Hei laihduttajat. Onko kenelläkkän kokemusta tuosta tuotteesta? Pitäisi antaa potkua laiskalle aineenvaihdunnalle.En laihdu koska minulla on hankala kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkeannosta lääkäri ei suostu nostamaan enempää.
L-tyrosiini.
10
4224
Vastaukset
- vvvvvv
Et laihdu jos ei lääkäris nosta styroksiini annosta tyttäreni laihtui kun nostettiin annosta....
- kilpis
minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkityksenä 2x25mg thyroxsin,arvot eivät ole vieläkään normi arvoissa,mutta syömällä normaalia kotiruokaa ja liikkumalla päivittäin n.5km lenkki ja ihan kotijumpalla,olen saanut painoa pois 7kg parin kk.aikana,jätin herkut pois...
- ikipullea?
Hienoa että painosi on pudonnut.Itse käyn myös lenkeillä ja jumpassa vaikka väsymys on hirveä.Syön terveesti mutta olen turvoksissa.Pahinta että tk lääkäri ei suostu nostamaan thyroxin annosta ja nivelsäryt vaivaavat ja ummetus.Silmäluometkin aamuisin ihan turpeat.Enpä olisi arvannut että tälläiseksi turvonneeksi ihmisraunioiksi muutuin vajaatoiminnan myötä.
- jvl
No jos terveyskeskuksessa lääkäri inttää vastaan, niin mene yksityiselle ja hae sieltä toinen mielipide.
Toinen neuvoni olisi, että nykyäänhän saa itse valita terveyskeskuslääkärinsä..jospa kokeilisit vaihtaa omalääkäriä ja puhua jollekulle muulle? - ikipullea?
jvl kirjoitti:
No jos terveyskeskuksessa lääkäri inttää vastaan, niin mene yksityiselle ja hae sieltä toinen mielipide.
Toinen neuvoni olisi, että nykyäänhän saa itse valita terveyskeskuslääkärinsä..jospa kokeilisit vaihtaa omalääkäriä ja puhua jollekulle muulle?Olet oikeassa.Näin aion tehdä.Kiitos.
- Kilppari 5678
Sinun Thyroxin-annoksesi ei ole oikealla tasolla. Ratkaisu ongelmiisi ei ole L-tyrosiini vaan Thyroxinin sopiva annostus. Laihtuminen on liki mahdotonta, jos annostus on liian alhainen. Nosta sitä itse hyvin varovaisesti ja katso mitä tapahtuu. Onko sinulla 25mikron pikkutabletti käytössä? Sillä saisi helpommin tehtyä pieniä nostoja. Nostaa voi vaikka vain joka toinen päivä esim. puolikkaalla pikkutabletilla. Annoksen ei ole pakko olla joka päivä sama, sillä Thyroxinilla on pitkä puoliintumisaika noin viikko. Jos varovainen nosto ei vaikuta mitään 3-4 viikkoon, toista nosto. Näin voit tehdä portaittain kunnes voit hyvin tai tulee liikatoiminnan oireita. Ne voi tulla vasta usean viikon kuluttua. Jos sinulla on/tulee sydänoireita, tee nostot tosi pienin pykälin ja jos tulee liikatoiminnan oireita, ota askel taakse päin.
Kun olo paranee ja olet käynyt labroissa, saat varmasti lääkäriltäkin siunauksen nostoille. Ellei hän sitten ole sitä sorttia, joka ammattitaidottomasti arvioi lääkityksen annostuksen sopivuuden TSH:n perusteella. Siinä tapauksessa hakeudu toiselle lääkärille!!! Mieluummin endokrinologille.
Annostuksen määrittelemisessä tarkeimmät kriteerit ovat oireet / oireiden poistuminen ja T4-v, joka pitää lääkityllä yleensä olla viitteiden ylimmässä kolmanneksessa tai neljänneksessä. Jos nuo em. asiat ovat kunnossa, ei ole huolta, jos TSH on viitteen alapuolella. Näin on monella.
Vaikka Thyroxin-annostus olis mikä, isompi tai pienempi, kaikki vajaatoimintaiset eivät pääse eroon oireista. Silloin avun voi tuoda Thyroxin-Liothyronin-yhdistelmälääkitys. Liothyronia voi määrätä kuka tahansa lääkäri, mutta harva yleislääkäri tuntee sitä. Se vaatii myyntiluvan Fimeasta. Lääkäri kirjoittaa sitä varten hakemuksen, joka toimitetaan reseptin kanssa omaan apteekkiin.
Saathan ravinnosta tarpeeksi jodia, seleenia ja sinkkiä, jotka kaikki ovat tärkeitä kilpirauhasen toiminnalle? Jos olet vegaani tai syöt vain luomutuotteita, et saa ruoasta tarpeeksi noita em. aineita.
Lue näistä asioista lisää Kilpirauhassairaudet-palstalla.
- ikipullea?
Hei ja sydämelliset kiitoksen neuvoistasi. Syön 0,1mg thyroxinia ja annostus nyt 5 pv 1tbl ja 2 pv 1 1/4 osa tbl. En ole uskaltanut itse nostaa mutta voinhan varovaisesti kokeilla.Toki voin vaikka työterveyslääkärille yrittää puhua,Endokrinologeja ei ole tällä alueella.ja osa sisätautilääkäreistä tuijottaa vaan tsh arvoa.(näin ole kuullut)
- Kilppari 5678
Pyydä lääkäriltä resepti myös 25mikrogramman tableteille, koska jo nykyannostuksessasi sille on tarvetta. Ei pidä sitten askarrella joka aamu pillkoen tablettia neljänneksiin.
Mikä sinun viimeiset TSH - ja etenkin T4-v -arvosi ovat? Jos T4-v on alle 19, voit hyvin nostaa vähän annostusta, joka sulla nyt on 750ug viikossa. Jos lisäät 25ug parille päivälle, ei nosto ole edes 10%. Se täyttyisi kolmen päivän lisällä. Useimmat lääkityt voivat hyvin vasta, kun T4-v on viitteiden ylimmässä neljänneksessä. Viitteen yläraja on yleensä 21, alarajassa on enemmän eroavaisuuksia. Terveillä voi T4-v olla vaikka 10 ilman mitään vajaatoiminnan oireita.
Labraan ei pidä mennä ennen kuin viimeisestä annostusmuutoksesta on kulunut ainakin 4-6 viikkoa.
- ikipullea?
Moikka. Muistelen että tsh oli jotain 1,2 ja t 4v 17. Siihen vedoten lääkäri sanoi että tuolla pitää "pärjätä" Usein minulla on kontrollissa tsh nostoista huolimatta lähellä 2 tai ylikin. Vaikka ennen olin hoikka samalla ruokamäärällä ja liikunnalla.
- Kilppari 5678
Kuten aikaisemmin jo totesin, TSH saa painua viitteiden alle, vaikka mittaamattoman alas kunhan T4-v ei nouse yli viiterajan, jos vajaatoiminnan oireet poistuu eikä tule liikatoiminnan oireita. Niin mulla on ollut vuosikausia. TSH;n mukaa lääkitynä olisin sängyn pohjalla makaava valas.
Kun olen itse tehnyt hienosäätöä ylöspäin, olen tarkkaillut esim. pulssia (korkea pulssi viittaisi liikatoimintaan), peruslämpöä (mittaus aamulla ennen nousua) ja suolen toimintaa. Olen kirjannut tuloksia ja ottanut kontrollissa mukaan lääkäriin, jossa omatoiminen nosto on saanut siunauksen ja siirretty uuteen reseptiin.
Moni hypotyreoosista kärsivä ei millään Thyroxinin annostuksella pääse irti vajiksen oireista. Olen yksi heistä. Sain Liothyronin Thyroxinin rinnalle vuosia sitten ja olo sen kanssa on huomattavasti parempi kuin pelkällä Thyroxinilla. En ikinä suostu luopumaan siitä. Googlaa Suomen endokrinologiyhdistyksen hypotyreoosilausunto_030613_final.pdf .Siitä saat tukea Liothyronin-reseptin saamiseksi, jos siltä tuntuu. Pelkkä lihominen/laihdutuksen vaikeus ei ehkä riitä perusteluiksi saada Lio-resepti ja lupahakemus, mutta sulla lienee vielä muitakin vajiksen oireita jäljellä kuin lihominen. Liothyroninista on aika tuoreita keskusteluja tälläkin palstalla. Kannattaa myös tutustua Kilpirauhasliiton sivustolla kuukausi sitten julkaistuu tutkimuksee, jossa oli vertailtu hoitovastetta pelkällä Thyroxinilla ja esim. yhdistelmähoidolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451217Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23833- 41827