, että suljinajan on oltava vähintään noin 1/f sekuntia (jossa f on "35 mm vastaava" polttoväli), jotta heijaamisen saisi "pysäytettyä" käsivaralta kuvatessa. Käytännössä raja on yksilöllinen riippuen kuvaajan heijaamisen määrästä. Kolmas asia, jolla heijaamista vastaan taistellaan, on kuvanvakaaja, jonka avulla pääsee jonkin verran luistamaan tuosta 1/f säännöstä. Ja heijaamisen lisäksi sitten tietysti kuvan tarkkuuteen vaikuttaa mm. kohteen liike ja erityisesti pitkillä etäisyyksillä myös ilman "kirkkaus", eli onko kuvaajan ja kohteen välillä sumua, sadetta, pölyä, lämpöväreilyä tms. häiriötekijöitä.

      • mahtavaa.

        Ai, kiitos kiitos. Olen tosiaan typerys kun kysyn yhtään mitään, aina pitää tulla jonkun neron esittämään pätevyyttään. Mielestäni asia tuli jo selväksi, mutta kiitos nyt vielä kerran. Että pitää sitten suoraan tunnustaa vielä kerran: Olen typerys, ja eräät ovat erittäinkin päteviä, etenkin tällaisen pokkarilla kuvailevan neuvomisessa. Suljinaikoja ei niin pokkareissa itse säädellä. Automaattitarkennus - jaa, no, pitää se kuitenkin itse johonkin tarkentaa se näkymä. Uskon näin...

        Mutta tosiaan tuli selväksi, eli jalustalla kuvatessa parempia kaikin puolin. Mutta käsivarallakin voi kuvata, ja se on taas sen typeryyttä, joka jossakin amatöörikuvaajien galleriassa tulee sitten heti perään matkien laittamaan omat hienot otoksensa, että katsokaapa, tässä sitä on oikein mallikuva ja suorastaan profiililtaan täydellinen elukka. Sellaisia suoraan entisaikojen opetustaulukuvia vastaavia kuvia milloin mistäkin. No, eipä sitä tarvitse sellaisissa gallerioissa olla, joissa huomaa, että ensinnäkin matkitaan ja vielä toisekseen halutaan osoittaa paremmuutensa ns.

        Tulipa purnausta. No, jatkan pokkarilla, myös niitten etäisten kohteiden kuvaamista. Tosin galleriasta erosin.


      • wefsdsdg
        mahtavaa. kirjoitti:

        Ai, kiitos kiitos. Olen tosiaan typerys kun kysyn yhtään mitään, aina pitää tulla jonkun neron esittämään pätevyyttään. Mielestäni asia tuli jo selväksi, mutta kiitos nyt vielä kerran. Että pitää sitten suoraan tunnustaa vielä kerran: Olen typerys, ja eräät ovat erittäinkin päteviä, etenkin tällaisen pokkarilla kuvailevan neuvomisessa. Suljinaikoja ei niin pokkareissa itse säädellä. Automaattitarkennus - jaa, no, pitää se kuitenkin itse johonkin tarkentaa se näkymä. Uskon näin...

        Mutta tosiaan tuli selväksi, eli jalustalla kuvatessa parempia kaikin puolin. Mutta käsivarallakin voi kuvata, ja se on taas sen typeryyttä, joka jossakin amatöörikuvaajien galleriassa tulee sitten heti perään matkien laittamaan omat hienot otoksensa, että katsokaapa, tässä sitä on oikein mallikuva ja suorastaan profiililtaan täydellinen elukka. Sellaisia suoraan entisaikojen opetustaulukuvia vastaavia kuvia milloin mistäkin. No, eipä sitä tarvitse sellaisissa gallerioissa olla, joissa huomaa, että ensinnäkin matkitaan ja vielä toisekseen halutaan osoittaa paremmuutensa ns.

        Tulipa purnausta. No, jatkan pokkarilla, myös niitten etäisten kohteiden kuvaamista. Tosin galleriasta erosin.

        Vaikka toisaalta nämä opetuskuvien esille laittajat - näyttää olevan vaikeaa sitten heille itselleen horisontin suoristaminen, noloa jos järvi on ylä- tai alamäkinen katsojan tulkinnan mukaan.
        Vaikeaa yksinkertaiset ...


      • heijaaja
        mahtavaa. kirjoitti:

        Ai, kiitos kiitos. Olen tosiaan typerys kun kysyn yhtään mitään, aina pitää tulla jonkun neron esittämään pätevyyttään. Mielestäni asia tuli jo selväksi, mutta kiitos nyt vielä kerran. Että pitää sitten suoraan tunnustaa vielä kerran: Olen typerys, ja eräät ovat erittäinkin päteviä, etenkin tällaisen pokkarilla kuvailevan neuvomisessa. Suljinaikoja ei niin pokkareissa itse säädellä. Automaattitarkennus - jaa, no, pitää se kuitenkin itse johonkin tarkentaa se näkymä. Uskon näin...

        Mutta tosiaan tuli selväksi, eli jalustalla kuvatessa parempia kaikin puolin. Mutta käsivarallakin voi kuvata, ja se on taas sen typeryyttä, joka jossakin amatöörikuvaajien galleriassa tulee sitten heti perään matkien laittamaan omat hienot otoksensa, että katsokaapa, tässä sitä on oikein mallikuva ja suorastaan profiililtaan täydellinen elukka. Sellaisia suoraan entisaikojen opetustaulukuvia vastaavia kuvia milloin mistäkin. No, eipä sitä tarvitse sellaisissa gallerioissa olla, joissa huomaa, että ensinnäkin matkitaan ja vielä toisekseen halutaan osoittaa paremmuutensa ns.

        Tulipa purnausta. No, jatkan pokkarilla, myös niitten etäisten kohteiden kuvaamista. Tosin galleriasta erosin.

        No anteeksi vaan kun vastasin! Ei kyllä ollut ollenkaan tarkoitus nerona esitellä pätevyyttäni vaan ihan vaan kertoa käsitykseni aiheesta siinä toivossa, että siitä olisi voinut olla sinulle jotain hyötyä.


      • No, jatkan
        mahtavaa. kirjoitti:

        Ai, kiitos kiitos. Olen tosiaan typerys kun kysyn yhtään mitään, aina pitää tulla jonkun neron esittämään pätevyyttään. Mielestäni asia tuli jo selväksi, mutta kiitos nyt vielä kerran. Että pitää sitten suoraan tunnustaa vielä kerran: Olen typerys, ja eräät ovat erittäinkin päteviä, etenkin tällaisen pokkarilla kuvailevan neuvomisessa. Suljinaikoja ei niin pokkareissa itse säädellä. Automaattitarkennus - jaa, no, pitää se kuitenkin itse johonkin tarkentaa se näkymä. Uskon näin...

        Mutta tosiaan tuli selväksi, eli jalustalla kuvatessa parempia kaikin puolin. Mutta käsivarallakin voi kuvata, ja se on taas sen typeryyttä, joka jossakin amatöörikuvaajien galleriassa tulee sitten heti perään matkien laittamaan omat hienot otoksensa, että katsokaapa, tässä sitä on oikein mallikuva ja suorastaan profiililtaan täydellinen elukka. Sellaisia suoraan entisaikojen opetustaulukuvia vastaavia kuvia milloin mistäkin. No, eipä sitä tarvitse sellaisissa gallerioissa olla, joissa huomaa, että ensinnäkin matkitaan ja vielä toisekseen halutaan osoittaa paremmuutensa ns.

        Tulipa purnausta. No, jatkan pokkarilla, myös niitten etäisten kohteiden kuvaamista. Tosin galleriasta erosin.

        ”Suljinaikoja ei niin pokkareissa itse säädellä”
        —no tuo selittääkin paljon.

        Onneksi en itse ole tiennyt tuota ja olen tietämättömänä aina säätänyt pokkarini valotusaikaa tarpeen mukaan.


      • kiitos.
        No, jatkan kirjoitti:

        ”Suljinaikoja ei niin pokkareissa itse säädellä”
        —no tuo selittääkin paljon.

        Onneksi en itse ole tiennyt tuota ja olen tietämättömänä aina säätänyt pokkarini valotusaikaa tarpeen mukaan.

        Kyllä olet mahtavaa! Jospa joku käyttää automaattiasetuksia....

        Mikähän sinun ongelmasi on?
        Besserwisser.

        Minkähän ihmeen takia rupeaisin itse ronkkimaan, kun todennäköisesti riittävät ominaisuudet saa aikaan automaattiasetuksillakin, ja niitähän voi käyttää luovasti.

        Rasittava TYYPPI olet.

        Mutta johan sen tässä sanoinkin aikaisemmin, että typerys olen kun tulen kyselemään.

        Niin joo, et muuten mennyt kommentoimaan niitä esimerkkikuvia. Et ehkä siksi, kun niissä ei ole mainittu niitä arvoja, jotka toki löytyvät.

        Mutta jatka sinä erinomaisuutesi kanssa.

        Olihan täällä joku ihan ok vastaajakin. Ei olisi tarvittu sinua lainkaan. Pokkarilla toki on rajansa!


      • hidas vai nopea

        1/400 s on varmaan hidas?


      • jaa.
        hidas vai nopea kirjoitti:

        1/400 s on varmaan hidas?

        tai 1/800 s vielä hitaampi?


      • diamies?
        kiitos. kirjoitti:

        Kyllä olet mahtavaa! Jospa joku käyttää automaattiasetuksia....

        Mikähän sinun ongelmasi on?
        Besserwisser.

        Minkähän ihmeen takia rupeaisin itse ronkkimaan, kun todennäköisesti riittävät ominaisuudet saa aikaan automaattiasetuksillakin, ja niitähän voi käyttää luovasti.

        Rasittava TYYPPI olet.

        Mutta johan sen tässä sanoinkin aikaisemmin, että typerys olen kun tulen kyselemään.

        Niin joo, et muuten mennyt kommentoimaan niitä esimerkkikuvia. Et ehkä siksi, kun niissä ei ole mainittu niitä arvoja, jotka toki löytyvät.

        Mutta jatka sinä erinomaisuutesi kanssa.

        Olihan täällä joku ihan ok vastaajakin. Ei olisi tarvittu sinua lainkaan. Pokkarilla toki on rajansa!

        Ai jaa tässä onkin Hasselblad diemies nyt ja aina kyselemässä neuvoja pokkarilla kuvaamiseen :)

        Taidat ihan tosissasi luulla, että automatiikka tietää että zoomailet kaukana olevaa tipua liian pitkällä valotusajalla luovasti.


      • tack takc.
        diamies? kirjoitti:

        Ai jaa tässä onkin Hasselblad diemies nyt ja aina kyselemässä neuvoja pokkarilla kuvaamiseen :)

        Taidat ihan tosissasi luulla, että automatiikka tietää että zoomailet kaukana olevaa tipua liian pitkällä valotusajalla luovasti.

        Jaa, eihän sitä koskaan tiedä, jos ne automatiikat on tehty toimimaan keskenään järkevästi... Mutta, joo, riitti jo.

        Ymmärrän toki, ettei kannata sitten kauas katsella. Katsellaan vaan lähelle, sitten mennään kotiin ja otetaan tietokoneella ja ruvetaan sitten veivaamaan ja rajaamaan, niin jos se siitä sitte.

        Mutta kiitos teille kummallekin tai oliko teitä kenties jo sata vittuilijaa...
        Olen kiitollinen taas siitä kaikesta opista mitä sain, nimittäin tästä Suomi24:stä, anonyymit vastailevat vittuillen, joskus menee vastaus oikein, joskus ei. Mutta se siitä.


      • ei sinusta opeksi ol
        diamies? kirjoitti:

        Ai jaa tässä onkin Hasselblad diemies nyt ja aina kyselemässä neuvoja pokkarilla kuvaamiseen :)

        Taidat ihan tosissasi luulla, että automatiikka tietää että zoomailet kaukana olevaa tipua liian pitkällä valotusajalla luovasti.

        Se on muuten niin, että kannattaa aina myös huomioida ns. vastauksia kirjoittaessaan se, että ehkä se kysyjä ei ole yhtä tietäväinen kuin sinä. Että ei sinusta ainakaan opettajaksi olisi. Tuo toinen vastaaja kuitenkin näytti ymmärtävän sen, että kannattaa niin kuin sillai yksinkertaisesti ja asiallisesti sanoa.

        Mutta eipä tämä hasselbad diemies tule kysymään teiltä yhtään mitään. Taitaa heittää koko vehkeen nurkkaan... Niin joo, voihan niillä luovilla käyttötavoilla saada ihan ok kuvia, tietenkään automatiikka ei ole ajatuskykyinen, mutta oletettavasti automatiikka on luotu toimimaan jäsentyneesti ja yhteen pelaten, että jos sitä vaikka sokeakin kana joskus jyvän löytää...

        Kyllä olet ... Minusta tuntuu, että sinulla on tietoa varmaan monesta alasta, mutta se miten sinä sitä tietoa muille jaat, niin se on kyllä suoranaista vittuilua, mutta ehkä sinäkin omat kaverisi löydät.


      • Mutta, joo
        tack takc. kirjoitti:

        Jaa, eihän sitä koskaan tiedä, jos ne automatiikat on tehty toimimaan keskenään järkevästi... Mutta, joo, riitti jo.

        Ymmärrän toki, ettei kannata sitten kauas katsella. Katsellaan vaan lähelle, sitten mennään kotiin ja otetaan tietokoneella ja ruvetaan sitten veivaamaan ja rajaamaan, niin jos se siitä sitte.

        Mutta kiitos teille kummallekin tai oliko teitä kenties jo sata vittuilijaa...
        Olen kiitollinen taas siitä kaikesta opista mitä sain, nimittäin tästä Suomi24:stä, anonyymit vastailevat vittuillen, joskus menee vastaus oikein, joskus ei. Mutta se siitä.

        ”anonyymit vastailevat vittuillen”

        Joo eikö olekin kumma juttu kun anonyymit kysyy ja anonyymit vastailee. Kyllä siinä alkaa diamiestäkin vit…aa kun galleriassakin aina vaan kiusataan ja näytetään parempia kuvia.
        Ei ole sinulla helppoa olla diamies nyt ja aina oikein, joskus ei.


      • vai niin.
        Mutta, joo kirjoitti:

        ”anonyymit vastailevat vittuillen”

        Joo eikö olekin kumma juttu kun anonyymit kysyy ja anonyymit vastailee. Kyllä siinä alkaa diamiestäkin vit…aa kun galleriassakin aina vaan kiusataan ja näytetään parempia kuvia.
        Ei ole sinulla helppoa olla diamies nyt ja aina oikein, joskus ei.

        Ei välttämättä parempia.

        Ei ne kaikki aloittajankaan sinne galleriaan laittamat kuvat olleet rakeisin.

        Että taas jälleen vastailet ylimielisesti paremmasta tietämättä.

        Sulla on ongelma, enkä tiedä mikä.

        Mutta loppujen lopuksi asia tuli selväksi: Ei kannata pokkarilla kuvailla kaukana olevaa, tai tyytyy siihen, että tipu näyttää minitipulta. Ehkä se osaajilla sitten suurenee se tipukin kun valottaa.....

        Tiedätkö sinä nyt edes sen gallerian? Tiedätkö sinä yhtään mitään?

        Ja suoraan sanoen, sinä vittuilet nytkin. Ethän sinä raukka muuta osaakaan kuin vittuilla diamiestesi kanssa. Eikö sinulla ole parempaa tekemistä, on kaikki omat kuvat jo otettu, että sitten vaan täällä suomi24:ssä näsäviisastelet.

        Mikä diamies? Olet ilmeisesti huumeissa?


      • hienoo.
        Mutta, joo kirjoitti:

        ”anonyymit vastailevat vittuillen”

        Joo eikö olekin kumma juttu kun anonyymit kysyy ja anonyymit vastailee. Kyllä siinä alkaa diamiestäkin vit…aa kun galleriassakin aina vaan kiusataan ja näytetään parempia kuvia.
        Ei ole sinulla helppoa olla diamies nyt ja aina oikein, joskus ei.

        Parempia kuvia. Voihan ne olla parempia, mutta ei se ainakaan osaa horisonttia suoristaa, kuten sanottu. Ja kuvan sommittelut olemattomat. Mitä hienoa on kuvassa, jossa sorsa seisoo - parhaassa tapauksessa mukanan on toinen sorsa, mutta sillä ei ole edes päätä, se jäi jonneen....

        No, on se kuitenkin parempi...

        Mutta kai sinä sen gallerian tiedät.

        Ja kuten sanottu, niin asia tuli selväksi, sitä vipusta ei saa vääntää muuta kuin silloin kun halutaan kuvaa rajata .. se on se oikea tapa.......

        Selvä, mikään ei tule suuremmaksi oikeasti, kuva heikkenee, paitsi tietenkin tämä valottaja joka valottelee ja tekee vaikkapa sanotaan sadan metrin päästä otetut pokkarillakin hienoksi! Ei se mitään...

        Onnistuu kun osaa....

        Että hienosti otettuja kuvia, sorsa seisoo, toinen seisoo takana, pää puuttuu, vesiraja vino, sitten on toinen sorsa kuva, kirjoitetaan vielä että sorsa. Ja upea on.

        Kyllä tuli selväksi sinun sekä myöskin sen gallerian idea.

        Niin ja sehän tuli jo sanottua, että eivät toki ne tämän sinun diamieheksi solvaamasi kuvat siellä galleriassa kaikki olleet pokkarilla suurin piirtein sadan metrin päähän yritettyjä...

        Heippa. Ja vedä kuule pamit naamas, että rauhotut. Mikä lienet hermoheikko tyyppi vaikka toki kaikki polttovälit ja valotusarvot ynnä muut ymmärrät.


      • vedä pamit naamaas
        diamies? kirjoitti:

        Ai jaa tässä onkin Hasselblad diemies nyt ja aina kyselemässä neuvoja pokkarilla kuvaamiseen :)

        Taidat ihan tosissasi luulla, että automatiikka tietää että zoomailet kaukana olevaa tipua liian pitkällä valotusajalla luovasti.

        Nyt ja aina! Montakohan kertaa aloittaja on ollut täällä kyselemässä. Viitsitkö esittää tietoa. Kun omasta mielestään tämä taisi olla ensimmäinen kerta.

        Hasselblad diemies. Mikä helvetin Hasselblad diemies.

        Kun sinä pelle et osaa edes kirjoittaa, et osaa olla asiallinen. SInun pääasiallinen tehtäväsi on olla vittuilemassa. En tiedä oletko aina ja joka paikassa. Mutta nyt ainakin. Mitä sinä haluat kertoa tässä ketjussa? Tiivistäpä lyhyesti asia!

        Mutta aloittajalle itselleen tuli nyt kyllä selväksi, että hän ei siis osaa käyttää kameraa mitenkään, ei edes niittä automaattisia asetuksia, ja eihän se toki ole mitään kuvaamistakaan, että käyttää automaattisia asetuksia, hän on myös väärässä kun olettaa, että totta kai pokkarilla on rajoitukset suuremmat kuin jollakin järkkärillä, erityisen väärässä hän on ollut kuvitellessaan että kaukana olevaa voi kuvata niin, että - väärä sana - zoomaa.... Ei saa käyttää zoomia, se on vain niin kuin kuvan rajaamista, toki kun kuvaa rajaa, siihen jäävä osuus suurenee, mutta samalla myös heikkenee. Aivan samoin kuin siinä koneella käsitellessä kun zoomailee, suurentaa, niin kuva väistämättä alkaa heiketä laadultaan jossain vaiheessa.


        Niin joo, hän on myös ollut väärässä kun on kuvitellut joskus ottaneensa ihan hyviä kuvia, että eivät ne kaikki rakeisia ole olleet, mutta tämä diamies? hän se vasta tietääkin, on ilmeisesti kyseisen gallerian yksi kuvaajista. Että tosiaan, tietoa on.....
        Mistähän tuo kaikki kumpuaakin, kateudesta kaiketi. Ihan niin kuin siinä galleriassakin kateudesta toisaalta, että ihan piti tulla sitten kymmenen sarjalla esittämään että näin, oliko se pokkarilla otettu kuitenkin niin hyvä, että piti tulla esittämään, että näin... ja kuten sanottu aihe ja sommitelma yksioikoisen mitätön.

        Joo.... Asia tuli selväksi! Sori kun olen olemassa teidän kiusananne.


      • diamies
        diamies? kirjoitti:

        Ai jaa tässä onkin Hasselblad diemies nyt ja aina kyselemässä neuvoja pokkarilla kuvaamiseen :)

        Taidat ihan tosissasi luulla, että automatiikka tietää että zoomailet kaukana olevaa tipua liian pitkällä valotusajalla luovasti.

        Diamies


      • diamies
        diamies kirjoitti:

        Diamies

        Diamies


      • vedä pamit naamaas kirjoitti:

        Nyt ja aina! Montakohan kertaa aloittaja on ollut täällä kyselemässä. Viitsitkö esittää tietoa. Kun omasta mielestään tämä taisi olla ensimmäinen kerta.

        Hasselblad diemies. Mikä helvetin Hasselblad diemies.

        Kun sinä pelle et osaa edes kirjoittaa, et osaa olla asiallinen. SInun pääasiallinen tehtäväsi on olla vittuilemassa. En tiedä oletko aina ja joka paikassa. Mutta nyt ainakin. Mitä sinä haluat kertoa tässä ketjussa? Tiivistäpä lyhyesti asia!

        Mutta aloittajalle itselleen tuli nyt kyllä selväksi, että hän ei siis osaa käyttää kameraa mitenkään, ei edes niittä automaattisia asetuksia, ja eihän se toki ole mitään kuvaamistakaan, että käyttää automaattisia asetuksia, hän on myös väärässä kun olettaa, että totta kai pokkarilla on rajoitukset suuremmat kuin jollakin järkkärillä, erityisen väärässä hän on ollut kuvitellessaan että kaukana olevaa voi kuvata niin, että - väärä sana - zoomaa.... Ei saa käyttää zoomia, se on vain niin kuin kuvan rajaamista, toki kun kuvaa rajaa, siihen jäävä osuus suurenee, mutta samalla myös heikkenee. Aivan samoin kuin siinä koneella käsitellessä kun zoomailee, suurentaa, niin kuva väistämättä alkaa heiketä laadultaan jossain vaiheessa.


        Niin joo, hän on myös ollut väärässä kun on kuvitellut joskus ottaneensa ihan hyviä kuvia, että eivät ne kaikki rakeisia ole olleet, mutta tämä diamies? hän se vasta tietääkin, on ilmeisesti kyseisen gallerian yksi kuvaajista. Että tosiaan, tietoa on.....
        Mistähän tuo kaikki kumpuaakin, kateudesta kaiketi. Ihan niin kuin siinä galleriassakin kateudesta toisaalta, että ihan piti tulla sitten kymmenen sarjalla esittämään että näin, oliko se pokkarilla otettu kuitenkin niin hyvä, että piti tulla esittämään, että näin... ja kuten sanottu aihe ja sommitelma yksioikoisen mitätön.

        Joo.... Asia tuli selväksi! Sori kun olen olemassa teidän kiusananne.

        Ei se ihan sama asia ole arvoisa pamimies jos optisella zoomilla zoomaa tai jos kroppaa/zoomaa kuvaa näytöllä.

        Zoom optiikalla, jotka tosin antavat erottelukyvyltään erilaista kuvaa eri "pituuksillaan" kuvan peruserottelu eli pikselimäärä pysyy samana vaikka kohteen osuus kennon/kuvan pinnalla vaihtelee. Jos esim. 18 - 200 mm turistizoomilla kuvaa pulua niin 18 mm putkella se pulu on vain hippu katukuvassa mutta kuvan kokonaiserottelu on se mihin kamera pystyy esim. 16Mpix. Kun zoomaat sen putken 200 mm niin pulun osuus kuvassa kasvaa jo pääkohteeksi mutta kuva on edelleen sama 16 Mpix kokoinen eli peruserottelultaan identtinen. Se onko sen viivaerottelu sama kuin 18 mm on tietysti kiinnostavaa ja minestihan se hieman laskee mutta kuva on silti hyväksyttävän rajoissa.

        Jos taas tuosta 18 mm optiikan kuvasta alat kroppaamalla saada sitä pulua niin erottelu saattaa olla ainoastaan 10% tai vähemmän alkuperäisestä eli max 1,6 Mpix. Silloin kuvan laatu saattaa todella heiketä jos et ole postimerkkiä suunnittelemassa.


    • tyhmä vastaa

      Me kyllä törmätään tässä lopulta ihan siihen fysiikanlakien mukaiseen optiseen kysymykseen ettei pienellä ehkä pääse riittävän kauas samalla polttoaineväli määrällä
      kun suurella voisi päästä..ja lopultahan on kyse rahasta eikä sen koosta millä
      kuvaa koska valoa on vähempi ku zoomaa muualle kaukauteen ku aurinkoon jota
      ei saa tuijotella edes kaukoputkella..taikka kiikareilla täydellä näöllä koska siitä
      voi lähtee näkö eikä sillon enää nää mitään..

      • jep.

        Jep.
        Rohkenen myös sanoa tuosta koneella kuvan käsittelystä, kyllä se lopulta rakeiseksi siinäkin menee, kun rajat tulevat vastaan. Toivottavasti ei nyt sitten synny kinaa tästä, että se on sitten taas ihan eri kysymys se kun koneella kuvaa käsitellään. Olkoon vaan, mutta rajat on joka asialla.


    • Snap Hunter

      >Mutta olisko niin, että käsivaralla aina hankalampi etäisen kohteen kuvaaminen...

      Ikävä kyllä, näin se vain on!

      Kun etäinen kohde halutaan saada kuvaan riittävän suurena, on käytettävä pitkää polttoväliä (eli zoom-objektiivien tapauksessa zoomausalueen pitkää päätä). Kameran pienikin liike saa tällöin aikaan kuvakennolle tai filmille projisoituvassa kuvassa ison siirtymän. Kameran pienikin liikahdus valotuksen kestäessä tekee kuvasta epäterävän.

      Tämän kuvaajan käsien epävakaudesta johtuvan epäterävyyden välttämiseen on eri keinoja:

      – valotusajan lyhentäminen
      – herkkyysasetuksen (ISO-lukeman) nostaminen
      – jalustan käyttäminen

      Valotusajan lyhentäminen vaatii vastavuoroisesti objektiivilta suuremman himmenninaukon käyttämistä (mikäli sellainen on mahdollista, ts. objektiivin valovoima sallii). Suurempi aukko merkitsee pienempää syväterävyysaluetta eli kuvasta näkyy terävänä vai etu-, keski- tai taka-ala muun alueen sumentuessa.

      Suuremmat ISO-arvot merkitsevät kuvan kohinan lisääntymistä. Tietystä kamerakohtaisesta arvosta ylöspäin mentäessä kuvasta tulee rakeisuuttaan käyttökelvoton. Myös kuvan dynamiikka (tummien ja vaaleiden sävyjen skaalan erottuminen) kärsii nostettaessa ISO-arvoa.

      Jalustan käyttäminen on monesti ainoa keino saada teknisesti moitteettomia kuvia. Vaativa kuvaaja vaatii jalustaltaan myös tukevuutta, kevyt rimpula ei tahdo riittää (varsinkaan raskaammille kameroille).

      Ellei jalustaa ole käytettävissä, auttavat erilaiset ”hätäkeinot” (kameran tukeminen erilaisia kiinteitä tukia vasten) jonkin verran. Jotkut kuvaajat käyttävät apuna ns. hernepussia (pieniä muovikuulia tai vaikkapa juuri herneitäkin sisältävää, mukautuvaa pussukkaa), joka asetetaan tukipinnan ja kameran väliin. Se auttaa pitämään kameraa tukevasti juuri halutussa suunnassa laukaistessa.

      Itse suosin jalkaisin liikkuessa käsivarakuvauksen ja kunnon jalustakuvauksen välimuotona halpaa yksijalkaista teleskooppijalustaa eli ns. monopodia. Oma ”marsalkansauvani” on kokoonpainettuna vain n. 52 cm:n pituinen ja painaa 350 g, joten sítä kanniskelee lähes mielikseen. Silti siitä on monessa paikassa aivan oleellista apua kunnon kuvien saamiseen!

      Järjestelmäkameran ja sen pitkäpolttovälisen objektiivin suurempi massa helpottaa käsivarausta pokkariin nähden. Oma järkkärin objektiivivalikoimani käsittää polttovälit 10–300 mm (kinovastaavuus 15–450 mm) ja pokkaria valitessani olen tyytynyt melko vaatimattomaan zoomausalueeseen 5,2–26 mm (kinovastaavuus 24–120 mm eli zoomauskerroin vain 5). Silti sanoisin, että kuvaaminen kummallakin kalustolla ilman jalustaa on pisimmillä polttoväleillä melkoista arpapeliä.

    • Shake?
      • perse 105

        Eikö tähän pääse heittämään tätä: en tiedä kuka sinun diamiehesi on ja mikä ihmeen hasselblad dieman tms.

        Taidat tosiaan olla pöllyssä tai huumeissa.

        Että semmoinen diamies.


      • dieman
        perse 105 kirjoitti:

        Eikö tähän pääse heittämään tätä: en tiedä kuka sinun diamiehesi on ja mikä ihmeen hasselblad dieman tms.

        Taidat tosiaan olla pöllyssä tai huumeissa.

        Että semmoinen diamies.

        No hätä. Joskus sitä vaan ei itsekään tiedä kuka on.
        Minullakin pätkii muisti joskus.

        Eiks Kalen pomokin saanut jo potkut.


      • totta !
        dieman kirjoitti:

        No hätä. Joskus sitä vaan ei itsekään tiedä kuka on.
        Minullakin pätkii muisti joskus.

        Eiks Kalen pomokin saanut jo potkut.

        ????
        Jos tuo Dieman?, diamies, Hasselblad kirjoittelija nyt sitten taas näillä epämääräisillä, tarkentamattomilla, tärähtäneillä viittauksillaan yrittää kertoa kommentoivansa esimerkkikuvia, niin asia olisi huomattavasti paljon ymmärrettävämpää, tarkempaa ja tärähtämättömämpää, kun sanoisi vain suoraan, että esimerkkikuvissa.

        Ja kysyä voi tietysti tässäkin, että onko hän ollut paikalla kuvaushetkellä, että oletko ihan varma, että kyse on tärähtämisestä vai ihan jostain muusta. Mutta eipä kysytä nyt häneltä enää yhtään mitään, niin kuin ei ole kysytty alun alkaenkaan, aika varhaisessa vaiheessa tuli sanottua, että et taida ymmärtää mistä on kysekään. Sen sijaan löytyi kyllä yksi asiallinen ja hoksaava vastaaja. Että kiitos vaan hänelle.
        Ja sitten tämä todennäköisesti sama kuin tuo Dieman? vai oliko se siellä osunut oikein Diaman? joka nyt sitten käyttää myös nimimerkkiä Shake? tulee paikalle kun huomaa, että ahaa joku on taas vastannut pitkän vastauksen, niin hänpä sitten vielä sieltä selän takaa huutaa että joo Shake.

        Oletko ihan varma, että shake!

        Mutta antaa olla, kun asia on jo täysin selvä.
        On myös selvä, että turha tulla tänne kyselemään yhtään mitään... Tulee tuollaisia Diamaneja....

        En tiedä, mikä se Kalekaan on, mutta ehkä sinä tiedät, mihinkähän siinä taas viitataan, jotain salakieltä taas? Oletetaan, että kaikki vastaajan sekavat, epämääräiset, tärähtäneet, kauas asetetut viittaukset ymmärretään... No, asiat voi ilmaista yksinkertaisesti tai voi vain vittuilla ja olla olevinaan sitten fiksu. Varmaan asioiden ymmärtämisetä auttaa juuri tuollaiset epämääräisyydet, tärähtäneet viittaukset...


      • JOOO!
        dieman kirjoitti:

        No hätä. Joskus sitä vaan ei itsekään tiedä kuka on.
        Minullakin pätkii muisti joskus.

        Eiks Kalen pomokin saanut jo potkut.

        ???????????????????
        Sanotaan kertauksen vuoksi vielä kerran: Puhu ja kirjoita selvästi, niin sinun tekstisi tai puheesi ehkä ymmärretään.

        Kumpi meistä on idiootti! Voi tosiaan olla että sinä hallitset kaikki tekniikka-asiat, vaan muuten oletkin aika tolvana. Vai tekeekö se asioiden ns. osaaminen tuollaiseksi!

        Joo, yksinkertainen se on joka tulee ihan tänne Suomi24:n palstoille kyselemään typeryyksiä tuollaisilta neroilta ja vittuilun maailmanmestareilta kuin sinä! Kertauksen vuoksi: Mitä sinä haluat kertoa kaikella olemisellasi tässä ketjussa. Muista ketjuista en tiedä, kun en ole lukenut, ehkä olet sielläkin yhtä fiksu ja filmaattinen käytökseltäsi.

        Ethän sinä toki ymmärtänyt ongelman ydintäkään...

        Diamies, diemies, diamies, diemies, Hasselblad, Kale, diamies, diamies, Diemies, Hasselblad - pitäs niin kuin ymmärtää tollasta älytöntä ...


      • asiat voi
        totta ! kirjoitti:

        ????
        Jos tuo Dieman?, diamies, Hasselblad kirjoittelija nyt sitten taas näillä epämääräisillä, tarkentamattomilla, tärähtäneillä viittauksillaan yrittää kertoa kommentoivansa esimerkkikuvia, niin asia olisi huomattavasti paljon ymmärrettävämpää, tarkempaa ja tärähtämättömämpää, kun sanoisi vain suoraan, että esimerkkikuvissa.

        Ja kysyä voi tietysti tässäkin, että onko hän ollut paikalla kuvaushetkellä, että oletko ihan varma, että kyse on tärähtämisestä vai ihan jostain muusta. Mutta eipä kysytä nyt häneltä enää yhtään mitään, niin kuin ei ole kysytty alun alkaenkaan, aika varhaisessa vaiheessa tuli sanottua, että et taida ymmärtää mistä on kysekään. Sen sijaan löytyi kyllä yksi asiallinen ja hoksaava vastaaja. Että kiitos vaan hänelle.
        Ja sitten tämä todennäköisesti sama kuin tuo Dieman? vai oliko se siellä osunut oikein Diaman? joka nyt sitten käyttää myös nimimerkkiä Shake? tulee paikalle kun huomaa, että ahaa joku on taas vastannut pitkän vastauksen, niin hänpä sitten vielä sieltä selän takaa huutaa että joo Shake.

        Oletko ihan varma, että shake!

        Mutta antaa olla, kun asia on jo täysin selvä.
        On myös selvä, että turha tulla tänne kyselemään yhtään mitään... Tulee tuollaisia Diamaneja....

        En tiedä, mikä se Kalekaan on, mutta ehkä sinä tiedät, mihinkähän siinä taas viitataan, jotain salakieltä taas? Oletetaan, että kaikki vastaajan sekavat, epämääräiset, tärähtäneet, kauas asetetut viittaukset ymmärretään... No, asiat voi ilmaista yksinkertaisesti tai voi vain vittuilla ja olla olevinaan sitten fiksu. Varmaan asioiden ymmärtämisetä auttaa juuri tuollaiset epämääräisyydet, tärähtäneet viittaukset...

        ”En tiedä, mikä se Kalekaan on”

        Muistin virkistämiseksi eduskunnassa 75mm:n professional metritavara dianegaa 60€/pätkä.
        Kysy vahtimestarilta Kalea.


    • 920

      Jos oikein kaukaa kuvaa, niin kesällä ilman lämpöväreily ja epäpuhtaudet sekä sumu ym. heikentävät kuvalaatua.

      • Nuo väreilyt ja epäpuhtaudet saattavat luoda "taiteellista vaikutelmaa" jota useat kuvaajat tavoittelevat, kaikkihan eivät luontokuvaan tyydy vaan haluavat enemmän.

        Netistäkin lköytyy kuvaustaiteilijoita joiden kuvat näyttävät siltä, että työeläkeläinen deletoisi ne heti suoralta kädeltä sen enempää kyselemättä. Siinä lieneekin tavallisen ja taiteellisen kuvaajan ero?


      • luonnonilmiö
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Nuo väreilyt ja epäpuhtaudet saattavat luoda "taiteellista vaikutelmaa" jota useat kuvaajat tavoittelevat, kaikkihan eivät luontokuvaan tyydy vaan haluavat enemmän.

        Netistäkin lköytyy kuvaustaiteilijoita joiden kuvat näyttävät siltä, että työeläkeläinen deletoisi ne heti suoralta kädeltä sen enempää kyselemättä. Siinä lieneekin tavallisen ja taiteellisen kuvaajan ero?

        Tuo ilman lämpöväreilyn taiteellinen vaikutelma tuskin on kenenkään tavoittelema. Senhän saa teräväänkin kuvaan lisättyä jälkikäteen, mutta vaikeampi ottaa pois.


      • luonnonilmiö kirjoitti:

        Tuo ilman lämpöväreilyn taiteellinen vaikutelma tuskin on kenenkään tavoittelema. Senhän saa teräväänkin kuvaan lisättyä jälkikäteen, mutta vaikeampi ottaa pois.

        Jospa herra/rouva/neiti "luonnonilmiö" vaikkapa tutustuu alla olevan linkin phototaiteilijoiden töihin hieman perusteellisemmin niin ne taiteen eri puolet kyllä valottuvat ja lämpöväreily taitaa olla siitä keveämmastä päästä.

        http://www.helsinkischool.fi/helsinkischool/artists.php

        Ei muuta kuin katsomaan!


      • olla siitä
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Jospa herra/rouva/neiti "luonnonilmiö" vaikkapa tutustuu alla olevan linkin phototaiteilijoiden töihin hieman perusteellisemmin niin ne taiteen eri puolet kyllä valottuvat ja lämpöväreily taitaa olla siitä keveämmastä päästä.

        http://www.helsinkischool.fi/helsinkischool/artists.php

        Ei muuta kuin katsomaan!

        Kylläpä väreilyn lisääminen tekeekin räpsyistä hienoja taidekuvia.
        Kannattaa aina käyttää väreilyä niin tulee taidetta.
        Väreilyä lisäämällä kenestä tahansa tulee phototaiteilija


    • Kale?

      Tämmöiset palstat on siitä hankalia kun joku saattaa vastata niin, että aloittaja näyttää olevan väärässä.

      Kaikien kukkuraksi vielä hävyttömät laittavat kuvakokoelmiin heti miltei seuraana päivänä samanlaista mutta tarkempaa

      Siinä sitten tulee väkisinkin tietämätöntä teeskentelevälle aloittajalle herne nenuun.
      Sitten on ihan pakkoa haukkua vastaajia väärästä vastaustyylistä ja kirjoitusvirheistä. Besserviseriksi nimitteleminen on myös ”ihan kiva” tapa lääkitä tuskaa.

    • Jännä toi vakaus

      Sykolookisesti tulee esille semmoinen ilmiö et jot kun käyttää vakaajaa tulee pideltyä
      kameraa tukevammassa kuvausasennossa ettei kuvat vaan "tärähtäisi" vaikka on vakaaja ostettu jolloin taas seuraa sitä et vakaaja alkaa hakee vapinaa käsistä
      ja kuvat epäonnistuu sentakia kun vakaajasta on maksettu eikä ne saa mennä
      piloille.
      Rentoutta tarvitaan kuvaajassa muttei liikaa just laukasu vaiheessa.
      Ampumisesta puhutaankin ameriikassa paljon kuvaamisessa..kameranliipasinta painaessa meinaa aina tärähtää..pikku rekyyliä siis on
      Hyva kuvausasento on kumminkin erittäin oleellinen juttu nii maatessa kun vakaajalla kuvattaessa.

      • Vakaajahan ei jäykistä kuvaajaa miksikään Lootin vaimoksi vaan kuvaaja elää edelleen. Vakaaja vain auttaa hieman mutta merkittävästi kuitenkin tietyissä olosuhteissa ja perin harvoin on haitaksi. Se kannattanee kuitenkin kytkeä pois päältä kun kamera on kunnon tukevalla tripodilla sen pienenkin mahdollisuuden välttämiseksi, että se alkaisi kuvitella jotain.

        Kun kuvaisajat normaalipituuksilla, alle 50 mm ovat luokkaa alle 1/100 sek niin vakaajasta ei ole sanottavaa hyötyä eikä haittaa, sen sijaan kun ajat venyvät pidemmiksi kuin tuo 1/pituus (50 millisellä 1/50 sek) niin minä ainakin kytkisin sen päälle jos se ei jo olisi päällä.

        Kuvattaessa "pitkillä" ajoilla on todella syytä käyttää etsintä ja ottaa tukeva asento ynnä olla kuvauksen ajan hengittämättä niin suurin osa kuvista onnistuu tuon vakauksen suhteen.

        Kannattaa myös harjoitella sitä laukaisua enemmän puristustyyliseksi kuin liipaisimen painallukseksi jotta kamera sen vuoksi liikkuisi mahdollisimman vähän. Takaseinän kuvalla (live view) ei kannata kuvata kuin erikoistapauksissa jolloin etsimen käyttö on syystä tai toisesta hankalaa kuten väkijoukossa päiden yli kuvattaessa tai kameran ollessa maan pinnan tasolla.


    • kameran ollessa

      ”kuvauksen ajan hengittämättä”
      —sydän kannattaa myös pysäyttää ”kuvauksen ajaksi, se aiheuttaa enemmän läsien tärinää kuin hengitys.

      Photoshopin Camera Shake Reduction filter tekee parempaa jälkeä kyin mikään kuvanvakain eikä se vatkaa kuvaa jalustalla kuvatessa.

      Mistä mahtaa johtua ”takaseinän kuvan” pelko?
      Tuleeko palkkikameralla huonoja kuvia kun on pakko kuvata ”takaseinän kuvalla ollessa maan pinnan tasolla”?

      https://helpx.adobe.com/creative-cloud/tutorials/videos/camera-shake-reduction-photoshop.html?product=photoshop&path=whats-new&trackingid=KKVGS

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe