Tyttö tekee itse lävistyksiä?!

äitivain

Minun tyttö on aina halunnut lävistyksiä ja kielikoru luvattiin rippilahjaksi ja sen hän sai, mutta sitten sovittiin että mitään muita lävistyksiä ei tule ennenkuin tyttö on 18 ja maksaa itse reijät naamaansa, mutta nyt ilmeisesti tytön joku kaveri tekee hänelle reikiä. ensin ilmestyi korviin reikiä.
niistä käytiin keskustelua aika vakavasti jo siinä vaiheessa kun oli kolmet reijät korvissa, tyttö lupasi ettei enää tule reikiä, mutta parin kuukauden päästä huomasin tytöllä kahdet uudet reijät, siinä vaiheessa otin viikkorahan pois rangaistukseksi. Mutta sitten tuli yhdet reijät lisää korviin ja tuohon korvan nipukkaan ja toiseen korvaan semmonen missä se menee kahesta reijästä läpi. laitoin tytön sitten kotiarestiin, siitä ei kauheesti apua ollut kun tyttö alko vain karkailemaan ja niitä lävistyksiä vain tuli lisää, nyt on korvat täynnä, kaks huulessa, nenä koru, kaks kulmassa. Miten minä saisin tytön uskomaan että niitä koruja kannata ottaa mikään ei tunnu tehoavan :(

9

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti itsekkin

      Tainu mennä vaan kasvatus pieleen...

    • Tyttö15vuotias

      Hei, halusin tulla kertomaan oman näköökantani tähän, kun itsekkin olen vielä lapsi. Tässä ''murkku isässä'' me lapset yleensä halutaan kokeilla jotain uutta :) tietenkin toi meni yli että noin paljon on tullut, mutta mielummin olet kannustava äiti ja sanot tyttärellesi että kaikkea pitää kokeilla ja että halutessaan korut saadaan pois :) Tyttäresi etsii vielä sitä omaa tyyliään ja kokeilee kaikkea nähdäkseen että mistä pitää ja mistä ei. Lapset tekevät asioita salaa elleivät saa lupaa vanhemmiltaan. Kerro tyttärellesi että hän kertoisi sinulle ensin mitä suunnittelee ja sitten voitte yhdessä keskustella. Jos hän vaikka haluaa uuden lävistyksen niinsanot että se sopii kunhan hän vaikka ottaa yhden pois ja saa uuden sitten tilalle. Itse ainakin luin paljon tietoa siitä lävistyksestä minkä halusin ottaa ja luin miten kannattaa hoitaa ja mitä tehdä jos lävistysreikä tulehtuu.
      Aikuisen on hyvä miettiä välillä lapsen näkökulmaa, se auttaa aina asioita ;) !

      • Totanoin

        En halua huolestuttaa aloittajaa mutta niitä koruja ei välttämättä saa pois noin vain. En itse harrasta lävistyksiä, mutta tiedän että esim. huulissa ja korvan rustossa on paljon hermoja. Syy miksi kaikki lävistykset on tehtävä ammattilaisella, on se, että jos reijän tekee väärin/väärään kohtaan niin siitä saattaa seurata vaikka sun mitä. Lisäksi reijitysvälineet saattavat olla kotioloissa erittäin epähygieniset. Pikkusiskoni teki yläasteella itselleen huulikorun ja, no, hänen huulensahan turposi, punoitti ja märki aika lailla. Huuli kylläkin parantui kun koru otettiin pois. Lisäksi toinen sisaristani teki koruliikkeessä _ammattilaisella_ rustokorun, ja siihen kasvoi kiva pikku pallo joka ei lähde, vaikka korua siinä ei ole käytetty ties milloin viimeksi. Olen siis 19-vuotias ties kuinka monen ihmisen lävistelyjä vierestä katsellut hyypiö.

        Suosittelen, että joustaisit tuosta 18-vuoden ikärajasta, kun se ei näemmä miellytä tytärtäsi. Kaikkeen ei toki tarvitse suostua, mutta joustoa tulisi saada kummaltakin puolelta. Lisäksi ottakaa selvää itsetehtyjen lävistyksien mahdollisista seurauksista, kun minä en oikein ole luotettava tietolähde, vaikka minä totta puhunkin :3


      • lävistelijä
        Totanoin kirjoitti:

        En halua huolestuttaa aloittajaa mutta niitä koruja ei välttämättä saa pois noin vain. En itse harrasta lävistyksiä, mutta tiedän että esim. huulissa ja korvan rustossa on paljon hermoja. Syy miksi kaikki lävistykset on tehtävä ammattilaisella, on se, että jos reijän tekee väärin/väärään kohtaan niin siitä saattaa seurata vaikka sun mitä. Lisäksi reijitysvälineet saattavat olla kotioloissa erittäin epähygieniset. Pikkusiskoni teki yläasteella itselleen huulikorun ja, no, hänen huulensahan turposi, punoitti ja märki aika lailla. Huuli kylläkin parantui kun koru otettiin pois. Lisäksi toinen sisaristani teki koruliikkeessä _ammattilaisella_ rustokorun, ja siihen kasvoi kiva pikku pallo joka ei lähde, vaikka korua siinä ei ole käytetty ties milloin viimeksi. Olen siis 19-vuotias ties kuinka monen ihmisen lävistelyjä vierestä katsellut hyypiö.

        Suosittelen, että joustaisit tuosta 18-vuoden ikärajasta, kun se ei näemmä miellytä tytärtäsi. Kaikkeen ei toki tarvitse suostua, mutta joustoa tulisi saada kummaltakin puolelta. Lisäksi ottakaa selvää itsetehtyjen lävistyksien mahdollisista seurauksista, kun minä en oikein ole luotettava tietolähde, vaikka minä totta puhunkin :3

        Hmm... Ammattilainen (lävistysmielessä) ja koruliike samassa virkkeessä... Käsitinkö oikein, että sisaresi otti lävistyksen ampumalla? Aiheesta poiketen haluan kertoa, että jos tuon lävistyksen olisi ottanut oikealla ammattilaisella (lävistäjällä) lävistysliikkeessä, rustopatilta olisi mitä luultavimmin vältytty. Kannattaa siis todellakin ottaa selvää missä ottaisi, miten ottaisi yms. asiat ennen päätöksen tekoa. Netistä löytyy paljon tietoa lävistyksiin liittyen, mutta toki kannattaa olla hieman kriittinen lukemansa suhteen.

        Ja aloittajalle, ehkä tosiaan kannattaisi hieman joustaa tuossa ikärajassa, ja tehdä selväksi puhumalla, ettet pidä tyttäresi lävistyksistä, varsinkaan hänen kaverinsa tekeminä. Tsemppiä teille! :)


      • Totanoin
        lävistelijä kirjoitti:

        Hmm... Ammattilainen (lävistysmielessä) ja koruliike samassa virkkeessä... Käsitinkö oikein, että sisaresi otti lävistyksen ampumalla? Aiheesta poiketen haluan kertoa, että jos tuon lävistyksen olisi ottanut oikealla ammattilaisella (lävistäjällä) lävistysliikkeessä, rustopatilta olisi mitä luultavimmin vältytty. Kannattaa siis todellakin ottaa selvää missä ottaisi, miten ottaisi yms. asiat ennen päätöksen tekoa. Netistä löytyy paljon tietoa lävistyksiin liittyen, mutta toki kannattaa olla hieman kriittinen lukemansa suhteen.

        Ja aloittajalle, ehkä tosiaan kannattaisi hieman joustaa tuossa ikärajassa, ja tehdä selväksi puhumalla, ettet pidä tyttäresi lävistyksistä, varsinkaan hänen kaverinsa tekeminä. Tsemppiä teille! :)

        Nyt kun mainitsit niin enpäs osaa sanoa :D luulen että kyseessä olikin juuri perustaidot omaava koruliikkeen myyjä, mutta jotenkin päässäni luokittelin sen ammattilaiseksi, kun luvan oli kerran hommaan saanut.. Olen samaa mieltä, että lävistysliike olisi ollut luotettavampi ^^ Pahoittelut vajaavaisesta informaatiosta.


    • wowsuchrebel

      lävistyksissä ei oo mitään väärää se on sun oman tyttäres asia mitä se naamaansa tunkee ! mullakin on ainaki miljoona reikää jokapaikassa :D

    • Lävistetty

      Itselläni on viisi korvareikää ja huulikoru (medusa-niminen, laita vaikka googlen kuvahakuun jos ei sano mitään). Minusta korvareiät voi vielä tehdä itse, mutta en IKINÄ alkaisi tekemään naamaan lävistyksiä saatika antaisi kaverin tehdä. Siinä voi oikeasti käydä vaikka mitä.

      Itse sain 15-vuotislahjaksi huulilävärin, kun sovittiin asiasta vanhempien kanssa. Ensiksi olivat jyrkästi vastaan, mutta lopulta ainakin äiti sanoi että onhan se oikeastaan ihan nätti, joten sain luvan. Ehtona kylläkin oli että muita lävistyksiä en saa ennen kuin täytän 18. Ja olen tyytyväinen tähän järjestelyyn, jos olisi ollut lupa ottaa mitä vaan olisin ottanut rumiakin lävistyksiä ja katunut myöhemmin. Nyt voin pian ottaa toisen lävistyksen, jota olenkin ehtinyt pitkään harkita.

      Kannattaa yrittää keskustella asiasta jotenkin asiallisesti ja tuoda ilmi ettei tuollaisen kieltäminen ole vain "tylsien aikuisten kanta", vaan myös monien lävistyksiä harrastavien nuorien ja aikuisten kanta.

    • JanicaAu

      No.. Mulla on 17 korvareikää, joista yhtä venytetty 16mm ja 5 rustossa. Suurimman osan niistä olen tehnyt itse. Sain 11v kulmakorun ja tein napakorun itse, 12v tein huulikorun itse, 13v sain madonnan ja tein septumin (sonninrenkaan) ja smileyn itse, 14v sain kielikorun. En silti koe olevani huonompi kuin te muut, ja pidän äitiänikin parhaana äitinä, ainakin minulle.

      Nyt, vuosia myöhemmin, minulla edelleenkin on suurin osa noista lävistyksistä. Elämä menee suorastaan todella hyvin, tavoitteenani valmistua opettajaksi.

      En kadu lävistyksiä, mutta tiedän, ettei ollut fiksua tehdä niitä silloin itse. Otin kuitenkin selvää lävistyksistä ja tein aina kaikki lävistykset (kavereille ja itselleni) steriileillä neuloilla ja ensikoruilla. Tarvittaessa käytin myös pihtejä. Edelleenkin lävistän tarvittaessa tuttuja, jonkinlaisen koulutuksen kun siihen olen saanut. :)

      Eli siis, eivät ne lävistyksen välttämättä sitä elämää pilaa, mutta varoittele kuitenkin riskeistä ja vaadi pyytämään aina lupa uuteen lävistykseen. Älä myöskään suostu kaikkeen, mutta opettele kuitenkin joustamaan. :)

    • Pöpelö

      Se taitaa kuulua tuohon ikään, koska siitä ei ole kauan kun itsekkin oli 15-16-vuotias ja kapinoin ja laitoin lävistyksiä. Kaverihan ne mulle laittoi tietenkin. Oman äitini mielestä lävistykset oli jotain saatanan palvontaa... Parhain tapa kapinoida äitiä vastaan, kun se ei siitä tykänny...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      229
      2021
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      77
      1770
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1130
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe