Ilman koulutusta Lontooseen töihin?

minävain27

Olen 20v miehen alku ja ystäväni kanssa olemme miettineet, että lähtisimme Lontooseen noin vuodeksi (tai pidemmäksikin aikaa, jos armeijasta C-paperit kumpikin saadaan polvien takia). Kaverini on valmistunut alaltaan pari vuotta sitten ja ollut töissäkin suunnilleen saman aikaa, mutta itse olen käynyt kaksoistutkinnossa vuoden ja sitten aikuislukiossa ilman mitään merkittävää menestystä. Opiskelu ei maistu ja siksi mietinkin että tälläinen irtiotto voisi olla paikallaan, koska halu oppia on suuri, mutta nykymeiningillä ei vain toimi.

Kysymykseni kuuluukin, että miten Lontoosta saisi töitä, jos Suomessa vain peruskoulun olisikin käynyt? Suomen kielen taito on ymmärtääkseni plussaa (joissakin paikoissa) ja englannin kielen taitoni on hyvä (tosin hieman ruosteessa, koska Suomessa 2 ihmistä, kenen kanssa sitä ikinä tulee puhuttua).

Ei varmasti helpoin vaihtoehto tämä ole tulevaisuuden kannalta, mutta olen vähän sitä mieltä, että liian helposti olen nyt teini-ikäni lasketellut läpi, jonka takia pitäisi itseään "hieman" haastaa. :)

3

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LivingInLondon

      Lontoossa työnsaanti on helppoa esim. kahviloissa ja pubeissa, mutta sitä kieltä pitää osata. Reippaalle ja sosiaalisen taidon omaaville se ei ole ongelma vaikkei kouluja olisi käynykkään. Täällä kaupan kassalle, mäkkäriin, ja muihin peruspalveluammatteihin pääsee helposti töihin ja ne ovat vähän "opiskelija" duuneja tai muuten vain maahanmuuttajien hommaa. Siinähän se kieli karttuu duunia tehdessä... Niitä customer service (puhelinmyyjä tai neuvoja) duuneja on myös täällä ja mainostetaan suomalaisille, mutta yleensä ne ovat aika huonoja ja kaukana keskustasta tai mistään järkevältä alueelta matkustaa. Voithan googlata niitä netistä (customer service, call centre ja Finnish hakusanoilla), mutta itse lähtisin pubiin tai kahvilaan duuniin. Näkee ihmisiä ja on vähän mukavampaa. CV on kaiken a ja ö, googlaa siihen neuvoja netistä sillä perus Suomi "vähättely, vaatimaton" CV ei kelpaa vaan taitojaan pitää kehua, vaikka olisivatkin kuinka vähäisiä :)

      MUTTA Täällä alkuun pääseminen ei ole halpaa ja aluksi tarvitset takuuvuokran (huoneeseen) joka voi vaihdella hyvinkin laajasti, mutta on yleensä kuukauden vuokran suuruinen. Jos sinulla ei ole parin kuukauden rahoja säästetty niin että pärjäät jos et heti saakaan töitä niin silloin on turha tyhjänpäälle lähteä. Lontoo ei ole herkkua rahattomalle. Itse säästäisin ainakin 2000e ennenkuin lähtisin tai etsisin työpaikan ennakkoon. Siitä puolet ainakin menee jo takuu vuokraan ja eka kuun vuokraan puhumattakaan jos joudut asumaan hostellissa (n. 20 yö) alussa. Matkakorttiin myös menee kevyesti satanen varsinkin jos asut kauempana keskustasta ja alussa myös viihteellä menee rahaa jonkin verran. Mielestäni on tyhmää olla Lontoossa ja venyttää pennejä käymättä missään, silloin sehän olisi sama kuin asua vaikka Hesassa ja olla tekemättä mitään kuvitellen olevansa ulkomailla.

      Työkuvioista vielä sen verran että sinun tulee hakea NI (National Insurance numero) täällä ja moneen asiaan tarvitaan vakkari osoite (esim. pankkitilin avaamiseen) joten kannattaa selvittää kuvioita todella paljon ennen kuin tänne pyyhkäiset. Enää ei nimittäin heru mitään apua ulkomaille jumiin jääneille suomalaisille ja tulee kotiinlähtö vilkkaasti.

      • hoohoohooo

        Kiiitos tästä tekstistä. Olen suunnitellut myös syksyllä lähteväni ja kaikki tieto etukäteen on hyvä kuulla. Tosin olen tulossa kesällä käymässä kaverini tykönä ja vähän hankkimassa tuntumaa kulttuuriin. Kiitos!!


    • Lontoo

      Facebookista löytyy sellainen ryhmä kuin "Finnish People Living in London". Paljon on huoneita ja muitakin vinkkejä tarjolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe