auttakaas säännöissä

ehhhhhhaanaaa

eli lukkari syöttää pallon, ja lyöjä ei lyö ja pallo menee lyöjän jalkojen juureen
saako lyöjää koskettaa palloa esim. potkaista sen lukkarille ?
vai palaako lyöjä jos koskettaa ?

11

4127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukkari4

      Et missään nimessä saa koskea

    • lukkari myös :3

      ei kosketa koska etenijä on voinut lähteä etenemään

    • Pesis

      Ensinnäkin miksi lyöjä potkaisisi pallon lukkarille?
      Lyöjä ja lukkari pelaavat toisiaan vastaan.

      Säännöt sanovat että kun pallo on osunut maahan tai syöttölautaseen, sitä ei enää saa lyödä. Jos pelaaja silti lyö, tuomitaan lyönti laittomaksi ja lyöjälle annetaan 1 pisteen varoitus(keltainen kortti).

      Myöskään ulkopelaaja ei saa pelata jalalla. Pallo pitää toimittaa pesälle heittämällä.

    • pesis

      Lisätään vielä sen verran, että lyöjä ei saa myöskään potkaista tai koskea millään muullakaan tavalla, kun pallo on osunut maahan.

      • D.DD

        No et nyt voi siitä antaa keltaista korttia, jos esimerkiksi on viimeinen lyönti, etenijä lyö hudin ja juoksee pesälle ja vaikka samalla astuisi vahingossa pallon päälle! Siitå tulee vain laiton lyönti, ja koska viimeinen lyönti eli tuomitaan palo. Sanoit myös ettå palloa ei saa missään vaiheessa koskettaa jalalla mut kyllähän sä nyt lyönnin voit pysäyttää jalalla !


    • Dumari

      Lyöntihän ei ole laiton kun siihen ei ole lyöty. Kyseeseen voi tulla estäminen jos pelaajia on edennyt, mutta jos pelaajia ei etene niin ei tule seuraamuksia jos lyöjä jalalla ohjaa pallon lukkarille. Kai lienee sääntöjä nuolemalla olisi mahdollisuus polttaa lyöjä, mutta pelin luku on tuomarin tärkein ominaisuus. Fyysinen kontakti on kielletty pesäpallossa, jos kaksi kaverusta(entistä pelikaveria) vähän kiusoittelee toisilleen, olisi järjetön ratkaisu ajaa nämä ulos, vaikka säännöt sen mahdollistaisivatkin.

      Eräs sääntö vähän samaan asiaan liittyen on kaikkien hyvä muistaa...Jos lukkari syöttää lautasväärän niin lukkarin on itse haettava pallo jos se jostain hiekkakakusta kimpoaa. Jos lukkari syöttää muun väärän(esim. matala tai asennoton) ja pallo kimpoaa lautasen reunasta, niin silloin pallon saa hakea muutkin ulkopelaajat.

      Esimerkkitilanne...Pelaaja etenee ykköseltä, lukkari syöttää lautasväärän, sieppari poimii pallon ja polttaa kakkoselle-> vapaataival kakkoselle. Sama tilanne, lukkari syöttää matalan joka kimpoaa suoraan siepparille, sieppari polttaa kakkoselle->palo.

    • pesis on hauskaa

      Taisit olla tuomarikoulutuksessa..?

    • Sääntökirjassa kaikessa yksinkertaisuudessaan....

      Jos pallo osuu lyöjään lyömättä jätetyn syötön jälkeen, tuomitaan kuten estämistapauksessa.

      Estämisestä taas sääntö sanoo:

      Jos sisäpelaaja estää, joko paikalleen jättäytymällä tai pallon eteen siirtymällä,
      ulkopelaajaa tai tuomaria, hän palaa. Mikäli rikkomuksesta on etua kentällä oleville
      juoksijoille, pelituomari voi palauttaa etenijät lähtöpesilleen, polttaa heidät tai mitätöidä heidän etenemisensä eli palauttaa juoksijat kotipesään ilman heidän polttamista.

      Ja pallon potkaisemisesta:

      Pallon keinotekoinen kuljettaminen esimerkiksi potkimalla on kielletty. - Tästä ei sääntökirjassa ole kuitenkaan mitään rangaistusta.

      Ei ko. tilanteessa mitään keltaisia kortteja anneta, mutta tuomari voi polttaa lyöjän ym. sisäpelaajia harkintansa mukaan. Ellei kukaan etene tai juoksijoita ei kentällä ole, voi tuomari tietenkin 'lukea peliä' ja jättää rankaisemattakin.

    • Lisää säännöistä yleensä!

      Ihmetyttää välillä jopa Superpesiksen tuomareiden - tai näiden koulutuksen - taso, niin ihmeellisiä tulkintoja aina silloin tällöin sattuu...

      Kentiltä kuultua.....

      Esim. Lyöjä ohittaa ykköseltä lähteneen etenijän kolmostaipaleella kunnaria yrittäessään. Ohittaja ennättää kolmospeslle, mutta ohitettu palaa pallon saapuessa pesällä ennen tätä. Kiteellä tuomari ei jostakin käsittämättömästä syystä antanut kunniajuoksun tehneelle mahdollisuutta yrittää tuplajuoksua, vaikka sääntöjen puitteissa näin ilman muuta pitäisi olla.

      Tuplajuoksua ei tietenkään voi jäädä yrittämään siinä tilanteessa, että myös ohitettu saapuu kolmospesälle - ja vie siellä aiemmin olleelta pesäturvan - siinäkään tapauksessa, että tämä tilanteessa juoksee kotipesään saakka tai palaa sinne yrittäessään.

      • Jälleen pienoinen tuomarivirhe Sotkamossa,

        Komulainen oli jokerina tulossa lyömään, kun JoMan lukkari suoritti kysytysheiton ykköspesälle, josta ulkopelaaja palautti pallon kotipesän ohi ja Jymy sai ilmaisen vaihdon ykköseltä. Sotkamo olisi halunut perua jokerin käytön, mutta tuomari ei tätä sallinut. Sääntökirjan mukaan jokerin käyttö voidaan kuitenkin vielä perua, koska syöttöoikeutta ei ole vielä hankittu...

        24 § Lukkari saa syöttöoikeuden lyöjälle, kun pallo on edellisen lyöjän muututtua lopullisesti juoksijaksi käynyt ulkopelaajan hallussa kotipesässä ja jossakin kenttäpesässä ja tullut takaisin kotipesässä olevalle ulkopelaajalle.


      • Hutunkeitto
        vessix kirjoitti:

        Jälleen pienoinen tuomarivirhe Sotkamossa,

        Komulainen oli jokerina tulossa lyömään, kun JoMan lukkari suoritti kysytysheiton ykköspesälle, josta ulkopelaaja palautti pallon kotipesän ohi ja Jymy sai ilmaisen vaihdon ykköseltä. Sotkamo olisi halunut perua jokerin käytön, mutta tuomari ei tätä sallinut. Sääntökirjan mukaan jokerin käyttö voidaan kuitenkin vielä perua, koska syöttöoikeutta ei ole vielä hankittu...

        24 § Lukkari saa syöttöoikeuden lyöjälle, kun pallo on edellisen lyöjän muututtua lopullisesti juoksijaksi käynyt ulkopelaajan hallussa kotipesässä ja jossakin kenttäpesässä ja tullut takaisin kotipesässä olevalle ulkopelaajalle.

        Oliko arvo-ottelu ??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe