Toivomus papeille ja kanttoreille

tympiintynyt

Olen niin perinjuurin kyllästynyt noihin puhkiveisattuihin virsiin. Siis kirkossa olisi paljon mukavampi käydä,jos monipuolistettaisiin virsien käyttöä.
Aina samat virret. Todella kyllästyttää.
Onko se kirkolliskokous joka ne valitsee,vai jotkut liberaalipapit ja vapaamuurarikanttorit?
Todella tympii kovasti joten lopetan kirkossa käynnin ja kolehteihin en enää ole laittanut pitkiin aikohin senttiäkään, koska niiden keräsyvarat menevät aivan toisarvoisiin käyttöön mihin itse laittaisin.
Eiköpä ne kolehdit menne osaksi Setalle, niin arvelisin.

2

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei nimimerkki, tympiintynyt

      Varmaankin on ikävää, jos kokee että kirkossa lauletaan aina samoja virsiä. Mietin vaan kuinka se on mahdollista, koska jokaisella pyhällä on oma aihe, johon virsien tulisi liittyä. Näinollen herää kysymys tarkoitatko aivan tavallisia sunnuntain jumalanpalveluksia vai jotain erityispyhää ja missä kirkossa käyt? Toki voit ottaa helposti yhteyttä sen kotikirkkosi pappiIn ja kanttorin ja kysyä miksi he päätyvät "aina samoihin" virsiin. Jumalanpalveluksen virsiä ei päätetä kirkolliskokouksessa vaan jokainen jumalanpalvelus suunnitellaan erikseen, toimittajat eli vähintään pappi ja kanttori suunnittelevat sen. He ottavat huomioon kyseisen pyhän aiheen ja yleensä myös juuri kertomasi asian; ettei samoja virsiä ole laulettu hiljattain. Virsikirjassammehan on valinnanvaraa, virsiä on 632 ja vielä liiteosassa joitakin lisää.

      Sanoit ettet anna rahaa kolehtiin, kun ne menevät eri paikkaan kuin itse antaisit. Mihin toivoisit kolehdin menevän? Arvelet sen menevän SETAN hyväksi. Siinä kyllä erehdyit. Kolehdit kannetaan etukäteissuunnittelua mukaisesti, ne on osin Kirkkohallituksen määräämät kohteet, joinakin pyhinä seurakunta(neuvosto) voi päättää mihin kolehti ohjataan. Aina kolehti kuitenkin ohjataan johonkin kristillisen järjestön, lähetysjärjestön tai diakoniseen tai katastrofiavun tms tarpeeseen. Ja joka kerran seurakunnalle kerrotaan mihin kyseisen pyhän kolehti kerätään.

      Ystävällisesti,
      Pirkko-pappi

    • tympiintynyt

      Pirkko-papille. Kiitos vastauksestasi! En valitettavasti saanut tyhjentävää vastausta.
      Olemme seurakuntalaisten keskuudessa paljon puhuneet virsien merkityksestä ja siitä, että vaihtelua pitäsi olla paljon enemmän ns. arkipyhinä, ei niinkään ns. kirkollisina juhlapyhäjaksoina. Se olisi suuri rikkaus.
      Eipä vaan näy muutosta tulevan, vaikka on puhuttu papeille ja kanttoreille moneen kertaan.
      Radiojumlanpalveluksissa lauletaan niinikään samoja virsiä ja seurakunnissa missä on useita pappeja, niin silloin eivät tulevan pyhän toimittajat tiedä mitä virsiä on veisattu edellisenä pyhänä.
      Ongelma ei ole heillä, jotka vuodessa käyvät kirkossa korkeintaan 5-10 kertaa, vaan meillä jotka käyvät kirkossa lähes joka pyhä, tai ainakin kuuntelemme sen joka pyhä radiosta tai televisiosta.
      Ennen vanhaan virsien vaihteluja oli paljon enemmän. Nyt vaihtelu on noin 20-30 virttä, kun virsikirjassa on tosiaan 632 virttä lisävirret. Aikaamme sopivia, herättäviä, hyviä syvällisiä koskettavia käyttämättömiä virsiä on suurin osa virskirjastamme.
      Edelleen kysyn: Miksi niitä ei veisata, eikä veisuuta, jotta kansa oppisi laulun arvon ja hengellisen sanoman merkityksen niissä ???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe