Oho! Tietämättäni jouduin vuokrafirmaan töihin!!!

kusetettu.

Onko muille käynyt niin kuin mulle? Työpaikkailmoituksessa oli tiedot varsinaisesta firmasta johon sitten hain töihin. Vasta kun työsopimuspaperi annettiin, näin siinä tiedon että olenkin vuokrafirmassa töissä. Kyselin miksi tätä ei aiemmin kerrottu ja sain vain vältteleviä vastauksia. Nyt sitten olen ikuisella koeajalla vuokratyöntekijänä toistaiseksi.

15

965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se vaan menee

      Luuleeko joku vielä nykyaikana saavansa ns "oikeita vakituisia töitä"? Sellaisia ei yksinkertaisesti ole kuin saduissa... Suosittelen asennoitumaan työelämään sillä asenteella, että teet nyt tätä pätkää eräänlaisena projektina, kun se loppuu, katselet uuden projektin ja sen päättyessä taas uuden. Tuolla "projektina" asennoitumisella sopeutuu pätkäläisyyteen loistavasti, puhun parin vuosikymmenen kokemuksella =)

      • yt yt yt yt yt....

        Niin ja mikäs sinä on, kun monesti vakituisetkaan eivät ole enään vakituisia? Vuokratyöntekijät ovat kuin entisajan vakituisia, hommia varmasti riittää, jos vain hoitaa ne hyvin.


      • kusetettu.

        Höpöhöpö! Kyllä niitä vakituisia oikeita töitäkin vielä on, ainakin vähän.

        Enkä minä halveksi vuokratöitäkään, niitäkin on tullut tehtyä. Mutta miksi ei voi reilusti hakea työntekijöitä vuokrafirmaan vaan täytyy turvata kusetukseen? Menee se olematonkin luottamus firmaan... (jos nyt ketään karjan mielipide kiinnostaa)


    • vuokratyöfirma X

      Et ole ikuisella koeajalla. Koeaika saa olla enintään 4kk ja maksimissaan puolet määräaikaisuuden kestosta. Määräaikaisuus on aina perusteltava että miksi se on määräaikainen. Kun koeaika on mennyt, ei vuokratyöyritys voi yhtäkkiä irtisanoa sinua. Syyksi ei myöskään enää käy "asiakasyrityksen tilauksen loppuminen", sillä siitä korkein hallinto-oikeus teki linjauksensa jo yli vuosi sitten. Työsopimuksesi on yhtä pitävä kuin kenellä tahansa muullakin.

      • ....

        Vuokratyöfirmalla on silti vielä yksi porsaanreikä käytettävissä, esim. jos sopimuksessa lukee, että työaika on viikossa 0-40 h.


    • näin on.

      Toistaltaan myöskään ei ole väliä mistä saa töitä ja rahaa jos niitä nyt esim. riittävästi saa. Esim. opteam on kunnostaunut siinä että tarjoaa vain osa-aikatyötä vaikka markkinoisi niitä kokoaiaka työnä.

    • fduuni

      Kröhöm, KKO eli korkein oikeus teki ennakkotapauksen siitä määräaikaisuuden perusteesta. Hyvä että tekikin

      Täytyy olla tyytyväinen, että on joku tulonlähde. Enää ei jaella eläkevirkoja. Mikäs vuokrafirmassa on huonoa, jos tunteja on riittävästi ja palkka tulee

    • kus-kus-ett

      Kyllä lähes tulkoon noin kävi minullekin, kaikki oli sovittu palkka myöten sitten
      tuli isku vyön alle "meille otetaan vuokrafirman kautta".
      Voit uskoa, että silloin vitutti aivan suunnattomasti.

      Ihan vain kaikille neuvoksi ennenkuin ajelette ympäri suomea työhaastatteluissa niin
      soittakaa ja kysykää onko vuokrafirmalla näppinsä pelissä niin ei tule turhia kilometrejä.

    • totuudentorvi1

      Tuolliaisetkin tilanteet välttää sillä että ei allekirjotia sitä sopimusta ja lähtee kävelemään kotio.

    • Entinen työllistäjä

      .
      Vai palkansaajaa kusetettu? Entä työllistämiseen syyllitynyttä yrittäjää. Olin luonut keskimäärin yhden työpaikan vuodessa. Työllistin kymmeniä. Hyvää väkeä. Kun työllistäminen siirrettiin rikoslakiin ja kun vuonna -84 lopullisesti kriminalisoitiin työsuhdeturvalaeilla , siitä tehtiin rangaistava teko tuli kiire hankkiutua eroon työntekijöistä. Järjestin heille työpaikat ja lupasin perheelleni, ettei heidän kotinsa koskaan enää ole työpaikan rakentamiseen tarvittavien lainojen vakuutena niin kauan kuin tuomarinpöydän takana istuvalla tyypillä on laillinen valta tuhota perheeni koti. Työsuhdeturvalait on suurin onnettomuus joka suomen kansaa on kohdannut jatkosodan jälkeen. Saatiin vuokratyöt, pätkätyöt ja ennätyksellinen työttömyys

    • Mitenkähän

      Siis sehän menee niin että se määräaikaisuus pitää perustella jos olet suoraan jonkun firman palkkalistoila etkä vuokrafirman kautta.

      Mutta jos olet vuokrafirman kautta niin käyttäjäyrityksen ei tarvitse perustella mitään koska se ei ole sun työnanantaja vaan se vuokrafirma. Vuokrafirmalle peruteeksi taas riittää se että käyttäjäyritys tarvitsee työntekijän vain määräajaksi.

      • vaisniin1

        Sehän se idea okin vuokrafirmoissa että voivat kiertää työsopimuslakia ja päästä eroon tuosta vain vuokratyöntekijästä.

        Vaikka sulla lukee lapussa että "määräaikainen sinne ja sinne asti" niin silti se vuokrafirma ja käyttäjäyritys kun tekevät keskenänsä sen asiakassopimuksen niin he ovat voineet siinä silti sopia että työsuhde voi mennä poikki milloin vain.

        Normaalisi jos on määräaikainen työsuhde esim. jos on vuoden määräaikainen työsuhde niin vaikka olisit töissä paikassa missä on yt-neuvottelut niin he eivät voi potkia sua pihalle koska heidän on pidettävä se vuosi.



        Vuokrafirmat voivat kiertää halutessaan tuota lakia. Eli varmempaa on työskennellä määräaikaisena ilman vuokrafirmoja

        Siksi nykyään ennemmin kannattaa tehdä määräaiakisia sopimuksia ennemmin kuin "toistaiseksi" voimassa olevia että varmasti on töitä sinne asti mitä sopparissa lukee.


    • Nemix

      Vaisniin1 sotkee nyt asioita. Vuokrafirma ja tilaaja voivat sopia oikeudesta katkaista tilaus milloin vain. Ne eivät kuitenkaan voi sopia, että sinun ja vuokrafirman välinen määräaikainen sopimus voitaisiin kesken kaiken päättää. Tilauksen määräaikaisuus ei myöskään riitä syyksi työsuhteen määräaikaisuuteen.

      Toisaalta, toistaiseksi voimassa oleva työsopimus voidaan yt-neuvottelun jölkeen irtisanoa, jos työ firmassa on pysyvästi ja olennaisesti vähentynyt, esim. se tilaus on loppu. Silloin täytyy kuitenkin ensin tarjota loppuneen työn tilalle muuta firmassa olevia töitä. Tämä sama pykälä koskee sekä vuokrafirmaa että ns tavallista työnantajaa.

    • niinpäniin

      Vuookratyönkin pitäisi olla toistaiseksi voimassa oleva ja sitten jos määräaikainen niin perustella se. Näinhän se ei todellisuudessa mene vuokrafirmoilla.

      Kyllä kaikki lait koskee vuokrafirmaa mitkä muitakin mutta ero on siinä että vuokrafirmat kiertää niitä lakeja. ainakin tuota työuhteen kestoa kun tuppaa laiton olemaan siellä sun täällä.

      Jotkut riitauttavat noita vuokrafirmojen työsuhteiden kestoja ja hyvällä menestyksellä.

      Olihan tuossakin vuokrafirman ilmoituksessa minkä perusteella töihin menin niin siellä mol.fi sivuilla luki "kokoaikatyö" ja kestona "yli 12kk" paskanmarjat.

      Sopparissa osa-aikatyö. Selvää kusetusta ja määräaiaikaisuutta ei olla perusteltu millään tavalla.

      Kuitenkin hyvä firma kyseessä se missä itse olen. Sinä päivänä kun soppari päättyi niin vuokrafirmasta soitettiin että lähettävät mulle uuden sopimuksen allekirjoitettavaksi kotio joka on n. kuukauden sopimus.

      Niinkauan olen tyytyväinen kun palkka tulee ajallaan ja oikein.

      On mulla tuossa muutama työvaihtoehto jotka alkaisivat tuon kuukauden sopimuksen jälkeen niin jos saan toisen työpaikan niin ilmoitan sitten heille ennen uuden sopparin kirjoittamista että voin olla enään tietyn ajan töissä ja sitten lähden.

      Liiton äijä sano mulle että vuokrafirmoja kannattaa välttää viimeiseen asti vaikks työtä sekin on. Mulla se nyt oli ainoa vaihtoehto ja onneksi nyt on taas vaihtoehtoja mihin voi päästä töihin ja ne ovat niitä kunnon työpaikkoja ilman vuokrafirmaa.

    • 17+2

      Kertoo jo aika paljon siitä kuinka kieroja "vuokratyö yritykset" ovat.

      Älkää ihmiset käyttäkö heidän palveluita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe