paras kenkä?

beginner

Aloittelen juuri hölkkä/juoksuharrastusta. Ongelmana on kuitenkin ylipaino ja sen johdosta toinen kantapää kipeytyy juoksemisesta.

Onko kellään tietoa, että missä kengässä olisi pehmein kantapää'tyyny' tms.?

14

6036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyjä

Mene urheiluliikkeeseen ja kerro vaivoistasi myyjälle. On olemassa kymmeniä erittäin hyvin vaimennettuja kenkiä joista vain osa sopii juuri sinun jalkaasi joten on todella vaikea suositella ilman sovittamista.

Ja voi olla ettei vaivasi edes häviä kenkää vaihtamalla. Suosittelen kuitenkin ensin kengän vaihtoa ja sitten käyntiä fyssarilla tai lääkärillä jos oireet jatkuvat.

• Hiihtäjä

mielestäni Asicseltalöytyy paarhaat juoksu kengät... Itsellä ollut pari vuotta nyt asicsen GEL KAYANO kengät ja kuoksukilometrejä takana jotain 5000 kilometrin verran ja hyvin ovat kestäneet....

• Silwer

Itsekkin samoja Ascen Gel Kayano kenkiä olen käyttänyt, mutta nyt kun piti vahtaa loppuun juostut kengät, niin lesti ei enää sopinut minun jalkaani. Kait kaikissa "oikeissa juoksukengissä" vaimennus tekniikka on asiallinen. Siksi tärkeämpänä kriteerinä pitäisin sitä, että lesti on hyvä. Minulle esim, ei niken kengät sovi hiukkaakaan, ja tosiaan nyt ei myöskään uudet Asicset... Vaikka molemmat muuten hyviä kenkiä ovatkin.

• jl73

Kayanohan on voimakkaasti pronaatiotuettu kenkä eikä sitä missään nimessä kannata lähtä suoraan suosittelemaan aloittelijalle (jota itsekkin olen).

Alkuperäiselle kyselijälle suositan käymistä jalkatesteissä, joita mm. urheiluliikkeet järjestävät. Itse kävin Asicsin klinikalla (Intersportissa) ja askeleeni todettiin olevan normaali tai ehkä hieman ylipronatoiva. Ensimmäisenä fysioteraupetti sanoi ettei missään nimessä suosittele minulle Kayanoa, koska se on niin tuettu. Pronaatiotuesta ei välttämättä ole mitään haittaa mutta siitä ei turhaan kannata maksaa.

Itsekkin olin vannoutunut Asicsen kannattaja hyvien "halppis" Asicsien kokemusten perusteella. Kun sitten kokeilin Asicsin ja Niken eri malleja noin 100€ kategoriassa valitsin Nike Air Zoom Elitet ja muutaman lenkin jälkeen olen ollut todella tyytyväinen. Itsellänikin on jonkin verran ylipainoa 188/90. Ei Asicsit (1090) huonot olleet, tuntuivat todella hyvältä jalassa, mutta Niken istui tukevammin jalkaan.

• myyjä

Miten olet voinut juosta 5000 km samoilla kengillä? Kenkävalmistajat lupaavat /- 1000 km. Joko laskut ovat menneet sekaisin tai sitten olet mieletön sissi. (tai painat 48 kg ja juokset pururadalla)

• misu
        myyjä kirjoitti:

Miten olet voinut juosta 5000 km samoilla kengillä? Kenkävalmistajat lupaavat /- 1000 km. Joko laskut ovat menneet sekaisin tai sitten olet mieletön sissi. (tai painat 48 kg ja juokset pururadalla)

kengät 2000 km pitää kestää. muutenhan niitä saisi vaihtaa muutaman kuukauden välein ahkera juoksija ja kellä sellaiseen on varaa!? 5000 km on kuitenkin liian suuri vaihtoväli. itse en suosi asicseja, koska niistä menee päällinen puhki jo noin 1000 km:n jälkeen, itsellä kaksi kertaa käynyt näin. niket ovat olleet kestävämpiä, vielä 2000 juoksukm:n jälkeen menevät pari vuotta kävelykäytössä.

• stt
        myyjä kirjoitti:

Tuo nyt on tuota urheiluvälinemyyjien hapatusta, että kengät kestää 1000 km. Aina pitäisi olla ostamassa uutta kenkää sesongin kuumimmissa muotiväreissä. Itse ostan aina pari sesonkia vanhoja peruslenkkikenkiä ilman turhia krumeluureja ja juoksen niillä noin vuoden eli noin 3500-4000 km. Ja eivät ne silloinkaan vielä lopussa ole. Eihän Niken kenkiä ainakaan hajalle saa yrittämälläkään. Tosin sulan maan aikaan en juokse lainkaan asfaltilla.

• pate
        stt kirjoitti:

Tuo nyt on tuota urheiluvälinemyyjien hapatusta, että kengät kestää 1000 km. Aina pitäisi olla ostamassa uutta kenkää sesongin kuumimmissa muotiväreissä. Itse ostan aina pari sesonkia vanhoja peruslenkkikenkiä ilman turhia krumeluureja ja juoksen niillä noin vuoden eli noin 3500-4000 km. Ja eivät ne silloinkaan vielä lopussa ole. Eihän Niken kenkiä ainakaan hajalle saa yrittämälläkään. Tosin sulan maan aikaan en juokse lainkaan asfaltilla.

kuluvatko kengät tasaisesti.Itselläni on supinoiva jalka ja n.800 km jälkeen ulkosyrjä on jo niin kulunut,että kengät on laittettava arkikäyttöön,missä ne kestävätkin todella pitkään.
        On myös yksinkertainen testi(suuntaa antava)onko supinoiva vai ylipronatoiva jalka:mene peilin eteen ja kyykisty yhdellä jalalla,siten että jalkaterä ja polvi on samassa linjassa,jos polvi taipuu sisäänpäin on pronatointia ja päinvastoin supinointia.Itselläni on muuten Niken Airpegasukset,ja toimii hyvin vaikka olenkin tällainen raskasaskeltava körmy.

• sissikö ?
        pate kirjoitti:

kuluvatko kengät tasaisesti.Itselläni on supinoiva jalka ja n.800 km jälkeen ulkosyrjä on jo niin kulunut,että kengät on laittettava arkikäyttöön,missä ne kestävätkin todella pitkään.
        On myös yksinkertainen testi(suuntaa antava)onko supinoiva vai ylipronatoiva jalka:mene peilin eteen ja kyykisty yhdellä jalalla,siten että jalkaterä ja polvi on samassa linjassa,jos polvi taipuu sisäänpäin on pronatointia ja päinvastoin supinointia.Itselläni on muuten Niken Airpegasukset,ja toimii hyvin vaikka olenkin tällainen raskasaskeltava körmy.

jaloin taas juoksen kesät talvet . keväällä kun tiet sulaa tervaan jalkapohjat , jolloin kestävät paremmin käpyjä ja sepeliä !!! kerran pari kesässä pesen tervan pois ja haudon jalkoja valaan rasvassa....sitten taas tervaa jalkapohjiin....kun ekat pakkaset ja liukkaat tulee käyn laittamassa läheisellä kengitys sepällä muutamia nastoja kovettuneisiin jalkapohjiin...samoja jalkapohjan känsiä on kätsy käytellä retkiluistimien kanssa....nää samat tossut ovat toimineet oikein hyvin tollasta 60-80 kilsaa viikko vauhtia viimeiset 25 vta....huomasin että muutamat tummahipiäisetkin juoksevat samalla merkillä,,,tosin ilman nastoja...tietty jos kilimanzarolla käy harjoittelemassa...

• Runner
        stt kirjoitti:

On tullut nähtyä sekin ihme että Niken pohja murtui poikki viikon käytön jälkeen. Minulla Niken pohjat kestävät n 2000 km. Kävelen/hölkkään asvaltilla ja betonilla.

• ap80
        misu kirjoitti:

kengät 2000 km pitää kestää. muutenhan niitä saisi vaihtaa muutaman kuukauden välein ahkera juoksija ja kellä sellaiseen on varaa!? 5000 km on kuitenkin liian suuri vaihtoväli. itse en suosi asicseja, koska niistä menee päällinen puhki jo noin 1000 km:n jälkeen, itsellä kaksi kertaa käynyt näin. niket ovat olleet kestävämpiä, vielä 2000 juoksukm:n jälkeen menevät pari vuotta kävelykäytössä.

Tuhat kilsaa taitaa olla aika yleinen suositus, mutta se on kyllä liian vähän, moni tavallinen kuntoilijakin saisi vaihtaa kenkiä pari kertaa vuodessa. En ole itse laskenut kenkien vaihtoväliä, mutta arvioisin sen olevan juuri tuo parituhatta.

Minulla on Asicsit kestänyt hyvin, pohja kestää kulutusta ja päällinenkin on pysynyt ehjänä tuon paituhatta kilsaa. Vaihtovälin määrää vaimennusominaisuuksien heikkeneminen, vaikka kenkä olisi täysin ehjä, vanhoissa kengissä ei ole paljon vaimennusta jäljellä.

• juoksia
        stt kirjoitti:

kyllä kengillä juoksee vaikka 5000km mutta jos tottuuu hyvälle niin ei kyllä viitti juosta noin paljoo yhdillä kenkä parilla. Minulla lyllä kenkä kuluu käytössä juoksen soralla ja asfaltilla ja eihän Asicksen kengät maksa kuin n.150€ kyllä kengän pitää olla hyvä silloin on ilo juosta. Kokeilkaa 5000km asfaltilla juostuja kenkiä ja verratkaa uusiin. Itse vaihan hyvissä ajoin. Minä saan vielä kaupan aina vanhat kengät sellaiselle joka just tarvii lenkkareita ja joka juoksentelee vähän.

• kissa

itse ostin reebok road lite
      sellaisen juoksutestin kautta

kengissä on myös leveä lesti joka
      on tärkeää jotta se istuu isoon jalkaan
      painoa on 112 kg ja kenkä kestää sen

varmaan on kaikilla merkeillä omat
      sopivat kengät joten mene liikeeseen
      ja jututa myyjää, tai katso koska sillä
      on seuraavat askeltestit tms.

"pehmein kanta" todennäkoiseti
      jos on painoa tarvii vähän jäykemmän/kovemman kannan ja kengän.

alussa kannat ja polvet tulee kipeäksi
      sitten vain lepoja ja etsi hiekkateitä
      niin kohta jalat kestää

• heioutz

Hyvä kenkä yksilöllinen pohjallinen joka tukee jalkaholvin riittävän hyvin? Pehmeä kanta voi myös auttaa vähän. Kyseessä varmaan orastava plantaarifaskiitti. Venyttele päivittäin jalkapohjan kalvojännettä (tärkeää). Plantaarifaskiitti on kivulias ja inhottava vaiva joka saattaa kestää pitkään. Ongelman aiheuttaa jalkapohjan kireä kalvojänne jonka kiinnityskohta kantaluussa tulehtuu. riskitekijöitä ylipaino, huonot kengät, laskeutunut jalkaholvi jne. Älä päästä oireita pahenemaan äläkä lisää nopeasti juoksumääriä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      95
      1660
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1531
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      136
      1422
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1326
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      265
      1075
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe