Haluan lähteä pois Suomesta ja muuttaa Espanjaan tai jonnekin Espanjan pikkusaarelle.
Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä liittyen työntekoon ja -hakuun, asunnonetsintään ja muihin käytännön asioihin..
Töihin Espanjaan!
1
187
Vastaukset
- kanarianlintu
Hola!
Olen asunut Kanarialla 10 vuotta ja kokemusta on hotelli/ravintolatyöstä aika tavalla. Et kerro minkä alan työ on kyseessä...mikä vaan?
Espanjassa on todella paha lama ja työn saanti kiven alla. Turistikohteissa työpaikan saaminen on todennäköisempää, ja mahdollista ilman sujuvaa kielitaitoa. Kanarian saarilla turismi on ympärivuotista, tosin juuri nyt (Pääsiäisen jälkeen) alkaa vuoden hiljaisimmat ajat, ennen kuin kesäkuun lopulla vilkastuu uudelleen. Kesäkuu on hyvää aikaa työn hakemiselle. Suomalainen on täällä hyvän työntekijän maineessa.
Työrytmi on usein tiukka. Työviikko ravintola-alalla monissa paikoissa 6-päiväinen. Palkkataso 800-1100 euroa/kk. Palkkataso on laskemaan päin nyt, kun ihmisillä on tiukkaa. On työnantajan markkinat...
Järjestys maahan muuttaessa on seuraava: Vuokra-asunnon saat parhaiten soittamalla asuntojen ikkunoissa olevien "se alquila"-kylttien numeroihin. Numero on yleensä suoraan omistajalle, jolloin vältät välityspalkkiot. Vuokran lisäksi kannattaa kysyä vesi- ja sähkölaskun menettelyä. Joskus ne kuuluvat hintaan. Vuokrasopimuksen kanssa painelet "ayuntamientoon" (kaupungintalo) ja kirjaudut asukkaaksi (enpatronamiento). Tämän paperin ja passin kanssa poliisille anomaan NIE-numeroa. Se on paikallinen sos.tunnus. Ilman sitä sinulle ei voida tehdä missään työsopimusta. Nyt en ole ihan varma, onko laki muuttunut siten, että NIE-numeroa ei saa ilman ennakkotyösopimusta. Tahtoo sanoa, että työnantajan on luvattava työllistäminen. Se kannattaa varmistaa. Tosin monessa paikassa työllistetään ainakin alkuun pimeesti ja jatkossa ehkä tehdään parin tunnin työsopimus, vaikka työ olisikin kokopäiväistä. Näin työnantajat säästävät korkeissa sosiaalimaksuissa.
CV kannattaa tehdä espanjaksi. Työtä kannattaa ehdottomasti hakea paikanpäältä. Hommaa paikallinen puhelinnumero ja laita se hakemukseen. Kukaan ei soita ulkomaan numeroon!!! Ole pirteä ja innostunut puhuessasi yrityksen omistajalle/päällikölle. Hektiseen työtahtiin tarvitaan energisiä ihmisiä!!!
Tsemppiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279